Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Nieuwe pc, even orienteren  (gelezen 5412 keer)

[opgelost] Nieuwe pc, even orienteren
« Gepost op: 2010/12/23, 00:56:55 »
Aangezien het bijna kerst is, ga ik mezelf even trakteren op een leuk cadeautje :) En nu had ik een leuke pc op het oog, maar wilde even weten of deze problemen zou geven met Ubuntu. Nu heb ik hieronder even de belangrijkste componenten neer gezet:
Moederbord: Biostar AM3TA770XE3 S/GBL/ATX
Processor: AM3 AMD Athlon2 X4 645
Videokaart: 5670 ATI HIS HD 5670 IceQ

Met deze pc zullen vooral films worden gekeken (liefst in HD uiteraard), en af en toe een game worden gespeeld. Echter zijn deze games niet echt veeleisend (savage en savage2). De pc wordt op een tv aangesloten (1980x1080, 32 inch), maar elke videokaart heeft tegenwoordig wel HDMI aansluitingen dacht ik. Nu weet ik dat nvidia over het algemeen beter ondersteund wordt, en dat intel processoren zuiniger zijn. Echter zijn beide ook duurder :P Nu zit ik dus met de volgende afwegingen:
1. Is deze pc goed genoeg voor mijn eisen?
2. Hoe is de ondersteuning van de hardware in Ubuntu? (misschien zijn hier mensen met ervaringen met de processor/videokaart)
3. Hoeveel verschil zit er werkelijk tussen de athlon2 X4 en de phenom2 X4 processor? De specificaties ontlopen elkaar weinig, maar de athlon verbuikt aanzienlijk minder stroom. Wellicht ook mensen die hier ervaringen mee hebben?
4. Of haal ik met deze pc een hoop problemen in huis, en kan ik beter kijken naar een alternatief?

bvd
« Laatst bewerkt op: 2010/12/25, 12:12:20 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 04:38:54 »
Biostart moederbord vind ik bijna geen hits op google, dus word niet veel verkocht.
Op 2 website gekeken of er biostar word verkocht, nee word niet verkocht.
Koop een asus of gigabyte moederbord, dan heb je meer kans dat het goed werkt.

Hier vind je veel info over hardware, dus welke je kunt kopen.
http://gathering.tweakers.net/
Hier vind je welke voeding moet ik kopen(voeding is het belangrijkste van je pc, jij noemt deze niet op).
Op de site staan ook samengestelde pc's, langzame tot zeer snelle.
En niemand stelt een pc samen met een biostar moederbord.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/23, 04:51:05 door jan11000 »

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 12:17:54 »
Ik ben niet erg bekend met alle merken, maar ik heb op basis van jou argumenten een andere samenstelling gemaakt met een ander moederbord. Mijn huidige samenstelling is als volgt (weer compleet anders :P)

Apparaat type             Product
Processor koeler             Arctic-Cooling Freezer Xtreme Rev.2
Grafische kaart (PCIe)     Club 3D CGAX-57724DPO (ati radeon HD5770)
Processor                     AMD Phenom II X4 955
Voeding                     OCZ StealthXStream 2 700W
Behuizing                     Aerocool Vx-9
Case-fan                     Aerocool V14 BlackLine Edition
Blu-ray Brander             LiteOn IHOS104
Moederbord             MSI 760GM-E51
Harddisks (SATA)     Hitachi HDS721010CLA332
Geheugen    Kingston      ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit

Ik kon zo snel geen problemen vinden met deze hardware op het internet, ook deze videokaart schijnt weinig problemen te geven. Maar echt zeker ben ik (nog) niet, dus zijn er nog dingen waar ik hier echt op moet letten? Of eventueel onderdelen zou moeten wisselen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/23, 12:27:29 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 14:44:06 »
Ik zou in ieder geval beslist geen ATI-videokaart kopen, maar een Nvidia.

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/23, 16:19:25 »
Ik zou in ieder geval beslist geen ATI-videokaart kopen, maar een Nvidia.

Wordt moeilijk als het een PC van een computerfabrikant is (HP, Toshiba, Asus enz.); bijna allemaal gebruiken ze namelijk ATI tegenwoordig. Heb het zelf meegemaakt bij o.a. de Media Markt en de MyCom 1-2 weken geleden. Ik kwam nauwelijks nog een PC met nVidia tegen. Tot mijn spijt, want ik heb altijd ruzie met die ATI-drivers...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/23, 17:35:52 »
Beste plaats om een pc uit te zoeken is, http://gathering.tweakers.net/
Hier vind je veel voorbeelden van samengestelde pc's, deze kun je dan in elke winkel laten bouwen, of zelf bouwen natuurlijk.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72

Voorbeelden:

[BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem nov - dec 2010
[BBG] Budget-gamesysteem januari 2011
[BBG aanschaf] Multimediasysteem november - december 2010
[BBG] Game en high-end gamesysteem januari 2011 word elke 3 maanden vernieuwd.
[Ervaringen] All-in-one Desktops
[Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 7
[BBG aanschaf] Gamesysteem november - december 2010
[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook december 2010
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[BBG aanschaf] PC voor fotografen
[BBG aanschaf] Thuisserver - special

Voordeel is je koopt niet een te oude/langzame pc, zeker als je niks weet van hardware.
Je krijgt ook nog veel meningen van andere tweakers die kennis van zaken hebben.
In een winkel krijg je nooit goede uitleg.
Een goedkope pc is ook niet geod, want die zal altijd langzaam zijn, of veel te goedkope spul ingebouwd, of oude hardware die langzaam is.

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/23, 17:38:10 »
De genoemde linken die ik heb staan, bekijk die dan maar eens. Genoeg nVidia pcs.
Maar jullie lijken alleen maar te kijken naar winkels zoals Media Markt en MyCom en zo. Ten eerste zijn die duur en ten tweede zijn die niet heilig.

Mijn pc's (en die van dochterslief ook )komen allemaal van de winkel af waar ik de linken heb gezet en ik heb nog nooit 1 pc gehad met een ATI, omdat ik weet dat dat moeilijkheden gaat opleveren met Ubuntu/Mint.



Media Markt is alles behalve duur.
Maar inderdaad gebruiken jou linken ook nVidia; echter wilde ik waarschuwen voor als de TS in de winkel ook een kijkje wilde nemen en als tip naar Pjotr ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/23, 17:49:11 »
Koop een Mac en je bent alle zorgen los. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/23, 20:12:46 »
Koop een Mac en je bent alle zorgen los. :D

grapjas :P Maar ik zal niet beginnen aan de ati-kaarten, en zeker linkjes van femke bekijken. De prijzen vallen daar erg mee, dat is altijd een pluspunt. Tweakers kijk ik soms ook al op, vooral om de onderdelen apart te bekijken. Maar allemaal bedankt voor de adviezen, ik zal vanavond of morgen de uiteindelijke samenstelling proberen te maken :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/23, 20:45:23 »
Koop een Mac en je bent alle zorgen los. :D

Mijn iMac heeft een ATI-videokaart. Die iMac die ik vorig weekend gekocht heb. Nieuw.
Grapjas :D

Offline Gnome.

  • Lid
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/23, 21:32:06 »
OS4free verkoopt Ubuntu pc's; misschien zit daar iets bij wat je zoekt.
Hun systemen worden voorzien van Ubuntu.

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/24, 10:58:05 »
OS4free verkoopt Ubuntu pc's; misschien zit daar iets bij wat je zoekt.
Hun systemen worden voorzien van Ubuntu.

Correctie: zijn ;) OS4Free wordt gedraaid door Maarten van dit forum ;)
Maar inderdaad heeft OS4free ook hele leuke PC's :)

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/24, 15:08:03 »
Wil je zelf een leuke, kleine, snelle multimedia pc bouwen kan ik je deze onderdelen aanraden.
Al eerder gebouwd met zeer goede resultaten.
Hij is ook snel genoeg om diverse spellen op te spelen, en de ingebouwde specs zijn echt geweldig om er films of andere multimedia mee te bekijken of te beluisteren.

DVD brander € 48,40
Ik had deze Samsung DVD Slim Slot-In SATA | SN-T083C/BEBE maar die hebben ze op dit moment niet.

Je zou ook voor deze kunnen gaan http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&s=1&a=195536

Zotac € 150,80
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=207368

Link naar Zotac website: http://www.zotac.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=100002&lang=em

Geheugen Corsair 4 Gig € 110,60
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=67254


NOAH kast. € 79,90
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=165801

Harddisk € 88,50
http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=195360

Wat je overhoud is een zeer kleine en krachtige pc die geen lawaai maakt en zeer zuinig is in stroomgebruik.
Gemiddeld ligt dit tijdens hard werken rond de 30W.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/24, 15:55:26 »
Maar jammer dat OS4free hij zo duur is.

Het is altijd gemakkelijk roepen dat het duur is. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je als kleine computerboer, die computers zonder windows wilt inkopen, aangewezen bent op een zeer beperkt aantal leveranciers; de meesten weigeren je domweg. Ook heb je natuurlijk niet de inkoopvoordelen die de Mediamarkten e.d. krijgen.

Qua prijs is concurreren dan ook onmogelijk, tenzij je er zelf geld op wilt toeleggen. Mensen die Ubuntu een warm hart toedragen, zouden ook andere overwegingen kunnen hebben om toch te kopen bij de aanbieders die hun nek uitsteken om tegen de stroom in toch Linux voorgeinstalleerde computers leveren. Daarbij heb je dan ook de garantie dat de hardware functioneert met Linux.


Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/24, 16:02:11 »
Catharina +100

Helemaal met je eens :)

Re: Nieuwe pc, even orienteren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/25, 00:20:31 »
Na al deze adviezen heb ik her en der onderdelen los gekocht, welke ik dan zelf in elkaar zal zetten. De linkjes van Femke heb ik doorgestuurd naar een kennis van mij die nog een budget-pc zocht. Ik weet zeker dat hij daar zal slagen :) Mijn volgend projectje wordt een energiezuinige server (lokale file-server, eventueel met downloadoptie), maar daar wacht ik nog even mee. Al zijn adviezen op dat gebied ook uiteraard welkom, dan kan ik me daar ook alvast in verdiepen.

en iedereen nog een fijne kerst toegewenst natuurlijk ;)
Op de chat te vinden als debiantux