Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (halve) update ongedaan maken ?  (gelezen 2183 keer)

peterdm

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Gepost op: 2007/10/21, 19:30:06 »
Hallo iedereen,

Sinds een tijdje maak ik naar volle tevredenheid gebruik van Ubuntu.
Gisteren wilde ik via de update manager updaten naar 7.10 maar helaas is dit halverwege de installatie misgegaan. Ik zit nu met een systeem wat niet goed meer werkt.
Zo kan ik niet meer online komen met internet en email, krijg ook veel error meldingen dat HAL niet geinitaliseerd kan worden.
Geen probleem dacht ik, ik brand gewoon even mijn persoonlijke map op een schijfje en doe daarna formatteren en een geheel nieuwe verse installatie, maar branden doet hij ook niet meer. Ook lukt het niet om die map op een externe harde schijf zetten.

Ik vraag me eigen af of het mogelijk is om de halve update ongedaan te maken, of dat er misschien toch een mogelijkheid is om mijn persoonlijke map te branden want die is voor mij vrij belangrijk.
Ja ik weet het, had die map beter eerst kunnen backuppen, maar ja....
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt !

Groet, peter

schoappied

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 19:37:40 »
Ik zou eerder proberen de update af te maken...

wellicht via recovery mode?

peterdm

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 19:44:04 »
Als het mogelijk is de update af te maken is dat natuurlijk ook prima. Echter ben ik haast helemaal nieuw met linux, ik weet hoe ik kan opstarten in recovery mode, maar welke commando's en dergelijke ik dan moet gaan gebruiken is me een raadsel.

schoappied

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 19:45:49 »
zonder code
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgradeals je al root bent hoeft sudo er niet voor

(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/21, 20:01:00 »
@ Schoappied :Dacht ik ook te zeggen.  Had zoiets zelf en dat heeft me erdoor geholpen.  Duurde wel lang omdat de servers heel belast waren.

@ peterdm: Als je opstart in recovery mode, kom je in een zwart scherm en met de prompt "root@computernaam"  je bent dus gewoon "root" en je kunt volstaan met dat van hierboven, zonder de sudo.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/21, 20:58:15 »
en om je map te back uppen, als je een externe harde schijf hebt (mag een iPod of zoiets zijn) :

Kijk eerst hoe die noemt door dit in te geven:
ls /media

Hier zou je normaal gezien de ext harde schijf moeten zien staan.

Dan doe je:
cp -v /home/ /media/

Natuurlijk zonder de haakjes, en de -v optie dient om te zien of hij volledig klaar is.

peterdm

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/21, 21:04:38 »
geweldig !
na het invoeren van die code kreeg ik de melding dat dpkt (geloof ik) alleen handmatig voorgezet kon worden met een code die ik dan moest invoeren, dit gedaan en daar ging hij dan :-))
alles werkt nu weer prima !
Hartelijk bedankt voor de tips die ik heb gekregen !

Nu eerst een backupje maken van mijn persoonlijke map ;-)

Groet, peter

peterdm

  • Gast
(halve) update ongedaan maken ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/21, 21:07:18 »
ps.  Q. ook bedankt (ik had je berichtje nog niet gezien) voor de tip om een backup te maken op een externe schijf, ga ik gelijk proberen.

groet, peter