Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

Mp3gain en Vorbisgain

(1/3) > >>

Henk14:
Enige tijd geleden ben ik begonnen een niet meer gebruikte oude HP laptop (17 jaar oud) te gebruiken als muziekspeler. De laptop is verbonden met een Kenwood audioset (31 jaar oud). De muziekspeler die ik heb geïnstalleerd is Cmus. Ik moet zeggen: het klinkt best leuk. Omdat er sprake is van allemaal losse MP3 audiobestanden was er een behoorlijk volumeverschil. Ik heb dat naar tevredenheid opgelost met MP3gain.

Ik kwam er onlangs achter dat MP3 eigenlijk is verouderd en dat er betere audioformaten bestaan, die niet (veel) meer ruimte innemen als MP3, zoals Ogg Vorbis en AAC. Ogg Vorbis heb ik uitgeprobeerd en dat klinkt beter dan MP3. Ik denk er over na om over te stappen op Ogg Vorbis of AAC.

Daar heb ik een aantal vragen over.

Voor Ogg Vorbis kom ik in Synaptic nog een programmaatje tegen dat vergelijkbaar is met MP3gain, namelijk Vorbisgain. En het werkt ook nog. Er bestaat ook AACgain, maar dat is niet opgenomen bij Synaptic. Is dit programma nog te gebruiken?

Er bestaat ook nog replaygain. Is dit ook te gebruiken voor MP3, Ogg Vorbis en AAC?

Omdat MP3gain en Vorbisgain gebruikt moeten worden in de terminal, dient het juiste commando te worden ingegeven. Nadat ik in de terminal de juiste map heb geselecteerd twijfel ik welk commando moet worden ingegeven. Is dit: mp3gain  *.mp3 of mp3gain -r -k  *.mp3? Ik heb begrepen dat in het eerste geval het bestand niet wordt aangepast en in het tweede geval wel. Wat zijn de voor- en nadelen? Bij vorbisgain ben ik nog niet verder gekomen dan: vorbisgain  *.ogg. Het commando dat vergelijkbaar is met mp3gain -r -k  *.mp3 heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Het enige dat ik wil bereiken is dat het geluidniveau van de onderlinge audiobestanden wordt gelijk getrokken en dat de bestanden niet gaan clippen.

Graag jullie reactie.

partyrabbit:
Mp3 is niet verouderd, maar 44.1 wel enigszins. 48 khz is nu een beetje de standaard.
Ja klopt, mp3 is niet meer uniek en er zijn interesante alternatieven. Maar veel hardware kan vaak alleen nog mp3 afspelen, of alleen 44.1 en niet 48khz. Nog niet alles is competible.

Verder gebruik ik nog steeds de laatste Lame codec. Daarmee werkt zo'n beetje alles, en is in de meeste programma's in te stellen zodat het werkt.

En er is een manier om de geluidsniveaus geautomatiseerd te levelen in terminal. Even op dit forum zoeken want dit is al vaak besproken (en ik weet het niet uit mijn hoofd)

Klein detail. Als een mp3 clipt krijg je dat nooit meer goed. Ja je kunt het volume verlagen, maar je geluidskwaliteit is aangetast/verpest.
Je kunt ook geluidsniveau verhogen, maar daar haal je ook nogal eens ruis mee naar boven.

Ken je Mixxx? Dat is pas een mooie uitgebreide player. Kun je afspelen als een Pro DJ. Leuk op verjaardagsfeesten en zo.
Volgens mij kun je hier ook geluidsniveaus geautomatiseerd inregelen zoals je vraagt.
Heb je wel minimaal 2gb intern geheugen nodig.

Henk14:
Hartelijk dank partyrabbit voor je reactie.

Ik ben een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mp3 is verouderd. Het wordt nog veel gebruikt en is op bijna elk apparaat af te spelen. Wat ik bedoeld heb, is dat er kwalitatief betere audioformaten zijn dan mp3. In dat opzicht is het verouderd. Inmiddels heb ik vastgesteld dat Ogg vorbis beter klinkt, zelfs op mijn antieke laptop/audiosetje. AAC schijnt ook goed te klinken (heb ik nog niet uitgetest), vooral bij een lage bitrate.

Lame codec zal ik mij eens in verdiepen, maar eerst dit maar eens goed werkend krijgen. Eerlijk gezegd vind ik dit al moeilijk genoeg.

Er is idd een manier (tot een uurtje geleden dacht ik v.w.b. Linux de enige manier, omdat easymp3gain niet meer werkt) om mp3gain en vorbisgain te activeren. Ik heb ooit nog met DOS gewerkt en daarvan is nog altijd wat blijven hangen, maar makkelijk is het werken met de terminal niet.

Ik had al wat op het forum gelezen ( april 2019), waar vanadium uitleg geeft over te gebruiken commando's, maar er is sprake tussen een eenvoudig commando (*) en een harde correctie (-r -k  *). Het is me niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld. Ik krijg de indruk dat in het eerste geval het mogelijk is het bestand te "untaggen" en dat in het tweede geval dat niet meer mogelijk is. Voor vorbisgain is het eenvoudige commando gelijk aan mp3gain (met dat verschil dat mp3 na de punt vervangen moet door ogg), maar dat geldt niet (voor zover ik het goed begrepen heb) voor -r -k *.

Overigens ben ik er achter gekomen dat er voor Linux wel een programma bestaat met een gui. Dat is soundKonverter (met een K). Gemaakt voor KDE, maar werkt prima in Gnome. Het is heel eenvoudig hiermee de bestanden te taggen met replaygain. Voorwaarde is wel dat mp3gain en vorbisgain op de pc moeten zijn geïnstalleerd.

Goed te weten dat als een mp3 clipt het niet meer goed komt.

En voor Mixx geldt hetzelfde als Lame codec, eerst dit maar eens op orde krijgen. En bovendien: de laptop waar het hier over hebben (HP NX7400) stamt nog uit de Windows XP tijd en heeft maar 1 GB RAM en is inmiddels (zelfs met Bodhi Linux) te traag om te internetten.






partyrabbit:

--- Citaat van: Henk14 op 2024/02/29, 16:16:10 ---Wat ik bedoeld heb, is dat er kwalitatief betere audioformaten zijn dan mp3. In dat opzicht is het verouderd.

--- Einde van citaat ---

Andere. Niet betere. Er zijn de nodige alternatieven erbij gekomen, dus meer keuze.
In principe kun je ook een mp3 heel klein comprimeren, of juist ook in een hele hoge geluidskwaliteit.
Als je een OGG in hoge kwaliteit opslaat wordt het bestand ook groter.
Flac is daarentegen een verliesloze compressie, maar daar zijn de bestanden ook groot bij de betere kwalteiten, en of veel hardware niet af te spelen. Wil je die kleiner wegschrijven dan kom je toch weer uit bij de kwaliteit een bestandsgrootte zoals het met mp3 ook weer mogelijk is.

Uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit en is het een kwestie van gewenste en benodigde (beste) keuze.

Maar ik snap je vraag en bedoeling  ^-^


--- Citaat van: Henk14 op 2024/02/29, 16:16:10 ---Goed te weten dat als een mp3 clipt het niet meer goed komt.

--- Einde van citaat ---

Dat geldt voor alle muziek, ongeacht bestandssoort. Clippen is vervorming, aftoppen van pieken, wat je nooit meer weg krijgt als het er eenmaal in opgeslagen zit.
Zorg daarom altijd voor goede kwaliteit 'masters'.


--- Citaat van: Henk14 op 2024/02/29, 16:16:10 ---Ik had al wat op het forum gelezen ( april 2019), waar vanadium uitleg geeft over te gebruiken commando's, maar er is sprake tussen een eenvoudig commando (*) en een harde correctie (-r -k  *). Het is me niet duidelijk wat daarmee wordt bedoeld.
--- Einde van citaat ---

Dat terminal commando bedoelde ik  =D Dat schijnt prima te werken (zelf geen ervaring daarmee).
Vanadium zal je daarmee vermoedelijk wel verder helpen. En anders wel iemand anders.
Succes! Ik gebruik linux ook veel voor audio, naar volle tevredenheid.

Henk14:
Wederom dank voor je reactie partyrabbit.

En nu maar hopen dat Vanadium dit leest en mij helpt!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie