Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: exp time out ge-emmer bij opstart  (gelezen 1041 keer)

aap

  • Gast
exp time out ge-emmer bij opstart
« Gepost op: 2007/12/23, 14:14:02 »
Bij het opstarten blijft mijn laptop een tijdlang hangen. Hij lijkt dan via een andere manier op te willen starten. Ik krijg de melding tftp time out. Na een poosjewordt 'grub' geladen en start hij op. Kan een en ander uitschakelen zodat het wat sneller gaat?

Trees

exp time out ge-emmer bij opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/23, 14:48:35 »
Lijkt op een bios probleem. tftp zal ik eens opzoeken.

- SeySayux

EDIT: het blijkt dat tftp een vorm is van netboot. Je moet tftp dus uitschakelen in het BIOS. Als je niet weet wat ik hier allemaal zeg of denkt dat ik een nerd ben, zal ik gauw even zeggen dat je dan volledig gelijk hebt :).

Hoe kom je in het bios?

Als je je pc opstart, krijg je meestal een scherm waar zoiets op staat als "press F2 to enter setup". Die F2 kan vanalles zijn, F1, F12, Del, Ins, ... druk op die toets.

Nu kom je in het bios. Maak de aanpassing. Alle bios'en zijn verschillend, dus je zult zelf moeten zoeken waar die instelling staat. Sla het op (dat kan ook van bios tot bios verschillen), en herstart de computer.

Als je er niet wijs aan komt, neem een foto'tje van je BIOS-scherm en upload het (vb op imageshack) zodat wij het kunnen bekijken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

exp time out ge-emmer bij opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/23, 14:52:09 »
Lijkt wel of je je laptop via het netwerk probeert op te starten. Kijk eens in je bios naar je boot volgorde? Op de eerste plaats moet CD of Harddisk staan.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

exp time out ge-emmer bij opstart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/23, 14:54:22 »
Stormzoeker, geef me de tijd om opzoekwerk te verrichten :P

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

exp time out ge-emmer bij opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 15:02:07 »
Citaat van: SeySayux
Stormzoeker, geef me de tijd om opzoekwerk te verrichten :P

- SeySayux
Solly, ik beloof beterschap (A)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

aap

  • Gast
exp time out ge-emmer bij opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/26, 23:28:48 »
Twas inderdaad de/het? bios. Starten gaat nu een stuk rapper.

Hartelijk dank