Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt  (gelezen 656 keer)

Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Gepost op: 2014/01/24, 19:33:13 »
Ik heb 2 printers in gebruik een HP deskjet en een Ricoh Aficio 3110sg. De HP via USB en de Ricoh via netwerk.
Drivers allemaal keurig geïnstalleerd.

De laatste tijd gebeurt het regelmatig dat Ubuntu zegt geen response van de printers te ontvangen.
Het treed spontaan op en soms print ik een file uit, wil ik daarna de volgende uitprinten en dan werkt het niet meer.
Soms helpt het om de printer aan en uit te zetten maar in de meeste gevallen zit er niets anders op om de PC opnieuw op te starten.
Het probleem zit dus vrijwel zeker in Ubuntu maar ik kan er niet achter komen waar het mis gaat.

Is er iemand die dit herkend of nog beter een oplossing weet.


Re: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/25, 13:05:46 »
Ik heb het ook wel eens.
Een herstart van de computer is gelukkig niet nodig.

In afdrukbeheer staan de geïnstalleerde printers.
Als de printer niet wordt herkend als ingeschakeld staat er een pauze symbool bij.
Als je met rechts klikt op de betreffende printer kan je klikken op de optie Ingeschakeld.
De printer wordt weer herkend als ingeschakeld en je kan weer printen.

Ik heb geen idee waar het vandaan komt en hoe het permanent op te lossen, maar gelukkig kan je zo weer printen zonder te moeten herstarten.

Re: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/25, 16:15:27 »
Ik draai 12.04 met de Gnome desktop in die uitvoering heb je bij afdrukbeheer geen mogelijkheid om met je rechter muis knop die opties op te roepen.
Als ik de Unity desktop inschakelt heb ik die opties wel maar ook dat geeft hier de printer niet vrij.
De PC ziet overigens de printers wel maar zegt geen response van de printer te ontvangen.
Ik heb inmiddels beide printers als netwerkprinter ingesteld omdat dit nog de minste problemen geeft maar vandaag kreeg ik weer een nieuwe melding printer niet traceerbaar dit werd opgelost door de printer een keer aan en uit te zetten.



Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/25, 16:47:19 »
Doe je dat met vast ip nummer of met dhcp

Re: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/25, 16:59:33 »
Ze zijn nu met dhcp verbonden maar met een statisch IP hetzelfde probleem maar ook als de printers zijn aangesloten via USB.
Het lijkt er op dat mijn Ubuntu ergens de mist in gaat.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 LTS raakt printers kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/26, 13:07:05 »
Je zou deze Ubuntu Wiki kunnen checken https://wiki.ubuntu.com/DebuggingPrintingProblems
Bovendien zou je voor de HP printer ook nog deze hyperlink kunnen checken
https://help.ubuntu.com/community/HpAllInOne of eventueel deze hyperlink http://wiki.ubuntuusers.de/HPLIP waarin vooral hplip-gui een handige tool is, voor HP printers.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM