Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote problemen na nieuwe installatie van Windows  (gelezen 5277 keer)

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Gepost op: 2007/10/20, 08:59:20 »
Hallo,


ik heb net op de laptop Windows terug geïnstalleerd. Er moet ergens iets fout gegaan zijn, ik denk dat ik het op de verkeerde schijf heb laten zetten. Ubuntu kan niet meer opgestart worden, ik kan het ook niet starten met de officiële cd-rom van versie 7.04 feisty fawn. Normaal gezien stond Ubuntu op de D-schijf en ik geloof dat deze Windows ook op de D-schijf gezet is. Ik wist niet goed wat ik moest aanduiden toen hij vroeg op welke partitie die Windows moest en ik heb het dan maar laten staan zoals het stond aangeduid.

Wat moet ik nu doen om op de laptop terug Ubuntu 7.04 te krijgen en Windows? Stel dat ik Windows er nog eens op moet zetten, welke keuze moet ik dan maken van partitie?

Alvast enorm bedankt aan iedereen die wil helpen.

Groetjes,

Els

BroodjeUbuntu

  • Gast
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/20, 09:22:45 »
Zoek is op bij de zoekfunctie "grub terugzetten" .

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/20, 09:24:38 »
Grub terugzetten geeft geen resultaat. Ik kan alleen maar op windows nu op de laptop.

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/20, 10:11:11 »
mocht niemand meer met een geweldig idee komen, dan zou je op windows active file recovery kunnen zetten. Dat is een programma waarmee je files die gewist zijn grotendeels terug kan halen. Is  een windows betaal programma (niet erg duur) maar werkt redelijk goed. Kun je in ieder geval allerlei belangrijke data terugvinden die al gewist zijn of waar iets overheen gezet is. Is niet perfect maar ik heb er eerder goede resultaten mee behaald. Je haalt niet heel ubuntu terug, maar wel de bestanden die je belangrijk vindt.

Maar doet dit vooral alleen als niemand met een geweldig idee komt. andere oplossingen genieten altijd de voorkeur
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/20, 10:14:14 »
Schrijf anders eens volgend programma (gParted) op een leeg schijfje. Start hier je PC mee op, zie je dan je partitie's?
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Hans de Hekker

  • Gast
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/20, 10:15:19 »
Els,

je hebt toch wel vooraf al je windows data EN Linux data gebackupped he ? :O

Ik vermoed dat je windows installatie er alles afgepleurd heeft.
Probeer het nog eens, eerst windows erop, met een deel van je diskruimte, en dan ubuntu installeren.
En dan je backup data terugzetten. Ik hoop dat je die gemaakt hebt.

Hans de Hekker :cool:

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/20, 10:24:24 »
Hallo,


ik had het meeste al op cd 's gezet van de laptop. Nu zie ik dat er nog veel op de laptop staat. Ik ga eens wat proberen wat jullie zeggen want ik vind zelf geen oplossing. Ik laat dadelijk iets weten. Alvast bedankt aan iedereen.

Groetjes,

Els

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/20, 10:33:26 »
Ik denk dat Linux eraf is op de laptop, ik vind daar toch niks meer van terug op beide schijven.
Een vraagje: ik heb nu op de laptop kunnen opstarten met dat programma Gparted maar er komt wat uitleg te staan en dan staat er en daar zou ik iets moeten invullen. Ik weet niet wat ik daar moet typen, weet iemand dat wel?

Groetjes,

Els

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/20, 10:40:15 »
Sorry beste mensen, met dat laatste te schrijven was ik te rap, ik heb nu het scherm voor mij met de schijfindeling, zoals je dat ziet bij Gnome partitiebewerker. Heeft iemand enig idee wat ik nu moet doen? Op /dev/hda1 (ntfs) staat nu zo te zien niks, /dev/hda2 (extended) staat zo te zien wel wat, op /dev/hda6 (ext3) staat ook was en /dev/hda7 is de linux-swap.

Moet ik nu ubuntu 7.04 terug installeren, of eerst windows of wat moet ik nu precies doen?

Groetjes,

Els

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/20, 10:41:58 »
En er is ook nog /dev/hda5, die was ik er daarnet vergeten bij te zetten, dat is ntfs

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/20, 10:55:56 »
Nog een vraagje: moet de installatie van Windows en van Linux (ubuntu in dit geval) eigenlijk op dezelfde schijf staan of niet? Op de laptop is er een C en een D-schijf. Die hda 1 (ntfs) is daar de C-schijf en die hda2 is de D-schijf, met als onderdelen hda5, hda6 en hda7. Toen we ubuntu daar voor de eerste keer op installeerden, kon die niet op de c-schijf, daarom dat we het dan op de d-schijf hadden gezet.

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/20, 11:18:24 »
Els, ik veronderstel dat je op je laptop slechts 1 harde schijf hebt en die is dan onderverdeeld in partitie C en D zoals dat onder Windows gaat.
Onder Linux gaat dit allemaal anders, je kunt hier misschien eens wat lezen: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie en hier voor dualboot: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot .
Ik dacht dat ik een tijdje terug gelezen had dat je Windows aan de deur ging zetten, waarom wil je nu toch Windows terug installeren?
Als je Windows achter je laat dan ben je van veel miserie en gesakker af ;) , ik heb er geen minuut spijt van dat er op een bepaald moment ook vanalles misliep hier en dat ik toen besloten had van XP voorgoed vaarwel te zeggen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Nick1890

  • Lid
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/20, 11:26:40 »
Citaat van: Els1980
Nog een vraagje: moet de installatie van Windows en van Linux (ubuntu in dit geval) eigenlijk op dezelfde schijf staan of niet? Op de laptop is er een C en een D-schijf. Die hda 1 (ntfs) is daar de C-schijf en die hda2 is de D-schijf, met als onderdelen hda5, hda6 en hda7. Toen we ubuntu daar voor de eerste keer op installeerden, kon die niet op de c-schijf, daarom dat we het dan op de d-schijf hadden gezet.
Wat je schrijft, geeft mij de indruk dat je 01 (en slechts één) fysische Harde Schijf hebt. Ik leid dit af uit het feit dat alle benamingen "hdA" zijn. Ter info: Zelf heb ik 02 HD en die heten respectievelijk "hdA" en "hdB".

De verschillende cijfers daarentegen duiden erop dat jouw HD opgesplitst werd in diverse "partities" (onderdelen).
De cijfers 1 t/m 4 in gParted (hda1, ed) verwijzen naar "primaire" partities: Hiervan kunnen er maximaal 4 zijn op 1 HD.  Vandaar dat alle andere partities automatisch een nummer krijgen dat minimaal 5 is.  Deze worden "extended" partities genoemd en zijn, in principe, niet gelimiteerd in aantal.

Windows heeft sowieso de neiging om zich automatisch te nestelen op hda1 (in Windows jargon de C:\ dus).

Wat ik het gemakkelijkst vind, is:
1st: Windows installeren op de allereerste primaire partitie hda1 (zijn) C:\
dan: Ubuntu installeren op een "extended partitie" (hda5 en hoger voor respectievelijk de Swap-partitie én de Úbuntu-Root partitie)

(Ter Info: Tijdens installatie zorgen beide programmas er wel voor dat de respectievelijke partities ook Boot-able worden)
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/20, 11:26:45 »
Op mijn computer is windows eraf, op de laptop wil mijn vriend nog Windows en ubuntu hebben. Ik heb nu de cd-rom van windows in de laptop zetten en die wil de windows weer op de d schijf zetten ('t is inderdaad denk ik een in twee gedeelde schijf, die c en d). Ik zit een beetje met de handen in 't haar want wat ik met die gparted cd moest doen van daarnet weet ik niet. Ik zag de partities en ik kon er formatteren maar dat heb ik niet gedaan. Moet ik eerst met die cd van gparted iets doen, moet ik een en ander formatteren?

Offline Nick1890

  • Lid
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/20, 11:41:51 »
Citaat van: Els1980
Hallo,


ik heb net op de laptop Windows terug geïnstalleerd. Er moet ergens iets fout gegaan zijn, ik denk dat ik het op de verkeerde schijf heb laten zetten.
Els
Eerste zin: ik veronderstel dat je dit deed omdat Windows sowieso reeds niet meer werkte. Klopt dat?
Tweede zin: ik denk dat je nu een niet meer werkende versie van windows hebt op C: (hda1) én daar bovenop nog eentje op hda5. Deze laatste partitie is immers ook als NTFS geformatteerd.

Bon! Als niks meer werkt én je wil Windows met Ubuntu er terug op, dan stel ik voor:
1. Delete met gParted die hda5 partitie.
2. Herformatteer hda1 als NTFS
3. Installeer Windows op de C:\ (in gParted dus op de hda1)
4. Probeer Windows, en is die OK dan:
5. Installeer Ubuntu opnieuw op de hda6 die reeds geformateerd is als Ext3 (laat de hda7 gewoon als Linux-swap)
Hierbij zou GRUB zich automatisch moeten installeren en jou vervolgens de keuze laten tussen Ubuntu (automatische doorstart) of het "manueel" activeren/opstarten van Windows.

Mooi tijdverdrijf voor een zaternamiddag...
Ik ga echter naar de Gutsy Release Party te Hasselt straks!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/20, 11:45:42 »
De Windows werkte nog wel maar er zaten teveel fouten in. Ik ben ondertussen de windows terug aan 't installeren, ik heb aangeduid dat dat op de c moet en dat die geformatteerd moet worden. Dadelijk zal ik eens zien hoe het dan is en dan zal ik het hier laten weten.

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/20, 11:48:18 »
Inderdaad Els, de C schijf (NTFS) is Windows, op de andere de D schijf kan je best terug Ubuntu installeren, onze ervaring is eerst Windows installeren (als je het toch nog nodig hebt) en daarna pas Linux. Wij verdelen altijd een schijf in 2 delen (met patitionmagic of zo) één deel NTFS waarop we Windows installeren en één deel voor Linux. Werkt altijd. Als je nog eens Windows zou moeten herinstalleren, zou je ook je hele  HD kunnen voorzien voor Linux en Windows gewoon installeren in b.v. Innotek Virtualbox (kan je probleemloos installeren met het standaard pakketbeheer in Ubuntu) zo kan met een herinstallatie van Windows nooit niets mis meer gaan met je Linux installatie. Persoonlijk heb ik het zo gedaan omdat ik Windows alleen maar nodig heb voor mijn Canon 4400F scanner die niet in Linux wil werken, maar dat is de fout van Canon die geen support voor drivers willen geven voor Linux... in ieder geval succes...

Offline Nick1890

  • Lid
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/20, 11:53:28 »
OK.

Als Windows terug werkt, moet er gecontroleerd worden of je GRUB opnieuw kunt installeren zónder aan hda6 te komen.
Ik hoop nl. dat daar een nog steeds werkende Ubuntu terug te vinden is doch jouw installatie van Windows op D:\ heeft hoogstwaarschijnlijk GRUB buiten spel gezet waardoor je nu geen toegang meer hebt tot die partitie.

Als windows werkt: eerst en vooral met een Ubuntu LiveCD eens kijken of je op hda6 nog iets terugvindt van je vorige Ubuntu installatie.
In elk geval te doen vóóraleer je Ubuntu opnieuw gaat installeren.

Tip 2: Als je Ubuntu opnieuw wil/gaat installeren, overweeg dan de nieuwe versie 7.10 vermits deze in Dual-Boot met Windows het voordeel heeft dat ie de Windows-partities kan lezen en beschrijven! Voor die laptop dus misschien leuk meegenomen...

Groetjes!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/20, 12:56:58 »
Ik heb nu de Windows op de c-schijf terug geïnstalleerd. Dan heb ik de cd van gparted erin gestoken. Toen die opstartte, kreeg ik wat uitleg en dit: en daar zou ik iets moeten invullen. Ik weet niet wat ik daar moet typen, weet iemand dat wel?

Ik weet niet hoe ik er anders mee verder moet, het opstarten van op de live cd 's van Ubuntu wil ook al niet lukken, er komt altijd een error dat er niet opgestart kon worden.

Om wanhopig van te worden allemaal.

Ik krijg met die cd van gparted ook niet meer de partities te zien zoals daarstraks.

Groetjes,

Els

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/20, 21:05:35 »
Als je geen bestanden meer te redeen hebt, zou ik alles er af gooien met patitimegic of zo en dan eerst windows installeren, dan met gparted de windows patiti verkleinen en twee partitis voor ubuntu aanmaken, en ubuntu installeren.
lunkt dat niet kijk dan op de ubuntu kaart, om een steunpunt in je buurt te vinden, die kan je misschien verder helpen.
Dit denk ik zo door wat ik op het forum gelezen heb, heb het zelf niet voor handen gehad, maar ik zou het zelf zo doen.

succes  

reekje

Offline ds500ss

  • Lid
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/20, 21:30:58 »
start met ubuntu cd.
open een terminal
voer de volgende comando 's in
1. sudo mount -v -t ext3 /dev/hda6 /mnt
2. sudo chroot /mnt/ sudo -i
3. update-grub ;exit
4. umount -v /mnt
nu herstarten
dit probleem was hier eens eerder voorgekomen, en hiermee opgelost
PS dit door mijn ervaring met gentoo, een andere technische linux distro.

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/21, 10:21:11 »
Dag iedereen,


bedankt voor de uitleg. Echter nog een groot probleem dat ik ook al vermeld had: ik krijg de Ubuntu officiële cd-rom niet gestart op de laptop. Hij start altijd maar in windows. De paar keren dat het gisteren lukte met de Ubuntu cd kreeg ik altijd een foutmelding. Ik kan dus ook niks doen met een terminal en gparted werkt ook niet, ik zie de partities maar kan er eigenlijk niks mee doen. Het keuzemenu om op te starten met windows of ubuntu is nergens meer te vinden. Nu staat er alleen nog windows op en een aantal documenten, nergens is er nog iets te zien van ubuntu, niet op de c en niet op de d schijf.

Ik kan geen commando 's geven, kan niet opstarten met de ubuntu cd en met gparted kan ik ook niet veel doen.

Groetjes,

Els

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/21, 10:34:50 »
Citaat
Echter nog een groot probleem dat ik ook al vermeld had: ik krijg de Ubuntu officiële cd-rom niet gestart op de laptop.
Staat in je BIOS nog ingesteld dat je pc moet opstarten vanaf de CD-Rom speler?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/21, 10:37:01 »
Daar ken ik niks van scormen, ik weet niet hoe ik dat moet zien of kan veranderen. Ik heb nu heel de tijd maar de shift en c ingeduwd tijdens het opstarten en dan kan ik soms starten van de cd-rom die er dan in zit.

Grote problemen na nieuwe installatie van Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/21, 10:55:45 »
Hier staat in het kort hoe je in de BIOS kan geraken: http://nl.wikipedia.org/wiki/BIOS
Je moet in de verschillende menus gaan zoeken wat de opstartvolgorde is, je moet dit aanpassen naar cdrom drive of iets dergelijks.
Lees heel goed wat er allemaal staat voordat je iets aanpast en noteer ook even wat er origineel stond zodat je dit alsnog kunt terug herstellen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience