Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruimte maken voor Ubuntu  (gelezen 4446 keer)

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2014/09/22, 16:33:41 »
Dan moet je eens kijken of de instructies van Pjotr je van hieraf verder kunnen helpen.

Al het noodzakelijke van die pagina heb ik al toegepast eergisteren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2014/09/22, 19:46:46 »
Een partitie kleiner maken met GParted kan ook als er data moet verplaatst worden. Windows' schijfbeheer -> verkleinen gaat enkel het niet gebruikte stuk na het laatste bestand vrijgeven. De Windows tool gaat nooit data verplaatsen, wat verklaart dat deze dan ook veel sneller is in het verkleinen dan GParted.

De UEFI boot in dit geval is sda2. Als je een 64-bit EUFI live cd opstart zou deze automatisch moeten aankoppelen aan /boot/EFI van het live systeem. Een afzonderlijke EUFI partitie aanmaken is overbodig.

Kies gewoon voor handmatig, maak een ext4 partitie voor / en een swap, en laat zo maar installeren.

Sedert enkele jaren laat ik nooit nog een 'guided' install draaien, altijd handmatig. Lukt altijd.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2014/09/22, 20:05:55 »
Hmm, maar als ik handmatig kies, dan staat er /boot UEFI-partitie met een verbodsteken ervoor, oftewel: die heb ik dus nog niet gemaakt volgens de installer wat ook niet kan. Dat bedoel ik. Ik vind guided prettiger, persoonlijk.
Het kan ook niet anders, want waar komt Grub anders terecht? Er is geen MBR dus daar kan Grub zich niet naartoe installeren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2014/09/22, 20:31:14 »
De GRUB loader staat in de eerste vrije sectoren van de eerste cylinder, en verwijst voor zijn configuratie naar /boot/grub van de Linux installatie. Of de partitie nu in MBR formaat is (max 4 primaire parities), of in GPT mode maakt verder niets uit.

Oudere hardware kan inderdaad soms niet overweg met GPT, enkel met MBR. Echter vziw bestaat er geen enkele EUFI BIOS die niet met GPT kan draaien. Omgekeerd wel, ttz er zijn niet-(U)EFI BIOSses die wel met GPT kunnen.

Maar wat bedoel je eigenlijk met dan staat er /boot UEFI-partitie met een verbodsteken ervoor?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2014/09/22, 20:35:42 »
Er lijkt nogal wat verwarring te bestaan over MBR. Deze term wordt (meestal) op 2 manieren gebruikt:

- Een MBR partitietabel, voor max 4 primaire partities. Tegenhanger is een GPT tabel.
- Een MBR bootloader, de code die gelezen wordt uit de eerste sector van de bootschijf, en waar de initiële opstartcode staat. Die code staat ook in een GPT schijf.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2014/09/22, 21:04:14 »
Had je al in Gparted gecheckt Beeld/View > Informatie over de schijf/Device Information. Dan geeft Gparted meer info.

Als voorbeeld, zo ziet mijn 240 GB SSD er uit op mijn hoofd pc.




Waarin ik ook gebruik had gemaakt van begeleide/guided Ubuntu 14.04.1 installatie. Want voor mij was dit de eerste Ubuntu installatie met een gpt partitietabel. Dual boot op een gpt partitietabel heb ik nog niet geprobeerd.

Maar wellicht staat hier iets bruikbaars in één van de onderstaande 3 hyperlinks
http://askubuntu.com/questions/400602/uefi-dual-boot-ubuntu-12-04-3-windows-8-1-one-gpt-hdd
http://www.dedoimedo.com/computers/dual-boot-windows-8-ubuntu.html
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2014/09/22, 21:04:21 »
@Nero: Hallo, ik ben niet zó technisch dus niet te moeilijk maken a.u.b. ;) Het enige wat ik, na lezen op internet, weet is dat mijn apparaat alleen in GPT-geformatteerde USB-schijven leest en er geen MBR aanwezig is. Dat eerste van die sticks heb ik in den lijve ondervonden, dat tweede van MBR kan ik moeilijk bewijzen en maakt me eigenlijk ook weinig uit. Het enige wat ik wil is een keurige dual-boot maken en weten hoe ik dat het best aanpak vanaf het punt waarop ik nu ben. Ik open nog wel een keer een draadje als ik mijn partitiekennis wil bijspijkeren ;) Dus: hoe nu verder te gaan? Hoe krijg ik de installer zo ver dat ie guided een dual-boot aanbiedt of hoe partitioneer ik handmatig nu het beste?
« Laatst bewerkt op: 2014/09/22, 21:07:09 door Vistaus »

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2014/09/22, 21:16:43 »
Heb je na de resize reeds opgestart in Windows? Dan heeft ie zeker eerst een checkdisk uitgevoerd. Dit is noodzakelijk om de Windows partitie als 'clean' te merken.

Dat je met de Bitlocker paritie geen guided dual-boot krijgt is normaal. De dual-boot moet namelijk de opstartbestanden van Windows kunnen lezen.

Persoonlijk zou ik in elk geval handmatig verder gaan. Hoeveel plaats heb je kunnen vrijmaken? Maak dan tijdens het installeren een ext4 en een swap partitie aan. De ext4 toewijzen aan /, de rest wijst zichzelf uit.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2014/09/22, 21:21:08 »
@Nero: Ik ben verder dan dat. Bitlocker staat nu uit en de partitie is geresized. Opnieuw opgestart in Windows idem, ik typ dit vanuit Windows ;)
Ik heb nu 30 GB vrij (de andere 30 is voor Windows). Dat is voor mijn doeleinden voldoende.
Maar moet ik dan geen /home maken? Ik herinner me uit het verleden dat dat ook moest, toch?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2014/09/22, 21:27:18 »
Is afhankelijk van de manier waarop je verder wilt werken. Persoonlijk werk ik met een pseudo-Home partitie, die ik enkel gebruik voor alles wat doorheen diverse Linux installaties moet gezien worden. Een standaard installatie gebruikt als /home echter gewoon een folder in /. Een afzonderlijke /home aanmaken is niet nodig.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2014/09/22, 22:26:13 »
Ah, ik wist niet dat door / ook automatisch een /home werd aangemaakt. Nu snap ik wat je bedoeld. In dat geval moet ik de gok maar eens gaan wagen ;)

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2014/09/23, 15:28:25 »
Goed, nu geïnstalleerd alleen het probleem dat ik geen Grub voorgeschoteld krijg en dus niet kan kiezen om Ubuntu op te starten :? Hij start Windows gewoon op. Wat nu te doen?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2014/09/23, 17:52:15 »
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

deed het voor mij bij een mint install ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jolo

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2014/09/23, 20:08:03 »
Of probeer eventueel EasyBCD.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2014/09/23, 20:23:43 »
Of probeer eventueel EasyBCD.



Geprobeerd, maar die voegt een .mbr-entry toe aan het Windows-bootmenu en er is hier, zoals ik al eerder zei, geen MBR. Als ik die entry dan ook kies in de bootloader, krijg ik een "Windows is beschadigd"-scherm. Dus helaas...

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2014/09/24, 01:37:57 »
Boot Repair Disk geprobeerd, maar die crasht al gelijk na het opstartscherm (zie heel eventjes Boot Repair Disk ..... en dan crasht ie):



Ik herinner met dat 1 keertje tijdens het installeren van Bodhi op een vroegere laptop Grub op de USB-stick had geïnstalleerd. Ik moest dan elke keer de stick insteken om Bodhi van de HDD te kunnen booten. Zou dat een tijdelijke oplossing zijn voor dit topic of gaat dat niet werken i.c.m. die UEFI?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2014/09/24, 12:45:55 »
Heeft de pc een (U)EFI Bios? Dan kan je over 't algemeen daarin de boot volgorde vervangen.

Ik herinner met dat 1 keertje tijdens het installeren van Bodhi op een vroegere laptop Grub op de USB-stick had geïnstalleerd. Ik moest dan elke keer de stick insteken om Bodhi van de HDD te kunnen booten. Zou dat een tijdelijke oplossing zijn voor dit topic of gaat dat niet werken i.c.m. die UEFI?

Dat je de stick moest gebruiken om van de HDD te starten wijst er op dat de GRUB installatie verwijst/verwees naar de /boot/grub op de stick en niet naar deze op de HDD. Gewoon na het opstarten opnieuw een grub-install draaien, eventueel met expliciet de --boot-directory optie.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2014/09/24, 13:25:40 »
Ja, ik heb een UEFI-bios. Ik kan Secure Boot uitschakelen wat ik ook gedaan heb enzo. Maar de bootvolgorde is zeer bekert: ik kan kiezen tussen Netwerk -> USB -> SSD of Alleen SSD.

Ik zal grub-install opnieuw proberen te draaien, merci voor de tip :)

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2014/09/24, 20:15:02 »
Nou, ik was het zat: ik heb Windows dan maar verwijderd en Linux zo geïnstalleerd op de gehele schijf. Dat lukte wel. Jammer, Windows was toch wel af en toe even handig. Maar goed, zo vind ik het dan voor nu maar opgelost. Bedankt, allemaal! :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2014/12/17, 00:28:04 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2014/12/17, 01:20:22 »
@testcees: Zoals je kunt zien is het allang opgelost. Je advies is goedbedoeld, maar ik heb niks meer aan die instructies. Bovendien klopt e.e.a. niet in die instructies, al was het maar omdat je helemaal niet de kernel hoeft te compileren om de Type Cover 3 werkend te krijgen en gestures werken wel degelijk mits je GNOME Shell gebruikt (en de Surface Pen (stylus) werkt op 1 knop na, dus niet op 3 knoppen na).
« Laatst bewerkt op: 2014/12/17, 01:24:37 door Vistaus »

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2015/01/21, 22:23:56 »
Heb het probleem van dual-boot inmiddels opgelost. Had gisteren Windows 8.1 maar eens hersteld en daarmee werd Linux dus gewist. Daarna opnieuw de dual-boot aangegaan om te kijken of het me dit keer wél zou lukken (wilde toch wel graag een dual-boot) en jawel. GRUB wilde nog steeds niet verschijnen na installatie maar dat was, middels een tip die ik vond, eenvoudig op te lossen. Bij deze dus voor wie tegen hetzelfde aanloopt dat de Windows-bootloader maar blijft verschijnen i.p.v. GRUB (mits UEFI maar wel met secure boot uitgeschakeld):

1 Open op Windows de opdrachtprompt als administrator.
2 Geef het volgende commando:

bcdedit /set "{bootmgr}" path \EFI\ubuntu\grubx64.efi

3 Herstart. Nu verschijnt GRUB wél en kun je Linux booten. Echter, Windows ontbreekt om een of andere reden in GRUB.
4 Open een terminalvenster op Linux en werk GRUB bij. Op *buntu en afgeleiden is dat:

sudo update-grub2

Op Antergos, Arch en aanverwanten is dit:

sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

5 Herstart. Nu kun je kiezen uit Linux en Windows in je GRUB :)