Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeembelasting unrar  (gelezen 1207 keer)

Offline 10o

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Gepost op: 2008/10/07, 18:46:44 »
Graag wou ik eens informeren wat de ervaringen zijn met een aantal processorintensieve taken. Hier draait Ubuntu 8.04.1 64-bits op een AMD Athlon 64 X2 6000+ met 4Gb geheugen. Zodra ik rar-bestanden uitpak (een dvd film bijvoorbeeld) wordt mijn systeem voor de rest vrijwel onbruikbaar: bureaublad switchen, Firefox, Thunderbird, alles reageert niet of supertraag.

Als ik naar de systeemmonitor kijk, lijkt het proces unrar onder het tabblad 'processen' echter slechts 5 tot 9% cpu in beslag te nemen. In de grafiek is de verdeling over de processoren zo'n 65% voor cpu1 en 35% voor cpu2 of vice versa. Dan zou ik verwachten dat er dus nog rekenkracht over is. Of begrijp ik het verkeerd? Het geheugengebruik blijft overigens onder 20%.

Hetzelfde geldt voor het creëren van een iso bestand met K3B o.b.v. dvd bestanden (video_ts/audio_ts). Ook dit proces houdt het hele systeem bezet en zelfs de systeemmonitor opent niet meer. Cijfers heb ik dus niet. Het maken van een iso van 4,3 Gb bestanden duurt ongeveer 4 minuten. Da's anders niet slecht dacht ik...

Mijn vraag is eigenlijk of het normaal is, dat één proces zoveel processorkracht inneemt dat er geen normale multitasking meer mogelijk is? Of moet er nog getweakt worden? Linux staat toch bekend om zijn intelligente multitasking?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline MataS

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/07, 18:53:42 »
Volgens mij heeft het met het volgende te maken (correct me if I'm wrong):

De snelheid van een computer hangt ook af van de belasting van de harde schijf. Taken als (grote) rar-archieven uitpakken en (grote) iso's maken belasten de harde schijf vrij veel. Er moet constant gelezen en geschreven worden. Daardoor kan het komen dat andere programma's die iets van de harde schijf af moeten lezen eventjes moeten wachten totdat die informatie beschikbaar is, waardoor ze langzamer werken.
Van firefox weet ik dat die vrij veel leest en schrijft naar de schijf (ik heb firefoxportable geprobeerd op mijn usb-stick, en tijdens het surfen op school, was het lampje van m'n usb-stick constant aan het knipperen). Dat maakt normaal niet uit maar als de harde schijf intensief wordt gebruikt door een ander programma kan het firefox langzamer maken.

Offline 10o

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/07, 18:57:34 »
Citaat van: MataS
Volgens mij heeft het met het volgende te maken (correct me if I'm wrong):

De snelheid van een computer hangt ook af van de belasting van de harde schijf. Taken als (grote) rar-archieven uitpakken en (grote) iso's maken belasten de harde schijf vrij veel. Er moet constant gelezen en geschreven worden. Daardoor kan het komen dat andere programma's die iets van de harde schijf af moeten lezen eventjes moeten wachten totdat die informatie beschikbaar is, waardoor ze langzamer werken.
Van firefox weet ik dat die vrij veel leest en schrijft naar de schijf (ik heb firefoxportable geprobeerd op mijn usb-stick, en tijdens het surfen op school, was het lampje van m'n usb-stick constant aan het knipperen). Dat maakt normaal niet uit maar als de harde schijf intensief wordt gebruikt door een ander programma kan het firefox langzamer maken.
Could be. Maar dat verklaart niet dat bij het switchen van bureaubladen vensters blijven 'hangen' en het lang duurt voordat de aldaar draaiende vensters zichtbaar worden.
Dan zou het moeten helpen als ik alle bestanden op de tweede harddisk zet en aldaar uitpak? Dat zal ik eens testen.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/07, 19:07:50 »
No need to correct... Dat is 't inderdaad. Nadat ik de rar-bestanden op de tweede harddisk heb gezet en aldaar uitpak loopt het als de gesmeerde bliksem! Joepie. Handig zo'n tweede HD.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Tom

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/07, 20:23:22 »
Citaat van: 10o
No need to correct... Dat is 't inderdaad. Nadat ik de rar-bestanden op de tweede harddisk heb gezet en aldaar uitpak loopt het als de gesmeerde bliksem! Joepie. Handig zo'n tweede HD.
Goede tip Mercie.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline 10o

  • Lid
Systeembelasting unrar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 16:47:56 »
Ter info: Ook het maken van een iso o.b.v. video_ts/audio_ts gaat ruim 3x zo snel als-ie naar de andere schijf gebakt wordt.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)