Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?  (gelezen 6615 keer)

Offline John K

  • Lid
Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Gepost op: 2009/02/13, 20:51:41 »
Ik heb mijn op comps Ubuntu in dualboot geinstalleerd. Nu wil ik Windows (NTFS) definitief verwijderen, maar hoe voeg ik de extra schijfruimte toe aan mijn Ubuntu Ext3 partitie? Ik heb al eerder mijn /Home vergroot met Gparted, maar dan kan Ubuntu deze niet meer terug vinden. Ik ben vrees dat dit ook met het vergroten van de Ubuntupartitie gaat gebeuren.

Wie heeft ervaring hiermee?

Groeten John K

Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 20:53:46 »
Verwijder de NTFS-partitie, formatteer de vrijgekomen ruimte als ext3, en koppel de schijf aan. Helaas kun je met gParted geen partities samenvoegen...

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 21:39:05 »
probeer het eens met : GParted Live CD 
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Brand de iso vervolgens op een cd

GrJ.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 21:44:48 »
Pas heb ik bij mijn laptop Vista definitief erafgedonderd. Nou was die Vista partite groter dan mij Ubuntu root partitie dus heb ik met GParted mijn Ubuntu gekopieerd van hda3 naar hda1. BTW hda2 was een gedeelde NTFS partitie voor data. Vervolgens heb ik grub opnieuw geïnstalleerd zodat ik zou booten van hda1. Toen ik dat voor mekaar had heb ik de hda1 vergroot tot wat Vista in gebruik had en vervolgens hda3 verwijderd en de vrijgekomen ruimte bij hda2 gevoegd.
Ik heb eea gedaan met behulp van een Knoppix CD. Ik denk dat een Ubuntu live CD ook wel voldoet, maar zorg in ieder geval dat je een opstartbare CD/DVD hebt met Linux en de tools die je nodig zou kunnen hebben als je een foutje maakt. Met name grub is altijd even oppassen, gezien de problemen die ik hier op het forum tegenkom.

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 23:39:37 »
probeer het eens met : GParted Live CD 
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Brand de iso vervolgens op een cd

GrJ.

Ik heb juist problemen met deze Gparted Live cd met UUID's......

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 23:48:37 »
Pas heb ik bij mijn laptop Vista definitief erafgedonderd. Nou was die Vista partite groter dan mij Ubuntu root partitie dus heb ik met GParted mijn Ubuntu gekopieerd van hda3 naar hda1. BTW hda2 was een gedeelde NTFS partitie voor data. Vervolgens heb ik grub opnieuw geïnstalleerd zodat ik zou booten van hda1. Toen ik dat voor mekaar had heb ik de hda1 vergroot tot wat Vista in gebruik had en vervolgens hda3 verwijderd en de vrijgekomen ruimte bij hda2 gevoegd.
Ik heb eea gedaan met behulp van een Knoppix CD. Ik denk dat een Ubuntu live CD ook wel voldoet, maar zorg in ieder geval dat je een opstartbare CD/DVD hebt met Linux en de tools die je nodig zou kunnen hebben als je een foutje maakt. Met name grub is altijd even oppassen, gezien de problemen die ik hier op het forum tegenkom.

Dit is mijn output van $ sudo blkid;

/dev/sda1: UUID="06F0E853F0E84A8F" LABEL="WinRE" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: UUID="C6C0EB28C0EB1E05" LABEL="Vista" TYPE="ntfs"
/dev/sda3: UUID="ba2ffb57-d2d3-4b18-ad44-5f9f36ffc9a7" TYPE="ext3"
/dev/sda5: TYPE="swap" UUID="a8d9c9d7-c40c-4ffb-a3bc-74d26772572e"
/dev/sda6: UUID="9770f52e-d8f3-4936-9a92-b0ef20ee9e01" TYPE="ext3"


Wat zou ik volgens jou nu waarheen moeten kopieren? Sda6 staat voor /Home partitie. Ik denk dat WinRE staat voor de bootpartitie.

Groeten John K

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 23:54:16 »
Wat is hier de uitkomst van   sudo fdisk -l

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/14, 06:44:47 »
probeer het eens met : GParted Live CD 
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Brand de iso vervolgens op een cd

GrJ.

zo heb ik het ook gedaan met de GParted Live CD  voorgoed verwijderd =D =D en ik heb er al 3 jaar geen spijt van ;) ;)

Gr Hans,

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/14, 09:34:31 »
Citaat
hoe voeg ik de extra schijfruimte toe aan mijn Ubuntu Ext3 partitie? Ik heb al eerder mijn /Home vergroot met Gparted, maar dan kan Ubuntu deze niet meer terug vinden. Ik ben vrees dat dit ook met het vergroten van de Ubuntupartitie gaat gebeuren.
Dat komt omdat de identificatie van de partitie (de "UUID") door het vergroten gewijzigd wordt. Indien je in je /etc/fstab bestand de nieuwe UUID had ingevuld, dan had Ubuntu die partitie wel terug gevonden.

Om de ruimte van je /ntfs partities toe te voegen aan bestaande partities, zou je partities moeten verplaatsen: dat is een langdurige operatie. Je moet sda1 en sda2 verwijderen, sda3 naar voor verplaatsen, dan sda3 vergroten.

Alternatief is sda 3 niet vergroten, maar man de ruimte na sda3 één partitie (+swap) te maken. Hierbij kan je dan sda6 niet behouden: je zou immers de logische partitie moeten vergroten, en dat kan maar (denk ik, maar misschien is gparted nóg krachtiger dan dat) als er geen logische partities in staan.

Dit zou inhouden dat je achteraf zowel je grub als je /etc/fstab zou moeten aanpassen zodat ze de juiste partities terug herkennen.

Je ziet: er is wat technische kennis mee gemoeid. Er is ook een eenvoudiger oplossing: maak een reservekopie van je persoonlijke gegevens en doe een herinstallatie van Ubuntu. Kies voor "gebruik gehele schijf". Dan krijg je een grote / , en een extended partitie met je swap erin. Neemt 30-40 minuten in beslag.

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/14, 12:07:08 »
Dus ik verwijder gewoon de WinRe partitie (wat is dit eigenlijk), alsmede de NTFS partitie en de Ubuntu / partitie. Dit voeg ik samen tot 1 grote en formateer deze tot /Root. De Swap en de /Home had ik al apart. Het enige probleem is dan de gebruikers van /Home weer 'terug' te zetten. Hier zie ik tegenop, dat levert telkens grote moeilijkheden op. Alle beschrijvingen op dit forum hebben bij mij gefaald.

John K

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/14, 13:03:06 »
Als je meerdere gebruikers hebt en een aparte /home en je gaat van de ene ubuntu naar de andere zijn er eigenlijk maar 2 dingen die je in de gaten moet houden:

Bij de installatie voor handmatig harde schijf indelen kiezen en je /home ook naar de /home partitie laten wijzen en vooral NIET laten formatteren.
Voordat je de installatie doet even naar systeem->beheer->gebruikers en groepen, en dan naar de user-ID's kijken, deze zijn in oplopende volgorde, deze volgorde moet je bij het aanmaken van je gebruikers in de nieuwe installatie ook aanhouden.

Ik ken de andere "handleidingen" niet, maar zo doe ik het altijd.

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/14, 13:38:11 »
Je bedoelt de volgorde waarin de gebruikers zijn aangemaakt aanhouden (en de permissies)?

Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/14, 13:51:22 »
Dus ik verwijder gewoon de WinRe partitie (wat is dit eigenlijk), alsmede de NTFS partitie en de Ubuntu / partitie. Dit voeg ik samen tot 1 grote en formateer deze tot /Root. De Swap en de /Home had ik al apart. Het enige probleem is dan de gebruikers van /Home weer 'terug' te zetten. Hier zie ik tegenop, dat levert telkens grote moeilijkheden op. Alle beschrijvingen op dit forum hebben bij mij gefaald.

John K
WinRE is de partitie die jouw Computerfabrikant heeft gebruikt, om daar zijn herstelgegevens op te zetten. Met de info op deze partitie kan je dus de PC weer terug in fabrieksstaat brengen, als je dit ooit nog zou willen.

Ik heb de wijze van Ohjajoh ook geprobeerd om van een DualBoot PC een SingleBoot Ubuntu te maken, met behoud van de /home-directory, en ik kan je zeggen, dat dit werkt zoals het zou moeten werken. Let wel, als je in de tussentijd gebruikers hebt verwijderd uit de Ubuntu-installatie, dan moet je hier en daar wel 'tijdelijke accounts' er tussen zetten. Bijvoorbeeld:
Op de oude installatie heb je 6 gebruikers gehad, waarvan er nu 2 zijn verwijderd. De gebruikers hebben UIDs van 1000 tot 1006, maar door het verwijderen van de 2 gebruikers, komen UIDs 1003 en 1005 bijvoorbeeld niet meer voor.
Om er nu voor te zorgen dat op de nieuwe installatie de gebruikers met UID 1004 en 1006 toch nog in hun bestanden kunnen komen, moet je voor UID 1003 en 1005 tijdelijk een gebruiker aanmaken, die je weer kan verwijderen als de gebruiker met UID 1006 weer is toegevoegd.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg...

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/14, 16:07:57 »
Ik ga ermee aan de slag. Bedankt.

John K


Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/14, 16:52:12 »
De permissies hangen aan de user id's en de group id's dus die verhuizen dan mee, wat ik wel nog vergeten ben is dat het ook van belang is dat je exact dezelfde login-namen moet gebruiken. Dat van die verwijderde users is ook helemaal waar.

Als je een fout maakt kun je het achteraf nog wel herstellen door de user-id te veranderen e.d. maar dat is naar mijn mening meer gedoe.

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/23, 15:21:58 »
Dus ik verwijder gewoon de WinRe partitie (wat is dit eigenlijk), alsmede de NTFS partitie en de Ubuntu / partitie. Dit voeg ik samen tot 1 grote en formateer deze tot /Root. De Swap en de /Home had ik al apart. Het enige probleem is dan de gebruikers van /Home weer 'terug' te zetten. Hier zie ik tegenop, dat levert telkens grote moeilijkheden op. Alle beschrijvingen op dit forum hebben bij mij gefaald.

John K
WinRE is de partitie die jouw Computerfabrikant heeft gebruikt, om daar zijn herstelgegevens op te zetten. Met de info op deze partitie kan je dus de PC weer terug in fabrieksstaat brengen, als je dit ooit nog zou willen.

Ik heb de wijze van Ohjajoh ook geprobeerd om van een DualBoot PC een SingleBoot Ubuntu te maken, met behoud van de /home-directory, en ik kan je zeggen, dat dit werkt zoals het zou moeten werken. Let wel, als je in de tussentijd gebruikers hebt verwijderd uit de Ubuntu-installatie, dan moet je hier en daar wel 'tijdelijke accounts' er tussen zetten. Bijvoorbeeld:
Op de oude installatie heb je 6 gebruikers gehad, waarvan er nu 2 zijn verwijderd. De gebruikers hebben UIDs van 1000 tot 1006, maar door het verwijderen van de 2 gebruikers, komen UIDs 1003 en 1005 bijvoorbeeld niet meer voor.
Om er nu voor te zorgen dat op de nieuwe installatie de gebruikers met UID 1004 en 1006 toch nog in hun bestanden kunnen komen, moet je voor UID 1003 en 1005 tijdelijk een gebruiker aanmaken, die je weer kan verwijderen als de gebruiker met UID 1006 weer is toegevoegd.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg...

Beste allemaal,

Ik kom hier toch nog even op terug.

Wanneer je naar boven scrolt zie je mijn partities: sda1 (WinRE) wil ik behouden, voor het geval dat... Sda2 was de Vista partitie, deze moet verwijdert, zodat ik nadien sda3 als tweede partitie heb en kan vergroten met de ruimte uit de verwijderde sda2.

Als het goed is kan ik nu de Image (welke ik me Gparted maak van de sda3 Ubuntu partitie) plakken in sda2, of eventueel een nieuwe installatie van Ubuntu.

Hoe zorg ik er nu voor dat Fstab en eventueel Grub na het plakken of de nieuwe install de aparte /Home partitie met verschillende gebruikers (1000 en 1001 en Root als 0) terugvindt? Dit is me tot nu toe niet gelukt bij eerdere pogingen.

Groeten John K

Offline John K

  • Lid
Heeft niemand een idee? Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/26, 13:50:31 »
Wil iemand met wat kennis omtrent UUID's etc. nog eens naar mijn  topic willen kijken?

John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/26, 14:31:58 »
Het wordt moeilijk om dit te begeleiden op afstand. Maak het jezelf gemakkelijk:

* maak een reservekopie van alle persoonlijke gegevens, inclusief je evolution of thunderbird email en bookmarks, op een externe harde schijf.
* Vanaf een live sessie, gebruik gparted om sda5 en sda6 te verwijderen (éérst ontkoppelen indien nodig met rechts-klik opde partitie), verwijder dan de extended partitie sda4 (wellicht) en tenslotte sda3 en sda2.
* Start vanaf de live sessie het installatieprogramma, kies voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte" en laat alles automatisch doorgaan.

Daarna plaat je je gegevens terug en configureer je het systeem. Veel gemakkelijker, veiliger en sneller dan de al vrij technische ingreep die je van plan bent.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/26, 17:17:11 »
Ben ook voor radicale opruiming en zeker van die extended partities en andere regels in je overzicht van schijfindeling.
Dus mocht je een mogelijkheid hebben voor goede backup dan rigoureus schoonvegen die hap.
Het irriteert mij al als ik sdb6 ofzo lees als ik maar 3 partities wens.

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/26, 22:03:07 »
Het wordt moeilijk om dit te begeleiden op afstand. Maak het jezelf gemakkelijk:

* maak een reservekopie van alle persoonlijke gegevens, inclusief je evolution of thunderbird email en bookmarks, op een externe harde schijf.
* Vanaf een live sessie, gebruik gparted om sda5 en sda6 te verwijderen (éérst ontkoppelen indien nodig met rechts-klik opde partitie), verwijder dan de extended partitie sda4 (wellicht) en tenslotte sda3 en sda2.
* Start vanaf de live sessie het installatieprogramma, kies voor "grootste aaneengesloten vrije ruimte" en laat alles automatisch doorgaan.

Daarna plaat je je gegevens terug en configureer je het systeem. Veel gemakkelijker, veiliger en sneller dan de al vrij technische ingreep die je van plan bent.



Hoe maak ik een reservekopie van mijn /Home partitie?


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/26, 23:33:27 »
Je kan de oude partitie ook wissen en een extra data partitie maken ofzo. Dan laat je alles intact en kan de ruimte gebruiken door deze in /etc/fstab te koppelen. Formatteer de partitie ext2 en je bestandsbeveiliging werkt ook op deze partitie.
Afhankelijk van JOUW systeem gebruik kan je op de data partities (bijvoorbeeld, ik noem maar wat) al je video's plaatsen. Maak in je menu's een verwijzing middels een "link" en je hebt zonder veel risico meer opslagcapaciteit.
Slechts 1 idee.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/27, 11:32:57 »
Citaat
Hoe maak ik een reservekopie van mijn /Home partitie?
Wat ik aanraadde was niet je /home te backuppen, maar enkel je persoonlijke gegevens. Daar moet je sowieso een backup van hebben. Als iets mis gaat, heb je je persoonlijke configuratieinstellingen zo terug: elke 6 maand is er een nieuwe Ubuntu versie. Je persoonlijke gegevens echter ben je onherroepelijk kwijt als je geen reservekopie hebt.

Het zou mij verwonderen dat je niet weet hoe gegevens te kopiëren naar een externe schijf als je anderszijds hele gecompliceerde dingen overwoog?

Offline John K

  • Lid
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/27, 14:17:39 »
Documenten kopieer ik om te backuppen, maar hoe ik een backup van Thunderbird moet maken weet ik niet.

Ik ken alleen de manier van alle mappen onder Thunderbird te kopieren, dan in en nieuwe install thunderbird aanmaken en alle eerder gekopierede mappen er weer in plakken.

Dit is niet echt de eenvoudigste manier. Ik zou graag eens een backup progje voor de /Home map vinden. Een nieuwe install is, omdat ik meerdere accounts heb, altijd een riskante bezigheid, vandaar mijn vraag omtrent de UUID's etc. Daar gaat het vaak mis bij een nieuwe install met een aparte /Home partitie.

John K

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows verwijderen, wat te doen met partitie?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/27, 15:05:09 »
Ik heb mijn op comps Ubuntu in dualboot geinstalleerd. Nu wil ik Windows (NTFS) definitief verwijderen, maar hoe voeg ik de extra schijfruimte toe aan mijn Ubuntu Ext3 partitie?
Nogmaals opnieuw installeren is NIET perse nodig, zeker als je dit riskant vind kan je ook voor een andere weg kiezen. De schijfpartitie formateren in ext3 en koppelen in /etc/fstab als bijvoorbeeld /media/data geeft je de extra schijfruimte ook.
Klik links bovenin op Documentatie