Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: raar opstartscherm  (gelezen 2347 keer)

Offline waver

  • Lid
raar opstartscherm
« Gepost op: 2011/09/26, 22:45:19 »
als ik ubuntu opstart krijg ik twee halve ubuntu logo's naast elkaar en als ik afsluit vier. Verder werkt alle prima.
Iemand een idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen is?

Re: raar opstartscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/27, 11:30:47 »
Ik zou zeggen: pas de resolutie eens aan met startupmanager (via Synaptic) en test die bootsplash nog een keer.

Normaal gesproken zou de 1024x768 resolutie goed moeten zijn. (Hangt af van je monitor)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: raar opstartscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/27, 20:47:30 »
Heb ook een raar op start scherm op mijn oude Aopen test machine met Nvdia N6200 grafische kaart.
Draai er xbuntu en ubuntu 11.10 op
De Ubuntu start op met allemaal verticale strepen en de xbuntu met alleen text half in beeld.
Verder draaien beide systemen prima.
Mijn monitor is een samsung 940bw
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: raar opstartscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/27, 23:21:51 »
Ach, Ubuntu heeft gewoonweg veel moeite met het goed weergeven van een opstartscherm op de meeste computers. Je doet er weinig aan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: raar opstartscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/27, 23:35:32 »
Ach, Ubuntu heeft gewoonweg veel moeite met het goed weergeven van een opstartscherm op de meeste computers. Je doet er weinig aan.

... en je hebt er maar 5 seconden last van.  =D

Re: raar opstartscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/27, 23:41:01 »
Ach, Ubuntu heeft gewoonweg veel moeite met het goed weergeven van een opstartscherm op de meeste computers. Je doet er weinig aan.

... en je hebt er maar 5 seconden last van.  =D
Ook al laat Ubuntu een grote ruft tijdens het opstarten, dan heb ik er ook maar een paar seconden last van, irritant is het wel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: raar opstartscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/27, 23:49:43 »
Ook al laat Ubuntu een grote ruft tijdens het opstarten, dan heb ik er ook maar een paar seconden last van, irritant is het wel!

Een degelijke, doorwrochte ruft blijft aanzienlijk langer hangen dan dat.  XD

Goed is het natuurlijk niet, maar er zijn hinderlijkere problemen te noemen.  :P

Re: raar opstartscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 23:58:29 »
Ach, Ubuntu heeft gewoonweg veel moeite met het goed weergeven van een opstartscherm op de meeste computers. Je doet er weinig aan.

... en je hebt er maar 5 seconden last van.  =D

LOL. Op een SSD misschien, maar op een gewone harde schijf niet hoor. Ik heb ook last van dit probleem.
Eerst BIOS, dan ong. 7 seconden een paars scherm met niks erop en in de verkeerde resolutie, dan kort een zwart scherm, dan 3 seconden de Ubuntu-stipjes en het Ubuntu-logo in de juiste resolutie en prachtige graphics, dan 2 seconden een zwart scherm en dan het inlogscherm.

Ik doe meestal andere dingen tijdens opstarten van mijn PC (bijv. aankleden of tas uitpakken) dus ik zie er eigenlijk niks van, maar die keren dat ik er wel achter zit tijdens het opstarten, is het wel een lelijke boot op deze manier.

Re: raar opstartscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/28, 00:18:04 »
Bij mij is het: knipperend streepje > paars > zwart > login. Bij Kubuntu kon je voor paars blauw invullen :P

Re: raar opstartscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/28, 08:59:51 »
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-problemen-met-bootsplash-11-04/

helpt echt voor een niet goed lopende bootsplash.

http://news.softpedia.com/news/How-to-Fix-the-Big-and-Ugly-Plymouth-Logo-in-Ubuntu-10-04-140810.shtml

Een zwaardere ingreep, maar heel effectief. Ook voor 11.04 vacant.

Je kan wel wat tweaken met die bootsplash, of je kan ook doen wat met met Mint 11 doet; gewoon een zwart scherm nemen als bootsplash en je van niets iets aantrekken ;)

Ik heb ook voor 2 sec een paars scherm, maar daarna met die fixen heb ik een mooie bootsplash (geswitcht naar het Solar Theme uit Synaptic)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 09:01:34 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: raar opstartscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/28, 14:14:52 »
Nee een echt probleem is het niet.

Mag echter graag Ubuntu promoten bij vrienden en kennissen, komt zo'n opstart scherm een beetje knullig over, een beetje als een ongeverfd scheefgezakt tuinhekje.
Bij onze beide HP Laptops is het opstartscherm (gelukkig) prima en snel. Ligt het misschien aan oudere grafische hardware?

Ga straks, vanavond even kijken of de tips van Joris Donders soelaas bieden, nu te mooi weer.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: raar opstartscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/28, 23:58:07 »
Nee een echt probleem is het niet.

Mag echter graag Ubuntu promoten bij vrienden en kennissen, komt zo'n opstart scherm een beetje knullig over, een beetje als een ongeverfd scheefgezakt tuinhekje.
Bij onze beide HP Laptops is het opstartscherm (gelukkig) prima en snel. Ligt het misschien aan oudere grafische hardware?

Ga straks, vanavond even kijken of de tips van Joris Donders soelaas bieden, nu te mooi weer.

Juist. Het ziet er niet uit, de gebruiker weet niet wat de pc aan het doen is. Op hardware met Nvidia-stuurprogramma's werkt het niet, op Intel-hardware werkt het pas goed na enkele kunstgrepen.

Het vreemde is, dat de live-cd mij zelden in de steek laat wat betreft het boot splash...