Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oordopjes werken (weer) niet  (gelezen 2850 keer)

Erwin_001

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Gepost op: 2008/10/31, 22:57:28 »
Beste mensen,

Op mijn Packard Bell laptop (zie signature) gaat het speaker geluid wel uit maar de oordopjes geven geen geluid.

Heb ooit een guide gehad die wel werkte, maar kan het niet meer vinden (het was iets met de ATI chipset ofzo)..

Ik heb al een paar van die "options snd-hda-intel model=6stack" (-dig) etc. gedaan, maar geen resultaat..

Heb momenteel geïnstalleerd alsamixergui en PulseAudio Applet. de alsa mixer geeft alleen Master en Capture.. Zelfs met dat 6stack en 3stack.. (vast omdat er intel ofzo in de options regel staat).

Weet iemand (op basis van mijn laptop's chipset) wat de specifieke aanpassingen zijn?
Welke eventuele terminal commando's moet ik uitvoeren voor de info die nodig is om het op te lossen?

Bij voorbaat dank =)


p.s. Gebruik Ubuntu 8.10 (bij 7.10 en 8.04 had ik hetzelfde probleem)

Offline Petervdw

  • Lid
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 00:12:40 »
Aan Erwin_001
Heb je er toen ook vragen over op het forum gesteld? Zelf zoek ik dan onder mijn eigen naam even terug wat er toen geadviseerd is. Vaak vind ik ineens ook nog andere dingen terug, waarvan ik dacht: hoe zat dat eigenlijk ook al weer. Onder Search.
Vr.groet, peter

Erwin_001

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 08:02:03 »
Weet wel zo'n beetje wanneer ik dat wel of niet gepost heb hoor :). In ieder geval bedankt voor de reminder :P.

Canonial erkent deze fout trouwens toch wel? Of is het probleem het zoveel verschillende chipsets zijn dat het te moeilijk is iets universeels te maken?

Gr

hendrikius

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/01, 11:44:31 »
Er is veel dat niet werkt bij Ubuntu. Ik begin te geloven dat Ubuntu gewoon niks waard is!!!

Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/01, 12:00:04 »
Hendrikus dit is wel een erge boute uitspraak, zie ook de forum regels. Dit ligt niet aan Ubuntu(Linux) maar aan een groot deel van de fabrikanten van hardware die alleen closed source drivers hebben. Voor linux drivers te maken zijn heel veel mensen op vrijwillige basis bezig om drivers te bouwen voor al die hardware, je doet die mensen ernstig te kort. Beter zou zijn om zelf mee te helpen, bijv problemen aan te geven bijv een bugrepport op te sturen of zelf te programmeren.
Verder als iets niet werkt, maak dan een post aan over je problemen, met" Er is veel dat niet werkt bij Ubuntu" kunnen wij niks.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/01, 12:00:25 »
hendrikius  geen fijne opmerking het probleem bij je zelf is dat je niet goed leest en de gegeven support niet serieus neemt

zie je topic

klik
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Erwin_001

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/01, 12:18:00 »
Back to topic? :)

Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 19:03:19 »
Soms schieten sommige dingen in het verkeerde keelgat. Oke Erwin_001 het is tenslote jou topic.
Heb je op de balk een speaker icoontje staan? Dubbel klik er eens op, nu opent zich een mixer, heb je ook een tabje Schakelaars? klik hierop, staat er bij jou ook Headphone? Staat het hokje er voor aangevinkt?
Zo nee, vink het aan, zo ja klik eens op apparaat en kijk of je niet een ander apparaat moet hebben.
Of klik op voorkeuren rechts onder en kijk of de juiste volumeregeling is aangevinkt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

hendrikius

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/02, 12:53:52 »
Ik heb een dergelijke probleem, mijn luidsprekers van mijn laptop gaan wel, maar mijn aparte luidsprekers doen het niet.

Offline chaos7

  • Lid
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/02, 14:36:08 »
was topic vervuiling wat ik maar zelf weggehaald heb.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Erwin_001

  • Gast
Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/10, 22:11:10 »
Bump:

Volgens een guide was het 3stack. Werkt wel in de ALSA mixer. Echter krijg ik nog niet het geluid uit de oordopjes. Bij het afsluiten na het instellen van de 3stack in de alsa config file kwam er wel een verschikkelijk harde klank uit de oordopjes.

Dit zijn de settings op het moment. Niets op en neer schuiven en van dempen af halen helpt echt. Enkele suggesties?

Dit is de guide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845

Mijn kaart:
ALC861/660
3stack 3-jack
3stack-dig 3-jack with SPDIF I/O
6stack-dig 6-jack with SPDIF I/O
3stack-660 3-jack (for ALC660)
uniwill-m31 Uniwill M31 laptop
toshiba Toshiba laptop support
asus Asus laptop support
asus-laptop ASUS F2/F3 laptops
auto auto-config reading BIOS (default)

ALC861VD/660VD
3stack 3-jack
3stack-dig 3-jack with SPDIF OUT
6stack-dig 6-jack with SPDIF OUT
3stack-660 3-jack (for ALC660VD)
3stack-660-digout 3-jack with SPDIF OUT (for ALC660VD)
lenovo Lenovo 3000 C200
dallas Dallas laptops
hp HP TX1000
auto auto-config reading BIOS (default)


Oordopjes werken (weer) niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/10, 22:53:32 »
Wat ik een beetje vreemd vind is dat je geen knop Voorkeuren hebt staan rechtsonder. Bij mij staat deze wel en kan ik nog andere schuifjes instellen ik kon in eerste instantie mijn hoofdtelefoon geluid ook niet regelen.
Tevens heb ik boven een balk waarmee ik kan kiezen welke mixer ik gebruik.
Ik heb twee links waar uit je nog wel het een en ander kan halen
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems  het zijn voor het grootste deel een herhaling exercitie, misschien wordt je er toch wat wijzer van.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.