Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubunti Server opstarten  (gelezen 1762 keer)

Offline Wall

  • Lid
Ubunti Server opstarten
« Gepost op: 2009/11/16, 14:52:04 »
Hallo,
ik heb vooreerst Ubunti Sercer 9.10 geïnstalleerd, alles is normaal verlopen, bij het opstarten wordt er naar de gebruikersnaam en paswoord gevraagd, na dit te hebben ingevoerd moet ik terug iets invoeren achter "janjas@serverubunti:~$"
ik heb al vanalles ingetypt en krijg altijd de melding "command not found". wat doe ik fout ?
ik heb 2 server types geinstalleerd: file server en open ssh.
het is mijn eerst Linux en/of Ubunti installatie en zal wellicht nog veel moeten leren.

alvast bedankt

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/16, 15:41:17 »
wat je moet invoeren is afhankelijk van wat je wilt doen.
omdat het een server is heeft hij standaard geen desktop omgeving, dus krijg je alleen een shell.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/16, 15:45:23 »
Hallo Wall, hartelijk welkom op dit forum :)

Je bent nu op de console. Linux op servers heeft zelden een grafische interface, omdat dat alleen maar resources kost. Je kunt dus niet met vensters en dergelijke werken, je moet commando's uitvoeren.

het is trouwens Ubuntu...

Offline track

  • Lid
Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 15:59:48 »
Hoi Wall,

welkom op het forum !

Misschien is het een brug voor jou als je de "midnight commander" (= nc voor Linux) gebruikt ?
Dat levert tenminste voor mij een beter overzicht op.

Probeer het even met  mc   -  Start hij ?
Anders moet je hem eerst even installeren:  apt-get install mc

track

p.s.:  als referentie voor de commando's gebruik ik altijd dit:  http://linux.die.net/man/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 16:04:32 door track »

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 16:06:12 »
Kijk ook eens naar de officiële server guide: https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/

Offline Wall

  • Lid
Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/16, 21:35:33 »
hallo allemaal,

ik heb weer wat bijgeleerd en heb mc geïnstalleerd. Ik had wel eerder iets grafisch verwacht dan enkel maar shell, op deze manier zal ik nog heel wat moeten zoeken om deze tot een draaiende server om te toveren.
Het is deels mijn bedoeling om centraal gegevens te bewaren en zelfs extern via interner er kunnen op in de loggen.
zijn er nog interessante tips, waar ik zeker rekening moet mee houden.

zeker al bedankt voor je antwoorden

Groeten,

Offline track

  • Lid
Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/16, 22:07:43 »
Wil je liever een complete desktop dan ?

Kan ook, moet je maar de xserver en gnome erbij installeren.  (met apt-get install  voorlopig)
Plus wat je verder nog wilt hebben.
Zoek een keer onder "blokkendoos" hier op het forum !

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 22:09:24 door track »

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/16, 22:13:31 »
Wil je liever een complete desktop dan ?

Kan ook, moet je maar de xserver en gnome erbij installeren.  (met apt-get install  voorlopig)
Plus wat je verder nog wilt hebben.
Zoek een keer onder "blokkendoos" hier op het forum !

track
niet presé gnome, KDE/XFCE/LXCE werkt allemaal, dus het is beter dat je gewoon even kijkt welke je wilt (XFCE/LXCE zijn lighter dus vaak beter op een server)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/17, 12:45:22 »
hallo allemaal,

ik heb weer wat bijgeleerd en heb mc geïnstalleerd. Ik had wel eerder iets grafisch verwacht dan enkel maar shell, op deze manier zal ik nog heel wat moeten zoeken om deze tot een draaiende server om te toveren.
Het is deels mijn bedoeling om centraal gegevens te bewaren en zelfs extern via interner er kunnen op in de loggen.
zijn er nog interessante tips, waar ik zeker rekening moet mee houden.

zeker al bedankt voor je antwoorden

Groeten,

Linux op servers draait niet grafisch, dat is verspilling van geheugen en het is omslachtig. Je kunt gebruikmaken van iets als Webmin om je server te beheren, of gewoon met de shell werken. Sneller en efficienter dan een GUI. Maar zoals ik al zei, kijk eens in de server guide.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/17, 13:42:52 door Cumulus007 »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/17, 13:34:23 »
Ik had wel eerder iets grafisch verwacht dan enkel maar shell, op deze manier zal ik nog heel wat moeten zoeken om deze tot een draaiende server om te toveren.
Het is deels mijn bedoeling om centraal gegevens te bewaren en zelfs extern via interner er kunnen op in de loggen.
Zoals eerder gezegd kun je een grafische schil installeren. Uiteraard wordt dit allemaal trager en het werkt misschien niet optimaal als je niet zo'n snelle internet verbinding hebt. Daarnaast heb je ook "Beheer panels" (misschien zijn er ook andere namen voor). Een voorbeeld hiervan is webmin.
Dan kun je je server via een website (web interface) beheren.

Ben je uberhaupt een beginnende ubuntero? Dan zou ik gaan voor de grafische schil.
Behalve dat een server opzetten al iets meer kennis vereist dan een standaard desktop, moet jij dan ook nog wennen aan ubuntu... Leer daar goed mee omgaan, raak er vertrouwd mee etc...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubunti Server opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/17, 15:13:02 »
Wil je grafische ondersteuning op je server Installeer je het beste "Webmin"
Wbbased programma waarmee je de hele server kan beheren, zaken installeren en verwijderen , updaten enz enz.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D