Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid 1 aan te raden?!?  (gelezen 953 keer)

R1ch4rd

  • Gast
Raid 1 aan te raden?!?
« Gepost op: 2007/10/17, 10:23:30 »
All,

Ik maak gebruik (ga gebruik maken) van ubuntu server 7.04.
Ik ga hier 3 virtuele servers op draaien. waarvan 1 met windows en backup exec (naar externe HDD)
ivm defecten etc en nare ervaringen wil ik ook Raid 1 gaan draaien.
aangezien ik nog geen raid controller heb en ook nog even geen geld om er 1 aan te schaffen zal ik een software matige raid set aan willen maken.

ik heb 2 schijven van 300 gb.
wat is jullie ervaring met raid onder linux?
heeft 1 van jullie en site of info hoe dit in te stellen? ik vind meerdere sites maar overal zeggen ze wat anders. en aangezien jullie info tot nu toe erg betrouwbaar is wil ik het graag van 1 van jullie horen :)

Alvast bedankt.

Gr.

Richard

wr19026

  • Gast
Raid 1 aan te raden?!?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 18:14:44 »
Citaat van: R1ch4rd
All,

Ik maak gebruik (ga gebruik maken) van ubuntu server 7.04.
Ik ga hier 3 virtuele servers op draaien. waarvan 1 met windows en backup exec (naar externe HDD)
ivm defecten etc en nare ervaringen wil ik ook Raid 1 gaan draaien.
aangezien ik nog geen raid controller heb en ook nog even geen geld om er 1 aan te schaffen zal ik een software matige raid set aan willen maken.

ik heb 2 schijven van 300 gb.
wat is jullie ervaring met raid onder linux?
heeft 1 van jullie en site of info hoe dit in te stellen? ik vind meerdere sites maar overal zeggen ze wat anders. en aangezien jullie info tot nu toe erg betrouwbaar is wil ik het graag van 1 van jullie horen :)

Alvast bedankt.

Gr.

Richard
Werkt prima, en is het beste te installeren vanaf de Alternate CD - komt geen howto oid aan te pas.

R1ch4rd

  • Gast
Raid 1 aan te raden?!?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 22:38:05 »
is dit ook te configgen nadat er 1 schijf al geinstalleerd is, ik heb net de 2e schijf geplaatst (sec IDE) beide disks 300 gb.

ik heb het eindelijk met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen om mn VMware te draaien, wil niet opnieuw installeren of dat ik sh!t kwijt ben.
ik vind heel veel stappen op internet maar niet de juiste.

heeft iemand de commando's die ik moet gebruiken om ervoor te zorgen dat mijn 2e schijf gebruikt wordt voor raid 1?

Alvast bedankt.

mvg

Richard

Raid 1 aan te raden?!?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 00:10:19 »
In de basis komt het erop neer dat je eerst alles van de werkende HD naar de nieuwe HD kopieerd en dus een exacte image hebt.

Dan ga je op die andere HD aan de gang met instellen.
En ja ook op die nieuwe HD moet grub in de MBR zitten, anders zou bij een crash van de oude HD je pc niet meer booten.
VAPLU legt goed uit hoe dit in zijn werk gaat: http://www.webhostingtalk.nl/scripting-techniek-beveiliging/109555-software-raid-1-debian-stopping-md1-array-failed-busy.html

Dan je grub veranderen.
En vervolgens booten en controleren.

Dit ff in grote stappen om een beeld te krijgen.
Tis niet echt moeilijk maar wel als je het nog nooit gedaan hebt.

ff wat leesvoer voor Debian maar dit maakt niet zoveel uit.
http://www.jochem.name/Debian-Sarge-Raid1-mdadm

Dit is een goede howto maar is bij mij dood atm: http://www.howtoforge.com/forums/showthread.php?t=2094

Nogmaals lees eerst alles eens en probeer een beetje vertrouwd te raken met wat te doen.
Print handige dingen uit zodat je het op papier heb staan.

Maak dan een plan de campagne en ga dan pas aan het werk.

Als het werkt dan werkt het goed.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

R1ch4rd

  • Gast
Raid 1 aan te raden?!?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 08:51:02 »
fantastisch merci :) ga het asap proberen :)