Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash  (gelezen 2735 keer)

HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Gepost op: 2015/07/25, 13:58:07 »
OS = Xubuntu 14.04

Ik heb net mijn nieuwe printer HP Laserjet Pro MFP M127fw aangesloten en de nieuwste drivers via HPLIP geinstalleerd. Printer en fax worden keurig herkend in Xubuntu 14.04. Alles verliep vlekkeloos totdat ik een pagina wilde printen. Ik krijg een foutmelding. De zaak blijkt te crashen :

hpcups crashed with sigabrt in_assert_fail_base()

Heb op internet met deze melding naar een oplossing gezocht maar kan die helaas niet vinden. PC meermaals gereboot net als de printer, maar het probleem blijft. Zou het te maken kunnen hebben met de fax? Deze gebruik ik toch, dus die kan wat mij betreft weg uit het systeem.

Wet iemand de oplossing? Thx!
Een boek doet het altijd...


Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/25, 14:55:57 »
EZ-man bedankt!

Ik heb alles een beetje doorgelezen, maar begrijp er niet zo heel veel van. Moet ik iets in een config bestand wijzigen of zo om m'n printer aan de praat te krijgen?
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/25, 16:26:03 »
Weet iemand dit misschien? Ik kan m'n printer (eigenlijk) niet missen en heb m'n oude reeds aan een vriend overgedaan. Dom dus...('Ouwe schoenen niet weggooien voordat je nieuwe hebt').
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/26, 16:01:05 »
Ik zit nu dus met een niet werkende nieuwe printer. Indien een technisch onderlegd iemand wellicht zou kunnen helpen wordt dit zeer gewaardeerd door ondergetekende. Na lange tijd surfen heb ik nog geen oplossing kunnen vinden.  Alvast bedankt!

(Ik dacht dat via HPLIP over het algemeen (nieuwe) printers snel aan het werk zijn te krijgen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hiertegen aan loopt. Goed balen in elk geval >:().
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/26, 18:03:56 »
Ik kreeg van Xubuntu 14.04 nog een troubleshoot.txt document dat ik hierbij in bijlage voeg. Wellicht dat dit nog wat duidelijkheid verschaft. Ik snap er in elk geval bitter weinig van.
Een boek doet het altijd...


Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/26, 22:58:31 »
Hallo Pjotr,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de stappen zoals vermeld op je website uitgevoerd, maar kan niet de Foomatic/foo2zjs-z1 driver vinden. Waar tref ik die aan?

 Wanneer ik iets wil printen, krijg ik wel de melding 'Printjob started' en 'Printjob completed', maar het ding spuugt zelf niets uit :o. Vreemd...

Verder blijkt het scangedeelte van de printer wel gewoon goed te functioneren.

Alvast bedankt voor je hulp...
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/27, 15:49:16 »
Vandaag maar weer eens wat geprobeerd. Alles gedeinstalleerd en printer helemaal opnieuw geinstalleerd met de door Pjotr voorgestelde andere driver. Nop...foutmelding blijft gewoon. Scannen lukt, maar printen weigert het ding.

Wie-o-wie weet raad? Ik ben door m'n opties heen inmiddels (en ook behoorlijk door m'n geduld ;))
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/27, 16:03:15 »
Kijk eens bij synaptic of je :
printer-driver-foo2zjs   en printer-driver-foo2zjs-common
geïnstalleerd heb staan.
En ook :
foomatic-db-compressed-ppds

Zo niet deze dan installeren en desnoods nog andere van foomatic
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/27, 20:18:42 »
@Pederoco : alle door jou genoemde foomatic software was reeds geinstalleerd. Ik heb de volgende foomatic software via synaptic ook nog geinstalleerd :
foomatic-db
foomatic-db-engine
foomatic-db-gutenprint
foomatic-filters

Tijdens dat installeren werd gevraagd of ik een bepaald bestand (iets met CUPS geloof ik) wilde behouden of vervangen. Ik heb vervangen gekozen. En toen ging het eigenlijk helemaal mis. Kreeg de volgende meldingen :
CUPS server error
There was an error during the CUPS operation: 'server-error-internal-error'.

Ik wilde de printer volledig opnieuw installeren, maar toen werd gevraagd om het volgende :

Click browse button to select a PPD file

Geen idee wat ik hiermee moet. Heb nog gezocht naar de PPD file voor de M127fw maar kon die niet vinden.

Heb het idee dat er nu een of ander CUPS bestand mist???

Kortom, ik ben het spoor inmiddels volledig bijster... Lijkt of ik nu nog 'verder van huis ben'. Eh....wat nu dus? (Mijn hemel wat een loeder van een printer is dit om  geinstalleerd te krijgen).

aanvulling  : kwam deze melding nog tegen :
Idle - File "/usr/lib/cups/filter/gstoraster" not available: No such file or directory

Hellupie!!
« Laatst bewerkt op: 2015/07/27, 20:24:06 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/27, 21:02:36 »
In synaptic staan zoveel cups gerelateerde items dat dat moeilijk word om dat uit te zoeken.
Misschien valt er wat in recovery mode te herstellen of met de live-cd.
En anders wellicht een schone installatie van xubuntu zonder de printer eerst aan te sluiten en dat pas te doen als het systeem erop staat.

Ik gebruik zelf een Canon printer die het out of the box doet.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/28, 07:56:10 »
Hier ben ik niet zo blij mee. Ik ga natuurlijk niet m'n hele Xubuntu opnieuw installeren vanwege een printer. Ik zou graag in eerste instantie de zaak weer zo hebben VOORDAT ik de foomatic software installeerde. HPLIP staat als niet geinstalleerd in synaptic zie ik nu. Moet ik die dan maar weer installeren?
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/28, 08:26:51 »
Volgens mij wordt hplip standaard geïnstalleerd dus waarom het bij jou er niet aanwezig is weet ik niet.
Ik zou dat inderdaad maar weer installeren en dan ook de hplip-gui
Met de hplip-gui heb je een grafische omgeving waar je misschien wat meer kan instellen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/28, 10:35:12 »
hplip was niet geinstalleerd. Nadat ik ik deze had geinstalleerd, printte de printer zowaar! Tot zover het goede nieuws, want......nu print ie dus plotseling niet meer, terwijl ik niets heb gewijzigd in het systeem(???).
Het is mij een volslagen raadsel wat hier aan de hand is...
Een boek doet het altijd...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/28, 11:04:44 »
Naast de hplip bijsluiter v/d printer  is er deze bijlage van HP.
Daarin  zie ik dat naast hp-setup ook het commando hp-plugin staan.

JohPoe

  • Gast
Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/28, 11:57:47 »
Wat is de uitkomst van:
lpstat -a

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/28, 15:25:42 »
@EZ man : de plugin was al geinstalleerd.

@JohPoe : output lpstat -a =
HP_LaserJet_Pro_MFP_M127fw accepting requests since di 28 jul 2015 15:03:36 CEST

Ik ben een aantal uren weggeweest en daarnet de pc en printer weer aangezet en ....nu print ie weer :o. Ik begin inmiddels aan mezelf te twijfelen =D. Zal me niet verbazen wanneer ie zometeen er weer de brui aan geeft. Wat een ding zeg.
In elk geval begon ie dus te printen nadat ik de  door Pederoco geadviseerde software had geinstalleerd en verder hplip.
Ik som hieronder voor de duidelijkheid even de bestanden op die ik heb geinstalleerd (of die reeds waren geinstalleerd; weet ik niet meer precies) via Synaptic, waardoor de M127fw dus begon te leven. Wellicht dat dit voor anderen behulpzaam kan zijn :

hplip
hplip-data
libhpmudo
libsane-hpaio
openprinting-ppds
printer-driver-hpcups
printer-driver-pxljr

foomatic-db
foomatic-db-engine
foomatic-db-gutenprint
ijsgutenprint
openprinting-ppds
printer-driver-m2300w
printer-driver-min12xxw

Dan zou je denken, ik ben er... helaas de nachtmerrie gaat nog even door. Op een andere pc in huis met Xubuntu 12.04 daarop,  volgde ik dezelfde stappen als voor Xubuntu 14.04 (software via HPLIP website installeren en voornoemde software via Synaptic) om de M127fw ook vanaf die pc te kunnen benaderen. Maar om de een of andere onverklaarbare reden lukt printen vanaf die Xubuntu 12.04 pc dus weer niet! Tada, iemand een idee hoe dat nu weer kan? Moet ik nog aanvullende andere software voor 12.04 installeren?
 
« Laatst bewerkt op: 2015/07/28, 15:27:17 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

JohPoe

  • Gast
Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/28, 15:46:23 »
@JohPoe : output lpstat -a =
HP_LaserJet_Pro_MFP_M127fw accepting requests since di 28 jul 2015 15:03:36 CEST

Mooi dat ie het doet  :)
Maar mocht ie weer in storing gaan dan zou je met
lpstat -p HP_LaserJet_Pro_MFP_M127fw
kunnen checken of de printer 'enabled' is.
Mocht ie disabled zijn dan de opdracht
/usr/sbin/cupsenable HP_LaserJet_Pro_MFP_M127fw
uitvoeren en kijken wat ie dan doet.

Heb op het werk een paar keer per jaar dat een printer plots 'disabled' is en de oorzaak daarvan heb ik niet echt kunnen achterhalen maar mijn vermoeden gaat naar een tijdelijk netwerk probleempje.
Dan is het de vraag hoe je printer is aangesloten, USB of Wifi.

« Laatst bewerkt op: 2015/07/28, 15:48:47 door JohPoe »

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/28, 17:15:34 »
@femke98 : bedankt voor de tip! Ik heb 'm onder 14.04 direct geinstalleerd. Onder 12.04 (op de andere pc) krijg ik de melding dat dat niet lukt (?).  The story continues...Met deze printer verveel je je in elk geval geen moment ;)

@JohPoe : ook bedankt voor de tip. Goeie!
Een boek doet het altijd...

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/28, 20:00:14 »
Hij wordt vervelend ik weet 't, maar na ongeveer 3 uur prutsen en proberen krijg ik de printer onder de andere 12.04 pc niet aan de praat. Overigens doet ie het onder 14.04 nog steeds prima (Joepie, toch een mooie overwinning vandaag).

Ik heb eens gezocht naar verschillen tussen de configuraties van 12.04 vs 14.04. Het enige verschil dat ik aantref is dat onder Settings bij Make and Model onder 14.04 hpcups 3.14.3 staat vermeld en bij 12.04 hpcups 3.15.7. Een andere versie dus.

Verder geeft de 12.04 pc geen foutmelding omtrent  de printer. Hij is 'Idle -Ready to print'. Zelfde als onder de 14.04 pc. Wanneer ik een printopdracht vanuit de 12.04pc geef, dan ontwaakt de printer uit z'n sleep mode (een signaal komt dus wel door), maar printen doet ie niet, terwijl op de 12.04 pc wel de melding wordt gemaakt dat de print job completed is. Daarbij volgt dan ook iedere keer een foutmelding van het 12.04 systeem.
Wat mij is opgevallen is dat zodra ik vanaf de 12.04 pc een printopdracht heb gegeven en de printer dus ontwaakt, ik vervolgens van de 14.04 pc niet meer kan printen! Hij gaat dan ook niet meer in de sleep mode. Scan ik op de 14.04 pc dan bv iets, dan print ie daarna wel weer normaal en functioneert ook de sleep mode weer gewoon. Het lijkt erop als of er 'iets' vanuit de 12.04 pc blijft hangen in de printer (of router?) en vervolgens de hele zaak blokkeert, totdat de 14.04 pc via een scan(of print)opdracht dat 'iets' weer overruled en 'eruit knikkert'.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Ik heb alle printer- en routerinstellingen al tig keer doorlopen, maar heb geen idee wat er precies aan de hand is en hoe het op te lossen.
Wellicht iemand van de 'luisteraars' ;)?
Een boek doet het altijd...

JohPoe

  • Gast
Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/29, 08:39:01 »
De oplossing is wel op het internet te vinden, je moet alleen weten wat het probleem is  :)
Citaat
Daarbij volgt dan ook iedere keer een foutmelding van het 12.04 systeem
Die foutmelding lijkt mij een mooie zoekopdracht voor Google  ;)

Citaat
maar printen doet ie niet, terwijl op de 12.04 pc wel de melding wordt gemaakt dat de print job completed is.
Staat het document dan wel in de wachtrij of is ie helemaal verdwenen. Op de 12.04 lpstatZie voor meer lpstat opdrachten http://linux.about.com/library/cmd/blcmdl1_lpstat.htm

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/29, 16:15:11 »
Hallo JohPoe,

Ik heb de laatste dagen al wat afgegoogled. De betreffende (12.04) foutmeldingen zijn van dusdanige aard dat ze niet echt lekker googelen ;) (zie de bijlagen). De inhoud is voor mij daarnaast grotendeels Chinees en dat is een tikkie roestig de laatste tijd...

Het document staat altijd keurig in de wachtrij.

(Overigens draait de printer onder 14.04 nog steeds goed :laugh:)



Een boek doet het altijd...

JohPoe

  • Gast
Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/29, 18:02:11 »
Als ik wat rond surf kom ik vaak tegen dat 'hplip-gui' de oplossing is/was. Hee wacht even....
Citaat
@femke98 : bedankt voor de tip! Ik heb 'm onder 14.04 direct geinstalleerd. Onder 12.04 (op de andere pc) krijg ik de melding dat dat niet lukt (?).
Is het installeren van hplip-gui op die 12.04 al gelukt?

Re: HP Laserjet Pro MFP M127fw crash
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/30, 15:18:33 »
Yep,  hplip-gui is ook geinstalleerd onder 12.04. Had ik al gecheckt.

Verder heb ik zo ongeveer alle hp-, foomatic- en cupssoftware via synaptic per stuk geinstalleerd en daarna gecheckt of ik een print page kon afdrukken. Allemaal negatief. Daar gingen weer wat uurtjes inzitten. Betreffende software daarna weer gedeinstalleerd omdat die niet nodig is.

Zoals ik al eerder schreef, geeft het 12.04 systeem bij IEDERE printopdracht aan dat de print job STARTED en COMPLETED. Dus zoals normaal bij een correct functionerende printer. Echter, iedere print job blijft hangen in de wachtrij en de printer zelf spuugt dus niets uit. Iedere keer verwijder ik de print job(s) weer uit de wachtrij.

Zo langzamerhand begint het aantal opties toch aardig op te raken.

(Maar onder 14.04 draait ie nog steeds =D
Een boek doet het altijd...