Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aanmelden als...  (gelezen 628 keer)

nom001

  • Gast
aanmelden als...
« Gepost op: 2008/04/26, 19:08:28 »
root gebruiker.
Hoe doe ik dat?
Ik dacht dat dit, net zoals in Windows, via de gewone aanmeldscherm gedaan kon worden?
Of is er een e.e.a. comamndo voor nodig in een terminalvenster?
Groetjes,
Ron

Offline siegi

  • Lid
aanmelden als...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 19:11:17 »
Root is in ubuntu standaard uitgeschakeld. En het word volledig afgeraden deze te gebruiken. Er is een reden waarom vista het tegewoordig ook niet meer doet.
De eerste gebruiker die je aanmaakt is wel lid van de admin groep. Als je beheerders taken wil uitvoeren word even om je wachtwoord gevraagd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aanmelden als...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 19:13:16 »
Citaat van: nom001
root gebruiker.
Hoe doe ik dat?
Ik dacht dat dit, net zoals in Windows, via de gewone aanmeldscherm gedaan kon worden?
Of is er een e.e.a. comamndo voor nodig in een terminalvenster?
Groetjes,
Ron
Ubuntu heeft geen root account. Gelukkig maar, want dat is onveilig. De hoofdgebruiker kan zichzelf tijdelijk rootrechten geven voor het uitvoeren van systeembeheer. In de terminal kan dat, door sudo of gksudo voor het commando te zetten.

Bijvoorbeeld, om verkennertje Nautilus met rootrechten te starten: gksudo nautilus  (druk daarna op Enter).

nom001

  • Gast
aanmelden als...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 19:16:28 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: nom001
root gebruiker.
Hoe doe ik dat?
Ik dacht dat dit, net zoals in Windows, via de gewone aanmeldscherm gedaan kon worden?
Of is er een e.e.a. comamndo voor nodig in een terminalvenster?
Groetjes,
Ron
Ubuntu heeft geen root account. Gelukkig maar, want dat is onveilig. De hoofdgebruiker kan zichzelf tijdelijk rootrechten geven voor het uitvoeren van systeembeheer. In de terminal kan dat, door sudo of gksudo voor het commando te zetten.

Bijvoorbeeld, om verkennertje Nautilus met rootrechten te starten: gksudo nautilus  (druk daarna op Enter).
Heren, dank u voor uw  snelle en zeer duidelijke antwoorden.
Heb inmiddels gksudo nautilus commando uitgevoerd en dat werkte uitstekend!
Mijn dank!
Ron