Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren via snap  (gelezen 1113 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Installeren via snap
« Gepost op: 2016/12/01, 11:32:39 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04

Ik heb deze week op OMG! UBUNTU gelezen, hoe je apps kunt installeren via snap.

Ik heb bij mij VLC verwijderd, en daarna VLC geïnstalleerd via snap.
Echter ik kon VLC nergens vinden, niet in de dash, en ook via de terminal kon ik het niet starten.

Hierna heb ik VLC weer verwijderd, en via de 'normale' manier geïnstalleerd.

Is er iets wat ik niet juist heb gedaan?  Ik had toch begrepen, dat vanaf 16.04 snap kon worden gebruikt.

Offline Tom

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/01, 11:59:00 »
Sorry maar ik snap de logica niet erg ,U had VLC al geïnstalleerd en ik neem aan het werkte goed ,waarom als nog VLC verwijderen ,en het terug installeren met dat snap geval ?. Waarom is het Software centre en of Synaptic dan niet goed daarvoor ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/01, 12:07:45 »
Heeft niet met logica te maken, ik wilde dit gewoon eens uitproberen. Als er nieuwe dingen zijn, wil ik er meer van weten.
Bovendien heb ik meerdere laptops, zodat ik het rustig eens kan uitproberen.

Ik had er al eerder over gelezen, maar ik begrijp nog niet echt wat snap inhoudt, dus vandaar het uitproberen.

Re: Installeren via snap
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/01, 12:15:50 »
@ sidonia,

snap of snappy in Ubuntu  --> info: https://www.ubuntu.com/desktop/snappy

http://www.howtogeek.com/252047/how-to-install-and-manage-snap-packages-on-ubuntu-16.04-lts/

https://utappia.org/2016/04/22/how-to-search-install-remove-snap-packages-in-ubuntu/

én, er is misschien nog meer informatie op het Web te vinden over 'snappy' in Ubuntu.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/01, 13:12:24 »
Ja, ik heb over snap al diverse dingen gelezen. Ik heb gewoon gedaan wat er stond.

sudo snap install vlc
Dat zou toch moeten werken. IK heb wel gezien, dat er wat werd geïnstalleerd, maar ik heb vlc niet kunnen opstarten.
Ik heb nog gezocht in synaptic, maar daar was vlc niet geïnstalleerd, dus ik begrijp het niet, ondanks al die websites met informatie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren via snap
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/01, 14:10:08 »
Hoi Sidonia,

Ik was ook geïnteresseerd in dat snap. Het is iets nieuws, dus dan wil ik dat wel weten. Bovendien ben ik ook nog steunpunt, dus dan heb je daar een tweede reden voor.

Die drie links zijn fijn, Spieke, maar die laatste doet bij mij een pop-up die me het hele beeld wegneemt en die ik niet kan sluiten. Ik wil ook niet meegaan in wat die popup voorstelt, dus die link kan van mij meteen weg.

Ik heb wel de hello-world snap geinstalleerd met

sudo snap install hello-world
Nou reageert mijn terminal als volgt:

just@just-Lat-Xub-1604-64:~$ hello-world
Hello World!

Maar in mijn menu is geen item te vinden, dus is het puur een terminal programma.

Ik wil natuurlijk ook een programma met een GUI zien gebeuren. Ik wil echter geen goed draaiende PC in de problemen zien. Erg vertrouwenwekkend vind ik echter dat hele snaps gebeuren niet. Een goede uitleg, in onze eigen taal, zou me erg welkom zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/01, 15:29:01 »
Ik heb snap hier ook even geprobeerd in Xubuntu 16.04.1 op de R61i notebook uit mijn onderschrift.
jolo@jolo-ThinkPad-R61:~$ sudo snap install vlc
vlc (stable) daily from 'videolan' installed

vlc 3.0.0 kan dan wel starten, op voorwaarde dat er in de home map geen bestand met de naam snap aanwezig is. Want dan krijg je deze foutmelding
vlc
2016/12/01 14:29:49.113541 cmd_run.go:179: WARNING: cannot create user data directory: cannot create "/home/jolo/snap/vlc/1": mkdir /home/jolo/snap: not a directory

Nadat ik tekstbestand snap had hernoemd naar snap.txt kon vlc 3.0.0 wel starten. Het is in synaptic niet te zien, dat vlc geïnstalleerd is. Want die toont alleen vlc 2.2. Echter gnome-software ziet vlc 3.00 wel.

Ik heb even gezocht naar Nederlandstalige info over snap. Ik vond alleen deze twee hyperlinks
https://tweakers.net/nieuws/112543/ubuntus-snap-apps-werken-nu-op-praktisch-elke-linux-distributie.html
http://www.pcmweb.nl/nieuws/ubuntus-snap-pakketten-draaien-op-meerdere-distributies.html
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren via snap
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/01, 17:19:02 »
Hoi jolo,

De versie uit de repo voor VLC is 2.2.2 en geen 3.0. Bij snap staat er "daily" bij. Dat had ik al eerder opgemerkt. Maar wat ik daarmee moet weet ik niet.

Die twee links geven alleen maar globale informatie. Daar heb je als gebruiker niet veel aan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/02, 13:30:24 »
Ik heb weer gewoon de versie uit de repo's geïnstalleerd.
Versie 2.2.2. Bij versie 3.0 kon ik geen ondertitels gebruiken, dus die versie is voorlopig afgevallen.

Voorlopig snap ik nog niet veel van SNAP.  Snap je?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren via snap
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/02, 14:21:16 »
Hoi Sidonia,

Ik snap ook geen snars van dat Snap.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren via snap
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/02, 16:37:35 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Installeren via snap
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/02, 23:28:40 »
Toevallig staat er in het laatste Linux Magazine ( http://www.linuxmag.nl/ ) van november 2016 een vrij uitgebreid artikel over snaps, helaas alleen in het papieren blad. Voorlopig lijkt het me nog niet erg geschikt voor de gewone gebruiker. Op termijn wel interessant, want je kunt als het goed is veel makkelijk een nieuwe versie installeren van een programma zonder conflicten met afhankelijkheden.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/04, 19:17:47 »
Oke, ik ga dit topic sluiten.

Re: Installeren via snap
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/04, 20:19:55 »
Ja dat begrijp ik Sidonia.
Ik begrijp er ook geen bal van.
Net als de rest van de geïnteresseerden op dit forum.
Behalve dat ze wat links kunnen geven.
Maar dat had ik ook kunnen doen.
Dus we zijn niks opgeschoten.
Op naar het volgende topic waar we niks wijzer van worden.
Tenzij er iemand is die eens een antwoord kan geven waar de TS  iets aan heeft.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installeren via snap
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/04, 20:35:32 »
Hoi Peter,

Ja, het is jammer. Nou lijkt me dat snap eens goed uitzoeken best doenbaar en ik heb er ook wel een oude laptop voor. Maar ja, je moet er voor gaan zitten. Waarom zou ik eigenlijk? We hebben toch al een goed installatie-gebeuren?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Installeren via snap
« Reactie #15 Gepost op: 2016/12/04, 21:33:12 »
Ja Just,
Dat is zeker jammer.
Maar zoals je al zegt hebben we nog andere mogelijkheden om software te installeren.

Maar toch ben ik net als Sidonia wel benieuwd hoe dat werkt met dat, door ubuntu geprezen, installeren via snap.

Ik begrijp dat bijna niemand hier op dit forum daar ervaring mee heeft dus zullen we dat dus maar proefondervinderlijk moeten gaan onderzoeken.
Als daar nog wat meer reacties op komen die wat meer duidelijk zijn dan zou dat zeer geapprecieerd worden.
En dan het liefst niet met 'links' maar met persoonlijke ondervindingen.
B.V.D.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/04, 21:40:52 »
Ik vind het niet zo erg hoor. Het leek me wel iets om te gaan uitproberen.

Komt beslist later nog wel een keertje goed. Voor nu even pas op de plaats.

Offline jolo

  • Lid
Re: Installeren via snap
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/07, 14:28:47 »
Inmiddels heb ik dat snap artikel dat erik1984 noemde, ook gelezen. Snap is nog in ontwikkeling.

Echter ik heb een srt ondertitel bestand toevoegen in, de door snap geïnstalleerde vlc 3.0.0 met succes kunnen testen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Installeren via snap
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/07, 16:29:00 »
Hallo, ik had niet eerder van Snap gehoord, dus even een kijkje genomen.

* Snap is ontwikkeld om elke Linux-applicatie inclusief alle afhankelijkheden (bibliotheken) te kunnen inpakken in een enkel zip-bestand.
* Dit zou op elke Linux-distrubutie installeerbaar moeten zijn (SuSe, Fedora, Debian, Ubuntu...).
* Een snap-applicatie kan zichzelf automatisch updaten.
* Ontwikkelaars kunnen snaps in meerdere 'kanalen' aanbieden: stable, candidate, beta en edge.
* Een via snap geïnstalleerd programma is alleen-lezen: (kwaadaardige) modificatie van programmacode is niet mogelijk.
* Een via snap geïnstalleerd programma kan alleen bij de data in z'n eigen directories of in door de gebruiker aangegeven mappen. Een snap-app kan dus niet je systeem doorspitten.
* Snap-apps kunnen met het besturingssysteem communiceren en daardoor bijvoorbeeld grafische functionaliteit zoals OpenGL aanspreken. Ook kunnen ze met elkaar communiceren.

Op zichzelf een interessante ontwikkeling natuurlijk. Als ik zin heb zal ik eens proberen een applicatie van github in te snappen. Lukt me dat, dan laat ik wel wat van me horen.