Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend  (gelezen 10306 keer)

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #25 Gepost op: 2011/04/02, 14:13:16 »
L.S.

Ik lees dit korte draadje met stijgende verbazing: van een zeer zinvolle neutrale zakelijke mededeling aan het begin is er al weer een bitse stemming. Er lijkt wat onderhuids zeer aanwezig te zijn; ik proef dit overigens ook uit andere topics. Ondertussen zit ik met veel plezier op Debian, maar kom nog graag hier terug om de nuttige tips die je hier veelvuldig aantreft en die me al enorm hebben geholpen.
Het valt me ook op dat Pjotr doorgaans (en dan druk ik me heel voorzichtig uit) zinvolle opmerkingen maakt die ik niet lees als conflictzoekend. In ieder geval denk ik dat hij van onschatbare waarde is voor de Ubuntu-gemeenschap in Nederland. Ook in deze topic maakte hij een zeer terechte opmerking vind ik die gelijk een twijfelachtige reactie uitlokt. Ik bekleed zelf wat bestuursfuncties, maar als ik het zo beluister ligt hier nog een grote uitdaging. Niettemin hoop ik dat er genoeg mensen zijn, met een heldere kijk op de eigen gebreken en kwaliteiten, om met de juiste intenties en bescheidenheid deze uitdaging aan te gaan.
Als men niet verder komt dan het eigen gelijk en het berijden van de eigen stokpaardjes...

courage, gegroet,
mrt

Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #26 Gepost op: 2011/04/02, 14:20:09 »
Laten we even afkoelen en tot rust komen. Het heeft geen zin om nu ruzie te maken wie aanleiding gaf tot ruzie, daar krijg je alleen maar meer bonje van. Zullen we ons beperken tot het onderwerp en niet elkaar van incompetentie gaan beschuldigen?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #27 Gepost op: 2011/04/02, 22:07:09 »
Het hele draadje weer doorgelezen te hebben en ook even gewacht te hebben met antwoorden en commentaar geven. Kan ik alleen eerst mijn dank geven voor het uitleggen van de problematiek. Ik moet zeggen, ik ben idd een gebruiker van Ubuntu. En ik heb wel keurig als gebruiker een cd met Ubuntu 10 gekregen. Verder begrijp ik maar al te goed dat een vrijwilliger zich bind aan een verplichting die is afgesproken en die dan ook moet na komen. Zeker na 10 jaar vrijwillig een spellen vereniging voor jeugd te hebben gerund, lees de kar getrokken. Betreft een Warhammer vereniging voor degene die dit kent. Daarbij ook nog de nodige jaren scouting. En niet te vergeten de sportvereniging waar ik mij heel lang voor heb ingezet. Zelfs tot ver nadat ik niet meer mocht duiken wegens een ongeluk waardoor ik ben afgekeurd. Ik ben mij dus hierin wel degelijk bewust van.

Ik vind het wel goed dat dit aangehaald wordt omdat een organisatie in welke vorm dan ook structuur nodig heeft en er gebouwd moet worden voor de toekomst. Dan heb je idd commitment nodig.

Verder Sense goed dat je blijft relativeren. Daar kom je verder mee. En ik begrijp nu het signaal. Ik vertaal het voor mij zelf als het fenomeen dat er in de spiegel gekeken moet worden. :) En dat is iets wat we toch wel moeten blijven doen.

Ik ben ook jaren actief geweest op een modelbouw forum. En zelfs sturend mod. geweest. Omdat ik daar nu mee opgehouden ben wegens de omstandigheid dat deze nu verhuisd is naar Belgie en dat voor mij te ver is. Kortom ik heb dus nog wat tijd over.

Om dan vervolgens op de volgende vragen te komen,

- wat houd het in om hier iets officieels in te betekenen.
- Wat word er van mij verwacht?
- wat moet ik kunnen?
- hoeveel tijd kost zoiets?

Kortom. Kan iemand hier iets over vertellen?

En idd. ik heb zo hier en daar wel eens een lezing gegeven. En ik heb helaas niet gedacht aan foto's maken. Dat is inderdaad een goed punt. Dat is een stukje bewijsvoering. Maar is er ook iets van een enquête over hoe men het vond?

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #28 Gepost op: 2011/04/02, 22:38:24 »
Het hele draadje weer doorgelezen te hebben en ook even gewacht te hebben met antwoorden en commentaar geven. Kan ik alleen eerst mijn dank geven voor het uitleggen van de problematiek. Ik moet zeggen, ik ben idd een gebruiker van Ubuntu. En ik heb wel keurig als gebruiker een cd met Ubuntu 10 gekregen. Verder begrijp ik maar al te goed dat een vrijwilliger zich bind aan een verplichting die is afgesproken en die dan ook moet na komen. Zeker na 10 jaar vrijwillig een spellen vereniging voor jeugd te hebben gerund, lees de kar getrokken. Betreft een Warhammer vereniging voor degene die dit kent. Daarbij ook nog de nodige jaren scouting. En niet te vergeten de sportvereniging waar ik mij heel lang voor heb ingezet. Zelfs tot ver nadat ik niet meer mocht duiken wegens een ongeluk waardoor ik ben afgekeurd. Ik ben mij dus hierin wel degelijk bewust van.

Ik vind het wel goed dat dit aangehaald wordt omdat een organisatie in welke vorm dan ook structuur nodig heeft en er gebouwd moet worden voor de toekomst. Dan heb je idd commitment nodig.

Verder Sense goed dat je blijft relativeren. Daar kom je verder mee. En ik begrijp nu het signaal. Ik vertaal het voor mij zelf als het fenomeen dat er in de spiegel gekeken moet worden. :) En dat is iets wat we toch wel moeten blijven doen.

Ik ben ook jaren actief geweest op een modelbouw forum. En zelfs sturend mod. geweest. Omdat ik daar nu mee opgehouden ben wegens de omstandigheid dat deze nu verhuisd is naar Belgie en dat voor mij te ver is. Kortom ik heb dus nog wat tijd over.

Om dan vervolgens op de volgende vragen te komen,

- wat houd het in om hier iets officieels in te betekenen.
- Wat word er van mij verwacht?
- wat moet ik kunnen?
- hoeveel tijd kost zoiets?

Kortom. Kan iemand hier iets over vertellen?

En idd. ik heb zo hier en daar wel eens een lezing gegeven. En ik heb helaas niet gedacht aan foto's maken. Dat is inderdaad een goed punt. Dat is een stukje bewijsvoering. Maar is er ook iets van een enquête over hoe men het vond?


Er is niet echt een vaste route naar bijdragen. We hebben verschillende groepen in de gemeenschap die onafhankelijke opereren. De forumgroep beheert het forum, als je moderator wilt wezen moet je daar wezen. Wil je helpen op releaseparty's, dan is de promotiegroep misschien iets voor jou. Vertalers hebben de vertaalgroep en zo is er voor ieder wat. Kijk maar eens in de subfora voor teams wat er te doen is.

Hoe kom je ergens? Je kunt je niet gewoon maar inschrijven op een functie en dan beginnen. Wanneer je wilt helpen kijk je rond wat er te doen is en begin je klein, door bijvoorbeeld deel te nemen aan de discussies en vergaderingen. Op een gegeven moment kun je steeds meer en meer gaan doen en uiteindelijk eindigt dat misschien in een titel, maar vaak is het zo dat me gewoon in een bepaalde functie rolt. Natuurlijk verschilt het ook per team/groep hoe je kunt beginnen.

De organisatie zelf werkt wat anders: de maillijst – die we nog moeten opzetten – zal voor iedereen toegankelijk zijn en daar kan gediscussieerd worden over Ubuntu Nederland. Beslissingen worden echter genomen door de gemeenschapsraad, en die wordt met verkiezingen samengesteld.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #29 Gepost op: 2011/04/02, 22:45:53 »
Ik bedoel ook niet dat er een titel aan vast hoeft te zitten. Maar gewoon dat ik het Ubuntu idee mede wil uitdragen. Dat is op mijn werk bijvoorbeeld al helemaal zo. Daar het simpel, jij met je Ubuntu.  XD en ondertussen zijn er toch een aantal collega's die zich er toch eens aan gewaagd hebben. Ik werk bij één van de grootste internet providers van Nederland waarvan ik wegens ook eens thuis wil zijn achterwege laat.  =D ondanks dat ik er trots op ben.

Verder denk ik dat er voldoende moderators zijn hier. Te veel geeft weer heel andere bijkomstigheden. Dan heb ik een goede babbel en kan vanuit mijn ervaring die in les geven heb denk ik wel wat bijdragen in bijeenkomsten.

Ik ben ook steunpunt zoals ik mij heb aangegeven hier op het forum en krijg toch een aantal keren een hulpvraag als mensen vast zitten. En bijna wekelijks de vraag waar ze aan een Ubuntu cd-rom kunnen komen. Deze mensen verwijs ik dan naar de wiki hier op het forum waar ze deze zelf kunnen branden. Helaas is het niet echt kenbaar hier geloof ik. Al moet ik zeggen, dat ik nu zelf met een eigen probleem zit.  :|

Ik ga eens rond neuzen wat ik verder kan bijdragen.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #30 Gepost op: 2011/04/03, 08:12:32 »
Citaat
Ik ga eens rond neuzen wat ik verder kan bijdragen.

Rechtsboven het forum staat een titel met de naam: Meehelpen aan Ubuntu. Klik er eens op.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #31 Gepost op: 2011/04/03, 11:35:50 »
Daar heb ik wel eens op gekeken, maar daarin heb ik gelezen dat je je moet aanmelden, aangeven wat je wilt doen zoals een soort sollicitatie om maar te zeggen. Vind ik op zich niet zo heel erg maar wel een drempel, ik zal mij eens gaan verdiepen. Denk dat die drempel misschien alleen maar tussen de oren zit.  8)

Maar moet dan ook wel even kijken waar ik mee kan helpen. Ik ben nog lang geen Ubuntu held.  XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #32 Gepost op: 2011/04/03, 11:39:50 »
Daar heb ik wel eens op gekeken, maar daarin heb ik gelezen dat je je moet aanmelden, aangeven wat je wilt doen zoals een soort sollicitatie om maar te zeggen. Vind ik op zich niet zo heel erg maar wel een drempel, ik zal mij eens gaan verdiepen. Denk dat die drempel misschien alleen maar tussen de oren zit.  8)

Maar moet dan ook wel even kijken waar ik mee kan helpen. Ik ben nog lang geen Ubuntu held.  XD

Er is een heel klein drempeltje ingebouwd, maar in feite is elke bijdrage  er 1. We zoeken nog iemand die de workshops python in pdf zet, zodat dit een naslagwerk wordt voor andere/toekomstige cursisten. De pdf's worden gemaakt naar aanleiding van de logs, en er is er al 1 gemaakt door emiel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/Workshop/BasiscursusPython?action=AttachFile&do=view&target=les1.pdf
Door dit soort dingen worden we een actieve loCo, en worden leden ook vanzelf enthousiast deel te nemen.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 11:42:08 door leoquant »

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #33 Gepost op: 2011/04/03, 12:23:18 »
Hmmmm... lijkt mij wel leuk om zo iets te doen. Ik wil dat wel eens proberen.

Even een klein puntje hiervoor.

Het wiki inlog maken is gelukt. Maar het aanmaken van een persoonlijke pagina mag ik niet. En dat is wel de bedoeling toch?

Wat mij opvalt is de informatie en uitleg is erg verspreid. Ik heb bijna een dagtaak om alles door te lezen en te begrijpen. Dan daarbij het doolhof dat ik door moet om mijzelf actief te maken. Zie ik iets over het hoofd? Zit er ergens een logische structuur in die ik over het hoofd zie?
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #34 Gepost op: 2011/04/03, 12:29:18 »
Hmmmm... lijkt mij wel leuk om zo iets te doen. Ik wil dat wel eens proberen.

Even een klein puntje hiervoor.

Het wiki inlog maken is gelukt. Maar het aanmaken van een persoonlijke pagina mag ik niet. En dat is wel de bedoeling toch?

Wat mij opvalt is de informatie en uitleg is erg verspreid. Ik heb bijna een dagtaak om alles door te lezen en te begrijpen. Dan daarbij het doolhof dat ik door moet om mijzelf actief te maken. Zie ik iets over het hoofd? Zit er ergens een logische structuur in die ik over het hoofd zie?

het is vrij simpel: join #ubuntu-nl-mwanzo op freenode IRC en je wordt van harte welkom geheten en wegwijs gemaakt.
we zitten daar om dit soort vragen te beantwoorden.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #35 Gepost op: 2011/04/03, 12:32:42 »
Ach ja.... dat is ook zo... Daar heb ik dus wel over gelezen maar het zijn zulke flinke lappen tekst.
Gelijk maar eens doen zo.  :D
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #36 Gepost op: 2011/04/04, 10:00:58 »
Wat een raar draadje is dit. Sense begint met de mededeling dat we niet meer erkend worden en hoppa, de hele zaak weer in de hobbel.
Het is wat mij betreft geen drama dat we door de Lococouncil niet erkend worden.
Laten we duidelijk zijn.
Wat hebben we ooit aan de Lococouncil gehad? Niks noppes nada.
Geven ze duidelijke richtlijnen? Communiceren ze snel, open, doelmatig? Nope.
Helpen ze in tijden van crisis? Nee.
Ze verschuilen zich altijd achter het bordje "vrijwilligerswerk".
Laat het even duidelijk zijn. Je BENT niet vrijwilliger, je DOET vrijwilligerswerk. Zoiets kost tijd en moeite. Heb je dat er niet voor over dan kun je het beter niet doen.

Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat we met de verkiezingen op de goede weg zitten. Die verkiezingen hebben we voor onszelf. Niet voor de Lococouncil of wie dan ook. Gewoon voor onszelf. Zo simpel is het soms.
Die CD's die we niet krijgen, kunnen we wel laten sponsoren door een of ander bedrijf. Zo deden we dat vroeger, zo kan het nu ook weer.
Maar goed, wat ik wel lastig vind, is dat ik het idee heb dat sommige mensen al bij voorbaat aangeven met anderen niet te kunnen samenwerken.  Voor besturen moet je echt de wil hebben conflicten in goede minne op te lossen. Je moet af en toe wat water in de wijn kunnen doen want anders ploft de zaak.
We zullen dan ook mensen moeten stemmen van wie we het idee hebben dat ze over de juiste sociale competenties beschikken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #37 Gepost op: 2011/04/04, 10:39:53 »
Aan leoquant,

Les 1 van de Pythoncursus doorgelezen. Aantal taal/stijl-fouten gezien. Wil ik graag verbeteren. Maar ......
De Handleiding voor Ubuntu stond ook in pdf, daar kon ik niet direct in corrigeren zoals in artikelen op de Wiki, en dat vond ik erg omslachtig.
Mijn vraag is: moet dat beslist in pdf of kan het ook op de wiki manier?
Domme vraag misschien, maar beter ten halve enz.....

Vr.groet, peter


Moderator edit: kan dit de volgende keer via PB, of in een topic dat hierover gaat?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 11:17:02 door Brumm3l »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #38 Gepost op: 2011/04/04, 11:09:31 »
Ik denk dat diegene die zich verkiesbaar gesteld hebben ook wel weten dat ze met de andere gekozen kandidaten moeten samen werken.
Heb er dus alle hoop en vertrouwen in. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #39 Gepost op: 2011/04/04, 11:14:47 »
Eigenlijk willen "we" alle gegeven lessen in een overzichtelijk "boekwerk" bundelen.
* Op zo'n manier dat het zeer duidelijk en logisch is. Een naslagwerk zogezegd.
* Aantrekkelijk vormgegeven is. Uitnodigend is.
* We informeel hebben besloten dit in .pdf format te doen, maar daar wordt nog over vergaderd.

Uiteraard zijn de logs het uitgangspunt voor het te maken "boekwerkje", en daar zullen wat foutjes in zitten, omdat het altijd "live"
gegeven workshops zijn. Zelf tref ik er ook wel wat aan in de logs.
De ideale situatie is om inderdaad eerst wat redactiewerk te doen, en de logs op taal foutjes na te vlooien. En het dan via .pdf in een
goed leesbaar en mooi vormgegeven geheel te presenteren. Waarbij ik wel wil opmerken dat veel workshop leiders zeer goed (na) leesbare presentaties hebben gegeven.
Het team staat te springen om hulp bij het omzetten van de workshops "Python voor beginners" in een goed leesbaar naslagwerk.
Ik zou je graag uitnodigen mee te helpen om dingen nog beter te maken. Ik vind dat emiel al een fraai begin heeft gemaakt om een les een .pdf format te zetten!
Voor discussies hierover ben je zeer welkom in #ubuntu-nl-mwanzo via Freenode IRC.
Om in dit draadje deze vraag/vragen te stellen ontgaat me, maar gelukkig las ik het toevallig.

« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 11:17:32 door leoquant »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #40 Gepost op: 2011/04/04, 11:52:28 »
Aan Brumm31

Zie antwoord 36 in dit topic. Reeds! Van PB's heb ik ruim mijn bekomst.

Vr.groet, peter

 

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #41 Gepost op: 2011/04/04, 11:58:10 »
Ik denk dat diegene die zich verkiesbaar gesteld hebben ook wel weten dat ze met de andere gekozen kandidaten moeten samen werken.
Heb er dus alle hoop en vertrouwen in. :D

Ik denk dat er in ieder geval wel een aantal mensen bij de kandidaten zitten die zich er hard voor zullen maken dat de persoonlijke sfeer het functioneren van de gemeenschapsraad niet beïnvloed. Als gemeenschapsraadlid vervul je een rol. En in die rol is het belangrijk dat je doelgericht en zakelijk kan samenwerken met mede gemeenschapsraadleden, ongeacht wie dat zijn. Als mensen niet in staat zijn om een rol te vervullen, maar hun persoon op de voorgrond stellen op een manier dat dat het werk van de gemeenschapsraad stoort, dan zal dat naar mijn mening binnen de gemeenschapsraad ter sprake gebracht moeten worden zodat daar als groep een oplossing voor gezocht kan worden.

Dit wordt Ubuntu-NL's eerste gemeenschapsraad, dus het is niet meer dan logisch dat er zowel in de structuur, als in de personele bezetting wat wijzigingen, wisselingen komen op basis van praktijkervaringen. Je kan niet verwachten dat alles in één keer perfect zal functioneren. Het is een leerproces voor de gemeenschap waar we als gemeenschap uiteindelijk denk ik rijker van worden, maar dat zal allicht niet zonder slag of stoot gaan.

De gemeenschapsraad zal fouten maken, en terechte kritiek krijgen, ook gemeenschapsleden zullen fouten maken, en onterechte kritiek geven, dat hoort gewoon bij een leer en groeiproces. Dat is allemaal niet erg. Alleen voor hen die uitgaan van een statische wereld, en een vrij perfectionistische instelling is dat erg vervelend. Ik hoop voor hen dat ze zich niet al te veel zullen opwinden.

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #42 Gepost op: 2011/04/06, 14:27:05 »
Gekopieerd van blogbericht: 'Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend'.
Citaat
Maandag ontving ik deze e-mail:
"Removed from locoteams-approved at 2:06 on March 28th, 2011. Re-apply as
soon as you feel ready!"

Dit houdt in dat Ubuntu Nederland nu verwijderd is uit het 'Approved LoCo Teams'-team op Launchpad. We zijn nu ook officieel niet meer gemarkeerd als officieel goedgekeurde lokale gemeenschap, nadat eerder al in Launchpad bug #693178 de stemming niet goed uitviel voor Ubuntu Nederland.

Wat houdt dit in? Ten eerste dat we geen stempel van de internationale gemeenschap hebben, dat is jammer. Daarnaast krijgen we ook geen grote hoeveelheden CD's meer opgestuurd en sta je minder sterk.

Het is jammer dat het zover is gekomen, maar na alle onrust en gebrek aan organisatie kwam het niet geheel onverwacht. Het lijkt me goed om nadat we de verkiezingen gehad hebben weer bezig te gaan met een nieuwe poging. We kunnen ons ieder moment weer opgeven voor herkeuring. Ik weet niet of het nog lukt voor de Linux-themadagen eind mei, maar we kunnen onze best doen.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een een lid van de LoCo Council waarin de beweegredenen van de raad werden uitgelegd. Ik ga deze e-mail niet letterlijk publiceren omdat het geen openbare communicatie was, maar vat de belangrijkste punten hier samen.

Er zijn drie dingen waar de raad naar kijkt bij een herkeuring:
  • Laat het team activiteit zien?
  • Heeft het team plannen voor de toekomst?
  • Hoe helpt de officiële erkenning hen bij hun werk?

De raad vond dat er te weinig activiteit te zien was op het moment van de afkeuring, dat er onduidelijkheid was over de toekomst en dat er teveel onrust was in de gemeenschap. Daarnaast wilden ze door het intrekken van de erkenning een signaal afgeven, hopend dat het zou leiden tot bezinning.

Ze willen de volgende keer boven alles vooruitgang zien. Als we kunnen laten zien dat we hard gewerkt hebben om de genoemde problemen te verhelpen en dat er toekomst is, dan moeten we snel weer goedgekeurd worden.

De wereld vergaat niet, we zijn niet definitief afgeserveerd en ik heb goede hoop dat we al snel weer een nieuwe poging kunnen wagen om goedkeuring te verkrijgen. Maar dat is aan de gemeenschapsraad.
Dus geen cd's meer?
http://tweakers.net/nieuws/73682/ubuntu-stopt-met-gratis-verzenden-cds-naar-gebruikers.html

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #43 Gepost op: 2011/04/06, 14:38:36 »
Palm, je haalt nu twee dingen door elkaar.
1. Sinds kort (vandaag?) is Canonical er helemaal mee gestopt om CD's gratis te versturen naar mensen (iedereen).
2. Nu we geen erkend LoCo meer zijn krijgen wij als LoCo niet meer een stapel gratis cd's (om uit te delen).

Ik lees steeds verontwaardiging hierover. Maar volgens mij veranderd er weinig voor de meeste mensen...


Er is volgens mij wat onduidelijkheid over de CD's. Laat ik eens uitleggen hoe dat precies werkt. Toen Ubuntu begon wilde Canonical zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Iedereen die een CD aanvroeg via ShipIt kreeg er eigenlijk altijd wel één. Nu Ubuntu gegroeid is, is het minder noodzakelijk om mensen te lokken met gratis CD's. Bovendien is het door de toegenomen populariteit ook steeds meer geld gaan kosten.

Het beleid is dan ook aangepast. Het idee is dat mensen in westerse landen over het algemeen snel genoeg internet hebben om de CD's te downloaden en te branden of op een USB-stick te zetten wanneer ze Ubuntu willen installeren. Ze worden nu alleen nog maar verstuurd naar mensen uit landen met slechte internetverbindingen. Daarnaast krijgen Ubuntu Members ook nog gratis een CD als ze daar om vragen. Voor eigen gebruik is het dus in Nederland niet meer mogelijk om CD's aan te vragen. Maar het is wel vaak zo dat je iets weg wilt geven op evenementen. Bovendien kun je beginnende gebruikers niet vragen om zelf een CD te gaan branden. Daarom krijgen erkende LoCo's ook voor elke versie van Ubuntu – wanneer ze er om vragen – een flinke hoeveelheid CD's toegestuurd. Die kunnen ze dan uitdelen bij conferenties en dergelijke. Over die CD's had ik het. Voor individuen verandert er niks, het is alleen vervelend dat we nu geen Ubuntu 11.04 CD's kunnen aanvragen voor de Linux-themadag, als we niet voor die tijd onze erkenning weer terug krijgen.

Dit systeem van goedkeuring is niet bureaucratisch, maar het is een middel van de Ubuntu-gemeenschap om LoCo's te controleren. Het gaat om CD's, nieuw erkende LoCo's krijgen ook een spandoek opgestuurd, het gaat om serieus genomen worden, het gaat ook om prestige en het gaat om een lijstje: we staan nu in de LoCo Directory niet meer gemarkeerd als erkend, maar als onofficieel. Dat kan mensen afschrikken en bovendien gaan veel andere lijsten alleen uit van erkende teams, dus zijn we minder goed te vinden.
We hoeven geen honderd formulieren in te vullen, we moeten enkel aan kunnen tonen dat we actief zijn. Foto's en de voortgang bijhouden zijn al genoeg. Mwanzo is een goed voorbeeld om te laten zien dat we hard aan het werk zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #44 Gepost op: 2011/04/06, 16:09:17 »
Dus geen cd's meer?
http://tweakers.net/nieuws/73682/ubuntu-stopt-met-gratis-verzenden-cds-naar-gebruikers.html

ShipIt staat los van de CD's voor de LoCo's. Zoals ook gezegd werd in de officiële aankondiging zullen nu de LoCo's de belangrijkste manier worden om gratis CD's te verspreiden.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline UndiFineD

  • Lid
Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #45 Gepost op: 2011/04/06, 22:08:29 »
Totdat we weer officieus zijn zullen we inderdaad geen cds krijgen.
Ubuntu steunpunt Ureterp, Linux gebruiker sinds 1995

Re: Ubuntu Nederland officieel niet meer erkend
« Reactie #46 Gepost op: 2011/04/07, 07:13:13 »
Ik heb ook CDs ontvangen voor Maverick voor Ubuntu Fryslân. Dat waren misschien niet zo heel erg veel maar toch, het kan wel.