Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop batterij duur in Ubuntu  (gelezen 2934 keer)

V_jeroen

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Gepost op: 2008/04/07, 06:00:05 »
In Windows had ik altij een batterij duur van 2u 30. Nu blijkbaar in ubuntu is dit maar 1u en 10 min.
Maar al mijn devices staan volgens mij nog aan , brightness verander ook niet dus er is geen enkele instelling verandert.
Nu ik zie wel dat mijn brigtness naar benden gaat , maar de brightness van het scherm verandert niet?

Is er geen programma in Ubuntu (dat zoals vista) via bepaalde schema's de batterij levensduur kan verlengen ?
Dus bluetooth , netwerk , USB uitschakelen en CPU frequentie aanpassen ? Is er geen all in one oplossing voor?

Laptop-mode-tools , is niet echt zo'n goede oplossing volgens mij. Aangezien ik nog maar 1u en 10 min heb met een 9 cell lithion batterij.

Greetz

Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 11:38:12 »
Normaal gesproken ( gezien de ervaringen ) gaat de batterij juist veel langer mee in Ubuntu in vergelijking met windo.... ??

Welke versie nummer van Ubuntu gebruik je op dit moment ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 13:15:02 »
Citaat van: Gandyman
Normaal gesproken ( gezien de ervaringen ) gaat de batterij juist veel langer mee in Ubuntu in vergelijking met windo.... ??

Welke versie nummer van Ubuntu gebruik je op dit moment ?
Dit heb ik ook helaas. bij mijn toshiba zat een energie beheer porgramma die alles uitzette als ik daar voor koos, geen wifi, geen hoog back-licht op me scherm en nog meer van die kleine tweaks waardoor hij veel langer mee ging..

Onder ubuntu moet ik dit handmatig doen, dus wifi kaart uit, scherm licht lager zetten, en hierdoor had ik uit eindelijk wel weer dezelfde batterijduur terug :)... misschien is kijken of het handmatig te doen is op jouw laptop?

Offline driesv

  • Lid
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/07, 17:41:00 »
Ik hoorde ook mensen zeggen dat de batterij langer meegaat met ubuntu.
Maar bij mij is dat helemaal niet het geval.

Bij Ubuntu haal ik 1 uur.
Bij Windows haal ik 2u45.

Bij dezelfde schermhelderheid, wifi aan.
Bluetooth staat af in Linux, staat aan in Windows.

Dus wanneer ik geen netstroom heb, ben ik meestal jammer genoeg genoodzaakt in Windows te werken.

Tenzij daar een oplossing voor bestaat. (Scherm aanpassen kan ik ook in Windows, dus dat is niet de verklaring)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 18:24:02 »
Ik las deze post vanochtend omdat de titel me aansprak: ik heb namelijk ook het idee dat mijn laptop veel sneller leeg is in Ubuntu dan in Windows. Toen ik de reactie van Gandyman las, dacht ik dat het wel aan mij zou liggen. Ik heb het namelijk nooit nagemeten.

Aangezien er nu drie uit de vier hetzelfde melden wil ik me ook graag aansluiten.

Wat me trouwens opvalt is het volgende: Mijn Dell XPS1330 heeft in Windows een probleem met de spaarstand van de (intel dual core) processor: als de processor in een energiezuinige stand (speedstep technologie) gaat, begint het ding te piepen (CPU whine). In Ubuntu heb ik deze piep nog nooit gehoord. Hieruit zou je kunnen afleiden dat Linux niet kan omgaan met de speedstep technologie van intel en hierdoor minder energie-zuinig is.

Ik heb geen idee of dit waar is, het is maar een idee!

Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/07, 18:37:36 »
Mijn idee voor mijn laptop is als volgt:
Ubuntu houdt de temperatuur van de grafische kaart en CPU 5 tot 10 graden lager. Hierdoor moet de fan vaker en harder draaien. Kost ook stroom :P

Maar verder zit er bij mij geen/weinig verschil in. In Windows heb ik een zogenaamde energiespaarstand, en haal ik 1,5 uur. In Ubuntu heb ik alles gewoon aan, en haal ik ook 1,5 uur. Altijd aangewezen op netstroom dus ;)

btw, mijn lokale server is een oude laptop met Ubuntu (met grafische schil) erop. Deze haalt ineens weer 3 tot 4 uur op de accu! Maar dan is het scherm wel dichtgeklapt natuurlijk.
Op de chat te vinden als debiantux

Hendrikdegraaf

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/08, 10:58:37 »
Inderdaad, het scherm kan wel tot 60% van het stroomverbruik van de laptop in beslag nemen. Dat klopt dus ook met jouw situatie.

Waarschijnlijk doen laptops op "vol verbruik" in Linux het net zo goed als Windows. Misschien zelfs beter, wie weet.... Ik heb echter het idee dat de spaarstanden niet zo ver ontwikkeld zijn als in Windows. Ik bedoel hier niet de slaap- en pauzestand mee, maar zoals de topicstarter zegt CPU frequenties, USB uitschakelen, enz.

Op internet vind ik echter niets dat mijn indruk bevestigd....

Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/08, 11:43:46 »
Juist die speedstep technologie werd geroemd van (ik dacht ) 2 kernels terug. ??
Dat daardoor de pc een stuk minder stroom verbruikte..

Mja het scherm had ik idd niet aan gedacht, indien dit proggie niet goed werkt word hij niet echt veel zuiniger.

Waar ik nu nog wel nieuwsgierig naar ben is welke versie we hier over praten?
Indien dit 8.04 is zou het nog kunnen komen omdat nog niet alle software correct werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline petervs

  • Lid
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/08, 15:09:42 »
Ik kan niet vergelijken, want ik heb alleen Ubuntu op de laptop, maar de batterij gaat ong. 2,5 uur mee.
Als ik de stekker eruit trek zie ik dat het scherm minder licht geeft (wel genoeg).
Ubuntu MATE 16.04

Hendrikdegraaf

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 15:30:09 »
Ik heb in ieder geval over 7.10. Maar ik heb hoge verwachtingen voor 8.04!

Bij mij gaat het scherm gewoon goed op donkerder als ik de netstroom eraf haal. Behalve slaapstand lijkt alles bij mij goed te werken.

Probleem is dat ik het nooit heb opgemeten, ik weet dus niet 100% zeker of de batterij ook daadwerkelijk minder lang mee gaat. Om dit te meten zou ik dus continu de computer in gebruik moeten hebben, want anders is het oneerlijk vergelijken i.v.m. de slaapstand die wel werkt in Vista. Ik zou niet weten wat ik moet gaan doen in Windows voor 2,5 uur achter elkaar. ;)

Groet,
Hendrik

deKeijzer

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/08, 15:39:42 »
In je bios word meestal aangegeven of je laptop backlight nog evenveel licht mag geven als hij niet op de netstroom zit. De mijne heb ik dan op maximaal 60% gezet. En dan in ubuntu zelf zet ik hem gewoon op 100%
Verder heb ik met ubuntu tweak aangegeven dat hij op de accu energie besparend moet zijn en niet op prestaties gericht moet zijn ;). Verder heb ik de prestatie waarden als hij op de batterij werkt gezet op 20 ( van de 100) daarmij houdt hij het in ubuntu net zo lang vol als in vista. En meestal nog iets langer zelfs :).

Offline Kees3

  • Lid
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/08, 15:40:37 »
Heb je misschien de 64-bit versie geinstalleerd? Ik meen eens iets gelezen te hebben dat speedstep niet goed werkt voor 64-bit bij 7.10 of ouder. Vanaf 8.04 zou het wel moeten werken.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/09, 09:53:10 »
Nee, ik heb de 32-bit versie.

@de Keizer: Ubuntu Tweak, wat is dat? Het klinkt nuttig ;)

deKeijzer

  • Gast
Laptop batterij duur in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/09, 12:55:53 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
Nee, ik heb de 32-bit versie.

@de KeiJzer: Ubuntu Tweak, wat is dat? Het klinkt nuttig ;)
Dat helpt je met allerlei instellingen makkelijk aan te passen zonder elk menu te openen :).
Voor de rest zou ik zeggen kijk even rond met google.
Verder is de geschatte tijd in het systeemvak niet helemaal correct. Hij zegt bij mij met volle batterij 2 uur, maar meestal haal ik er minstens 2.5 uit.