Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zit het nou met openJDK?  (gelezen 1721 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe zit het nou met openJDK?
« Gepost op: 2012/04/22, 20:11:06 »
Wat me opviel in Precise: openJDK plus Icedtea zit er niet meer in. Ook niet in de restricted extras. Is dit blijvend?

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/22, 20:15:23 »
http://packages.ubuntu.com/precise/java/

Ik zie er een aantal die beginnen met "openjdk-7".

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/22, 20:20:05 »
OpenJDK was keurig voorgeïnstalleerd hier op 12.04, maar Icedtea niet.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/22, 21:04:24 »
OpenJDK was keurig voorgeïnstalleerd hier op 12.04, maar Icedtea niet.

idem hier. maar soms zie ik in de dash openjdk 7 dan weer 6

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/22, 21:12:42 »
In Xubuntu daily built (64bit) van 20 April heb ik openjdk en de icedtea plugins handmatig erop moeten zetten ,en zaten ze dus niet in de Xubuntu-restrict-extras.
Vind dat zelf geen probleem maar voor nieuwkomers tja.

« Laatst bewerkt op: 2012/04/22, 21:55:39 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/22, 21:47:37 »
OpenJDK was keurig voorgeïnstalleerd hier op 12.04, maar Icedtea niet.

idem hier. maar soms zie ik in de dash openjdk 7 dan weer 6

Er zit dus schijnbaar nog wel een IcedTea in de bronnen:

http://packages.ubuntu.com/precise/icedtea6-plugin

Je zou denken dat die 6 slaat op openjdk6 maar icedtea6-plugin wordt gesuggereerd door: openjdk-7-jre

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/22, 22:19:58 »
Ja, OpenJDK 7 was hier standaard en Icedtea nieuwste versie idem.

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/22, 22:27:40 »
Dan heb je Backports aan staan.
In Synaptic staat bij geen één 7 versie het ubuntu merkje ,dus steunen ze officieel nog de 6 serie´s.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/22, 22:55:48 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/22, 22:48:41 »
Ik heb net het Softwarecentrum geopend en daar gezocht op "Icedtea"met enkel de standaard aantstaande bronnen open

  • Partner
  • Independent
  • Security
  • Recommended

Ik kreeg gewoon OpenJDK 7 runtime, OpenJDK6 runtime, Webcontrol panel en de Iceadtea java plugin te zien.

De 6 runtime was standaard geïnstalleerd, de 7 heb ik zelf geïnstalleerd vanuit het softwarecentrum, de Webcontrol kreeg ik er gratis bij (bij 6, maar heb je bij 7 ook nodig) en dan de plugin die je kan verwijderen na de upgrade volgens de informatie die in het softwarecentrum erbij staat.

Wat mij wel opviel was dat ik de eerste keer (na installatie beta 2) ik ook de backports aan had staan terwijl ik die zelf nooit aan heb staan. Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is op het aanbieden van OpenJDK.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/22, 23:09:29 »
@Vincentlaborant die staan standaard inderdaad aan ,ik heb ze uitgevinkt :).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/22, 23:17:11 »
Dan heb je Backports aan staan.
In Synaptic staat bij geen één 7 versie het ubuntu merkje ,dus steunen ze officieel nog de 6 serie´s.

Backports staat uit. Toch is het zoals ik het zeg. Maar dat wil niet zeggen dat jij ongelijk hebt. Kan ook zijn dat het bij Xubuntu anders is met OpenJDK dan bij Ubuntu.

@Vincent: Backports staat standaard aan sinds 12.04 (of 11.10). Maar Backports is nu nog leeg, want er valt niks te backporten aangezien er nog geen builds van 12.10 zijn.

Offline midas

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/30, 09:22:19 »
Vreemd, hier ook een verse Ubuntu 12.04 installatie met de restricted extras later toegevoegd. Maar openjdk is niet geïnstalleerd. Ik heb de medibuntu-repo niet toegevoegd....zou dat eventueel nog invloed kunnen hebben op het al dan niet geinstalleerd zijn van openjdk?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/30, 09:36:57 »
Vreemd, hier ook een verse Ubuntu 12.04 installatie met de restricted extras later toegevoegd. Maar openjdk is niet geïnstalleerd. Ik heb de medibuntu-repo niet toegevoegd....zou dat eventueel nog invloed kunnen hebben op het al dan niet geinstalleerd zijn van openjdk?
Nee. Je kunt deze handleiding toepassen:
http://sites.google.com/site/computertip/java

Offline midas

  • Lid
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/30, 10:43:45 »
Thanks...ja, die handleiding staat bij mij altijd sticky. Maar mijn opmerking betrof dat ik het vreemd vind dat openjdk bij de ene (verse) installatie wel aangetroffen wordt als geïnstalleerd pakket en bij de andere niet. En het wordt (in afwijking met vorige edities) nu niet aangeboden via de ubuntu-restricted-extras...in ieder geval bij mij niet.

Ik vind het eigenlijk wel goed zo...ik installeer openjdk niet eerder dan dat ik het echt nodig ben.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/30, 11:01:41 »
Maar mijn opmerking betrof dat ik het vreemd vind dat openjdk bij de ene (verse) installatie wel aangetroffen wordt als geïnstalleerd pakket en bij de andere niet.
Misschien is OpenJDK als afhankelijkheid meegekomen op die ene installatie? Maw misschien zijn jouw installaties toch niet identiek.

Citaat
En het wordt (in afwijking met vorige edities) nu niet aangeboden via de ubuntu-restricted-extras...in ieder geval bij mij niet.
Op zich is dit logisch. Toen er alleen maar Java was en geen OpenJDK waren de restricties rondom de distributie zodanig dat deze alleen via de restricted-extras uitgeleverd kon (eigenlijk: mocht) worden. Met het open sourcen van Java waarvan OpenJDK het product is, zijn deze uitleverrestricties komen te vervallen en kon deze dientengevolge uit de restritected-extras verwijderd worden. Het zou vreemder zijn als OpenJDK er nog gewoon ingezeten zou hebben, ondanks dat het niet meer nodig is.

Citaat
Ik vind het eigenlijk wel goed zo...ik installeer openjdk niet eerder dan dat ik het echt nodig ben.
Precies mijn idee. Heb het al jaren niet meer nodig gehad. Voorheen, toen mijn kinderen nog RuneScape speelden, had dit nog wel mijn aandacht, nu kijk ik er niet meer naar om.

Maar ik zal eens kijken of ik met de Chromium-plugin Rndr, die overigens meer dan uitstekend werkt voor Silverlight/Magister, óók werkt voor een toepassing als RuneScape. Want als dat werkt hoef ik (tbv anderen) hier helemaal niet meer naar om te kijken: geen OpenJDK en ook geen Java via zo'n alternatieve manier waar je ook niet echt vrolijk van wordt.

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/30, 11:04:26 »
ik heb gewoon alle java shit uit het software centrum geisntalleerd en alles werkt gewoon :)

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/30, 11:05:25 »
Ik kijk er nog steeds naar om daar er nog steeds websites (vaak met webcams) zijn die Java gebruiken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/30, 11:32:55 »
Ik kijk er nog steeds naar om daar er nog steeds websites (vaak met webcams) zijn die Java gebruiken.
Ja, zo heeft iedereen zijn eigen uitzonderingen zullen we maar zeggen.  ;)
En zo'n webcam gaat vast niet werken met die Rndr-plugin, dus ja, dan zit je toch aan OpenJDK/Java vast.

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/30, 15:42:28 »
...Maar Ubuntu heeft een FTP-client aan boord ;)

Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/30, 15:57:27 »
Ik heb bij een schone installatie Xubuntu 12.04 gelijk  xubuntu-restricted-addons en xubuntu-restricted-extra's geïnstalleerd, en ik heb openjdk6 nu geïnstalleerd staan. Het lijkt er dus op dat java bij mij met de pakketten is meegekomen.

EDIT: icedtea trouwens ook, versie No. 6
« Laatst bewerkt op: 2012/05/30, 15:59:32 door Luckiboy »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe zit het nou met openJDK?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/30, 16:12:33 »
Ik heb bij een schone installatie Xubuntu 12.04 gelijk  xubuntu-restricted-addons en xubuntu-restricted-extra's geïnstalleerd, en ik heb openjdk6 nu geïnstalleerd staan. Het lijkt er dus op dat java bij mij met de pakketten is meegekomen.

EDIT: icedtea trouwens ook, versie No. 6
Als ik hier kijk, kan het niet van die addons-package komen:
http://packages.ubuntu.com/precise/xubuntu-restricted-addons
(zelfde resultaat overigens voor de ubuntu-variant).