Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?  (gelezen 1723 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Gepost op: 2007/07/07, 14:12:57 »
Ik heb een amd64 dual-core op een asus moederbord met 2Gb geheugen. De pc is nu ruim een jaar oud en sinds een aantal weken draai ik met veel plezier Ubuntu Studio (en linux ;), ik ben dus nog een beginner).

Ik weet dat Ubuntu Studio een 32 bit uitgave is met een iets afwijkende kernel van de officiële versie. Nu heb ik het gevoel tijdens het werken en opstarten van programma's dat dit trager werkt als voorheen in XP. Als ik bijv. één programma draaiende heb en ik open een tweede of derde programma (geen zware kost), duurt het opstarten van het laatste programma aanmerkelijk langer dan in een vergelijkbare situatie onder XP. Zo te zien onder Systeemmonitor zijn beide processoren wel gewoon actief.

Ligt dit toch aan de 32bit uitgave? Dat zou ik erg jammer vinden namelijk.
JackTummers.nl

Offline Soul-Sing

  • Lid
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 15:22:37 »
de andere kernels in ubuntu ondersteunen dual core. of dat in ubuntu studio zo is, of optimaal is weet ik niet. wel heeft ubuntu studio een "afwijkende" kernel.
het feit dat je een 32 bit uitgave draait maakt qua snelheid niet veel uit. (is mijn ervaring met een dual core en wat uittesten)

Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 15:48:31 »
uname -a in een terminal.
homemade HTPC

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/08, 00:26:54 »
Dat laatste commando levert mij op:
2.6.20-16-lowlatency #2 SMP PREEMPT Thu Jun 7 20:23:03 UTC 2007 i686 GNU/Linux
maar weet verder niet wat ik er mee aan moet...

Ik heb Ubuntu Studio vooral geïnstalleerd om het 'multimedia' gebeuren, hoewel ik eerlijk gezegd vooral grafisch werk met een ietsipietsie video. Met muziek doe ik niks, hoogstens eens een keer een geluidje laten loopen. Dus wat dat betreft had ik geloof ik net zo goed de 'gewone' Ubuntu kunnen installeren met de gewenste programma's. Dan had ik nu toch de 64 kunnen draaien ;). Nu kan ik natuurlijk alsnog 'upgraden', maar ik moet zeggen dat deze versie (of die kernel) wel erg fijn draait, dus ik laat het maar even zo tot de volgende versie.
JackTummers.nl

Offline Soul-Sing

  • Lid
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 07:01:35 »
je gebruikt inderdaad de lowlatency kernel en je dual core wordt ondersteund( SMP) ubuntu studio is een "blessed" project van UBUNTU. niet offic. maar het schijnt erg goed te werken. dus of het veel zin heeft om over te stappen...
een 64bit install lijkt heel logisch op een 64bit systeem, maar bepaalde dingen lopen dan niet, zie vooral dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/8518
zelf heb ik een 64bit syteem maar gebruik de 32bit versie van ubuntu.( 7.04 overigens)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 10:49:58 »
Bedankt voor de uitleg. Ik had al eens gehoord dat 64bit draaien nog niet zo heel erg veel nut heeft, zelfs op windows niet, maar ja, als je zo leuke processor hebt wil je natuurlijk graag meer :).
En Ubuntu Studio werkt inderdaad heel lekker en is voor mij de reden geweest om nu defenitief te blijven plakken aan linux. Een paar jaar geleden al eens gespeeld met Knoppix, Mandrake, Suse, Ubuntu maar het viel toch altijd tegen (lees: teveel dingen die niet werkten). Afgelopen jaar nog een keer Mandriva een kansje gegeven en dat was al een heel stuk beter, maar zelfs met ondersteuning van mijn ATI kaart vond ik het toch nog een beetje, ik weet niet wat. Toen hoorde ik van Ubuntu Studio en dat was echt een verademing. Het werkt vlot, voelt erg stabiel/rustig aan en zoveel werkte 'als vanzelf of van nature' dat ik meteen was begonnen met mijn schijven opnieuw in te delen. En het ziet er nog eens erg mooi uit ook.

Op dit moment van de 4 schijven nog één met windows, maar die ga ik binnenkort ook shrinken tot een partitie van 30Gb, net voldoende voor het systeem plus wat zooi, voor het geval dat.
Dit gezegd hebbende (ik wijd een beetje uit ;)) kan ik me bijna niet voorstellen dat er over tien-vijftien jaar nog windows en appeltjes bestaan.

Overigens, mijn bootmenu. Zoals je ziet 6 opstartbaren + windows. Ik gebruik altijd de bovenste. Betekent dat dat ik de anderen allemaal kan verwijderen om diskruimte te besparen of is het juist handig ze te laten staan en nemen ze niet al teveel ruimte in beslag?

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-lowlatency
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-lowlatency root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-lowlatency
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-lowlatency (recovery mode)
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-lowlatency root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-lowlatency

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-16-generic (recovery mode)
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-lowlatency
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-lowlatency root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-lowlatency
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-lowlatency (recovery mode)
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-lowlatency root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-lowlatency

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic
quiet
savedefault

title      Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
root      (hd1,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=a4220550-72b9-45ef-9565-9c68a62fbddb ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic

title      Ubuntu, memtest86+
root      (hd1,0)
kernel      /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1
JackTummers.nl

Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/08, 13:28:26 »
ik was al een zeer tevreden gebruiker van linux met Debian, gevolgd door Ubuntu (breezy indertijd), maar ben ook overgestapt naar Ubuntu Studio zodra die uit kwam.
Ben er nog steeds erg gelukkig mee! :) :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/08, 15:34:44 »
Citaat van: moxie
Overigens, mijn bootmenu. Zoals je ziet 6 opstartbaren + windows. Ik gebruik altijd de bovenste. Betekent dat dat ik de anderen allemaal kan verwijderen om diskruimte te besparen of is het juist handig ze te laten staan en nemen ze niet al teveel ruimte in beslag?
De anderen kan je het beste gewoon laten staan. Ze nemen heel weinig ruimte in op je harde schijf, dus je hebt er geen last van. Als je bij een toekomstige update een probleem hebt met een nieuwe kernel kan je op die manier een oude kernel selecteren om mee op te starten. Het is dus alleen maar handig om meerdere opties te hebben.

Eventueel kan je wel een aantal oudere kernels verbergen.
Hiervoor moet je het bestand /boot/grub/menu.lst bewerken:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Ga op zoek naar het volgende stukje:
Citaat
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all
Verander het woord "all" door bijvoorbeeld 3 om 3 kernels zichtbaar te hebben.

Als je het bestand veranderd hebt, moet je het volgende commando uitvoeren om de wijzigingen door te voeren:
sudo update-grub


Overigens is de low latency kernel van ubuntu studio alleen handig als je veel werkt met muziek.
Dit zorgt er voor dat de geluiden die je maakt nauwkeuriger getimed uit je pc komen.
Voor andere programma's kan het een nadelig effect hebben op de snelheid.
Zie hier voor meer info: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=445198

Dual-core processor draait niet zo snel als op windows?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/08, 16:47:18 »
Citaat van: Johanvd
Overigens is de low latency kernel van ubuntu studio alleen handig als je veel werkt met muziek.
Dit zorgt er voor dat de geluiden die je maakt nauwkeuriger getimed uit je pc komen.
Voor andere programma's kan het een nadelig effect hebben op de snelheid.
Zie hier voor meer info: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=445198
Niet alleen voor audiostream is het voordeliger maar ook voor videostream.