Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd  (gelezen 1913 keer)

Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd
« Gepost op: 2013/09/22, 22:31:38 »
Hallo collega-ubunteros

Ik heb van mijn werkgever een afgeschreven laptop gekregen en heb daarop - probleemloos overigens  ;) - Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd, conform de instructies op de webpagina van Pjotr.

Daarnaast heb ik zelf nog een pc met daarop een dual boot Windows XP en Ubuntu 8.04 LTS. De laatste jaren zat ik weinig op dit forum (mijn oude gebruikersnaam is el_andalus), gewoon omdat Hardy Heron super goed draaide.

De pc wil ik geven aan een familielid dat momenteel met een Dell met Windows Vista opgescheept zit, met dan nog eens de CMOS batterij die kapot is.

Zij ziet evenwel (ik heb haar nochtans proberen te overtuigen...  :) ) een dual boot niet zitten en wil liever gewoon een pc met enkel Windows XP erop.

Dus heb ik de ext3- en de swap-partitie vernietigd met Gparted live, en dan de NTFS-partitie voor Windows naar rechts vergroot op de beschikbaar gekomen schrijfruimte, zonder probleem.

Dan restte me nog de GRUB te verwijderen en de NT loader in de MBR te herstellen.

Ik heb dat gedaan via de Ultimate Boot CD volgens de instructiepagina van Pjotr, zie hieronder.

https://sites.google.com/site/computertip/grub

Alleen wil het niet lukken.

Ik krijg nog altijd Grub error 22 (zeker geen verwijt naar Pjotr wiens site mij al sinds de installatie van Hardy =Heron tot en met de installatie nu van Precise Pangolin)

Booten vanop een USB-stick is geen optie en een originele installatie CD-rom van Windows XP die heb ik niet.

Weet iemand soms raad?

Zijn er alternatieve bootable cd's die mij zouden toelaten zelf de NT loader in de MBR te herstellen?

Heel erg bedankt op voorhand.

P.S.: Mijn kennis van linux is gemiddeld tot laag, laten we zeggen dat ik - op zijn Vlaams - "mijn plan trek".

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/22, 22:42:29 »
Zij ziet evenwel (ik heb haar nochtans proberen te overtuigen...  :) ) een dual boot niet zitten en wil liever gewoon een pc met enkel Windows XP erop.
Windows XP gaat nog maar een half jaartje mee, en dan is 't voorgoed afgelopen:
https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

Raad haar dus liever aan, om een enkelvoudig opstartbare computer te nemen..... Met Xubuntu 12.04 of met Linux Mint 13 Xfce, want die zullen 't beste draaien op een ouwe XP-bak.  :)

Re: Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/23, 08:31:46 »
Ik denk dat je het best een CD van Windows XP (pro eventueel) zelf neemt en geen Ultimate Boot CD ; ik vermoed dat daar een groot verschil op zit.
Eventueel even een torrent pakken en zo'n XP even branden op een DVD en zo je MBR herstellen volgens de methode die Pjotr opgeeft.

Maar is het sop de kolen waard ? XP heeft binnenkort absoluut geen ondersteuning meer, en zal zo zowat het onveiligste besturingssysteem worden dat Microsoft op dit moment kan bieden. Ik zou je vriendin aanraden om gewoon Xubuntu te nemen (maakt in feite niet echt uit welke versie - 13.10 komt er aan binnenkort  ;) ) of MintXfce en zo korte metten maken met XP ; beter nu al wat aanpassen dan binnenkort al dat gehannes met een XP die voor geen meter meer werkt.

Office kan je nu al in de cloud draaien , of je koopt het pakket Crossover en zet zo Office in die omgeving. (Libre Office is nochtans een redelijk pakket dat veel functionaliteit heeft)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/23, 20:59:17 »
Ik denk dat je het best een CD van Windows XP (pro eventueel) zelf neemt en geen Ultimate Boot CD ; ik vermoed dat daar een groot verschil op zit.
Eventueel even een torrent pakken en zo'n XP even branden op een DVD en zo je MBR herstellen volgens de methode die Pjotr opgeeft.

Maar is het sop de kolen waard ? XP heeft binnenkort absoluut geen ondersteuning meer, en zal zo zowat het onveiligste besturingssysteem worden dat Microsoft op dit moment kan bieden. Ik zou je vriendin aanraden om gewoon Xubuntu te nemen (maakt in feite niet echt uit welke versie - 13.10 komt er aan binnenkort  ;) ) of MintXfce en zo korte metten maken met XP ; beter nu al wat aanpassen dan binnenkort al dat gehannes met een XP die voor geen meter meer werkt.

Office kan je nu al in de cloud draaien , of je koopt het pakket Crossover en zet zo Office in die omgeving. (Libre Office is nochtans een redelijk pakket dat veel functionaliteit heeft)

Ergens hebben jullie wel meer dan een punt, waarom nog tot 7 april 2014 Windows XP draaien...

Vandaag heb ik de "go" gekregen voor een linux distro.

Het moet vooral visueel makkelijk zijn.

Ik denk dat ik voor Mint Maya ga, op aanraden van Pjotr, het lijkt het meest op XP en is een LTS met lange support.

En het oogt ook wel mooi.

Ik ben zelf gegaan voor Ubuntu met de Unity, geen fan trouwens van die sidebar, ik heb die op continu verbergen gezet (weet iemand en passant of je dat onding eraf kunt zwieren?) en heb er een cairo-dock op gestoken en min of meer mijn laptop geëmuleerd tot een Mac, mijn vrouw dacht toch dat het een Mac was... ik heb haar goed gefopt :)

Re: Grub error 22 ondanks Ultimate boot cd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/28, 20:36:47 »
Ik heb vandaag Linux Mint Maya (Xface) geïnstalleerd op de oude HP Pavilion van 2004 en alles liep gesmeerd.

De persoon in kwestie is heel tevreden. De interface is eenvoudig maar bijzonder toegankelijk en zeer intuïtief. Meer moet dat niet zijn.

Voor mij (en haar) is het probleem dan ook opgelost

:)

Met dank aan Pjotr en zijn website.