Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie blijft hangen  (gelezen 1381 keer)

tkonig

  • Gast
installatie blijft hangen
« Gepost op: 2009/02/24, 13:31:38 »
Hallo,

Ik gebruik de CD KUBUNTU 8.10 die op andere systemen wel wil installeren, maar nu niet.
Ik heb van deze hardwareuitvoering wel 4 systemen staan en ze vertonen allemaal hetzelfde verschijnsel, dus het zal wel hardware gerelateerd zijn.

Tijdens de installatie liep het niet lekker. De muis bevriest bij het welkomscherm dat zegt dat het stap 1 van 6 is.
Ik had het vermoeden dat er meer geheugen nodig was (dus 256Mb uitgebreid naar 512Mb).
Daarna liep het iets beter. De installatie komt to er een desktop met achtergrond te zien is en meerdere buttons onder in de taakbalk. Op het scherm een window waarop staat "desktop" waarin ook het woord installatie te zien is. Dan bevriest de boel weer.
Opvallend is de muis die op het scherm bevriest en hier en daar nog een muisafbeelding laat staan. Niets reageert meer; CD-lade niet meer open, toetsenbord werkt niet en dus ook die muis niet meer.
Wie kent het verschijnsel en weet raad?

Groeten, Taeke
leraar ICT op de Mulock2000

Offline track

  • Lid
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/24, 13:55:03 »
Hoi Taeke,

welkom op het forum !

Wil je even uitleggen welke installatie-CD je gebruikt en wat de hardware precies is ?
Anders wordt het toch een beetje zeilen in de mist.

track

tkonig

  • Gast
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/24, 14:34:03 »
Hallo,

Het zijn P4's (1,4Mhz), 3 jaar oud, standaard 256Mb geheugen, maar ik zet er zo een 256Mb bankje bij.
Het is een K8M8200-M2 moederbord.
Het bevriezen van de muis is het voornaamste verschijnsel. Het lijkt wel een verkeerde interrupt of zoiets??
Ik heb er een hele berg van, nadat ik ze van mijn vorige werkgever cadeau kreeg. Ze komen uit een netwerk, dus moet ik er een besturingssysteem opzetten. Ik wil liefst geen Windows.

Wanneer het niet lukt, moet ik uiteraard wel gewoon Windows installeren, maar liever dus niet.

Groet, taeke
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 14:38:37 door tkonig »

tkonig

  • Gast
Oeps, de installatieCD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/24, 14:35:29 »
Het is de 8.10 desktop KUNBUNTU-versie, die ik met iso-burner netjes heb gebrand en waarmee ik andere systemen feilloos kan installeren. De CD is dus in orde.

Taeke
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 14:38:23 door tkonig »

Offline track

  • Lid
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/24, 14:41:15 »
Nee, de CD is het probleem niet.  Maar misschien de hardware.  Wat zit er in je comp ?  (videokaart ?)

track


p.s. Er zijn verschillende vastlopers bekend ivm de *ubuntu versie 8.10.  Misschien is het probleem makkelijk te omzeilen door
      de "*ubuntu 8.10 8.04 LTS" te gebruiken.

pps: sorry, tikfout. 8.04 LTS uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 15:04:41 door track »

DarkEra

  • Gast
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 14:58:57 »
Ubuntu 8.10 LTS? Die is er niet. Wel Ubuntu 8.04 LTS. ;)

Offline ruujan

  • Lid
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 16:41:15 »
Ik heb dat ook wel eens gehad. Ik meen met Feisty. Als je de Alternate CD downloadt, dan gaat het waarschijnlijk wel.


Citaat
Het bevriezen van de muis is het voornaamste verschijnsel. Het lijkt wel een verkeerde interrupt of zoiets??

De tijd van interrupts en poortsettings e.d. zijn we hopelijk een beetje voorbij. Soms wordt ik er 's nachts nog wel eens wakker van, badend in het zweet =D. Maar kun je dan niet een USB-muisje proberen tijdens de installatie?

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/24, 19:02:03 »
En anders kan je in de kernel-line het volgende toevoegen: pnp=off  (Plug and Play, of in bios dit uitschakelen en op Off zetten) Dit kan de oorzaak zijn omdat het comps zijn die in een netwerk gebruikt werden en de hardware moest herkend worden door de centrale werkeenheid (of hoe noemen ze dat?)

Of de alternate-cd gebruiken.

Zoek ook eens via google met: pentium 4+Ubuntu
Soms zijn er problemen met een pentium 4 in verband met een softwarematige dual processor erin. (Iets in die zin)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 19:04:26 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

tkonig

  • Gast
Re: installatie blijft hangen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/25, 07:57:47 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga er vandaag (*nieuwe dag, nieuwe kansen..) weer mee aan de gang.
De pc heeft overigens geen dualprocessor(optie).
De video zit onboard en werkt volgens mij wel ok. Ik kom namelijk een heel eind, met achtergrond en alles erop en eraan. Dan loopt dus de muis vast.
Ik ga zeker de usb-muis eraan hangen.
pnp uitschakelen zie ik tegenop. Ik verwacht dan alles verder handmatig te moeten instellen en (K)UBUNTU is nog redelijk onbekend voor me.
Die alternate versie moet ik even naar kijken. Wat het is herken iki nu nog niet helemaal, maar ik lees er hier en daar wel over als een oplossingsmethode voor vastlopers.

Ik laat weten hoe het gaat. Dat duurt waarschijnlijk een paar dagen (ik moet immers ook lesgeven...)

Groeten, Taeke