Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.  (gelezen 3316 keer)

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Gepost op: 2008/03/04, 14:36:14 »
Hallo,

ik wou vandaag unbuntu 7.10 installeren.

Ik stak de cd in en ik kreeg dit beeld.
Dan heb ik install ubuntu gepakt. en toen kreeg ik dit beeld.
Ik heb ook Install ubuntu in safe mode maar dat is juist hetzelfde.

ik heb ook al andere versie's geprobeerd, maar overal heb ik hetzelfde probleem.
Kan iemand me helpen?
MVG, benjamin

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/04, 15:19:24 »
Hoi Benjamin,

Welkom bij het forum, het heeft wellicht te maken met je videokaart die niet direct wordt gevonden of juist ingesteld. Probeer eens de alternate cd die werkt wel op de oude manier (de windows xp manier) maar je bent eigenlijk van succes verzekerd.

De alternate kun je hier downloaden: http://ftp.tiscali.nl/ubuntu-releases/gutsy/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

Offline joop13

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/04, 15:22:33 »
Je kunt ook proberen met F4 VGA een andere resolutie in te stellen die beter beeld geeft.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/04, 16:01:05 »
oke, ik zal de alternate versie is proberen.

joob13,
ik heb een andere resolutie ook geprobeerd maar het is juist hetzelfde.


Bedankt voor jullie snelle reactie.

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/04, 17:09:38 »
nu heb ik de alternate versie geprobeerdt. maar nu blijft het gewoon zwart beeld.

zou er nog iets zijn dat ik zou kunnen proberen? want ik weet het echt niet meer.


MVG, benjamin

Sancho

  • Gast
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/04, 17:32:09 »
Dat zwart beeld, is dat voor of na de installatie?

Als het na de installatie is moet je dit doen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/#head-95de8da3d3ca25014ccfb733243beab353257021

En zeker wachten tot de laatste commando volledig gedaan is

Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/04, 17:35:56 »
geef anders eens de specificaties van uw pc, dan kunnen we eens kijken wat er eventueel mis zou zijn...

hebt ge ook de cd gecheckt op fouten? de cd gebrand op een lage snelheid?

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/04, 17:36:12 »
Pentium 4 / 3.0 GHz / 1024 MB DDR / ATI Radeon 9800 / 200 GB
En ik heb de cd gecheckt op fouten en het is traag gebrand.

Als ik op installeer ubuntu in tekst mode klik. dan is het zwart beeld, en het veranderd niet.

MVG, Benjamin

Offline jan11000

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/04, 18:19:39 »
Zoek eens op de naam van je moederbord.
Bij mijn moederbord moest iets van ide/sata kontroller op een bepaalde manier gezet worden, omdat deze anders niet werkte.
Dit zoeken kun je ook voor de videokaart gebruiken.

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/04, 18:24:54 »
-Moederbord
* Fabrikant : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
* MP Ondersteuning : 1 CPU(s)
* MPS Versie : 1.40
* Model : MS-7048
* Systeem BIOS : 02/12/2004-Springdale-G-6A79AM4WC-00
* Chipset : Intel 865


Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/04, 19:03:24 »
als ik de ubuntu versie 7.04 installeer, heb ik dan nog alle updates & werkt dan alles gelijk op 7.10?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/04, 19:09:34 »
Citaat van: B3NJAMIN
als ik de ubuntu versie 7.04 installeer, heb ik dan nog alle updates & werkt dan alles gelijk op 7.10?
Jawel. Maar eind april zou ik overstappen op 8.04. Zal wel lukken dan.

Let op: in 7.04 zijn ze een wezenlijk pakketje vergeten, dat je nodig hebt voor een goede video-instelling. Namelijk xresprobe. Na installatie dus even dit doen:

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.
Zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop toepassen

Daarna dit:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen

Groet, Pjotr.

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/04, 19:16:59 »
oke, ik zal de 7.4 versie eens proberen (hopelijk lukt dat). en dan laat ik wel iets weten of het werkt of niet.

Mvg, Benjamin

en bedankt voor alle reacties.

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/04, 20:01:54 »
Ik heb de 7.4 versie geprobeerd en ik heb nog altijd hetzelfde probleem. ik heb ook Control + Alt + F1 geprobeerd met sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg maar het heeft ook niet geholpen.

Moest er iemand nog iets weten, laat het alstublieft weten!

Mvg, Benjamin

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/06, 02:10:52 »
Ik heb zowat alles geprobeerd wat ik kon proberen. Dus moesten jullie binnen paar weken/maanden een oplossing gevonden hebben, laat het mij dan zeker weten op mijn email adres.

Mvg, Benjamin

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/14, 23:38:50 »
nu heb ik de Ubuntu 8.04 versie geprobeerd, maar ik het nog altijd het probleem dat ik  met de vorige versie ook al had. hebben jullie toevallig al iets gevonden tegen dat probleem?

Mvg, Benjamin

Offline Petervdw

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/15, 00:10:13 »
Aan B3NJAMIN
Die monitor, die je bij post 1 laat zien, ondersteunt die wel de VGA modus. Een paar jaar terug had ik ook zo'n IBM monitortje,het lijkt er veel op, dat wilde nergens goed beeld geven. Het bleek dat de computers, of liever de software ongeveer 10 jaar voorliep, en de aansturing van die monitor (EGA of CGA) gewoon niet meer aan boord had. Het is heel spijtig, maar een paar weken geleden heb ik alle zooi van zolder geruimd en naar de 2e hands handel gebracht, anders had je hier een redelijk moderne kunnen afhalen. Als je tenminste een beetje in de buurt woont. Stuur maar een E-mailtje, dan kijken we of het aan te fietsen is, ik kan er nog wel eentje op de kop tikken. Ze zijn trouwens 2ehands niet zo duur. Probeer in ieder geval eens een andere monitor, dan weet je iets. Ik hoor het wel.
Vr.groet, peter

Voor het geval dat je het niet weet: linksboven onder mijn naam vind je een linkje voor E-mail.

Offline B3NJAMIN

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/27, 23:38:52 »
ik heb een andere monitor geprobeerd, maar is helaas nog hetzelfde als doorvaar.

MinasMorgul

  • Gast
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/22, 11:46:20 »
Citaat van: B3NJAMIN
ik heb een andere monitor geprobeerd, maar is helaas nog hetzelfde als doorvaar.
Ik heb dit zelfde probleem ook gehad, het maakt (in ieder geval bij mij) niet uit welke versie van ubuntu je installeert, of wat voor monitor je gebruikt...

Heb je het volgende al eens geprobeerd? (ubuntu 8.04):

(n.b.: Hiermee maak je je xorg.conf opnieuw)

1. Je start op in de recovery mode.
2. Na een hele hoop tekst kom je uit op óf een knipperend streepje, óf een soort menu.
   (kies in het menu de onderste optie, bij het streepje kun je gewoon verder gaan)
3. type het volgende: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (daarna "enter")
4. Als hij vraagt om een wachtwoord, dan deze invullen, gevolgd door enter (Het is gewoon het wachtwoord dat je bij de installatie hebt opgegeven)
5. Nu krijg je een scherm om de xorg.conf te configureren.
6. Bevestig de vragen met enter. Ik heb hier alles laten staan zoals het er stond.
7. Nadat je alle vragen beantwoord hebt, kom je weer terug in het zwarte scherm. Type hier "reboot now" (zonder aanhalingstekens) en start opnieuw op.

Als hij opnieuw opstart kun je de "gewone" modus weer kiezen. Hij geeft aan dat je in de "low graphics mode" opstart, maar je hebt in ieder geval wel beeld!

Hier kun je ook je monitor en videokaart instellen, maar dit had bij mij tot gevolg dat ik weer terug was bij af.

Veel succes, ik hoop dat je hiermee verder kunt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/22, 11:51:44 »
Citaat van: MinasMorgul
Citaat van: B3NJAMIN
ik heb een andere monitor geprobeerd, maar is helaas nog hetzelfde als doorvaar.
Ik heb dit zelfde probleem ook gehad, het maakt (in ieder geval bij mij) niet uit welke versie van ubuntu je installeert, of wat voor monitor je gebruikt...

Heb je het volgende al eens geprobeerd? (ubuntu 8.04):

(n.b.: Hiermee maak je je xorg.conf opnieuw)

1. Je start op in de recovery mode.
2. Na een hele hoop tekst kom je uit op óf een knipperend streepje, óf een soort menu.
   (kies in het menu de onderste optie, bij het streepje kun je gewoon verder gaan)
3. type het volgende: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (daarna "enter")
4. Als hij vraagt om een wachtwoord, dan deze invullen, gevolgd door enter (Het is gewoon het wachtwoord dat je bij de installatie hebt opgegeven)
5. Nu krijg je een scherm om de xorg.conf te configureren.
6. Bevestig de vragen met enter. Ik heb hier alles laten staan zoals het er stond.
7. Nadat je alle vragen beantwoord hebt, kom je weer terug in het zwarte scherm. Type hier "reboot now" (zonder aanhalingstekens) en start opnieuw op.

Als hij opnieuw opstart kun je de "gewone" modus weer kiezen. Hij geeft aan dat je in de "low graphics mode" opstart, maar je hebt in ieder geval wel beeld!

Hier kun je ook je monitor en videokaart instellen, maar dit had bij mij tot gevolg dat ik weer terug was bij af.

Veel succes, ik hoop dat je hiermee verder kunt!
Dit helpt alleen bij vorige versies van Ubuntu, dus tot en met versie 7.10. Bij versie 8.04 heeft dit geen zin meer, want in xorg.conf staat bijna niks meer: hoofdzakelijk alleen nog muis en toetsenbord. 8.04 heeft een nieuw systeem van herkenning van videokaart en monitor, buiten xorg.conf om.

In 8.04 doe je dit:
http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving

Offline Willem_D

  • Lid
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/22, 12:22:51 »
Pjotr123 schreef:

Citaat
Dit helpt alleen bij vorige versies van Ubuntu, dus tot en met versie 7.10. Bij versie 8.04 heeft dit geen zin meer, want in xorg.conf staat bijna niks meer: hoofdzakelijk alleen nog muis en toetsenbord. 8.04 heeft een nieuw systeem van herkenning van videokaart en monitor, buiten xorg.conf om.
Ik heb het bij mij evenwel op kunnen lossen door tijdens een Gutsy live-cd sessie, "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" te runnen. De xorg.conf die daarbij gegenereerd werd, heb ik geïmplanteerd in mijn Hardy installatie. Daarna kon ik een optimale resolutie kiezen en weergeven.

Kennelijk wordt -in sommige gevallen?- de xorg.conf ook in 8.04 nog uitgelezen voor de beeldscherm-configuratie.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/22, 12:25:23 »
Citaat van: Willem_D
Pjotr123 schreef:

Citaat
Dit helpt alleen bij vorige versies van Ubuntu, dus tot en met versie 7.10. Bij versie 8.04 heeft dit geen zin meer, want in xorg.conf staat bijna niks meer: hoofdzakelijk alleen nog muis en toetsenbord. 8.04 heeft een nieuw systeem van herkenning van videokaart en monitor, buiten xorg.conf om.
Ik heb het bij mij evenwel op kunnen lossen door tijdens een Gutsy live-cd sessie, "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" te runnen. De xorg.conf die daarbij gegenereerd werd, heb ik geïmplanteerd in mijn Hardy installatie. Daarna kon ik een optimale resolutie kiezen en weergeven.

Kennelijk wordt -in sommige gevallen?- de xorg.conf ook in 8.04 nog uitgelezen voor de beeldscherm-configuratie.
Ja, dat klopt: zo kun je het oude systeem inderdaad "forceren" in 8.04.  :-)

MinasMorgul

  • Gast
Installatie lukt niet omdat het onleesbaar is.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/22, 12:44:23 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: MinasMorgul
Citaat van: B3NJAMIN
ik heb een andere monitor geprobeerd, maar is helaas nog hetzelfde als doorvaar.
Ik heb dit zelfde probleem ook gehad, het maakt (in ieder geval bij mij) niet uit welke versie van ubuntu je installeert, of wat voor monitor je gebruikt...

Heb je het volgende al eens geprobeerd? (ubuntu 8.04):

(n.b.: Hiermee maak je je xorg.conf opnieuw)

1. Je start op in de recovery mode.
2. Na een hele hoop tekst kom je uit op óf een knipperend streepje, óf een soort menu.
   (kies in het menu de onderste optie, bij het streepje kun je gewoon verder gaan)
3. type het volgende: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg (daarna "enter")
4. Als hij vraagt om een wachtwoord, dan deze invullen, gevolgd door enter (Het is gewoon het wachtwoord dat je bij de installatie hebt opgegeven)
5. Nu krijg je een scherm om de xorg.conf te configureren.
6. Bevestig de vragen met enter. Ik heb hier alles laten staan zoals het er stond.
7. Nadat je alle vragen beantwoord hebt, kom je weer terug in het zwarte scherm. Type hier "reboot now" (zonder aanhalingstekens) en start opnieuw op.

Als hij opnieuw opstart kun je de "gewone" modus weer kiezen. Hij geeft aan dat je in de "low graphics mode" opstart, maar je hebt in ieder geval wel beeld!

Hier kun je ook je monitor en videokaart instellen, maar dit had bij mij tot gevolg dat ik weer terug was bij af.

Veel succes, ik hoop dat je hiermee verder kunt!
Dit helpt alleen bij vorige versies van Ubuntu, dus tot en met versie 7.10. Bij versie 8.04 heeft dit geen zin meer, want in xorg.conf staat bijna niks meer: hoofdzakelijk alleen nog muis en toetsenbord. 8.04 heeft een nieuw systeem van herkenning van videokaart en monitor, buiten xorg.conf om.

In 8.04 doe je dit:
http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving
Bij mij heeft het me in ieder geval in een "low graphic mode" gebracht, zag er toch iets beter uit dan de strepen ;)