Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP printer werkte goed, opeens niet meer  (gelezen 42518 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 2010/09/07, 20:16:07 »
Probeer eens in de terminal:
sudo apt-get install hplip-guiEr wordt dan een grafische applicatie geinstalleerd van HP die in principe jouw printer wel zou moeten herkennen. Deze komt dan ergens in het systeem menu onder Voorkeuren te staan (in een Nederlandse Linux). Deze zou echt je printer moeten herkennen en de juiste driover kiezen. Is dit niet zo, dan is er misschien iets mis met de rechten op de USB poort.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #26 Gepost op: 2010/09/08, 11:24:01 »
Ja ik heb hplip geinstalleerd, maar dat was een oude versie in de synaptic. Toen heb ik van die site die je stuurde, een nieuwe gedownload, maar dat lukte niet om die te installeren - een hoop gedoe met die terminal pfff . Ik wilde net weer een poging gaan wagen, ga ik nu dus doen.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #27 Gepost op: 2010/09/08, 11:34:54 »
nee hoor, hij herkent mijn printer niet!!! Wat is dit toch voor raar probleem? Ik heb toch altijd met die printer gewerkt? Zijn er dan updates geweest die iets raars hebben gedaan wat invloed heeft op je printer??

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #28 Gepost op: 2010/09/08, 11:49:33 »
Ook nog via system settings de printer opnieuw opgezocht. Bleek dat dat nieuwe stuurprogramma helemaal niet eraan gekoppeld zat, dus maar zelf gedaan, maar ook dat maakte niet uit. Wat is nu het probleem dan??? De pc zoekt hem, vindt hem, zet hem aan en op geaccepteerd etc., maar mekkert vervolgens dat het ding niet verbonden is! Wat een logica ... dan zijn wij alfa's toch logischer hoor, op dit vlak  XD

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #29 Gepost op: 2010/09/08, 14:25:57 »
Femke, ik zou inderdaad in staat zijn dat te vergeten, maar nee ... helaas is dat niet het geval. Ik ben inderdaad bang dat ik naar de reparateur moet ... Bedankt voor al je hulp en geweldig dat jij als vrouw hier in het team zit!
Zonet wilde hij weer niet opstarten en moest ik een oudere versie van ubuntu kiezen om hem aan de praat te krijgen. Hopelijk wordt het weer opgelost. Eerlijk is eerlijk: zoveel gedonder als ik nu met Ubuntu steeds heb, heb ik met Windows nooit gehad, hoe mooi ik het verder ook allemaal vind ...

Groeten, Sophia

Offline MKe

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #30 Gepost op: 2010/09/08, 16:10:21 »
Die tip om HPLIP te installeren hadden we haar al gegeven. Ik neem toch aan dat ze dat ook geprobeerd heeft.

Ik stelde voor om de gui te installeren. Die is vaak wat gemakkelijker in gebruik en herkent beter of op een duidelijker manier welke printer aan Ubuntu zit dan de standaard tool van Ubuntu zelf (tenminste dat is mijn ervaring).

Offline jolo

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #31 Gepost op: 2010/09/10, 15:48:42 »
Die hplip-gui die MKe voorstelt is inderdaad nuttig, om extra info over het probleem te verkrijgen. Ikzelf heb deze ook geïnstalleerd staan in Ubuntu 10.04.1 op mijn hoofd PC. Deze is dan te starten via Systeem > Voorkeuren > HPLIP Toolbox. Check bijvoorbeeld tabblad Status.

Welke print driver had je geïnstalleerd? Want als ik hier check via Systeem > Beheer > Afdrukken, dan zie ik in de lijst van de HP printers bij PSC 2210 de volgende stuurprogramma's:

HP PSC 2210 Series hpijs, 3.10.2 [en]
HP PSC 2210 – CUPS+Gutenprint v5.2.5 Simplified [en]
HP PSC 2210 – CUPS+Gutenprint v5.2.5 [en]
HP PSC 2210 Series, hpcups 3.10.2 [en]

Op http://www.openprinting.org/printer/HP/HP-PSC_2210 wordt de Gutenprint driver aangeraden. Verder is er voor het oplossen van printer problemen ook nog deze hyperlink  https://wiki.ubuntu.com/DebuggingPrintingProblems

Als ik verder deze hyperlink bekijk http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2002/020826a.html geeft me dat de indruk dat het om een behoorlijk oude printer gaat. Augustus 2002 wordt daar genoemd. Zelf ben ik met mijn derde HP printer bezig, waarvan de laatste twee een All-In-One. De eerste twee gingen beide ongeveer 7/8 jaar mee. Dan beginnen er problemen mee. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #32 Gepost op: 2010/09/16, 18:00:49 »
Nou, ... jolo: ik heb ALLE stuurprogramma's uitgeprobeerd, meerdere kabels etc, en alles gedaan wat er op dit forum werd aangeraden.

Toen wilde de hele pc niet meer starten. Ik weet bijna zeker dat dit kwam doordat er iets foutging met de printer. Bij het opstarten als 'ie 'GRUB loading' zei, moest ik op ESC drukken en elke keer een andere versie aanklikken. Toen ik ze allemaal een keer had gehad, wilde hij helemaal niet meer opstarten. Ik heb toen een cd-rom erin gedaan met 10.04 en geprobeerd zo nog wat te redden, maar dat lukte ook al niet ... Toen 10.04 geïnstalleerd met als gevolg dat ik ALLES in TB kwijt ben en nog werkt de printer niet. Zelfde probleem, ik begrijp er echt niets van.

Hij herkent hem alleen als netwerkprinter, maar het is geen netwerkprinter! Als USB herkent 'ie hem niet. Is er iemand die het nog snapt? Ik kan op het internet ook niets meer vinden aan hulp, want alles werkt gewoon niet (alle manieren van toch installeren). Mijn printer doet alles nog goed, wil alleen geen contact maken met de pc. HEEL VEEL DANK!!!!

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #33 Gepost op: 2010/09/17, 09:43:19 »
Om welke type printer praten we eigenlijk? Is dat al een keer genoemd?

/off-topic/
Had je wel al die mappen van TB ergens anders als back-up opgeslagen?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #34 Gepost op: 2010/09/17, 19:16:27 »
nomko: ja, maar in 10.04 zit een andere versie van TB en de hele zooi is niet compatibel ... zucht
En omdat ik die map met ..... .default heb gekopieerd naar TB, is het nu een zootje geworden. Ook als ik TB eraf haal, geheel verwijder, blijven de bestanden uit die .default-map staan. pffff ik zit nu maar op de webmail, maar daar kan ik geen mailinglijsten maken, heel lastig!

maar die printer, echt ik weet het gewoon niet meer en heb het ook erg druk steeds, waardoor ik er niet veel mee bezig kan zijn. De pc herkent hem gewoon niet als usb-printer, alleen als netwerkprinter, maar dan print'ie niet, want het IS geen netwerkprinter!

O ja, iemand zei dat het een ouwetje is. Nou nee hoor, ik heb hem in 2006 gekregen van iemand en toen had 'ie een jaar bij iemand gestaan, die hem niet gebruikte. Ik heb hem dus 3 1/2 jaar ... moet kunnen toch?  ;)

Is er dan iemand die weet wat dit kan zijn? Waarom die printer niet herkend wordt opeens? Ook niet met een verse ubuntu 10.04??? BEDANKT 

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #35 Gepost op: 2010/09/17, 20:38:04 »
Femke, als ik die nieuwst hplip installeer, kom ik op een geg. moment uit bij dat scherm waar je een usb-printer kunt installeren. En daar pakt'ie hem niet, dus ik kom op dát punt niet verder!

Ik weet die lijst met ubuntu-printers en weet dat Canon en HP compatibel zijn, Lexmark niet. Voor Lexmark zijn wel wat scripts gemaakt, maar voor de onze niet helaas, dus ik moet het doen met de HP die het altijd gedaan heeft tot 3 weken geleden. Dus die is toch compatibel en hij is gewoon nog helemaal goed!

Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #36 Gepost op: 2010/09/17, 20:40:15 »
@Femke, bedoel je deze site?

http://www.openprinting.org/printers

Offline jolo

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #37 Gepost op: 2010/09/17, 21:01:54 »
dus ik moet het doen met de HP die het altijd gedaan heeft tot 3 weken geleden. Dus die is toch compatibel en hij is gewoon nog helemaal goed!
Heb je 'm ook nog onder Windows kunnen testen? Verder poste ik op de vorige pagina nog een printer troubleshooting hyperlink. Deze dus https://wiki.ubuntu.com/DebuggingPrintingProblems Heb je die Terminal commando daarin intussen kunnen uitvoeren, zodat je die hier kunt posten.

Dan is hij toch al ruim 5 jaar oud, misschien al wel 6 jaar en dat is een oudje in computerland.
Ik dacht zelfs 7/8 jaar http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/hp-printer-werkte-goed-opeens-niet-meer/msg648973/#msg648973 Het zou dus ook slijtage kunnen zijn. Of heeft de All-In-One op zijn minst een onderhoud beurt nodig.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #38 Gepost op: 2010/09/17, 21:31:14 »
Daniel, op die printersite wordt aangegeven dat mijn printer het fantastisch doet onder ubuntu en dat klopte inderdaad!

jolo: die troubleshootpagina, daar staan een paar commando's voor in je terminal, om te zien of usb goed werkt.
$ lsmod | grep usb is de eerste en als antwoord krijg ik dan: $: command not found

Ga ik dan gewoon door en neem ik het 2e commando, krijg ik weer hetzelfde antwoord. Nu kreeg ik dat ook toen ik bij het installeren van hplip ergens 'desktop' moest invullen. Hij pakte het commando wel toen ik dat verving door Bureaublad. Zijn deze commando's misschien ook aan taal gebonden?

Tja oud ... hm hij kopieert nog perfect en scande ook prima voor dit probleem kwam! Dit is echt een softwarematig iets, daar ben ik van overtuigd ... maar wat is het raadsel toch?

ik hoor elke keer dingen over rechten op usb en andere usb-instellingen. Zou daar dan iets mis mee zijn? Ik heb een paar usb-boxjes en die doen ook raar af en toe ... dan komt het geluid toch uit de laptop zelf opeens of valt het helemaal uit. Zou er iets met de usb- ... huppelepup zijn? Instellingen, rechten, noem maar op wat er fout kan zijn ....
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 21:34:35 door Sophia »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #39 Gepost op: 2010/09/17, 21:37:06 »
wacht ik heb het al met dat troubleshootgedoe: er stond een $ teveel in de commando's ... pfff

Offline jolo

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #40 Gepost op: 2010/09/17, 21:56:19 »
jolo: die troubleshootpagina, daar staan een paar commando's voor in je terminal, om te zien of usb goed werkt.
$ lsmod | grep usb is de eerste en als antwoord krijg ik dan: $: command not found

Ga ik dan gewoon door en neem ik het 2e commando, krijg ik weer hetzelfde antwoord. Nu kreeg ik dat ook toen ik bij het installeren van hplip ergens 'desktop' moest invullen. Hij pakte het commando wel toen ik dat verving door Bureaublad. Zijn deze commando's misschien ook aan taal gebonden? 
Het is de bedoeling dat je die commando's kopieert en plakt, zonder die dollarteken. Want dat is de Linux prompt. De uit te voeren commando's zijn dan
  lsmod | grep usb tail -f /var/log/messages enzovoorts

Tja oud ... hm hij kopieert nog perfect en scande ook prima voor dit probleem kwam!
Dat zegt niet alles. Want voor het kopiëren gebruikt de All-In-One de usb poort niet. Alleen als de All-In-One nog wel kan printen via een andere PC met Linux of Windows, dan is de All-In-One in orde.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #41 Gepost op: 2010/09/17, 22:06:39 »
Bedankt voor de commando's jolo, ik had het al gezien  =D

Toch is er iets met de usb - .... aansluiting/poort/instellingen ... want ik heb a.d. ene kant 1 usb-aansluiting, a.d. andere kant 2 aansluitingen. Als ik of de printer of de geluidsboxjes, waar ik het net over had, aansluit, gaat soms de muis opeens uit (lichtje uit, stopt ermee). Zou dit met de printer te maken kunnen hebben?

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #42 Gepost op: 2010/09/17, 22:30:27 »
ok ik heb het hele topzware ding naar boven gezeuld om op de windowslaptop van zoonlief te proberen. Maar die heeft een andere (da's nou echt een ouwe) printer staan en de pc daar maakt contact met die printer, niet met de mijne. Hij laat mij er niet op om alles uit te proberen. Misschien moet'ie geïnstalleerd worden, hoewel dat vroeger op windows niet hoefde.

Ik moet dit doen als hij weg is dus ... maar ook op zijn laptop stopt de muis er spontaan mee, wanneer ik de printer aansluit (usb erin doe). Zegt dit iemand iets?

Offline softbart

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #43 Gepost op: 2010/09/18, 10:45:47 »
Als ik dit verhaal zo door mijn oogharen lees. Sluiting in de USB poort. Is door een hobbyist mogelijk nog wel te repareren.

In gewoon Nederlands: Einde oefening.

Misschien dat je het eens kan worden met Femke98.

groet,

Theo

Offline jolo

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #44 Gepost op: 2010/09/18, 10:53:56 »
Toch is er iets met de usb - .... aansluiting/poort/instellingen ... want ik heb a.d. ene kant 1 usb-aansluiting, a.d. andere kant 2 aansluitingen. Als ik of de printer of de geluidsboxjes, waar ik het net over had, aansluit, gaat soms de muis opeens uit (lichtje uit, stopt ermee). Zou dit met de printer te maken kunnen hebben?
wanneer ik de printer aansluit (usb erin doe). Zegt dit iemand iets?
Dat zou er op kunnen wijzen, dat er iets mis is met de usb aansluiting van je HP All-In-One. Deze maakt mogelijk sluiting. Je zou hooguit een andere usb kabel voor je HP All-In-One kunnen proberen. Als dat niet helpt, lijkt zoals femke98 al zegt, het aankopen van een nieuwe All-In-One de enige mogelijkheid, om weer te kunnen printen en scannen. Je zou deze keer net zoals ik voor een All-In-One netwerk printer kunnen gaan. Als je een draadloze router hebt, valt een All-In-One draadloze netwerk printer te overwegen.

//Edit Check eventueel op je eigen PC wat er gebeurd als je alleen de usb kabel van je All-In-One printer aansluit. (Dus zonder je All-In-One printer.) Als daardoor ook het muis lampje uitgaat, dan is het de usb kabel die sluiting maakt. 
« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 11:01:36 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #45 Gepost op: 2010/09/18, 12:15:51 »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #46 Gepost op: 2010/09/18, 12:23:43 »
Ik zou haast willen zeggen aan de TS:

Als je je printer aan de praat wilt krijgen, open een raam, pak de printer die je aan de praat wilt krijgen goed vast, loop naar de raam toe, gooi de printer met een flinke zwaai door het raam naar buiten en sluit het raam. Nadat dit alles gedaan is, loop naar de MediaMarkt en koop daar een printer die wel out-of-the-box werkt.

Ja, ik weet het, is ook geen echte oplossing.
Ik heb hier van alles voorbij zien komen aan oplossingen en handreikingen dat ik nu toch echt eerder denk dat de printer toch kaduk is dan dat het aan Ubuntu ligt.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline softbart

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #47 Gepost op: 2010/09/18, 16:18:48 »
Misschien dit wat voor je?

http://forum.ubuntu-nl.org/aangeboden/photosmart-c4580/   XD
Zoals ik ak zei: Misschien kan je het eens worden met femke.

groet,

Theo

Offline walterav

  • Lid
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #48 Gepost op: 2010/09/18, 18:53:23 »
Heb nog nergens een melding gezien over RESET in dit topic heb je dat al geprobeerd? Het volgende commando is voor een ander type nummer maar wie weet werkt het.


Citaat
Step 1: Semi-full reset
=======================

Remove both the cartridges and then perform the reset.

Perform a semi-full reset on your PSC 2200 by holding the button
combination given below, while plugging in the power cord.

CAUTION: A semi-full reset will reset or clear the following
information:

* Return the user settings to the factory defaults.
* Delete language and country settings on some models.
* Fax logs.
* Fax headers.
* Fax speed dial information.

Press and hold "#" and "6" buttons while on the front panel keypad,
plugging in the power cord.

Now insert the cartridges back.
http://www.fixyourownprinter.com/forums/inkjet/26232  #by bytedawg (1/8/06 4:18 PM)

« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 18:54:59 door walterav »

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: HP printer werkte goed, opeens niet meer
« Reactie #49 Gepost op: 2010/09/18, 19:56:35 »
Zo wat een hoop berichten opeens! Bedankt iedereen hoor, voor het meedenken, echt fantastisch!!! Wordt zeer gewaardeerd  =D :D XD

Femke ... inderdaad: ik ga in op je aanbod, want een nieuwe, potverdrie zeg, mijn zoon moet ook een nieuwe, die van hem wil ook nix meer doen  :'( en hij moet er een hebben voor school ... ik ga die andere link ook bekijken, wie weet hebben we strax weer 2 printmadams die werken!!!  XD (o ik zie dat dat jouw printer is, Femke). Printers zijn misschien niet zo duur, maar wél voor een alleenstaand moeder ...

Mijn nieuwe installatie van ubuntu 10.04 wil ook niet meer: zowel TB als FF crashen steeds en ik kan Edubuntu nergens downloaden. Heb nu Chrome van Google gedownload, want die werkt ook met Xmarks (DAT is handig!!!), maar er gaat nix boven FF vind ik. Dus nog maar een keer formatteren ben ik bang.

Heb een mail gestuurd naar steunpunt hier vlakbij, wat fijn is dat toch! Het is af en toe wat lastig met ubuntu, maar ik ben ermee begonnen omdat ik dat crashen van Windows zat was, dus nu niet zeuren he? En ik wil gewoon geen deel meer uitmaken van die commerciële wereld, dus nu moet ik iets kunnen hebben, klaar.

Eh resetten, walterav, oh op de printer zelf, ik had niet goed begrepen. Dat ga ik nog proberen, al weet ik het resultaat denk ik al wel.

jolo: ik heb 2 kabels geprobeerd, maar ze doen allebei hetzelfde. Dus het zit in de printer, misschien zit er wel kortsluiting in ofzoiets. Tis jammer, maar het is einde beesje ...

Heel, ontzettend veel dank voor al jullie geduld en meedenken, ik ga Femke eens even mailen over die printer van haar. Een mooi weekend allemaal!!!

Groeten, Sophia



« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 19:58:58 door Sophia »