Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] De werking van ./  (gelezen 1163 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
[Opgelost] De werking van ./
« Gepost op: 2009/03/27, 12:36:21 »
Beste Ubbies,

Bij diverse commando's komt de toevoeging ./

Kan iemand me uitleggen wat de werking van deze toevoeging is? De zoekfunctie reageert niet op deze zoekterm ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/27, 13:36:15 door Vistaus »

Re: De werking van ./
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/27, 12:43:39 »
Als ge een uitvoerbaar bestand hebt kunt ge deze uitvoeren door in de terminal naar dezelfde map te gaan en ./ ervoor te zetten.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: De werking van ./
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/27, 13:09:34 »
Als ge een uitvoerbaar bestand hebt kunt ge deze uitvoeren door in de terminal naar dezelfde map te gaan en ./ ervoor te zetten.

Is het dan bijvoorbeeld gelijkgesteld met sh?

Offline vanadium

  • Lid
Re: De werking van ./
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/27, 13:17:07 »
"/" is het afscheidingsteken tussen directroynamen in padnamen. "." is de huidige directory.

./uitvoerbaar_bestand

verwijst naar het bestand "uitvoerbaar_bestand" dat zich in de huidige directory bevindt (de directory waarin je op dat moment werkt).

Als je de naam van een uitvoerbaar bestand intypt, dan gaat linux dat nooit in de huidige directory zoeken. Als je een uitvoerbaar bestand dat zich in de huidige directory bevindt, wil uitvoeren, dan moet je expliciet de plaats van dat bestand aangeven. Stel dat je je in de directory /home/arie/bin bevindt, dan kan je het bestand /home/arie/bin/uitvoerbaar_bestand uitvoeren met

/home/arie/bin/uitvoerbaar_bestand

maar ook met

./uitvoerbaar_bestand

De éérste manier zal werken waar je je ook bevindt in het bestandssysteem.

Re: De werking van ./
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/27, 13:19:58 »
Is het dan bijvoorbeeld gelijkgesteld met sh?

Niet echt.

Als het een sh-script is zal sh <script> sowieso werken. ./ zal alleen werken als het script uitvoerbaar gemaakt is en er bovenaan #!/bin/sh staat.

Bij een bijvoorbeeld python script is het hetzelfde.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: De werking van ./
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/27, 13:21:30 »
Het is duidelijk!

(ik mag altijd graag weten waarom ik iets doe) 8)

Offline track

  • Lid
Re: [Opgelost] De werking van ./
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/27, 15:34:12 »
Hoi Roel,

"./" betekent alleen dat je een pad vanaf de actuële map benadert.  (en niet b.v. vanaf "/"  (=root bestandsysteem))

De reden waarom je dat met name bij uitvoerbare bestanden moet gebruiken is dat (in tegenstelling tot  DOS/Win..)
de actuële map normaal niet in de zoekpad staat. (om veiligheidsredenen is dat ook een heel goed idee !)

Als je bij DOS een uitvoerbaar bestand mijncommando in de actuële map hebt staan doe je gewoon  mijncommando.
Dat lukt omdat de actuële map (="./") in de reeks van  "%Path%" staat.  Bij Linux niet, want het staat niet in "$PATH".
Dus kun je hem alleen starten door expres  ./mijncommando te gebruiken.  (dit zou trouwens ook bij DOS functioneren)

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] De werking van ./
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/27, 18:05:23 »
?? Track, is mijn berichtje dan enkel voor mijzelf zichtbaar?

Offline track

  • Lid
Re: [Opgelost] De werking van ./
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/27, 19:27:46 »
Nee Vanadium, jij hebt het van de praktische kant heel goed uitgelegd.  Er is absoluut niets mis mee.
Wat ik nog iets verder heb uitgebreid is het verhaal met de zoekpaden, een aanvulling meer van de systematische kant.

(Van mijn kant bleek die aanvulling nuttig te zijn, maar misschien is het inderdaad niet zo interessant voor anderen ... )

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] De werking van ./
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/27, 20:01:37 »
Bedankt, track. Je verwijst echter best eens, want anders loop je kans de indruk geven dat je andere bijdragen negeert.