Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?  (gelezen 2726 keer)

Hallo,


ik ben Els. De laptop van mijn vriend Werner is verkocht. De mensen die hem kopen, willen er Windows op hebben.
Ik heb heel de home van de laptop al op een externe harde schijf gezet.

Nu vraag ik me af: hoe kan ik alle gegevens en alles dat er op staat van Werner, van de laptop doen, de partities eraf krijgen en er alleen Windows en Office op zetten?

Ik wil natuurlijk wel zeker zijn dat ze geen mails of documenten van Werner meer op de laptop vinden en dat die partities van Linux eraf zijn.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els


Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/09, 07:50:54 »
Dag Hans,


bedankt! En stel dat het zo niet lukt, hoe moet ik het dan doen? Want er staat in die uitleg "Installeer NT Loader". Ik heb graag nog een oplossing achter de hand voor als dit niet zou lukken.

Groetjes en alvast bedankt,

Els

Offline Hanssun

  • Lid
Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/09, 08:05:52 »
ik neem aan dat je de cd van Windows XP heb? , gewoon bij opstarten op enter drukken en de aanwijzingen op het scherm volgen en cd doet de rest.
hier nog een site
http://www.schoonepc.nl/instal.html

Gr Hans,

Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/09, 08:09:50 »
Dag Hans,


heel erg bedankt. Ja, ik heb de originele cd van Windows XP. Bedankit, want ik ken niet veel van commando 's ingeven, al zeker niet van Windows want dat heb ik al meer dan een jaar niet gebruikt.

Groetjes,

Els


Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 11:04:44 »
Hallo Els,

Gewoon zorgen dat je bios op opstarten van cd staat.
Vervolgens gewoon cd van Winhoos erin duwen en hij vraagt je dan om een toets te drukken om de installatie te starten
Als je dat doet, dan gaat hij eerst even alle in zijn geheugen laden, hij copieert de bestanden, en dan krijg je infeite de windowsversie van onze schijfindeler.
Hier zul je een of meerdere partities zien staan. Verwijder deze allemaal en maak 1 of meerdere nieuwe aan., afhanklijk van de grootte van de schijf.
Ik persoonlijk deel hem altijd in 2-en om MIJN DOCUMENTEN meteen op de d: schijf te parkeren zodat je nooit meer je documenten hoeft te backuppen.
Vervolgens formateer je de c schijf, het beste op NTFS en laat windows verder zijn werk doen. Je kunt het formateren snel of normaal doen, maar maakt niet uit wat je kiest. Werkt beide.

Je zult een paar dingen moeten invoeren, maar dat wijst zich vanzelf.
Deze dingen zijn oa, Key (rond 34minuten te gaan), international settings, naam etc etc.
Als je dat allemaal hebt ingevuld, dan installeert hij windows af en dan ben je klaar.

groetejs

Ron
Ubuntu user#: 24352

Offline vanadium

  • Lid
Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 11:48:17 »
Bestaat er zo nergens een Linux distributie die er krek hetzelfde uitziet als Windows XP ?  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Mij

  • Lid
Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 11:53:27 »
Citaat van: vanadium
Bestaat er zo nergens een Linux distributie die er krek hetzelfde uitziet als Windows XP ?  :lol:  :lol:  :lol:
Nuja, dat is gewoon een thema dat je kan downloaden.

Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/09, 13:19:35 »
Citaat van: vanadium
Bestaat er zo nergens een Linux distributie die er krek hetzelfde uitziet als Windows XP ?  :lol:  :lol:  :lol:
ReactOS :P.. maar die is nog in Alfa fase

Hoe Linux eraf doen en veilig Windows erop voor verkochte laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/10, 20:35:03 »
Hallo,


het is gelukt om alles op de laptop te verwijderen (de partities) en er 2 nieuwe te maken. Windows XP staat er terug op en Ofice ook. Bedankt voor jullie goeie raad en hulp.

Nu nog op een ander onderwerp van mij iets posten, op de nieuwe laptop heb ik Ubuntu eindelijk ook kunnen zetten, alleen moest ik daar het internet uitzetten  in de BIOS en ik weet niet hoe ik dat er terug op moet zetten.

Groetjes,

Els