Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op school  (gelezen 7702 keer)

Offline Marten

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #25 Gepost op: 2008/02/08, 09:08:38 »
@ Frederik

Nog even een last-minute argumentje, voor als je dit nog leest voor "het gesprek":

ik vind beide Gnome én KDE echt VEEL gebruikersvriendelijker qua GUI. Het zit 'm in de kleine dingetjes.

Zoals het scrollen met de muis. In de  Linux WM's scrollt dat het window onder de muis. In windows moet je eerst klikken.

Of het verwijderen van bestanden (naar prullenbak): in windows krijg je altijd de vraag "weet je zeker...". Nee, als ik op 'delete' druk, weet ik niet zeker of ik mijn bestanden in de prullenbak wil gooien. Ik wil eerst graag nog een extra vraag en weer een extra muisklik. Zucht.

De GUI's van Gnome en KDE (heb geen ervaring met anderen) zijn veel beter doordacht. Dat levert op termijn weer een productiestijging op...

Succes met het overtuigen. (Op mijn werk vind het hoofd ICT dat windows beter aan standaards voldoet en minder onderhoud vergt...)

Marten
"En hij dronk van die wijn, en werd dronken" - Gen 9:21

Sancho

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #26 Gepost op: 2008/02/08, 10:05:59 »
Citaat
Of het verwijderen van bestanden (naar prullenbak): in windows krijg je altijd de vraag "weet je zeker...". Nee, als ik op 'delete' druk, weet ik niet zeker of ik mijn bestanden in de prullenbak wil gooien. Ik wil eerst graag nog een extra vraag en weer een extra muisklik. Zucht.
Dat kun je ergens afzetten :) Maar vraag me niet waar :p Sinds Ubuntu heb ik geen Windows meer.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet zo goed om iedereen te verplichten te werken met Ubuntu, ok je kan hetzelfde zeggen van Windows. Maar Windows blijft het meest gebruikte OS. Al zal dit wel veranderen ;)

Want ik goed vond in mn laatste jaar was 2u Linux per week. Het jammere was wel dat ik als leek er even veel van kende als mn leerkracht. Maar samen zijn we veel te weten gekomen.

Daarnaast moet ik ook wel zeggen dat dit in België was :) Ik denk dat deze school uit NL is, dus het kan zijn dat het systeem daar anders is :)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Ubuntu op school
« Reactie #27 Gepost op: 2008/02/08, 19:50:31 »
Succes!
Maar als het doorgaat allemaal, stel OpenOffice.org dan wel zo in, dat standaard de boel als worddocument (etc.) wordt opgeslagen. Vanwege de "onkunde" van sommige gebruikers :) , je weet wel waar ik op doel.

Frederikvdoorn

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #28 Gepost op: 2008/02/09, 11:15:02 »
Het is niet gelukt. Dat is jammer.

Ik probeerde nog Openoffice.org, maar wat de meeste mensen niet weten is dat MS Office helemaal naar de hand zetten met Windows server. Dat kan niet met Openoffice.org.

Maar ze hebben mij wel gevraagd of ik in de keuze uren wat lessen over Ubuntu wil geven.

Groet


Frederik

Ubuntu op school
« Reactie #29 Gepost op: 2008/02/09, 11:41:10 »
Ik doe gewoonweg aan brainwashing. M'n leraar informatica krijgt de ene linux-opmerking na de andere toegestopt van mij, en hij is al aan het bezwijken. Zeker als hij ziet dat ik met gemak OpenOffice, Firefox, Cygwin, Pendrive, ... krijg gedraaid :). Dan denkt hij dat die "perfecte beveiliging" van hem toch niet zo goed werkt. Nog eens een keer javavnc server gedraaid krijgen op z'n pc... :D

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/09, 14:20:19 »
Citaat van: SeySayux
Ik doe gewoonweg aan brainwashing. M'n leraar informatica krijgt de ene linux-opmerking na de andere toegestopt van mij, en hij is al aan het bezwijken. Zeker als hij ziet dat ik met gemak OpenOffice, Firefox, Cygwin, Pendrive, ... krijg gedraaid :). Dan denkt hij dat die "perfecte beveiliging" van hem toch niet zo goed werkt. Nog eens een keer javavnc server gedraaid krijgen op z'n pc... :D

- SeySayux
Laat hij het gewoon toe dat er allemaal open-source-software op z'n computer komt? Dan is hij misschien al een beetje bijgedraaid...als hij echt tegen open-source en Linux was, had hij dat niet toegelaten.

Offline Tico

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/09, 16:07:31 »
je kunt natuurlijk altijd online open office gebruiken, zo hoeft niemand wat te downloaden . Account aanmaken en werken vanuit je browser!

http://www.ulteo.com/home/en/ooo?autolang=en

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #32 Gepost op: 2008/02/12, 17:06:34 »
Citaat van: Frederikvdoorn
Hallo

Ik ga zeker Openoffice.org, Firefox en Evolution aanraden. Daar kunnen ze niets tegen hebben.

En wat betreft iemand van Canonical langs laten komen. Zelf hebben we ook nog een systeembeheerder en ik zelf + mijn broer gaan het promoten. En de systeembeheerder zal zeker zelf de extra hulp regelen (die hij nodig heeft).

Het is een middelbare school
Het gesprek is morgen.

Groet


Frederik
ik gebruik beide maar zou toch Thunderbird aanraden zodat men dat thuis ook kan gaan gebruiken.
Evolution is wat uitgebreider maar dacht niet dat er een windows versie voor is.

Ben benieuwd wat het opgeleverd heeft tot nu?????

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #33 Gepost op: 2008/02/12, 17:32:00 »
Citaat van: Dave
Evolution is wat uitgebreider maar dacht niet dat er een windows versie voor is.
Jawel hoor: http://shellter.sourceforge.net/evolution/
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

DennisDeLocht

  • Gast
Re: Ubuntu op school
« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/10, 12:36:45 »
Ik studeer op momenteel voor leerkracht informatica, jammer genoeg leren we niets over dit besturingssysteem.
Wel heb ik zelf al wat geëxperimenteerd met het Ubuntu en ben ik zeker onder de indruk. Scholen zouden op deze manier heel wat geld kunnen besparen.

Re: Ubuntu op school
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/13, 08:19:36 »
Jij boft maar.
Ik heb de systeembeheerder van mijn school Ubuntu een keer laten zien via Live-CD, en de effecten en al (niet alles, ik had maar een kwartier).
En tegenwoordig zegt ze al "NEE!" als ik alleen maar "Ubuntu", of "Linux", of "Gratis" zeg.

Offline woteb

  • Lid
Re: Ubuntu op school
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/13, 10:01:26 »
Ik heb het anders aangepakt. Eerst heb ik de portableapps.com programma's gedemonstreerd via een USB stick. De reacties waren in de trand van "Hé, dat is handig zeg, dat wil ik ook hebben." Nu zijn er al een aantal collega's die Portable Thunderbird, Gimp, firefox, VLC, Mplayer enz. op een USB stick hebben draaien.

Ze snappen nu ook al enigszins hoe mijn Linux-laptop werkt, want die programma's zijn hun nu niet onbekend meer.
Er is al één vertokte Windowsgebruiker zover dat hij met een Linux Mint en een Ubuntu live CD aan het werk is. Virtualbox is ook drempelverlagend zodat hij zijn Windowsprogramma's waar hij echt geen afstand van kan nemen, toch kan draaien.

Stapje voor stapje, demonstreren en zelf laten werken dat helpt goed. Je moet wel geduld hebben, maar enigen beginnen 'het licht te zien'.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Re: Ubuntu op school
« Reactie #37 Gepost op: 2009/08/13, 10:03:41 »
Jij boft maar.
Ik heb de systeembeheerder van mijn school Ubuntu een keer laten zien via Live-CD, en de effecten en al (niet alles, ik had maar een kwartier).
En tegenwoordig zegt ze al "NEE!" als ik alleen maar "Ubuntu", of "Linux", of "Gratis" zeg.
Dan denk ik dat je het erg aandringt. Dat vinden mensen niet prettig, ze moeten heel langzaam wennen aan een nieuwe wereld...

Re: Ubuntu op school
« Reactie #38 Gepost op: 2009/08/13, 18:27:26 »
Als je het beter leest, zie je dat ik zei, dat ik maar een kwartier had.
Als ik meer tijd had, had ik meer tijd ingestoken.
Maar goed, in dat lesuur, waren we 3 kwartier met z'n 3en (zij, ik, en een andere leerkracht) in een gesprek over hoe het met de ICT op school gaat (de beheerder was net nieuw toen die tijd).
Dan had ik een kwartier over om aan haar Ubuntu te laten zien.
En opstarttijd wordt meegerekend.