Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 4TB externe harde schijf niet te groot?  (gelezen 709 keer)

4TB externe harde schijf niet te groot?
« Gepost op: 2016/07/08, 13:48:07 »
Ik ben van plan om een 4TB externe harde schijf aan te schaffen. Er staat mij echter iets bij van een 'max. TB grens' wat een systeem aan kan. Wellicht loop ik hopeloos achter ( ;)), maar alvorens het ding aan te schaffen wil ik toch even een checkje doen.

Mijn os = Xubuntu 14.04 en mijn  mb = Asus H97Plus. Volgens mij moet dit geen problemen opleveren wanneer ik er een 4TB externe schijf aan hang (64 bits systeem, EFI en SATA lijkt mij ook 'up-to-date'). Heb al even gegoogled maar zie voornamelijk Windows-vragen hieromtrent.

Klopt het dat dit geen problemen zal opleveren? Gewoon inpluggen en werken dus? Hoe groot mag overigens het aantal TB's maximaal zijn?

Alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/08, 15:57:32 »
4TB is geen probleem, wellicht heb je iets opgevangen over de maximale bestandsgrootte van bepaalde filesystems. Maar zolang je als NTFS (windows, maar linux kan ermee overweg) of ext4 (linux) formatteert is er geen probleem.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/08, 16:57:23 »
Was er niet een probleem met een grote schijf en de 32 bits versie?
Of gooi ik nu dingen door elkaar?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 17:09:09 »
Valk bedankt!

@Ron :  Ik weet niets van een grote schijf en 32bits-versie. Tijd voor het weekend denk ik  ;)
Een boek doet het altijd...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/08, 17:27:37 »
Kijk hier voor een prachtige tabel op Wikipedia. Helaas wel geen nederlandstalige versie van. Je kan tot 16 TB per partitie voor Ext4 en 1 EB voor de hele schijf, met een stel niet zo belangrijke mitsen en maren

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/08, 18:44:39 »
Je kunt niet niet booten van een grote schijf, als je een te oude bios hebt.(nieuwe bios is een uefi bios).
Als 2e schijf of als externe schijf zou het ook op oude pc's moeten werken.
Grote schijven worden geformatteerd met GPT en deze worden door oude biossen niet gezien.

Wel heb ik bij een laptop gezien, dat deze niet kon booten met de externe hd aangesloten via usb, toen was een update van de bios nodig, van de laptop.

Offline koos4401

  • Lid
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/08, 20:15:53 »
Citaat
Was er niet een probleem met een grote schijf en de 32 bits versie?
Of gooi ik nu dingen door elkaar?
Ja en nee. FAT32 kan zo'n grote (= een van díe grootte) niet aan
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nero

  • Lid
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/08, 21:11:56 »
Meer dan 2TB vereist GPT indeling. Tot 2TB kan je het met MBR doen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/08, 21:23:56 »
Lees even het eerste bericht: 64 bits systeem, EFI bios en SATA aansluiting. Zijn dan al die waarschuwingen nog wel terecht? FAT32 op een 4TB schijf wordt niet eens geleverd. Die komt met NTFS. 64 bits en EFI is GPT. Persoonlijk zou ik er nog over nadenken die schijf op EXT4 te zetten ipv NTFS

Of zie ik dit nou te rooskleurig in?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: 4TB externe harde schijf niet te groot?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/08, 22:40:34 »
EFI en GPT hebben in principe niets met elkaar te maken. EFI is een BIOS extentie, GPT is schijfindeling. Wel is het zo dat sommige EFI implementaties enkel nog GPT ondersteunen, meestal tenzij je de legacy mode (CSM) gebruikt. Zelfs met de klassieke BIOS is veelal GPT mogelijk, in zoverre het OS dat ondersteunt natuurlijk. W7 bv kan niet starten van GPT.