Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder  (gelezen 4654 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Gepost op: 2016/09/06, 20:14:05 »
Losstaand bestandbeheerdertje (verkennertje) Double Commander is beter dan Gnome Commander, want die laatste vertoont kuren en is helaas beroofd van een nuttige functie....

Zo installeer en gebruik je Double Commander:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Rechten-op-bestanden-en-mappen-wijzigen-met-Double-Commander
(punt 5, linkerkolom)

Inclusief een instructie voor het verbeteren van de Nederlandse vertaling.

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/06, 20:32:30 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/06, 21:12:29 »
Ik weet niet hoe het bij Ubuntu zit, maar bij Debian 8 (Jessie) bestaat er ook een doublecmd-qt voor de KDE gebruikers. Verder bestaat er ook een doublecmd-plugins. Iets om aan te passen?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/06, 21:42:57 »
Is er ook een uitleg waarom je dit überhaupt zou moeten gebruiken?
Ik bedoel dus, als gewone gebruiker die niks met dit te maken wil hebben, of niet eens weet waar dit over gaat.
Voor xubuntu gebruik ik persoonlijk Thunar met alle gemak.
Waarom moeilijk doen......
Pjotr, ik heb het er al eerder over gehad maar hou je bij de hoofdzaken van ubuntu / mint
Ga niet de mensen gek maken met dingen die niet standaard zitten in het OS
Het is Geen komkommertijd bij dit forum.
Of Wel?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/06, 22:32:06 »
Is er ook een uitleg waarom je dit überhaupt zou moeten gebruiken?
Niks moet. Het is o.a. handig als je bestandbeheer als root wil doen, en je een tweede paneel praktisch vindt. Doelgroep: gebruikers van Gnome Commander.

Citaat
Pjotr, ik heb het er al eerder over gehad maar hou je bij de hoofdzaken van ubuntu / mint
Ik doe wat ik wil. Net als jij, neem ik aan.  ;)

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/07, 11:11:55 »
Is er ook een uitleg waarom je dit überhaupt zou moeten gebruiken?
Niks moet. Het is o.a. handig als je bestandbeheer als root wil doen, en je een tweede paneel praktisch vindt. Doelgroep: gebruikers van Gnome Commander.

Ik kan nog een reden opgeven :)
Praktisch heeft elke werkomgeving zijn eigen bestandsbeheer (Thunar, PCmanFM, Nautilus, etc). Deze bestandsbeheerders maken vaak deel uit van de gekozen werkomgeving, en laten zich in sommige andere werkomgevingen niet makkelijk combineren. Ik meen mij nog problemen te herinneren bij  bijvoorbeeld een nautilus installatie in XFCE. De keuze om een bestandsbeheerder te gebruiken die volgens mij alles kan en geen onderdeel is van een bepaalde werkomgeving is volgens mij dan ook  een hele veilige.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/07, 13:05:10 »
Wellicht is de terminal-bestandsverkenner zoals Midnight Commander een optie:



Niet grafisch, dus geen probleem met de inpassing in je grafische omgeving. En bovendien geen last van de sudo-problematiek: grafische programma's hebben nogal een probleem met sudo-uitvoering; dus makkelijk en veilig als root te gebruiken. Maar wél met een tweede paneel..... Bovendien kun je deze ook makkelijk en goed toepassen op servers zonder grafische schil. En ook kun je bestands-rechten aanpassen (naar ik meen de basis voor de tip van de TS).

My 2 cents.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/07, 15:27:37 »
Of caja, dat heeft volgens mij ook geen eigen werk omgeving.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/07, 16:05:03 »
Of caja, dat heeft volgens mij ook geen eigen werk omgeving.
Yep, en met F3 krijg je een split-screen of dubbel window.
Rechtsklikken en je kunt Root acces selekteren.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/07, 16:17:12 »
Of caja, dat heeft volgens mij ook geen eigen werk omgeving.
Yep, en met F3 krijg je een split-screen of dubbel window.
Rechtsklikken en je kunt Root acces selekteren.
Dat van F3 wist ik niet. Dank voor de tip.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/07, 18:20:50 »
Caja heeft mijn voorkeur (nog) omdat ik vaak een backup maak van mijn /home hiermee, caja geeft aan hoeveel files nog gekopieerd moeten worden, dat geeft een betere indicatie dan de tijd van Thunar, die soms 3 dagen aangeeft en na 15 minuten klaar is :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/07, 21:26:29 »
OK, in een vlaag van perfectionisme (daar heb ik vaker last van....) heb ik de Nederlandse vertaling van Double Commander verder verbeterd. Nog niet 100 % nu, maar wel aardig in de buurt.

Als je die wil gebruiken, doe dan het volgende.

1. Verwijder eerst het eventueel reeds bestaande vertalingsbestand in je map Downloads:
rm -v ~/Downloads/doublecmd.*
2. Haal daarna de nieuwe vertaling binnen:
https://sites.google.com/site/computertip/bestandenkast/doublecmd.nl.po?attredirects=0&d=1

3. Zet 'm op de goede plek:
sudo cp -v ~/Downloads/doublecmd.nl.po /usr/share/doublecmd/language
Het is overigens niet waarschijnlijk dat ik er nog verder aan ga lopen sleutelen: er wachten belangrijkere vertaalklussen op me....
« Laatst bewerkt op: 2016/09/07, 21:28:43 door Pjotr »

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/07, 23:13:24 »
@Markba, niet iedereen is van de terminal programma's heb ik mij laten vertellen :) Op mijn minimalistische systemen staat uiteraard MC of Ranger.

@Ron, Caja is een fork van de oude Nautilus die gebruikt werd in de Gnome 2.x series en is nu de standaard Mate bestandsbeheerder. Het was juist dat de oude Nautilus 'baasje' wilde spelen over bijvoorbeeld de XFCE werkomgeving en daardoor problemen gaf. Ik durf niet te zeggen of het met Caja opgelost is, maar ik kies liever voor Safe than Sorry, dus vanuit dat oogpunt is Double Commander een prima oplossing.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/07, 23:42:29 »
Ik durf niet te zeggen of het met Caja opgelost is.
Caja werkt als een speer in Xubuntu en Lubuntu, zeker gezien de "problemen" die thunar heeft met versie 16.10.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/08, 07:40:27 »
@Ron, Caja is een fork van de oude Nautilus die gebruikt werd in de Gnome 2.x series en is nu de standaard Mate bestandsbeheerder. Het was juist dat de oude Nautilus 'baasje' wilde spelen over bijvoorbeeld de XFCE werkomgeving en daardoor problemen gaf. Ik durf niet te zeggen of het met Caja opgelost is, maar ik kies liever voor Safe than Sorry, dus vanuit dat oogpunt is Double Commander een prima oplossing.
Zo denk ik er ook over. Je kunt Thunar prima aanpassen met aangepaste acties zoals het uitvoeren van zoekopdrachten met catfish --path=%f en scripts. Ook met root opdrachten als je dat wenst.
Zo heb ik doublecmd %f hieraan toegevoegd omdat ik bij Thunar het dualpanel mis en dat met Doublecommander aan kan vullen.

Een paar tips voor de Doublecommander gebruikers: Met <CTRL> <D> kun je directory snelkoppelingen beheren, aanmaken en verwijderen.
Met <CTRL> <u> de panels verwisselen en met <CTRL> <SHFT> <H> overschakelen naar horizontale modus en weer terug.
Met <CTRL> <.> verborgen bestanden en directories weergeven.

Zo wordt Doublecommander een klein werkpaardje.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/08, 07:44:17 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/12, 12:19:33 »
Als je Double Commander wil terugzetten op z'n standaardinstellingen, dan kan dat zo:
rm -r -v ~/.config/doublecmd

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/12, 17:37:38 »
Gelukkig is het met Linux zo dat alles mag en niets moet. Double Commander is een prima tip als je bestanden wilt verplaatsen met root-bevoegdheid. Reden is bekend.

Ik heb mezelf al járen Midnight Commander aangeleerd. Waarom? Omdat je daarmee op ELKE distro mee uit de voeten kunt, niet afhankelijk bent van de nukken en ongemakken die grafische bestandsbeheerders soms hebben (of krijgen, want ik las in dit draadje iets over Thunar waar problemen mee zijn?) In het kielzog van Midnight Commander heb ik ook meteen Nano meegenomen "in de leer", omdat dit standaard in elke Linux-distro geïnstalleerd staat én je er zelfs mee aan de slag kunt zonder grafische omgeving. Via MC is Nano met F4 aan te roepen, waarbij je meteen een configbestandje of een script mee kunt bewerken.

Ieder heeft zijn eigen manier bedacht om het op een bepaalde manier te doen. Als men iets inbrengt, dan is dat uit goede bedoelingen én om mensen van dienst te zijn. Doe er je voordeel mee als het je aanspreekt. Spreekt het je niet aan, dan laat je het voor wat het is. Simpel toch?

Maar er rest mij één vraag: wat is er veranderd in Gnome Commander dat je dit niet meer aanraadt, Pjotr? Pure nieuwsgierigheid... :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/12, 17:42:02 »
Maar er rest mij één vraag: wat is er veranderd in Gnome Commander dat je dit niet meer aanraadt, Pjotr? Pure nieuwsgierigheid... :)
Voornamelijk dit: makkelijk aankoppelen van andere schijven en partities, via knoppen in de werkbalk. Dat is verdwenen in Gnome Commander, althans in de standaardinstelling....

Double Commander heeft die knoppen standaard gelukkig (nog?) wel. Het ergerde me genoeg om de vertaalklus van Double Commander te doen.  :P

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/12, 20:35:54 »
Via MC is Nano met F4 aan te roepen, waarbij je meteen een configbestandje of een script mee kunt bewerken.
Het eerste wat ik doe bij Midnight Commander is mcedit (de onboard editor van MC) als standaard editor instellen. Werkt toch iets makkelijker dan nano (zit o.a. een zoek en vervang functie in). Maar nano gebruik ik na een verse installatie meteen om /etc/apt/sources.list aan te passen en /etc/apt/apt.conf aan te maken en daarna o.a. MC te installeren.

Maar ieder zijn smaak.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: gebruik Double Commander als extra bestandbeheerder
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/13, 23:32:16 »
Het eerste wat ik doe bij Midnight Commander is mcedit (de onboard editor van MC) als standaard editor instellen. Werkt toch iets makkelijker dan nano (zit o.a. een zoek en vervang functie in).

Het is een beetje offtopic, maar aan de andere kant de TS isdol op tips, dus mag dit niet echt een probleem zijn... hoop ik :D
Wie weet komt het ooit van pas, want Nano kan zeker wel zoeken en vervangen, open een bestand met nano en druk CTRL \ eens in.
Voer het woord in die je zoekt en ENTER daarna het woord waarmee je het wilt vervangen en daarna ENTER daarna krijg je verschillende mogelijkheden qua vervangen.
Overigens gebruik ik ook vaak mcedit, maar dat heeft meer te maken met het gewend zijn aan Norton Commander :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint