Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oem versie  (gelezen 2584 keer)

Offline Rww

  • Lid
Oem versie
« Gepost op: 2015/01/31, 15:27:33 »
Hallo


Ik ben bezig met het maken van een oem versie nu heb ik twee vragen:



1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke installatie dezelfde gebruiker krijgt en dit niet meer word gevraagd?


2. Is het mogelijk om nadat ik de oem versie gecreat heb, deze als image te branden op een cd, zodat hij bootable is en op een leeg systeem kan geinstalleerd worden? Volgensmij bied ubuntu daar zelf geen oplossing voor.

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/31, 16:03:07 »
Wat bedoel je met oem-versie.? Meestal  wordt met een oem (original equipment manufaturing) versie van software
een versie bedoeld die alleen op bepaalde hardware kan worden gebruikt, weinig documentatie heeft en daardoor
een goedkopere licentie heeft. Voor het gebruik van Ubuntu heb je geen licentie nodig en dus ook geen oem-licentie.
Bedoel je soms dat je in een netwerk van zeg (middelgroot) 100 computers allemaal dezelfde versie nodig hebt ?
Met allemaal één gebruiker of meer gebruikers ? Kortom , het is mij een raadsel wat je bedoelt.

Offline Rww

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/31, 16:11:24 »
Wat bedoel je met oem-versie.? Meestal  wordt met een oem (original equipment manufaturing) versie van software
een versie bedoeld die alleen op bepaalde hardware kan worden gebruikt, weinig documentatie heeft en daardoor
een goedkopere licentie heeft. Voor het gebruik van Ubuntu heb je geen licentie nodig en dus ook geen oem-licentie.
Bedoel je soms dat je in een netwerk van zeg (middelgroot) 100 computers allemaal dezelfde versie nodig hebt ?
Met allemaal één gebruiker of meer gebruikers ? Kortom , het is mij een raadsel wat je bedoelt.
Je hebt dus geen echte ervaring met ubuntu jammer, ik wacht geduldig op iemand die hier wel in thuis is.


Via de alternate cd en dan f4 kun je een eigen oem versie van ubuntu maken.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 16:19:32 door Rww »

Offline daniel

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/31, 16:21:30 »
wil je wat verdienen met os????
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux
« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 16:23:07 door daniel »

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/31, 16:23:31 »
Wat bedoel je met oem-versie.? Meestal  wordt met een oem (original equipment manufaturing) versie van software
een versie bedoeld die alleen op bepaalde hardware kan worden gebruikt, weinig documentatie heeft en daardoor
een goedkopere licentie heeft. Voor het gebruik van Ubuntu heb je geen licentie nodig en dus ook geen oem-licentie.
Bedoel je soms dat je in een netwerk van zeg (middelgroot) 100 computers allemaal dezelfde versie nodig hebt ?
Met allemaal één gebruiker of meer gebruikers ? Kortom , het is mij een raadsel wat je bedoelt.
Je hebt dus geen echte ervaring met ubuntu jammer.


Via de alternate cd en dan f4 kun je een eigen oem versie van ubuntu maken.
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Sorry, maar mijn ervaring met Ubuntu is nog maar een jaar of acht, met Linux in het algemeen nog maar een
jaar of twintig (professioneel)  :) :) :)

Trouwens, welkom op het forum ;)  met je eerste bijdrage.

Ik raad je aan om bij een vraag alle gegevens over wat je wilt en wat je hard- en software (Ubuntu-versie)
is er bij te zetten. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Succes met je vraag.

Offline Rww

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/31, 16:55:03 »
wil je wat verdienen met os????
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux

Nee hoor, ze hebben in ubuntu niet voor niks een optie ingebouwd om je eigen oem versie te bouwen, oem versies zijn allang niet meer alleen voor fabrikanten of illigale verkopers.

https://help.ubuntu.com/community/Ubuntu_OEM_Installer_Overview




Ik zou het op prijs stellen als mensen alleen reageren als ze een goed antwoord hebben, ipv vervuiling.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 17:00:01 door Rww »

Offline daniel

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/31, 17:47:44 »
Dankjewel Rww dat wist ik niet

Offline Frank47

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/31, 18:22:57 »
Beste RWW

Je zult het wel heel vervelend vinden: een inhoudelijk antwoord heb ik niet.

Itt tot aartje ben ik pas een jaar met Linux bezig. Ik heb het afgelopen jaar diverse keren vragen gesteld op dit forum waarbij mijn ervaring is dat iedereen je wil helpen: soms zijn de antwoorden heel adequaat en leerzaam, soms ook minder.
Wat mij ergert is dat je zo cru en bot reageert op iemand (aatje) die je om verheldering vraagt. Vind ik helemaal niet passend op dit forum.

Overigens wens ik je succes met het vinden van antwoorden op je vraag.


« Laatst bewerkt op: 2015/01/31, 18:26:30 door Frank47 »

Offline Rww

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/31, 19:01:09 »
Beste RWW

Je zult het wel heel vervelend vinden: een inhoudelijk antwoord heb ik niet.

Itt tot aartje ben ik pas een jaar met Linux bezig. Ik heb het afgelopen jaar diverse keren vragen gesteld op dit forum waarbij mijn ervaring is dat iedereen je wil helpen: soms zijn de antwoorden heel adequaat en leerzaam, soms ook minder.
Wat mij ergert is dat je zo cru en bot reageert op iemand (aatje) die je om verheldering vraagt. Vind ik helemaal niet passend op dit forum.

Overigens wens ik je succes met het vinden van antwoorden op je vraag.


Aan zijn complete post is duidelijk te merken dat hij er geen verstand van heeft:


1.hij heeft geen idee dat ubuntu een oem functie heeft.
2. Hij snapt niet waarom je een oem versie van ubuntu zou willen helpen, en begint te neuzelen over licenties.
3. Hij stelt vragen die hij niet had hoeven te stellen als hij er verstand van had en die volstrekt overbodig zijn.


Naar mijn idee is het des te netter om het topic gewoon te negeren als je er geen verstand van hebt en het antwoord over te laten aan een expert.

Re: Oem versie
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/31, 20:37:09 »
Wat bedoel je met oem-versie.? Meestal  wordt met een oem (original equipment manufaturing) versie van software
een versie bedoeld die alleen op bepaalde hardware kan worden gebruikt, weinig documentatie heeft en daardoor
een goedkopere licentie heeft. Voor het gebruik van Ubuntu heb je geen licentie nodig en dus ook geen oem-licentie.

Nee, geen licentie maar dat wil niet zeggen dat er geen OEM-versie van Ubuntu is. Zie: https://help.ubuntu.com/community/Ubuntu_OEM_Installer_Overview
Met een simpele zoekopdracht had je dat, gezien je expertise, ook wel zo kunnen vinden ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/31, 21:26:57 »
Nihil.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 09:32:14 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/01, 00:10:30 »
Beste mensen,
Ik hoop dat iedereen probeert rww een passend antwoord  te geven. Ik vroeg
hem wat uitleg en er wordt wat bot en dom op ge-antwoord. Hij legt in volgende mailtjes pas
meer uit wat  zijn bedoeling is. Het zou handiger zijn geweest om die uitleg meteen te geven.
Niet iedereen is zo ervaren als rww...

Niogmaals : Welkom op het forum en succes met je vraag.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/01, 07:44:02 »
De oorspronkelijke vragen :
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke installatie dezelfde gebruiker krijgt en dit niet meer word gevraagd?
2. Is het mogelijk om nadat ik de oem versie gecreat heb, deze als image te branden op een cd ...

1.      Ik weet niet of het mogelijk is een default superuser aan te maken en of deze naam op de oem disk stand houdt.   
              edit : dit is misschien een start  https://help.ubuntu.com/community/OBI/MakeOBItarball     
2.      Met Clonezilla, zie http://www.logicsupply.com/blog/2012/03/21/how-to-create-a-custom-ubuntu-12-04-installation-image/
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 07:55:19 door EZ-man »

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/01, 09:34:31 »
Ja, ik vroeg me ook meteen af of hij niet gewoon wou klonen.
Misschien als tip. Met clonezilla kun je alleen naar een partitie klonen die
net zo groot is als de oorspronkelijke partitie (of naar een grotere, maar dan
verlies je een deel van de nieuwe partitie)

Je kan een root-partitie (met home?) naar een grotere of kleiner partitie (ext4)  "klonen"  mbv
een pipe van "dump" en "restore" (of als tussenstap een image op een DVD natuurlijk). Daarna nog een nieuwe grub-update en grub-install.
En klaar is Kees...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 09:44:28 door aartje »

Offline daniel

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/01, 14:04:54 »
Het is de bedoeling om andere te helpen op het forum en
niet de grond in te trappen omdat ze 1 ding toevallig niet weten..
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 14:10:11 door daniel »

Offline Nero

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/01, 19:14:53 »
Waarom zou je als beginner gebruiker van Ubuntu een OEm voor manufactures willen branden?

Eigenlijk eenvoudig. Ik kreeg onlangs in mijn mailbox de vraag of iemand zou kunnen helpen een een 100-tal pc's (recyclage) te voorzien van Ubuntu. Deze zouden dienen om minder gegoeden van een betaalbaar systeem te voorzien.

Vraag is wel of deze allemaal over dezelfde hardware beschikken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/01, 20:08:13 »
Sorry, ik laat het vervallen, heb mijn berichtje leeggehaald
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 20:10:56 door aartje »

Re: Oem versie
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/01, 22:43:48 »
Met het risico om afgeblaft te worden...  ;)
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=180
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=177
OEM   64-bit   An installation image for manufacturers to pre-install Linux Mint.

OEM ISOs explained by clem:
Citaat
What OEM really means

The acronym “OEM” means “Original Equipment Manufacturer”. In practice an OEM is anybody (individual, association or company) which needs to pre-install Linux Mint.

When you install Linux Mint for yourself, as a user, one of the things you do is set a username, a password, a keyboard layout, a language and a hostname. This is part of the basic customization of the OS, during the installation, so that by the time the OS is installed, your user account is ready and the computer is functional for “you”, the user.

Most of the time, when a merchant or a manufacturer needs to pre-install Linux Mint on a computer, they do not know any information about the customer. They’re unable to install Linux Mint for the customer in advance because they do not know what his/her username will be (it would also be really awkward if the seller had to ask the customer his choice of password prior to the sale..). So either the manufacturers set the system with some generic information (which looks ridiculous and is a VERY amateurish thing to do… nobody wants “walmart” as their username) or they’re able to install Linux Mint in OEM mode… in a way that they don’t need to fill in any customer details, and that the system later asks the customer him/herself for that information.

And that’s what an OEM installation is. It’s an installation which isn’t meant to be used by the person who installs Linux Mint, but by another person whose details are not known. It’s an installation which isn’t complete and which sets the system in a way that the real user, is asked to enter personal details the first time he/she boots the computer.

How it works

With the OEM installation disc, the manufacturer installs Linux Mint on the computer. The username is “oem” and the manufacturer selects temporary passwords, hostnames and language settings.

Upon reboot, the manufacturer can log in as “oem” and perform system-wide customization to the OS. When finished, the manufacturer then clicks on “Menu->Prepare for end user”, shuts down the computer and the system is ready to be sold.

On the next reboot, after the computer is purchased, the customer is asked to fill in a username, a password, a hostname, a locale and a keyboard layout. The “oem” account is then wiped, and a new user account is created. From there, the system is full ready.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 22:55:11 door VuurVosje »

Offline daniel

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/02, 19:21:16 »
het is duidelijk dat een oem code die we gewend zijn van microsoft een andere funtie heeft in os wereld ( ) dan we dachten.
Als ik me zo graag in een oem intereseer dan kan ik beter me computer straks upgrade naar het oo zo prachtige windows 10 systeem.
En misschien dan ook beter denken om alles op oem te programmeren zodat ik er rijk van kan worden.

Op dit moment is alles op mijn pc oem vrij... God zei dank
zelfs mijn codes zijn gewoon te lezen voor de lief hebbers van os programmas.

Os= int (input("maak een keuze, linux of windows: \n\n")
if os == (linux):
    print("gefeliciteerd uw heeft een goede keuze gemaakt")
els:
             print("fout geantwoord , windows heeft nog 167 updates en 1,5 uur te gaan")

Ps.. Als ik aan een oem denk dan betekend dat voor mij geld verdienen of een systeem gesloten maken (geen os meer)

Thnx Python oem vrij

« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 19:41:49 door daniel »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/02, 19:57:14 »
With the OEM installation disc, the manufacturer installs Linux Mint on the computer. The username is “oem” and the manufacturer selects temporary passwords, hostnames and language settings.

Upon reboot, the manufacturer can log in as “oem” and perform system-wide customization to the OS. When finished, the manufacturer then clicks on “Menu->Prepare for end user”, shuts down the computer and the system is ready to be sold.

@vuurvosje:  Kan je dit dan vergelijken  met de aanpassingen die Pjotr beschreven heeft voor een gast-account ?
    https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Gastenaccount-Gastsessie-aanpassen-aan-uw-wensen

edit : Femke. dat doet niet ter zake!

Re: Oem versie
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/02, 20:21:05 »
het is duidelijk dat een oem code die we gewend zijn van microsoft een andere funtie heeft in os wereld ( ) dan we dachten.
Als ik me zo graag in een oem intereseer dan kan ik beter me computer straks upgrade naar het oo zo prachtige windows 10 systeem.
En misschien dan ook beter denken om alles op oem te programmeren zodat ik er rijk van kan worden.

Op dit moment is alles op mijn pc oem vrij... God zei dank
zelfs mijn codes zijn gewoon te lezen voor de lief hebbers van os programmas.

Os= int (input("maak een keuze, linux of windows: \n\n")
if os == (linux):
    print("gefeliciteerd uw heeft een goede keuze gemaakt")
els:
             print("fout geantwoord , windows heeft nog 167 updates en 1,5 uur te gaan")

Ps.. Als ik aan een oem denk dan betekend dat voor mij geld verdienen of een systeem gesloten maken (geen os meer)

Thnx Python oem vrij



Niet om het een of het ander, maar ik vind het vrij onrespectvol om Windows te gaan lopen bashen (wat overigens tegen de forumregels is!) in een topic waarin een hulpvraag wordt gesteld.

Trouwens, je computer OEM-vrij is ronduit onzin. Sorry dat ik het zeg. Waar denk je dat je hardware vandaan komt? Van een OEM! Hetzij de hele PC, hetzij bepaalde componenten. Of heb je zelf een computerfabriekje in je garage? :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 20:23:27 door Vistaus »

Offline daniel

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/02, 20:45:10 »
Vistaus, was niet mijn bedoeling

helaas zijn mijn ervaringen met windows minder.
Maar ik  respecteer iedereen voor wat hij kiest,
linux,adroid,mac,windows.....
Vroeger had ik een commadore 64 en die beviel me ook goed :P
« Laatst bewerkt op: 2015/02/02, 20:47:14 door daniel »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/02, 20:53:35 »
@Vistaus, Ik had vroeger ook een commodore-c64. Maar ik vind het wel heel vreemd dat je hier niet Linux mag vergelijken met Windows!

Re: Oem versie
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/02, 23:39:20 »
With the OEM installation disc, the manufacturer installs Linux Mint on the computer. The username is “oem” and the manufacturer selects temporary passwords, hostnames and language settings.

Upon reboot, the manufacturer can log in as “oem” and perform system-wide customization to the OS. When finished, the manufacturer then clicks on “Menu->Prepare for end user”, shuts down the computer and the system is ready to be sold.

@vuurvosje:  Kan je dit dan vergelijken  met de aanpassingen die Pjotr beschreven heeft voor een gast-account ?
    https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Gastenaccount-Gastsessie-aanpassen-aan-uw-wensen

edit : Femke. dat doet niet ter zake!

Nee; dat is een ander principe.

Gastsessie~ bedoeld voor wisselende gasten (bv een pc in een clubruimte), elke keer krijg je bij het opstarten dezelfde vooraf ingestelde instellingen, niet blijvend te wijzigen.
OEM~ Je wilt iemand een computer geven/verkopen en installeert vooraf het OS. Alleen weet je zijn naam, password etc niet. Dat kan de nieuwe eigenaar bij de eerste keer opstarten zelf ingeven. Daarna is alles blijvend te veranderen. Net als wanneer je de eerste keer Windows/Android/BB opstart.
Lees de uitleg van Clem (de man achter Mint) nog maar eens:
http://segfault.linuxmint.com/2013/05/oem-isos-explained/

Maar zoals femke al zei: eerst moeten we precies weten wat TS wil.
Na het initiële geblaf blijft het stil....  ;)

 

Offline aartje

  • Lid
Re: Oem versie
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/03, 11:19:50 »
Ik heb niet het idee dat we nog iets van meneer/mevrouw rww zullen  horen.