Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handbrake en Openshot combinatie goed werkend gekregen  (gelezen 777 keer)

Offline roeland

  • Lid
Handbrake en Openshot combinatie goed werkend gekregen
« Gepost op: 2015/02/01, 17:03:53 »
Ik neem soms films op met de DVD recorder.  Die kan op een schijf zetten en knip en en verklein ik daarna (bestandsgroottes varieren soms van 6 Gb tot 17 Gb!).  Meestal houd ik maximaal 2,5 Gb over.

Voor het verkleinen gebruik ik Handbrake.  Bij HD opnames (maar niet bij alle!!) gebeurt het soms dat een klein deel van de onderkant van het beeld weg is in ieder geval de tweede ondertitel regel.
Vaak is daarna bij het knippen met Openshot ook het geluid verdwenen.  95% van alle acties lukt met de standaard instellingen, maar de rest gaat fout.  Ik heb verschillende instellingen in Handbrake geprobeerd maar de oplossing heb ik nog niet gevonden.

Op internet vond ik wel iets over een Handbrake bug met ondertitels maar ik weet niet of die is opgelost.  En oplossingen met ´een omweg´ gaan weer uit van gebruik van Wine of Windows uit en dat heeft niet mijn voorkeur.

 Iemand ervaring hiermee?
« Laatst bewerkt op: 2015/03/17, 21:26:19 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
HD opnames met een DVD recorder? Dan gaat het hier wellicht niet over een klassieke DVD recorder.

Gedeelte van het beeld weg in Handbrake? Handbrake snijdt standaard het beeld automatisch bij, maar je kan dat zelf bijsturen in de videoinstellingen.

Geluid weg met Openshot? Wat zijn de details van de videobestanden waar je mee werkt?

Handbrake bug met ondertitels? Wat was de bug precies?

Offline roeland

  • Lid
Het is al lang geleden dat ik mijn vraag stelde maar ik heb inmiddels de oplossingen gevonden, misschien te gebruiken door andere Handbrake en vooral Openshot gebruikers (die hebben nog al eens klachten over de stabilteit).

De bestanden die ik heb zijn vaak HD opnamen met de HD recorder Humax (TS bestanden).

Die lees ik in met Handbrake om ze verkleinen.  Vaak worden ze niet direct´herkent´ door Openshot.
Instellingen Handbrake: Crop uitzetten, alles op nul (met het TV icoontje).  Eventueel kan je andere waarden gebruiken om zwarte randen weg te halen.
De video instelling die ik kies is mpeg4 (h.264 geeft te veel ´weigeraars´ in Openshot).  De waarde QP zet ik op 4 (moet tussen 1 en 8 liggen voor een redelijke compressie).

Handbrake maakt een .mkv bestand, 12 Gb wordt dan ongeveer 4-6 Gb.  Dit lees ik in in Openshot.

In Openshot ga ik knippen, meestal aan het begin en het einde.  Soms heb ik een film met reclames tussen door en dan kunnen er problemen ontstaan die zijn op te lossen.
1. Een enkele keer: het beeld kan zwart worden, met de terug button is dit soms op te lossen, anders Openshot weer opnieuw starten.
2. Geluid is weg, vaak met tussenin knippen); elke keer dat je wat weg knipt en het beeld weer ´aanschuift´, kan het geluid weggevallen zijn.  Ik heb gemerkt dat je in ieder geval steeds even de film na een actie enkele seconden moet laten lopen met de rode streep in een stukje film en kijken of er nog geluid is.  Zo niet, met de ´terug´ button een stap terug doen en opnieuw aanschuiven of knippen.  Als je dit consequent doet, hoef je Openshot meestal niet opnieuw op te starten.

Met deze manier van werken kan ik vaak Openshot vier of vijf keer openen (en per keer knippen en exporteren) en films tegelijkertijd door Openshot laten finaliseren.  De uiteindelijke bestanden zijn dan tussen de 2 en 4 Gb groot.
Instellingen: DVD, PAL (Widescreen), kwaliteit hoog.

Ik ben een film liefhebber en had door omstandigheden tientallen films opgenomen maar nog niet verkleind en nu is dat in enkele dagen gelukt.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.