Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren UBUNTU (8.04) op laptop  (gelezen 3080 keer)

smjzwart

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Gepost op: 2008/05/03, 10:22:47 »
Hallo, ik ben, wat Linux/Ubuntu aangaat, een totale beginner. Daar wil ik snel verandering in brengen :-)

Dat wil ik doen door een laptop (Acer Aspire 3500) compleet als "Ubuntu-apparaat" in te richten. Haast een soort van hersenspoeling dus (voor de laptop dan...)

Nadere gegevens:
-  processor Intel(R) Celeron(R)M
-  HD, 2 partities, resp 16,9 en 17,3 GB
-  CDrom/DvD station (R/W)
-  Wireless LAN

Momenteel draait daar nog MS XP Home Edition op. Alvorens iets onherstelbaars te doen wil ik via dit forum advies cq hulp van mensen mensen met kennis en ervaring bij zo'n operatie.

Bestaat er een soort stap-voor-stap-instructie, om e.e.a. voor elkaar te krijgen? En, zo ja, waar is ie te vinden?
Of anders, is er iemand die e.e.a. kan vertellen daarover?

Enne, hoe zit het met drivers e.d.?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties,  waarvoor alvast dank!!!

Simon


Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 10:28:37 »
Waarschijnlijk moet je geen extra drivers installeren want dit zit allemaal in de Kernel ingebakken.
Het voordeel van Ubuntu is dat je slechts 1 CD nodig hebt om alles te installeren. ;)
Als je nog documentatie zoekt dan vind je die hier ook op het forum (knopje rechts bovenaan): http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Veel succes ermee.
Edit: met de installatie cd kun je ook eerst de laptop uittesten zonder dat je ook maar iets installeert op de hardeschijf, dan kom je al direct te weten of alles werkt.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

smjzwart

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 10:32:05 »
Dank voor de reactie.
Maar die tip gaat over een "dual boot" oplossing. En dat wil ik eigenlijk niet. Als ik wil "windowsen" ga ik naar m'n desktop. Voor (UBUNTU)linuxen wil ik dus naar m'n laptop...

Simon

Offline maxio1200

  • Lid
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 11:09:05 »
Kijk eens in de documentatie bij instaleren, en je zult vinden hoe je volledig kunt instaleren.

Cheers, arro

p.s. staat wel 7.10 maar het gaat het zelfde met 8.04
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline Mij

  • Lid
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 11:11:29 »
Citaat van: smjzwart
Dank voor de reactie.
Maar die tip gaat over een "dual boot" oplossing. En dat wil ik eigenlijk niet. Als ik wil "windowsen" ga ik naar m'n desktop. Voor (UBUNTU)linuxen wil ik dus naar m'n laptop...

Simon
Je kan hem ook helemaal op de laptop zetten. Echter dual boot is heel handig en zeker aan te raden, je kan later Windows er nog afhalen.
Je kan natuurlijk ook meteen het op de schijf zetten, dan raad ik je wel aan om Ubuntu eerst goed met de live-cd uit te testen. Je weet immers maar nooit!
Drivers hoef je in principe niet extra te installeren, echter als je bijv een nvidia videokaart hebt, die geen open source drivers levert, moet je die inschakelen in een venstertje.

Tsiburaska

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 18:45:38 »
Advies, nooit het orgineel eraf gooien want dit is een leuk voor geval van nood of om drivers te zoeken.
1 Maak de Windows schijf zo klein mogelijk als je deze niet meer wilt gebruiken,hou rekening met een pakketje wat naast de C op de D staat als backup.

2 Maak een E schijf, hierop kun je het beste 7.10 voorlopig installeren omdat deze minder problemen geeft en meer hulp als het ergens fout gaat, beter iets met half jaar ervaring op dit forum dan een onwerkbare laptop.

3 ga als nieuweling pas over   1 of 2 maanden over  op 8.04 via upgrade, dan hoef je niet lang online te downloaden en meestal minder problemen en instellingen uit het bekende 7.10 worden meestal dan foutloos overgenomen.

4 Een beetje op achter lopen is veiliger voor nieuwelingen en ik hou daarom ook altijd enkele computers op 7.10 voor de zekerheid.  Hoewel het 24 april beschikbaar was pas op 1 mei de eerste gedaan en nu al 7 computers foutloos draaiend, maar gezien de vragen op dit forum dus veel geluk gehad!

Offline maxio1200

  • Lid
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/03, 21:10:39 »
Ander advies:

1 windows er gewoon afgooien.
2 de hele schijf aan 8.04 toekennen.
3 Doe een kabeltje aan je laptop als je gaat downloaden en updaten.
4 En dan kun je aan de slag, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het te moeilijk is of zo!
Lees de documentaties!

Veel Plezier!

cheers, arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

smjzwart

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/04, 21:13:57 »
Hoera, installatie van Ubuntu op mijn latop is helemaal gelukt, o.a. dankzij jullie reacties en tips!

Dank!

Simon

kurosaki_ichigo

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/04, 21:30:32 »
Citaat van: Tsiburaska
Advies, nooit het orgineel eraf gooien want dit is een leuk voor geval van nood of om drivers te zoeken.
1 Maak de Windows schijf zo klein mogelijk als je deze niet meer wilt gebruiken,hou rekening met een pakketje wat naast de C op de D staat als backup.
Ohja wie heeft je dat in gepraat de service van acer die nog minder van de laptops weten dan de gebruikere zelf. Je kunt de recovery deleten maar dan kun je alleen Windows niet meer herstellen maar ga er vanuit als ubuntu goed werkt en je hebt geen windows meer nodig dat je het eraf gooit.

( Dual boot is verstandig maar ik zelf vind dat niks ivm schijfindeling en ik moet niks van windows hebben )

Nog wat anders hoezo adviseer jij een nieuweling 7.10? terwel 8.04 nieuwe driver heeft en een lts is en gebruiksvriendelijk is.

Simon mochten er problemen zijn of dat je een progje zoek vraag dan gewoon ff mijn ervaring is dat zoon beetje voor elk windows programma een goed alternatief is. En anders gebruik je wine voor je windows progjes

Tsiburaska

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/12, 19:21:09 »
Ik heb het bericht niet voor Windows maar de overige problemen die in de garantie voor kunnen komen, een hardware defect is mogelijk en zonder Windows zullen ze het afwijzen, dus wat er stuk is doet er niet toe, ze zullen Ubuntu de schuld geven, en niets gratis repareren, dat doen de meeste merken, en daarom raad ik aan het tijdens garantie nog even naast elkaar te gebruiken.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/12, 19:42:24 »
Ik zou gewoon eraf gooien garantie of geen garantie als dat ding stuk is moeten ze um toch maken. En doen ze moeilijk dan blijf je gewoon door bellen of gooi je uh windows erop ofzo. Maja laatste ik zou gewoon linux erop laten bellen voor je garantie zeggen dat ie kapot is en dat je um graag gemaakt had.

marjole

  • Gast
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/12, 20:01:02 »
Sinds een paar weken hen ik Ubuntu op m'n laptop, de 701?versie. Maar na een paar weken wilde hij upgraden. Ik dacht dat is normaal, doet Suse welke ik op m'n vaste pc heb ook. Dus hij ging naar versei 8.04. Voor de upgrade werkte m'n router probleemloos, maar nadien krijg ik Ubuntu niet meer verbonden met internet, terwijl de router normaal werkt. Weten jullie een oplossing voor deze oma met laptop? IK heb echt al alles uitgeprobeerd.

Offline mcgyver

  • Lid
Installeren UBUNTU (8.04) op laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/12, 20:13:06 »
Liever ander draadje openen.