Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start niet meer op na update grub  (gelezen 2426 keer)

Offline Rodin

  • Lid
PC start niet meer op na update grub
« Gepost op: 2020/08/01, 19:43:33 »
Beste forumleden,

Gisteren kreeg ik een update van Grub op mijn desktop (alleen Xubuntu 18.04.4). Vandaag start mijn PC niet meer op. Ik kan wel in de Uefi Bios en ik kan opstarten vanaf de live USB-stick, maar vanaf de harde schijf doet de PC niets meer. Ik meende dat dat aan de update van Grub zou kunnen liggen en heb dus  Grub opnieuw geïnstalleerd volgens de aanwijzingen van Pjotr (Makkelijke Linuxtips). Maar dat maakt geen enkel verschil.
Als ik met de live USB-stick opgestart heb, ziet hij de harde schijf wel en kan ik bij alle bestanden. De harde schijf is pas 3 jaar oud, dus ik verwacht niet dat die er opeens zonder enige waarschuwing mee ophoudt.
Ik heb geen idee, wat ik nu nog zou kunnen doen om het te verhelpen behalve Xubuntu opnieuw trachten te installeren. Maar daar wacht ik nog wel even mee.

Mocht iemand dit probleem kennen en/of een lumineus idee hebben, dan hoor ik dat graag!

M. vr. gr.
Rodin


JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/01, 21:05:05 »
Citaat van: bloom
Dat zou wel eens hieraan kunnen liggen: https://tweakers.net/nieuws/170414/patch-voor-boothole-bug-in-grub2-zorgt-voor-opstartproblemen-in-linux-distros.html


Als je SecureBoot hebt opstaan, kan het helpen om die uit te schakelen.
Intressant om eens te gaan lezen
https://askubuntu.com/questions/342365/what-is-the-difference-between-grubx64-and-shimx64

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/01, 21:27:05 »
Wat ik uit Rodin zijn vraag versta, is dat hij geen dualboot heeft doch alleen xubuntu 18
Dus wat secureboot betreft heeft dat, als dat zo is, er niks mee te maken.

Een oplossing heb ik niet helaas.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 21:54:00 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/01, 21:57:01 »
Citaat van: pedoroco
Wat ik uit Rodin zijn vraag versta, is dat hij geen dualboot heeft doch alleen xubuntu 18
Dus wat secureboot betreft heeft dat, als dat zo is, niks mee te maken.
Misschien wel .
Als je Windows 10 alleen draait en secureboot is uitgeschakeld .
Na een windows 10 update is secureboot terug ingeschakeld .

nahjo

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/02, 09:07:24 »
Wat ik uit Rodin zijn vraag versta, is dat hij geen dualboot heeft doch alleen xubuntu 18
Dus wat secureboot betreft heeft dat, als dat zo is, er niks mee te maken.
Secureboot staat los van dualboot en kan dus wel ingeschakeld zijn.
Zag gisteravond nogmaals een update langskomen voor een 'signed' onderdeel van grub.
Secureboot uitschakelen is mogelijk een oplossing en anders zal je grub moeten terugzetten naar een vorige versie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/02, 09:18:12 »
Ter preventie voor hen die nog geen slachtoffer zijn: tijdelijk de huidige versie van grub2-common vastzetten met behulp van Synaptic Package Manager. Wellicht zal dit wel vlug opgelost zijn, maar het zijn hoogst ingrijpende bugs voor de gewone gebruiker, en onaangename ervaringen. Kan gebeuren.

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/02, 09:44:02 »
Ik heb moeten restoren vanuit timeshift, en heb de grub2 toen meteen op de zwarte lijst gezet.
De nieuwste update is 2.0.2-2ubuntu8-17 en lost het probleem nu op, en je kan terug gerust updaten.

Niet elke computer had er last van. Gelukkig maar.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/02, 10:41:45 »
Ik heb moeten restoren vanuit timeshift, en heb de grub2 toen meteen op de zwarte lijst gezet.
De nieuwste update is 2.0.2-2ubuntu8-17 en lost het probleem nu op, en je kan terug gerust updaten.

Niet elke computer had er last van. Gelukkig maar.

groeten van Michael
@emvedeesje, kan dat kloppen dat het afhankelijk is van de versie en kernel. Ik heb Xubuntu 20.04 LTS en kernel 5.4.0-42????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/02, 11:21:33 »
@HWE64
jij hebt waarschijnlijk de versie 20 van ubuntu?
Ik zie dat je dezelfde grub2-versie hebt als in Mint-cinnamon-20
In de Mint-cinnamon-19 is het dus 2.0.2-2ubuntu8-17

Het zotte is dat ik de update uitvoerde op 2 verschillende computers met Mint-cinnamon-19.
De ene met kernel 5.4.0-42 was oke, de andere met 4.15.0-112 kon niet meer opstarten met de grub_calloc melding...

Blijkbaar was er toch een fout want na 2 dagen kwam een nieuwe update die wel werkte en is het dus rechtgezet.

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2020/08/02, 11:24:36 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Rodin

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/02, 12:15:24 »
Beste forumleden,

Het gaat om mijn desktop met inderdaad alleen Xubuntu 18.04 erop. (Op mijn laptop, die wel dualboot is, heb ik voor de update van grub de huidige versie vastgezet en heb ik dat probleem dus niet). Secure Boot is op mijn desktop niet aan de orde.
De vraag is nu: hoe kan ik via de live USB-stick terug naar de vorige versie van grub op mijn desktop zonder helemaal opnieuw Xubuntu te installeren?

M. vr. gr.
Rodin

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/02, 12:27:49 »
Er klopt iets niet .
Je start je topic met
Citaat
Gisteren kreeg ik een update van Grub op mijn desktop (alleen Xubuntu 18.04.4). Vandaag start mijn PC niet meer op. Ik kan wel in de Uefi Bios
Naar mijn weten is bij een UEFI BIOS Secureboot van toepassing .
https://www.ct.nl/achtergrond/uefi-bios-instellen-secure-boot/

UEFI is eigenlijk een OS dat opstart voor het geïnstalleerde OS op de harde / SSD schijf opstart .
« Laatst bewerkt op: 2020/08/02, 12:33:18 door JorisC »

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/02, 12:48:36 »
Citaat van: pedoroco
Wat ik uit Rodin zijn vraag versta, is dat hij geen dualboot heeft doch alleen xubuntu 18
Dus wat secureboot betreft heeft dat, als dat zo is, niks mee te maken.
Misschien wel .
Als je Windows 10 alleen draait en secureboot is uitgeschakeld .
Na een windows 10 update is secureboot terug ingeschakeld .
Ben je daar zeker van?Door dit te lezen dacht ja na de upgrade tijd geleden ga eens controleren .
Alles staat nog ingesteld zo als het hoort!
c'est dur la vie d'artiste

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/02, 12:59:45 »
Wat ik vreemd vindt is dat ik op mijn laptop nog werk met Xubuntu 18.04 en Grub 8.15 heb draaien.
Die kan ik laten opwaarderen naar 8.17 maar een update heb ik nog niet voorbij zien komen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Rodin

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/02, 13:33:45 »
Beste mensen,

Interessant de discussie over Secure Boot. Op mijn desktop heeft nog nooit een Windows versie gestaan, want ik heb een paar jaar geleden de inhoud van mijn computerkast vervangen inclusief het moederbord! Maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag: Kan ik via de live USB-stick de grub-versie terugdraaien en zo ja hoe?

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/02, 13:57:02 »
Ik weet niet of dit van toepassing voor jouw probleem, maar je kan eens hier kijken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/02, 14:10:11 »
Citaat van: Rodin
Ik kan wel in de Uefi Bios en ik kan opstarten vanaf de live USB-stick, maar vanaf de harde schijf doet de PC niets meer.
Wat krijg je te zien als je wil booten vanaf de HD ?
Helemaal niets of krijg je GRUB Rescue te zien ?



Offline Rodin

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/03, 13:22:05 »
@pederoco: zoals je kunt zien in mijn opening van dit topic heeft het volgen van de handleiding op Makkelijke Linuxtips geen resultaat.

@ jorisC: ik krijg helemaal niets te zien.

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/03, 13:59:31 »
Als je helemaal niets te zien krijgt verschijnt het GRUB menu niet meer .
Lees bij makkelijke linuxtips Grub aanpassen :Opstartmenu altijd zichtbaar .


Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/03, 15:05:17 »
De install iso bevat toch ook een reparatie modus?
Opstarten vanaf install-iso, kiezen voor reparatie, en klaar is kees.
Dat heeft mij al eens een keer prima geholpen (was test pc-tje waar iets fout ging).

Of is die reparatie-modus er niet meer? Die is overigens alleen zichtbaar als de install-iso ziet dat er al dezelfde versie op staat, en anders niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Rodin

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/03, 18:00:40 »
@JorisC: Grub doet niets meer en is dus hoe dan ook niet zichtbaar te krijgen.

@partyrabbit: er is geen reparatiemodus in de install-iso (die dezelfde is, als waarmee ik oorspronkelijk het OS heb geïnstalleerd).

Dus mijn vraag blijft staan: is het op de een of andere manier mogelijk om de vorige versie van grub te ïnstalleren via de live USB-stick?

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/03, 18:37:23 »
Voor wat betreft herinstallatie van grub heb je hier al gekeken https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Rodin

  • Lid
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/03, 19:23:30 »
@maasnet: ik had al (zoals eerder aangegeven) via de instructie op Makkelijke Linuxtips grub geherinstalleerd. Aangezien op Tweakersnet dit probleem ook wordt besproken, hoopte ik dat er snel een nieuwe update zou komen. Dus ik heb dat vanmiddag nog een keer gedaan, maar zonder resultaat.

Is er iemand, die mijn vraag kan beantwoorden? De vraag is nog steeds: Is het mogelijk om via de live USB-stick de VORIGE VERSIE van grub te installeren en zo ja, hoe dan?

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/03, 19:27:59 »
GRUB herstellen met Live DVD / USB
Klik

JorisC

  • Gast
Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/03, 19:32:05 »
Voor (U) EFI
Klik