Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt  (gelezen 1471 keer)

Denniss

  • Gast
Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Gepost op: 2008/09/08, 09:57:43 »
Hoi,

Ik heb niet zoveel verstand van Linux, maar ik wilde het een keer proberen. Ik heb het naast Windows Vista op mijn huidige pc gezet en dat ging allemaal vlekkeloos. Ik heb op zolder nog een oude pc staan die draait op Windows ME, maar niet meer echt mee wil werken. Daarom wil ik er Linux opzetten, in de hoop dat ik nog wat met die pc kan beginnen. Ik wilde er xubuntu opzetten (volgens de cd-controle is er niks aan de hand met de cd), omdat dat blijkbaar de "light" versie is van ubuntu. Ik had het met de gewone desktopcd geprobeerd, maar daar kreeg ik steeds te zien dat het biosjaar ontbreekt en dat er iets met "acpi=force" moet gebeuren. Op verschillende fora staat er een oplossing als je ubuntu al hebt geïnstalleerd, maar ik kon niks vinden om dat te doen voodat xubuntu erop staat. Op het forum hier wordt geopperd de alternatecd erin te doen, maar daarbij kreeg ik dezelfde melding en blijft het scherm blauw in het installatieproces nadat de schijfdeler wilde opstarten. Heeft er iemand ervaring met oude pc's die dit bekend voorkomt?

Groetjes,
Dennis

Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 10:33:52 »
Hier vergelijkbare ervaringen met een oud laptopje (Fujitsu 1998, 64Mb intern, processor Intel Pentium I, 150Mhz met 2 Gig harddisk). Die meldingen kwamen bij mij ook voor. Ben er ook nog niet klaar mee.
In de opstartfase bij de alternate cd van Xubuntu kun je kiezen voor verschillende opstart opties.
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar die hangen vooral af van de specificaties van jouw oude PC.
Wat zijn die specs? Dan kunnen we zien wat wel of niet zou kunnen slagen. Het vraagt bij echte oudjes wel wat meer dan gewone inspanning maar je zult nog verbaasd zijn wat linux allemaal kan.

Als je alvast meer wil uit proberen raad ik een bijzonder interessant (wel tamelijk technisch) topic aan in het subforum: Offtopic , genaamd: Minimal Ubuntu (topic 28192).
Er zijn daar deelnemers die zelf een site hebben over het installeren van een minimaal aangeklede Ubuntu of andere Linux distro's (zie bijv bij woteb en Idzme) en er heel veel ervaring mee hebben. Maar dat is eigenlijk gewoon een kwestie van zin en tijd, denk ik dan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/08, 10:38:16 »
Bij het opstarten van de cd kun je met de F toetsen boot opties kiezen. Je krijgt dan eenn lijst met mogelijkheden. Kies dan de goede eruit. Als ie er niet tussen zit is er meestal ook nog een optie other. Type dan, na een spatie, achter de regel die er dan staat de voorgestelde optie uit je eerste post
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Denniss

  • Gast
Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/08, 10:42:46 »
@Peterbeter: HP Pavilion, 63,0 Mb RAM, Intel Celeron processor, 19 Gb
@prikkebeen2: ik ga het proberen

Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/08, 10:47:23 »
63MB ram is wel te weinig voor Xubuntu meen ik. Je zult naar iets anders uit moeten kijken.
In dit: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28192 topic kun je er van alles over vinden. Kijk maar eens bij de poster Woteb.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Denniss

  • Gast
Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/08, 10:55:43 »
Bedankt! acpi=force pakt ie idd in de geavanceerde modus, alles gaat goed, tot de schijfindeler, dus vanmiddag eens door die pagina heenworstelen :-)

Xubuntu installeren op oude pc, biosjaar ontbreekt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/08, 10:56:24 »
Ja met deze specs kun je (volgens mijn bescheiden ervaring) geen standaard Ubuntu versie installeren.
Daarvoor moet je echt bij het genoemde topic: minimal ubuntu kijken, daar was woteb bezig met een oud laptopje met vergelijkbare specs; maar dat ding gaf helaas net op het eind de geest.
Buiten Ubuntu kun je nog Damn Small Linux en een paar andere uitproberen. DSL loopt bij mij op dat oudje prima.
Kijk daarvoor ook maar eens op de site van Idzme.  Die heeft heel veel kleine linuxversies uitgeprobeerd.
http://idzme.wordpress.com/
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood