Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.  (gelezen 4228 keer)

Offline Harry

  • Lid
OPGELOST 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Gepost op: 2012/08/15, 22:49:57 »
Geprobeerd 12.04 te installeren op ASUS notebook, waarop sinds 2010 10.04 en W7 zonder problemen werkt.
Eerst 10.04 verwijderd door de   225GB van de 500 GB harde schijf te wissen en te formatteren met ext4 met koppelpunt /.
Daarna DVD met 12.04 opgestart. Krijg dan het gebruikelijke keuzescherm voor proberen, testen op fouten en installatie.
Ik start de "installatie" en de hierna start de DVD weer en daarna verschijnt op een zwart scherm in de linkerbovenhoek een knipperende cursor, die na 20 minuten wachten nog altijd knippert, terwijl de DVD niet verder draait.
Ik heb toen  10.04 maar weer geinstalleerd en dit werkt weer zonder problemen.
Ik heb met dezelfde installatie-DVD al een desktop en een HP laptop voorzien van 12.04 en beide werken zonder problemen.
Gegevens notebook:
ASUS N90SC-UZ053V
Jaar 2010.
Scherm 18.4 inch.
Intel Pentium CPU T 4400
VGA NVidia Geforce GT 220M
VRAM 1 GB.
Mem 4 GB.
HD 500GB.
Wireless 802.11n
ODD DVD Sup MTI
Ik heb al het forum nagezocht en ook   https://sites.google.com/site/computertip/Home van Pjotr geraadpleegd, maar ik vind geen oplossing.
Wie kan een oudje van 75 helpen?
Harry.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/03, 22:42:31 door Harry »
Harry
Maastricht

Offline jan11000

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/16, 05:36:13 »
Heb je de dvd geprobeerd, dus livecd proberen?
Heb je de dvd getest? misschien slechte dvd.
Probeer dit eens, http://nishantsoni.in/blank-screen-while-installing-linux-mint-and-ubuntu.html/. dus met nomode installeren, dan na booten en update's binnenhalen, de hardware driver installeren van je videokaart.

https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld hier staan ook nog tips in.

Offline Suns

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/16, 09:00:02 »
Ik heb zelf ook een ASUS notebook en hier werk Ubuntu 12.04 perfect  , maar ik installeer Ubuntu altijd met de usbstick en dat doe ik met "opstartschijf aanmaken " usbstick  laat ik dan opstarten met bootmenu en kan je bereiken door bij het opstarten ESC in te drukken en dan usbstick te selecteren en dan moet die het doen , maar je kan natuurlijk ook de livecd zo opstarten met bootmenu.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Harry

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/16, 17:04:55 »
Heb je de dvd geprobeerd, dus livecd proberen?
Heb je de dvd getest? misschien slechte dvd.
Probeer dit eens, http://nishantsoni.in/blank-screen-while-installing-linux-mint-and-ubuntu.html/. dus met nomode installeren, dan na booten en update's binnenhalen, de hardware driver installeren van je videokaart.

https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld hier staan ook nog tips in.

Bedankt jan voor de snelle reactie. Heb de live DVD op mijn desktopcomputer getest en op een vrije interne HD geinstalleerd evenals mijn USB -stick versie. Gaven beide geen probleem.
Op het ASUS notebook doen beide het als ik eerder heb omschreven , na het menu en kiezen van de taal volgt, zowel bij proberen zonder installeren als installeren, een continue knipperende cursor.
Heb ook de link geraadpleegd en op de TAB toets drukken zoals omschreven heeft alleen als resultaat het scherm met de knipperende cursor.
De site https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld had ik eerder ook al geraadpleegd en dit gaf ook geen resultaat.
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Harry

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/16, 17:12:05 »
Ik heb zelf ook een ASUS notebook en hier werk Ubuntu 12.04 perfect  , maar ik installeer Ubuntu altijd met de usbstick en dat doe ik met "opstartschijf aanmaken " usbstick  laat ik dan opstarten met bootmenu en kan je bereiken door bij het opstarten ESC in te drukken en dan usbstick te selecteren en dan moet die het doen , maar je kan natuurlijk ook de livecd zo opstarten met bootmenu.
Bedankt voor de reactie. Heb dit zo geprobeerd, zowel met de live-DVD als met de USB-stick.
Resultaat na het verschijnen van de menu's en het kiezen van de taal  is nadien een continue knipperende cursor.
Met 10.04 weer te herinstalleren werkt alles op het ASUS notebook weer goed.
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Harry

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/16, 20:32:50 »
 Het schijnt op meer modellen ASUS laptops niet te lukken.
Ik heb dit bericht gevonden:

Ubuntu 12.04 wont install on my Asus G75V
up vote 0 down vote favorite
   

I decided to give Ubuntu a try the other day. I downloaded the CD .iso from Ubuntu's site and burned it to a CD. I told my computer to boot up from my DVD drive (ASUS g75v). Popped the disk in. Reboot comuter. The screen goes to this purple screen with a keyboard and a circle around a stick figure at the bottom. Stays at that screen for a few seconds then the screen goes black. There's is a black screen with this cursor blinking. It stays there and just won't change I put the CD into another computer to verify it wasn't the CD and that computer loaded up Ubuntu fine. I do have a copy of W7 installed. I have tried to burn a 32 bit and a 64 bit, tried using 2 different USB pens. Anyone have any tips on what i can do? I want to Dual boot Windows and Ubuntu
Harry
Maastricht

Offline Harry

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/03, 22:29:22 »
Heb het volgende in een forum gevonden:

I decided to give Ubuntu a try the other day. I downloaded the CD .iso from Ubuntu's site and burned it to a CD. I told my computer to boot up from my DVD drive (ASUS g75v). Popped the disk in. Reboot comuter. The screen goes to this purple screen with a keyboard and a circle around a stick figure at the bottom. Stays at that screen for a few seconds then the screen goes black. There's is a black screen with this cursor blinking. It stays there and just won't change I put the CD into another computer to verify it wasn't the CD and that computer loaded up Ubuntu fine. I do have a copy of W7 installed. I have tried to burn a 32 bit and a 64 bit, tried using 2 different USB pens. Anyone have any tips on what i can do? I want to Dual boot Windows and Ubuntu
Antwoord:

When you get to the stick figure/keyboard screen, hit enter, choose language, then choose keyboard layout if you want to with F3, but here's the important bit, use F6 and go through the boot options one at a time starting with nomodeset.

It is very likely that one of those options will get you to a live system desktop.

Ik heb de liveDVD opgetart en als taal "Nederlands" gekozen. Daarna met F6 alle mogelijkheden geprobeerd. " nolapic " deed in mijn geval de liveDVD opstarten en ik kon 12.04 proberen en ook installeren. Het Grubmenu verscheen maar dit startte de laptop niet op.
Ik moest " nolapic "nog standaard in het grubmenu zetten.
Dit heb ik op de volgende wijze gedaan:  ( zie https://sites.google.com/site/computertip/Home ) waaruit hier een copie volgt :

B. Bestaat het probleem nog steeds, wanneer u wil opstarten vanaf de harde schijf? Voeg dan nolapic toe aan Grub:

- U gaat eerst tijdelijk iets veranderen aan het Grubmenu (het menu van opstartlader Grub).

Krijgt u, voorafgaand aan het opstarten van uw computer, geen Grubmenu te zien? Druk dan bij het opstarten, direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm, de SHIFT-toets in, en hou die ingedrukt. U krijgt dan alsnog het Grubmenu te zien.

- Selecteer de regel in het Grubmenu waarmee Ubuntu opstart. Druk NIET op Enter!

- Druk op de e-toets.

- Nu krijgt u de mogelijkheid, om de opstartopties eenmalig te wijzigen. Zoek de regel die eindigt op ro  quietsplash. Zet de cursor met de pijltjestoets vlak na ro  quiet splash

Druk daarna een keer op de spatiebalk en tik vervolgens in: nolapic

Het einde van de regel wordt dan dus:
ro  quietsplash nolapic

Druk nu de Ctrl-toets in en houd hem ingedrukt. Druk vervolgens op de x-toets.

De computer start nu eenmalig op met de optie "nolapic".
Haal daarom meteen alle updates binnen en probeer het dan weer eens zonder nolapic: mogelijk is dit probleem reeds opgelost via de updates.

Geen succes? U kunt deze optie dan als volgt blijvend maken:

Installeer eerst even kladblokje Leafpad, want dat is beter dan Gedit.

Klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Terminal
Klik op Terminalvenster

Tik in (kopieer en plak, dat is het beste):
gksudo leafpad /etc/default/grub

Druk op Enter.

Verander de regel GRUB_CMDLINE_LINUX="" in:
GRUB_CMDLINE_LINUX="nolapic"

Opslaan en sluiten.

Nu in de terminal (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar tijdens het intikken, u ziet zelfs geen sterretjes verschijnen, dat hoort zo.

Herstart uw computer wanneer hij klaar is met die bewerking. Het zou nu automatisch goed moeten gaan met de opstart.

N.B. ( In https://sites.google.com/site/computertip/Home staat "noapic" maar bij mij moest dit "nolapic" zijn).
Ik hoop dat ik ook anderen hiermee heb kunnen helpen.
Harry.
Harry
Maastricht

Offline Harry

  • Lid
Re: 12.04 installeren op ASUS notebook lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/03, 22:34:02 »
OPGELOST
Harry
Maastricht