Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wireless USB stick  (gelezen 2991 keer)

Offline frank4

  • Lid
wireless USB stick
« Gepost op: 2009/11/22, 17:16:20 »
Hoi,
Ik ben op zoek naar een eenvoudig verkrijgbare "out of the box" werkende usb wireless stick.

Wie heeft er 1 die out of the box werkte en hoe heet dat ding....

Ik heb al gekeken op de ubuntu-hardware-compatible list; een stick gekocht die daar stond, maar toch niet out of the box werkte (Ralink RT2870). Nu is mijn pc leverancier ook aan het zoeken maar met jullie input kan ik hen in de richting sturen...

bedankt Frank
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline track

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/22, 17:27:22 »
Hoi Frank,

met die "RT2870" is er maar een klein probleem onder Uby 9.10 : hij probeert twee drivers tegelijk te laden.
En dat gaat natuurlijk mis.  Oplossing:  je moet een ervan blacklisten, de "rt2800usb":
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/draadloze-usb-modules-met-n-standaard-die-out-of-the-box-werken-met-ubuntu-9-10/msg510202/#msg510202

Verder heb ik met dit soort chip eerder goede ervaringen opgedaan:
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 17:31:36 door track »

Offline frank4

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/22, 17:57:19 »
Hoi Frank,

met die "RT2870" is er maar een klein probleem onder Uby 9.10 : hij probeert twee drivers tegelijk te laden.
En dat gaat natuurlijk mis.  Oplossing:  je moet een ervan blacklisten, de "rt2800usb":
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/draadloze-usb-modules-met-n-standaard-die-out-of-the-box-werken-met-ubuntu-9-10/msg510202/#msg510202

Verder heb ik met dit soort chip eerder goede ervaringen opgedaan:
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/

track

Hoi,
Tja Track, ik had inderdaad jou bijdrages gelezen, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel met outofthebox; het is niet voor mezelf; ik zou prima kunnen leven met wat cli werk. Het is voor mijn schoonmoeder... Ik wil haar niet opzadelen met blacklisten e.d.
Ze is Windows zat aan het worden en op aanraden van haar vechtgenoot zit er nu ubuntu op die machine. Alleen de ingebouwde draadloze netwerkadapter werkt niet; ook niet na het doorspitten van diverse fora. Tis een Fijutsi siemens met een eigen merk netwerkadapter.
Ik zoek dus voor haar een stick, die ik op kan sturen en die ze in de machine klikt en gelijk werkt....
dus....
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline track

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/22, 18:03:48 »
Nee, je zou één keer bij voorbaat die  "rt2800usb" in de blacklist moeten zetten,
rechtstreeks na de installatie.  (als je Pjotr zijn lijst afwerkt ;) )  Verder niets.  Dan heb je het. 

Of je koopt iets met de "rtl8187" chip, die deed het al sinds 8.04  out-of-the-box.
Maar ook dat staat op mijn (tweede) link.  (met 9.10 heb ik het nu nog niet getest)

track

p.s.: als je kunt achterhalen welke Siemens-wlan-adapter het precies is kun je dat ook op afstand regelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/23, 16:14:10 door track »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/23, 15:31:17 »
Ik heb even een 9.10 op een HD gezet en enkele wireless spullen getest.
Met de desktop start zonder meer op: (na invullen SSID en password)
USB stick van Belkin
USB stick van Speedtouch 121 g
Ook even een laptop geïnstalleerd met 9.10:
PCMCIA van Belkin
PCMCIA van Linksys
Alle voornoemde USB dingen
Inpluggen en gaan. WPA/WPA2 beveiliging.
Alleen D-Link deed helemaal niks, maar dat wisten we al.
Voor wie geinteresseerd is, wil ik ook de typenrs nog wel opzoeken.

Als je er wat aan hebt, voilá.

Vr.groet, peter

Offline frank4

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 23:49:24 »
Citaat
Voor wie geinteresseerd is, wil ik ook de typenrs nog wel opzoeken.

Peter, erg graag, ik denk dat mijn schoonouders er blij mee zullen zijn dan kunnen ze in ieder geval lekker bezig met Ubuntu
bedankt alvast,
Frank
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/27, 14:44:49 »
Aan Frank

In de lopende antwoorden is sprake van 9.10, maar dat mis ik eigenlijk in de opening. Daarom eerst even voor de zekerheid: Is het wel 9.10? Want daarop heb ik getest.

Ik denk dat de wireless G Notebook Network Card (PCMCIA) van Belkin de beste keuze is. Die passen in zo'n groot slot aan de zijkant van de laptop. Het is de versie 3000df en die werkte ook al bij 8.04. Die steekt ook niet zo uit en is wat steviger dan die USB insteek, hoewel die ook op een kabeltje kan worden aangesloten. Laptops zitten meestal niet zo ruim in de USB slots.

Uiteraard moet je wel eenmalig de naam van het SSID intypen en het password voor de WPA/WPA2 beveiliging. Jammer dat je zo ver weg woont, je weet zoiets alleen zeker met proberen. Ik heb sterk de indruk dat de ene computer/laptop wat gemakkelijker de verbinding instelt dan de andere. En mijn Toshiba laptop moet je tegenhouden, bij wijze van spreken. =D

Ik had je trouwens een PB gestuurd, niet gezien?

Vr.groet, peter


Offline frank4

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/27, 16:24:09 »
@ Peter,
Klopt het gaat inderdaad over 9.10, mijn schoonvader heeft 8.04, 8.10, 9,04 en 9.10 getest met de laptop in kwestie (Fujitsu Siemens ) en de originele draadloze netwerk kaart wil niet online komen met Ubuntu. Vandaar dat mijn schoonvader een outofthebox oplossing wil hebben.
Je pb is niet aangekomen... (vreemd)
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline track

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/27, 16:45:49 »
Frank: ik heb je (en hem) goed begrepen, maar zal je niet sowieso nog het een of ander
van Pjotr zijn "meteen doen" afwerken, na de installatie ?
En voor jouw bestaande RT2870-stick is het enige dat je (in dit verband) moet doen
dat je aan het bestand  /etc/modprobe.d/blacklist  aan het eind een regel met  "blacklist rt2800usb" bijvoegt.

Dan ben je klaar en hoeft verder niets te kopen.  Is zo veel moeite niet toch ? 
En dat "meteen doen" werk je sowieso af toch ?

track

p.s.: .. en als je het met alle luxe wilt hebben maak je een scriptje aan dat de nodige instellingen van Pjotr
          plus het blacklisten automatisch doet.  Dan heb je een complete "7-klik-oplossing"  =D
« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 22:46:59 door track »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/27, 22:28:24 »
Frank

Ik denk dat ik eruit ben met die PB's.
Er is nog een frank, maar dan met kleine letter. Die kijkt maar heel weinig op het forum of misschien wel nooit.
Daar zijn ws je PB's naar toe.
Ik probeer de laatste van vanmiddag nog een keer naar jou te sturen. ???

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/27, 22:44:46 »
Frank,
Bij die PB's wordt er automatisch een kleine letter van gemaakt, hoewel ik er nu heel duidelijk op gelet heb een hoofdletter te typen.
Ik sleep nu even de inhoud van de PB voor Frank die naar frank is gegaan naar hier.

Frank

Die draadloos spullen liggen allemaal "op de plank" bij allerlei andere rommel die ik straks misschien in de weggeefhoek (als ie er komt) op het forum zet.
Als je brood ziet in die Belkin PCMCIA kaart, dan stuur ik je die toe. Het ligt hier echt overjarig te worden. Allang blij dat ik er nog iemand een plezier mee doe, vandaar dat ik zo vóór een "Vraag en Aanbod" item op het forum ben.
Maar ik wil wel dat het gebruikt wordt (kan worden). Daarom zou het fijn zijn als je het even uittest. Het kan best zijn, dat het hier gewoon ootb werkt, maar dat het bij een andere computer niks is.
Het kost je alleen verzendkosten.

Vr.groet, peter

Offline frank4

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/27, 23:48:31 »
@ Peter,

Ja dat is natuurlijk helemaal gaaf. Ik ga eind december naar mijn schoonouders in Oostenrijk, dan kan ik m mee nemen en testen. Als het dan werkt is mijn schoonpa blij! Ik zal je een pm sturen met mijn adres.
Bedankt alvast.
Frank
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wireless USB stick
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/28, 00:13:50 »
Aan Frank

Ja, maar dat reknr komt weer verkeerd bij frank terecht. Stuur jij maar per PB een Emailadres, dan stuur ik daar mijn gironr wel naar toe, of je moet een beter idee hebben.  Wat een Kafka.  =D
Begin trouwens pas als je iets ontvangen hebt.

Vr.groet, peter

Re: wireless USB stick
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/16, 20:43:47 »
Ik heb zojuist 2e hands een Asus WL-167G V2 gekocht (RT73 chip).
Werkt plug 'n play in 8.04.

VV