Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf wordt niet meer herkend  (gelezen 9052 keer)

reneke

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Gepost op: 2008/10/26, 09:53:35 »
Mijn computer ziet mijn harde schijf niet meer.
Sinds gisteren...
De besturing niet maar de gehele schijf zelf ook niet.
In de bios ben ik ook even wezen kijken maar ook daar is hij verdwenen.
Dvd branders ziet hij nog wel alle 2.

Het gaat om een western digital wd800 sata aangestuurd.

Kabeltjes zitten goed iemand een idee wat het verder nog kan zijn?

Groetjes Rene

Offline jespdj

  • Lid
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 10:01:44 »
Dat klinkt als een hardwareprobleem. Je kunt proberen de harde schijf in een andere computer aan te sluiten. Doet hij het daar ook niet, dan is het waarschijnlijk de schijf die kapot is. Doet hij het daar wel, dan is er waarschijnlijk iets in je computer kapot (er zou iets met de harddisk controller op het moederbord aan de hand kunnen zijn).

Hoor je de schijf nog wel draaien als je de computer aan zet?
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

reneke

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/26, 10:18:02 »
In een andere computer zetten is voorlopig geen optie want ikzelf heb wel meerdere computters maar allen zonder sata.
Het zijn dus oude computers.
En in een andere computer zetten bij iemand anders gaat ook even niet want ik zit met mijn been in het gips.

De harde schijf hoor je wel draaien. maar verder niet krassen wat normaal zou moeten bij het opstarten.
Ik heb voor de zekerheid de voedingskabel van een andere aansluiting gepakt maar ook dat helpt niet

Rene

Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/26, 11:46:51 »
Weet je 100% zeker dat hij draait ??
het kan ook een fan zijn namelijk.

Als een HD niet draait heb je dit probleem,

oplossing ervoor is tijdens het aanzetten van de pc met het handvat van een schroevendraaier tikken op de HD.
Dit triggert hem meestal om te gaan spinnen.

Echter het betekent ook dat er vette problemen zitten in de HD, en zaak is dan om een andere HD ernaast te hebben om gelijk 1-op-1 de hele HD te kopieren.

bijv. met Acronis True Image.

In het minst erge geval zou het sata kabeltje niet goed erin zitten of misschien stuk zijn, wat ik wel erg wazig vind, maar zeg nooit - nooit !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Digibeetje

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/26, 13:23:21 »
Probeer een andere SATA aansluiting, vaak zitten er meerdere,
alleen met een andere PC kun je testen of de schijf goed is...
Of heb je nog een losse SATA kabel van een ander apparaat als de DVD speler, even lenen en kijken of het de kabel is.

 Zo wilde ik een nieuwe printer kopen maar het was dus een goedkoop USB kabeltje wat soms wel en dan weer niet werkte.

reneke

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/26, 19:15:33 »
Een andere sata kabel heb ik inmiddels ook geprobeerd.

{  Digibeetje }  een printerkabel maakt wel wat meer beweging mee als een sata kabel wat 5 jaar lang in de computer zit en nooit bewogen word. maar ik begrijp wat je bedoeld het zou inderdaad kunnen.

{  Gandyman  } De harde schijf draait 100% zeker in de harde schijf zit maar 1 motortje en als je de schijf eruit haald dan voel je die goed lopen.

Tikken op de harde schijf dat is een goeie die zal ik onthouden maar bij mijn schijf hielp het niet.
Het zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn want hij was amper een paar uur uit geweest maar dat wisten jullie niet.

Een harde schijf op de ide aansluiting werkt goed.
Verder heb ik ook een andere sata aansluiting op het moederbord geprobeerd maar dat hielp ook niet.

Blijven dus nog steeds over de harde schijf of het moederbord wat niet goed is.


Ik probeer wel even een andere computer zodra ik weer kan lopen dan komt dat goed.
Alhoewel zo'n celeron 500 mhz toch wel snel verveeld.
ddddaaaannnnnn    mmmmooooeeeetttt    jjjjeeee    zzzzoooo    llllaaaannnngggg wwwwaaaacccchhhhtttteeeennnn


Toch allemaal bedankt voor jullie tips

Rene

reneke

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 22:11:41 »
Dat mag je uiteraard vragen
De harde schijf is zoń 3 jaar oud.
Ik heb er verder nooit niets verdachts aan gehoord anders had ik natuurlijk eerder aan de bel getrokken.

Er is vandaag iemand een andere harde schijf komen brengen dus dat ga ik morgen proberen.

Ik heb wel een andere pc die heb ik voor nood altijd wel 1 of 2 staan nu werk ik des tijdelijk op een celeron 500 mhz .
Maar dat is toch niet meer van deze tijd.

Ik kom er zo wel weer uit

Bedankt allemaal

Rene

Offline mrGee

  • Lid
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/27, 22:29:12 »
Hallo

Wel frappant; ik heb hier oa. diverse defecte WD schijven liggen, wd200 wd400 (weliswaar geen sata maar pata) en
wel allemaal de interface defect. Ik heb nog wel de data daar af kunnen halen, het mechaniek en de platters
waren nog in orde, schijfjes draaiden ook nog. Ik heb gewoon de print van een werkende WD van exact hetzelfde
type even overgezet, de data eraf gehaald en ze weggedaan.
Typisch dat jouw sata WD nu ook de geest gegeven heeft. Ik vertrouw WD dus niet meer zo. Misschien ken je iemand
met nog zo'n drive en wil hij meewerken aan jouw experiment. (Het kan natuurlijk ook het einde van zijn eigen schijfje
betekenen, statische overslag, of stiekum toch een mechaniek probleem dat de interface ook nog eens om zeept helpt enz enz.)

Groeten en succes Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

reneke

  • Gast
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/27, 22:51:50 »
Sterker nog ik heb deze week ook voor iemand een nieuwe computer moeten instaleren met daar ook een wd schijf in
Deze heb ik 1 keer geïnstalleerd
en daarna was ik hem in de bios ook kwijt en starte dus ook niet meer op
Deze heb ik natuurlijk gewoon terug laten brengen onder garantie.

Maar goed probleem is voorlopig opgelost.

Wat voor schijven raden jullie nog aan?

Offline heir4c

  • Lid
Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/28, 00:07:56 »
Mactor en Seagate evt.

Wat je ook nog kan proberen is je HD afkoppelen (aan moederbordzijde) en opstarten, dan comp. uitzetten en de HD weer aankoppelen. Ook kan je het bios laten zoeken naar je HD. en kijk ook eens of de 'Plug and Play O/S'  op 'Off' staat. (Of 'No' of 'Disabled'
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Harde schijf wordt niet meer herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/29, 01:23:38 »
Alsjeblieft geen Maxtor en Seagate ??

Op dit moment roelt Samsung en Hitachi, ook kwa snelheid en geluid.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D