Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu deinstalleren  (gelezen 5842 keer)

langkoeas

  • Gast
ubuntu deinstalleren
« Gepost op: 2009/06/04, 15:42:08 »
Ik ben al twee dagen bezig om ubuntu te verwijderen. ik heb xp en ubuntu  samen er op staan.Diverse keren fout 17 tegen gekomen.de c schijf was eerst c en d . Nu alleen c metdiverse parties. hoe krijg ik weer alles als voorheen? Dus alleen XP en partie c en d??? Wie kan mij helpen???
bvb hartelijk dank. De computer draait nu met xp of Ubuntu.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/04, 15:44:33 »
Wat wil je, alleen Windows, of een dual-boot systeem.
Je vraag is niet echt duidelijk voor mij .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/04, 15:46:19 »
Met c en d kunnen we niets, Linux praat niet met schijfletters. Schijfletters geven niet aan op welke schijf de partities staan.

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/04, 16:14:59 »
Ik wil allen XP op de computer.Voorheen was mijn schijf C en d data. nu staan er diverse partitie op C,I,J K L M. c=141gb, i=172mb, j=2.32gb, k=172mb, l=3.95gb, m=2.25gb.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/04, 16:18:05 »
En die "schijfletters" staan op welke schijven (sda1, sdb1, sdc2, etc.)? Waarom heb je zoveel partities?

Je kunt via een partitie-editor partities verwijderen. Daarna zul je de Windows-MBR moeten herstellen.

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/04, 16:22:51 »
Hoe ik daar aankomt weet ik ook niet. ik weet wel dat ik Ubuntu diverse malen geinstalleerd heb.Ik heb ook geprobeerd met partitiemaker Easeus  de schijf in twee parties te krijgen.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/04, 16:26:01 »
Probeer eens met Gparted.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/04, 16:28:44 »
Windows heeft toch een eigen partitiemanager? Ergens in het Configuratiescherm ofzo?

Offline Ploffie

  • Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/04, 16:30:24 »
Je kunt toch gewoon opnieuw je hele schijf nfts formatteren en daarna XP er op zetten.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/04, 16:33:57 »
Dus als ik format c: doe dan heb ik weer een gehele schijf? zonder partities, ik denk van niet.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/04, 16:35:14 »
Nogmaals, hoe zijn die partities nou verdeeld? Aan die schijfletters hebben we echt niets. Doorgaans is C de eerste partitie op de eerste schijf, dus dan verwijder je Windows als je die formatteert.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/04, 16:40:23 »

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/04, 17:03:03 »
Nogmaals, hoe zijn die partities nou verdeeld? Aan die schijfletters hebben we echt niets. Doorgaans is C de eerste partitie op de eerste schijf, dus dan verwijder je Windows als je die formatteert.
Kan je even op Ubuntu naar de terminal gaan:
sudo fdisk -l
Dat intypen, je moet dan je wachtwoord invoeren, je ziet geen sterretjes, je ziet niets, maar dat hoort zo, je wachtwoord word écht wel opgevangen door het programma. Dan even de uitvoer daarvan hier plakken, dan weten we al wat meer, want nu heb je een hoop letters en capaciteiten genoemd, daar weten wij niet erg veel mee....

Nu ik er toch aan denk, waarom wil je Ubuntu verwijderen? Die foutmelding die jij noemt komt van de opstartlader, genaamd Grub. Nu heeft iemand hier een heel leuke lijst gemaakt met foutmeldingen van grub en wat ze betekenen, dus je zou bijvoorbeeld eens hier kunnen gaan kijken: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/grub-foutenlijst/
Om je de tijd uit te sparen om iets te moeten lezen, zal ik het hier kopiëren voor jou:

Error 17: Kan geselecteerde partitie niet mounten
Deze fout treedt op wanneer de partitie een geldige partitie is, maar het bestandssysteem niet gekend is door GRUB. Deze fout komt niet vaak voor, tenzij je partitietabel corrupt is, of dat je je partities herordend hebt en een ongekende partitie komt nu in de plaats van je Linux-partititie.

In 90% van de gevallen betekent dit dat je grub zal moeten herinstalleren. Zie de link die Roel1963 gaf voor meer info.

Je zal toch wat meer je 'huiswerk' moeten doen. Windows heb je ook niet op één dag geleerd.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/04, 20:43:25 »
hier bij stuur ik een print screen

[verwijderd door de beheerder]

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/05, 08:15:01 »
hier bij stuur ik een print screen
Excuseer me?
Heb je onze posts wel eens gelezen?

Ten eerste stuur je een "schermafdruk" in .doc-formaat. Waarom kon je niet gewoon de jpg of png uploaden? Moest dat per sé verpakt worden in een propretair Microsoft-formaat? Wij zijn hier erg tegen .doc, en zeker voor de doeleinden om een screenshot door te sturen.

Ten tweede maak je hier een screenshot van een Microsoft-programma. Ik geloof dat ik je duidelijk gezegd heb wat je moet doen:

Kan je even op Ubuntu naar de terminal gaan:
sudo fdisk -l
[...]
Dan even de uitvoer daarvan hier plakken


Als je geholpen wilt worden, zul je toch eens moeten doen wat mensen je zeggen, en niet zelf dingen gaan verzinnen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline maxpower

  • Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/05, 11:07:19 »
naja, lijkt wel dat je alleen met windows kan werken.. is nog wel simpel om ubuntu om zeep te helpen

alleereerst flikker je in widnows de partitie weg ( systeembeheer->schijfbeheer.. of met een tootlje als partition magic)
daarna de windows cd er in.. en fixmbr in typenn en tadaa ;) bye bye zwaai zwaai ubuntu..

Trouwens als je je windows administrator pass niet weet.. kan je ipv recovery mode van windows cd.. ook super grub gebruiken :)

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/05, 12:18:26 »
Zoals Cumulus007 al zei, met C en D, en alle andere Windows termen, hebben we niks.
Als eerste vraag ik me af, waarom wil je geen Ubuntu?
Sterker nog, waarom gebruik je allemaal Microsoft termen op een Linux site?

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/05, 13:33:17 »
Hoi langkoeas,

welkom hier op het forum !

Heb je soms een installatie met wubi gedaan ?   Dat levert telkens een hele hoop ellende op.
->  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/
(en misschien ook de rare partities die jij hebt)

Het best zal volgens mij zijn als je vanaf een schone Ubuntu (dus best vanaf de live-CD !)
een keer kijkt welke partities er zijn. Want bij Win.. is het niet eenduidig welke partities weke naam hebben !

Start je vanaf de live-CD een keer  gksu gparted  en zet daarvan een screenprent hier neer ?

Vriendelijke groet,

track

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/05, 13:38:40 »
Als ik dit topic doorlees vraag ik me af waar is het forum van vroeger gebleven waar iedereen geduld had en duidelijk uitlegt hoe iets gedaan moet worden.

Er wordt hier met rond gegooid dat we niets met de C en D schijfnamen kunnen, omdat die niet in Linux gebruikt worden. Maar waarom geeft niemand een handleiding hoe je de C en D schijven kunt vertalen naar Linux schijfnamen. Je kunt niet van mensen die nu eenmaal nieuw zijn met Linux niet verwachten dat ze meteen de juiste termen kennen en alles wat ze in het 'Windows tijdperk' geleerd hebben overboord te gooien.

Zoals ik van langkoeas begrijp is dat hij/zij Ubuntu wil verwijderen. Laten we hem/haar dan ook mee helpen i.p.v. aanvallen omdat hij nog niet op het niveau zit die veel anderen hier op het forum hebben.


langkoeas, allereerst zijn we allen benieuwd waarom je met Ubuntu wilt stoppen. Als er problemen zijn kunnen wij die misschien opliossen. Verder is het voor de community belangrijk om te weten waarom mensen stoppen met het gebruik van Ubuntu, zodat hierop ingespeeld kan worden bij de volgende versies.

Na al dat geratel probeer ik toch even je vraag te beantwoorden.
Ubuntu verwijderen kan op verschillende manieren. Ik zal hier de gemakkelijkste uitleggen. Hiervoor heb je wel e dingen nodig. Een Ubuntu live CD en een CD met supergrub .

Als eerst start je de Ubuntu live CD en open je een Terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster). Daar type je gksudo gparted.Daarna moet je je wachtwoord invullen, hierbij zie je geen sterretjes of rondjes. Daarna druk je op Enter en Gparted wordt gestart Dit is een partitionerings programma. Hiermee kun je alle partities verwijderen (behalve Windows (NTFS) als je die wilt bewaren) en ook weer samenvoegen. Eventueel kun je er weer een nieuwe NTFS partitie van maken.

Zodra je dat heb gedaan, kun je Windows en Ubuntu niet meer opstarten, Om te zorgen dat je Windows weer op kunt starten, gebruik je de CD van supergrub. Hiermee kun je de bootsector (MBR) weer overschrijven met de Windows starter

Ronnie
« Laatst bewerkt op: 2009/06/05, 13:40:12 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/05, 13:54:23 »
Ik had graag willen helpen,maar ken alleen gparted live cd om partities mee uit te lezen en te bewerken.Kon eerlijk gezegd niet veel wijs uit worden uit de screenshot omdat bij sommige partities niet stond aangegeven waar het uit bestond (ext3,ntsf?).Zelf zou ik dus met gparted live cd alle partities wissen en opnieuw aanmaken,dus 2 primaire partities ntsf,en dan windows opnieuw installeren.Wel vantevoren backup maken van belangrijke bestanden.
Kubuntu 20.04

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/05, 15:23:26 »
ik heb de terminal gevonden. sudo fdisk-1 in getypt maar vind niets. fdisk-1 is dit een 1?.
Ik vind dat u wel wat vriendelijker kunt zijn ik ben pas met ubuntu bezig en u zeft dat ik duidelijker moet zijn maar dat is wederkerig.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/05, 15:27:45 »
Het is een kleine L vanachter, dus:
sudo fdisk -l
Het makkelijkste is kopieren/plakken, dan kunnen er geen schrijffouten inkruipen.

Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/05, 15:59:52 »
ik heb de terminal gevonden. sudo fdisk-1 in getypt maar vind niets. fdisk-1 is dit een 1?.
Ik vind dat u wel wat vriendelijker kunt zijn ik ben pas met ubuntu bezig en u zeft dat ik duidelijker moet zijn maar dat is wederkerig.
Sorry als we soms wat grof/onbeleefd zijn, maar wij verwachten uiteraard ook jouw medewerking. En als je iets niet begrijpt, vraag het dan.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

langkoeas

  • Gast
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/05, 16:03:32 »
ik heb gedaan wat u zei: terminal gevonden en sudo fdisk-l getypt maar krijg als antwoord opdracht niet gevonden, wat doe ik nu weer verkeerd????

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu deinstalleren
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/05, 16:20:57 »
Spatie vergeten !  ->  sudo  fdisk  -l

track