Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cursus ubuntu, gesproken  (gelezen 1787 keer)

Gast

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Gepost op: 2006/11/02, 11:26:05 »
Mert de herinnering aan de start van mijn eerte computer en alle DOS-commando's en de onkunde in hetachterhoofd en mijn eerste kijk op Linux ende commando's in het algemeen, zoek ik eigenlijk naar een gerichte gesproken beginnersopleidng om de structuur van Ubuntu en de meest belangrijke commando's teleren kennen.
Ik ben geen echte freak, dus m.n. de kennis van de hardware is beperkt.
Heb beslotern nu echt over te gaan op Linux, zodra ik denk dat ik voldoende kennis.
Ben afhankelijk in een aantal op[zichten van een goed werkende computer, b.v. de communicatie via Skype met mijn kinderen in het huitenland.
Graag wat hulp, ad5essen etc.
Bedankt bij voorbaat
Hans


Gast

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/02, 12:01:02 »
Hallo Leo Quant,

Dank voor het snelle antwoord.
Inderdaad ben ik geholpen met deze informatie en die is dus opgeslagen.
Echter de vraag was vooral waar kan ik, ik woon in Roosendaal, de basis kennis geleerd krijgen in woord en beeld door een instructuer.
Ik weet dat er een amerikaan is die CD's aanbied met de benodigde basis kennis, echter, ik heb zelf aan ouderen les gegeven, ben dat ook dus, en heb gemerkt hoe veel g3emakkelijker het gaat als je gewoon les krijgt.
Nog maals dank voor het antwoord.
Hans

Offline Soul-Sing

  • Lid
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/02, 12:19:28 »
hoi,
ik geloof niet dat deze service door ubuntu nl aangeboden wordt.
jammer dat u niet rond Almaar woont, want wat mij betreft had ik u graag willen bijstaan. wanneer u dan weer die basiskennis doorvertelt aan uw "doelgroep" ! ;)

bedoelt u met die cd, een soort instructie-cd? daar ben ik niet van op de hoogte, maar dat zegt niets.
wel is er een "live-cd" zoals u ongetwijfeld weet, maar dat is geen "instructie-cd".

cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/02, 22:18:14 »
Tja, een echte cursus is er voor zover ik weet nog niet, maar per 31 december komt er wel een nieuw boek op de markt in de reeks van Academic Service. Een cursus Ubuntu.
Misschien dat dat iets kan zijn?
Erg duur zal het boek niet zijn: een kleine 20 euri.
Zelf worstel ik mij door The Oficial Ubuntu Book. prachtig boek maar helaas wel in het Engels.
Succes.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Gast

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/02, 23:00:22 »
waarom kijkt u niet eens naar een boekhandel, er is echt ontzettend veel te vinden in de betere boekhandel, bv. broese het heeft mij een hoop geleerd,
ik ben zelf begonnen met het boek "beginning ubuntu linux: from novice to proffesional. dit is een boek dat nog over de 5.10 versie gaat, maar geeft een hoop inzicht en is makkelijk als je overstapt vanaf windows. een boek is ook altijd fijn om omdat het tastbaar is en naar mijn idee betrouwbaarder.

succes ermee

btw, er is een week of 2 geleden een topic geweest over linux boeken, misschien interessant om even op te zoeken

Offline Soul-Sing

  • Lid
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/03, 09:06:51 »
citaat laacque:
==maar per 31 december komt er wel een nieuw boek op de markt in de reeks van Academic Service. Een cursus Ubuntu.==

prima tip. heb zelf ook belangstelling. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/03, 23:39:09 »
Academic Service, prima boeken! Ik heb er nog

ikzelf

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/04, 00:08:20 »
ik gebruik nu zelf ubuntu voor drie maanden ofzo en ik weet inmiddels niet meer beter. ik heb alles mijzelf aangeleerd, meestal via de documentatie. ik vind het leukste van ubuntu dat het veel makkelijker werkt dan windows (misschien ook wel makkelijker dan dos, maar dat weet ik niet). zo ongeveer meteen toen ik was begonnen, ben ik gaan rommelen met ubuntu, inmiddels kan ik mezelf denk ik wel 'gevorderde' ubuntu gebruiker noemen. (tenminste dat hoop ik:))

en nog het allermooiste van ubuntu vind ik:

DIT FORUM, veel mensen willen je helpen en als je het niet begrijpt kan je het gewoon vragen, er is altijd wel iemand die je kan helpen.

budster

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/04, 20:32:33 »
mmmm een aantal video tutorials om de nieuwe starter snel op weg te helpen:
- installeren
- software installeren (apt-get)
- schijven mounten (fstab aanpassen)

etc etc.

kan je inplaats van wiki doorlezen gewoon kort filmpje kijken. Video out in door een andere computer laten opnemen, makkelijk zat.

Sam Vimes

  • Gast
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/04, 21:30:56 »
Citaat van: leoquant
hallo,
is dit een goede start voor u?
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
http://www.ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.5.html
Ik zoek ook zoiets, maar hier heb ik dus niks aan, want als je zoekt naar SAMBA, krijg je "deze bladzijde bestaat nog niet". in de eerste link, in de tweede staat telkens: "lees nota's",maar waar ik die dan moet lezen is niet duidelijk

niet echt behulpzaam.

Offline Soul-Sing

  • Lid
cursus ubuntu, gesproken
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/04, 22:47:02 »
nee he? maar wanneer u in de zoekfunctie van deze site:- "samba installeren" typt - krijgt u aardig wat informatie.
verder maak ik u graag attent op verschillende boeken over ubuntu.
-The official Ubuntu Book,
-Ubuntu Hacks

succes! :)