Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Zomergids  (gelezen 3479 keer)

Linux Zomergids
« Gepost op: 2017/06/08, 16:52:42 »
Voor iedereen die nieuwsgierig is naar Linux maar nooit de stap heeft durven zetten, verschijnt nu de LinuxZomergids:  Zo word je een expert! In deze 124 pagina’s dikke gids vind je uitgebreide informatie over wat Linux is en hoe het zich heeft ontwikkeld van een obscuur besturingssysteem voor codekloppers tot een gebruiksvriendelijk besturingssysteem dat geschikt is voor iedereen.

https://issuu.com/computertotaal/docs/linux_zomergids_preview

https://issuu.com/search?q=linux+zomergids

https://reshiftstore.nl/bestel.asp?ACTIE=LINUX_ZOMER_0617

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Zomergids
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/08, 17:42:28 »
Leuk! Dank voor de tip.  :)

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Zomergids
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/08, 18:16:49 »
Ziet er goed uit. Even had ik mijn bedenkingen bij het het woord "obscuur" maar het is gelukkig niet zo negatief als ik dacht :
Citaat
Betekenis "obscuur"

Je hebt gezocht op het woord: obscuur.

ob·scuur (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: obscuurder, overtreffende trap: obscuurst)
1 duister
2 onbekend
3 van weinig aanzien
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=obscuur&lang=nn
Vooral in de begintijd was nr. 2 wel van toepassing.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Zomergids
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/09, 00:29:27 »
Tekenend dat de Zomergids-uitgever heeft gekozen voor Mint en niet voor Ubuntu.... Ik zou graag hebben gezien dat Ubuntu weer wat omhoog zou klauteren in de publieke aandacht. Zeven jaar geleden zou niemand erover hebben getwijfeld: natuurlijk zou de Zomergids gaan over Ubuntu.

Maar wederom heeft Ubuntu de boot gemist: in plaats van te kiezen voor Gnome als werkomgeving, hadden de Ubuntu-ontwikkelaars natuurlijk moeten kiezen voor Mate of Cinnamon.  Die lijken immers het meeste op de populaire werkomgeving die Ubuntu in zijn hoogtijdagen had.

Alweer een gemiste kans. Jammer.  Ofschoon ik zelf al jaren geleden ben overgestapt naar Linux Mint, gaat dit me toch aan het hart: Ubuntu is en blijft m'n eerste Linuxliefde.  :(
« Laatst bewerkt op: 2017/06/09, 09:51:24 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Zomergids
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/09, 09:20:55 »
Inderdaad Mate trekt nog het meest op mijn oude vertrouwde Ubuntu uit begin 2007.
Ubuntu zakt meer en meer in het dal ,zeer spijtige zaak.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Linux Zomergids
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/09, 10:16:43 »
Wellicht biedt Gnome weer kansen voor Ubuntu.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Zomergids
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/09, 10:43:09 »
Vanwege de koerswijziging van Ubuntu heb ik Ubuntu Gnome 16.04 LTS maar eens op mijn oude laptop gezet en er een tijd serieus mee gewerkt. Nu werk ik weer met de Dell i5 laptop met Xubuntu 16.04, maar elke keer dat ik de oude laptop pak valt me op hoe heerlijk soepel en integraal dat Gnome als systeem draait.

Het is anders en je moet er aan wennen. Maar mijn zoon van 18 niet, die gaat er probleemloos gelijk mee aan de gang.

Maar toch maar eens Mate proberen, maar waarom zou ik eigenlijk teruggaan in de tijd?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux Zomergids
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/09, 10:55:28 »
Vanwege de koerswijziging van Ubuntu heb ik Ubuntu Gnome 16.04 LTS maar eens op mijn oude laptop gezet en er een tijd serieus mee gewerkt. Nu werk ik weer met de Dell i5 laptop met Xubuntu 16.04, maar elke keer dat ik de oude laptop pak valt me op hoe heerlijk soepel en integraal dat Gnome als systeem draait.

Het is anders en je moet er aan wennen. Maar mijn zoon van 18 niet, die gaat er probleemloos gelijk mee aan de gang.

Maar toch maar eens Mate proberen, maar waarom zou ik eigenlijk teruggaan in de tijd?

groet,

Just

Ik ben ook al een tijdje op een aparte partitie  aan het stoeien met Gnome.
Middels extensions  https://extensions.gnome.org/  en nieuwe ontwikkelingen http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/simple-gnome-app-folders-extension kan je het helemaal naar je eigen hand zetten.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Zomergids
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/09, 11:15:54 »
Middels extensions  https://extensions.gnome.org/  en nieuwe ontwikkelingen http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/simple-gnome-app-folders-extension kan je het helemaal naar je eigen hand zetten.
Mooi, maar voor brede aanvaarding moet een werkomgeving uit-de-doos "kloppen" en goed, intuïtief aanvoelen. Dus traditioneel, à la Mate en Cinnamon. Geen gezeur en gedoe, gewoon meteen goed. Bam.

Het is te hopen dat de ontwikkelaars van Ubuntu dat inzien. Maar eigenlijk heb ik er een hard hoofd in.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux Zomergids
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/09, 11:20:05 »
Maar toch maar eens Mate proberen, maar waarom zou ik eigenlijk teruggaan in de tijd?

groet,

Just
Niks teruggaan in de tijd, onder de motorkap is het volledig modern.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Linux Zomergids
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/09, 11:37:48 »
Vanwege de koerswijziging van Ubuntu heb ik Ubuntu Gnome 16.04 LTS maar eens op mijn oude laptop gezet en er een tijd serieus mee gewerkt. Nu werk ik weer met de Dell i5 laptop met Xubuntu 16.04, maar elke keer dat ik de oude laptop pak valt me op hoe heerlijk soepel en integraal dat Gnome als systeem draait.

Het is anders en je moet er aan wennen. Maar mijn zoon van 18 niet, die gaat er probleemloos gelijk mee aan de gang.

Maar toch maar eens Mate proberen, maar waarom zou ik eigenlijk teruggaan in de tijd?

groet,

Just

Helemaal mee eens, ik gebruik Ubuntu Gnome al een behoorlijke tijd en ook Manjaro met GNOME, bevalt mij uitstekend. Niks geen menuutjes meer, gewoon de meest gestarte programma's in de snelstart balk (~90% van het gebruik) en de rest snelzoeken met de superkey.

Ik denk dat het proces eenvoudiger is voor starters en het ziet er ook moderner uit, alhoewel dat natuurlijk zeer persoonlijk is...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Linux Zomergids
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/09, 11:40:36 »
Middels extensions  https://extensions.gnome.org/  en nieuwe ontwikkelingen http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/simple-gnome-app-folders-extension kan je het helemaal naar je eigen hand zetten.
Mooi, maar voor brede aanvaarding moet een werkomgeving uit-de-doos "kloppen" en goed, intuïtief aanvoelen. Dus traditioneel, à la Mate en Cinnamon. Geen gezeur en gedoe, gewoon meteen goed. Bam.

Het is te hopen dat de ontwikkelaars van Ubuntu dat inzien. Maar eigenlijk heb ik er een hard hoofd in.

Ik denk overigens dat Ubuntu GNOME 18.04 uit-de-doos nog wel iets intuïtiever gaat zijn dan standaard GNOME. Dus inderdaad met standaard Dash to Dock aan etc. Hopelijk gaat het aandeel "standaard" Ubuntu dan weer wat omhoog in gebruik.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Zomergids
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/09, 11:41:14 »
Wat zitten ze toch allemaal moeilijk te doen!. Ik gebruik al een jaar of 4 de Cinnamon Desktop in Ubuntu ook in de 16.04  gisteren ook daar nog even die extension op uitgetest maar dat is ook mijn Desktop niet, dus weer snel terug naar de Cinnamon Desktop in de ubuntu.


En verder is mijn hoofd Pc met LM 18.1 met de Cinnamon Desktop en op een USB-Stick  de 18.2 Beta aan het uit testen.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Zomergids
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/09, 11:52:55 »
Mooi, maar voor brede aanvaarding moet een werkomgeving uit-de-doos "kloppen" en goed, intuïtief aanvoelen. Dus traditioneel, à la Mate en Cinnamon. Geen gezeur en gedoe, gewoon meteen goed. Bam.

Dat "Dus traditioneel" is nou juist de crux. Er is in mijn ogen niks mis met de andere aanpak achter deze nieuwe systemen. Het is domweg van voordeel. Dat kan je dan wel naar de prullenbak verwijzen met uitdrukkingen als  traditioneel, gezeur en gedoe en Bam, maar dat zijn geen goede redenen.

Niet dat ik nou vlot kan wennen aan die nieuwe systemen, maar dat ligt dan aan mij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux Zomergids
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/09, 12:24:23 »
Mooi, maar voor brede aanvaarding moet een werkomgeving uit-de-doos "kloppen" en goed, intuïtief aanvoelen. Dus traditioneel, à la Mate en Cinnamon. Geen gezeur en gedoe, gewoon meteen goed. Bam.
Dat "Dus traditioneel" is nou juist de crux. Er is in mijn ogen niks mis met de andere aanpak achter deze nieuwe systemen. Het is domweg van voordeel. Dat kan je dan wel naar de prullenbak verwijzen met uitdrukkingen als  traditioneel, gezeur en gedoe en Bam, maar dat zijn geen goede redenen.
Niet dat ik nou vlot kan wennen aan die nieuwe systemen, maar dat ligt dan aan mij.
groet,
Just

In mijn optiek hebben jullie allebei gelijk. Nieuw (of 'anders') hoeft zeker (nieuwe) gebruikers niet af te schrikken, zeker als ze zelf (in tegenstelling tot wij) nog een beetje blanco zijn.

Daar staat wel tegenover, als je met iets nieuws komt dan helpt het wel als het 'af' is. Consistent, intuitief en dergelijke. En dat is toch vaak het punt waar de linux desktop voor de nieuwe gebruiker niet helemaal uit de verf komt.

Hoe veel ik ook kan met de linux desktop, ik heb toch wel vaak gehoord van de jonge mensen thuis dat de linux desktoppen die ze gezien hebben ouderwets overkwamen. Technisch gesproken volkomen onterecht, maar ik snap ze wel.

En, hoewel ik het geprobeerd heb toen ze nog jonger waren, inmiddels zijn ze allemaal uitgeweken naar of Mac OS of Windows (10). En met alles wat ik samen met ze heb meegemaakt, met school software, spelletjes en batterij gebruik op deze of gene laptop, ik snap ze eigenlijk ook wel. Voor hun moet het gewoon werken. En door wat uitleg en er over te praten blijkt dat met de laatste versies ze vooralsnog prima veilig zijn voor malware en virussen.

Ik hoop echt, van ganser harte, dat Ubuntu met een goed afgestemde, logische en bovenal leuke desktop komt met Gnome. Maar of ik ons gezin ooit zo ver krijg dat ze het dolenthousiast gaan gebruiken? Ik ben bang van niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Zomergids
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/09, 12:26:23 »
Mooi, maar voor brede aanvaarding moet een werkomgeving uit-de-doos "kloppen" en goed, intuïtief aanvoelen. Dus traditioneel, à la Mate en Cinnamon. Geen gezeur en gedoe, gewoon meteen goed. Bam.

Dat "Dus traditioneel" is nou juist de crux. Er is in mijn ogen niks mis met de andere aanpak achter deze nieuwe systemen. Het is domweg van voordeel.
Een auto met een vliegtuig-stuurknuppel in plaats van een gewoon stuur, zal ook niet verkopen....

Enfin. Hopelijk vervangen de Ubuntu-ontwikkelaars de Gnome-stuurknuppel door een traditioneel stuur. Dan gaat de volgende Zomergids misschien weer eens over Ubuntu.

@McVries: van mijn volwassen kinderen zit er inmiddels eentje aan de Mac, en de ander gebruikt nog steeds Linux. Linux Mint Cinnamon en Linux Mint Xfce....
« Laatst bewerkt op: 2017/06/09, 12:28:15 door Pjotr »

Re: Linux Zomergids
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/09, 12:38:11 »
Vreemd, pas toen ik citeerde kwam de onderste regel in beeld.
[/quote]
Een auto met een vliegtuig-stuurknuppel in plaats van een gewoon stuur, zal ook niet verkopen....

Enfin. Hopelijk vervangen de Ubuntu-ontwikkelaars de Gnome-stuurknuppel door een traditioneel stuur. Dan gaat de volgende Zomergids misschien weer eens over Ubuntu.

@McVries: van mijn volwassen kinderen zit er inmiddels eentje aan de Mac, en de ander gebruikt nog steeds Linux. Linux Mint Cinnamon en Linux Mint Xfce....
[/quote]

@pjotr : De middelste bij ons, 20+, is een fervent gamer. Derhalve een windows gebruiker. Die heeft zonder te knipperen de overgang naar windows 8 gemaakt. En ik heb toch wel wat frustraties gehad bij het supporten van hem. Zullen we stellen dat Windows 8 een mooi plekje mag delen met Vista? Onder aan de lijst van alle OS'en?
 Maar het punt is, voor hen is de beschikbaarheid van software en de software zelf het belangrijkste. De manier waarop ze het moeten starten is schijnbaar van volkomen ondergeschikt belang. En dat geldt denk ik voor een heel (heel..) groot gedeelte van de gebruikers.

Andersom werkt het namelijk ook. Mijn schoonvader, inmiddels 75+, heb ik geruisloos en naadloos overgezet naar Linux. Wat hij wilde was daar zonder aanpassingen voor handen en Linux is veel beter bestand tegen het soort vergissingen dat hij zoal maakt.

En de discussie over welke desktop, nieuw, hip of traditioneel is denk ik een volkomen persoonlijke smaak. Ikzelf heb Gnome wel vaker uitgeprobeert, maar in no time zat ik weer terug op Unity. Nu Unity definitief verdwijnt ben ik overgestapt op Gnome, maar dit keer heb ik wel even de tijd uitgetrokken om er serieus naar te kijken. En, ik ben volkomen content. Zou een van de jonge mensen in huis dat doen? Nee, ik ben bang van niet. Die gebruiken hem zoals het wordt aangeboden. Werkt dat neit, dan gaan ze naar iets heel anders.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Zomergids
« Reactie #17 Gepost op: 2017/06/09, 13:04:29 »
Een auto met een vliegtuig-stuurknuppel in plaats van een gewoon stuur, zal ook niet verkopen....

Enfin. Hopelijk vervangen de Ubuntu-ontwikkelaars de Gnome-stuurknuppel door een traditioneel stuur. Dan gaat de volgende Zomergids misschien weer eens over Ubuntu.

Nogal onzinnig argument! Een auto is geen vliegtuig en vliegtuigen bestuur je ook niet met alleen de knuppel. Het vergelijk is leuk, maar weer zijn er geen goede redenen genoemd. Het is alleen in het absurde getrokken. Dit is pure stemmingmakerij, komt me zo voor. Dat is niet netjes richting de ontwikkelaars vind ik.

Bovendien wordt gesuggereerd dat Gnome (3) niet af zou zijn. Meer dan Mint bijvoorbeeld. Dat wens ik zeer te betwijfelen. Ik ben absoluut geen Gnome fan, maar ik ga het ook niet zitten afkraken als het gewoon goed is.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Zomergids
« Reactie #18 Gepost op: 2017/06/09, 13:42:51 »
Binnen alle Ubuntu- en Mintversies is er keuze genoeg...voor elk wat wils. Maak je niet druk en gebruik lekker wat jezelf het fijnst vindt werken :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Zomergids
« Reactie #19 Gepost op: 2017/06/09, 15:41:15 »
midas +1

Voor alle duidelijkheid: mijn intentie was niet, om af te kraken. De neergang van Ubuntu gaat me aan het hart; Ubuntu is nog steeds van uitstekende kwaliteit en verdient een beter lot. En een plek in de Zomergids.

Bovendien was Ubuntu mijn eerste Linuxliefde, en die vergeet je nooit. Net zoals je je eerste meisje nooit vergeet.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Zomergids
« Reactie #20 Gepost op: 2017/06/09, 18:10:40 »
Binnen alle Ubuntu- en Mintversies is er keuze genoeg...voor elk wat wils. Maak je niet druk en gebruik lekker wat jezelf het fijnst vindt werken :-)

Ja, mee eens. We staken de discussie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Zomergids
« Reactie #21 Gepost op: 2017/06/09, 19:49:01 »
Ja, mee eens. We staken de discussie.
Het is toch een discussie, die geen einde kent.
We hebben nu eenmaal gekozen voor een systeem, waarmee heel veel mogelijk is.
De beste desktop is de desktop die jou bevalt, op jou hardware en met jou manier van werken.
Mijn keuze mag duidelijk zijn, maar toch probeer ik regelmatig iets anders :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.