Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu installeren met draadloos internet  (gelezen 5181 keer)

Offline Trabant

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu installeren met draadloos internet
« Gepost op: 2011/10/08, 10:26:54 »
Hallo,

heb nu al op verschillende laptops ubuntu geïnstalleerd, maar daarbij was het gemakkelijk om deze op een kabel aan te sluiten. Nu ga ik voor de eerste keer op een oudere desktop installeren, maar hier heb ik normaal draadloos internet op en het is vrij lastig om deze ergens te zetten waar ik een kabel kan aansluiten.

Op de website van Pjotr (deze raadpleeg ik altijd voor het installeren) staat dat het aangeraden is om de kabel aan te sluiten.
Nu is mijn vraag of het echt problemen geeft om met draadloos internet te installeren?

Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/10/18, 21:31:47 door Trabant »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/08, 10:58:48 »
Als tijdens de installatie ervoor gekozen wordt "geen updates" binnen te halen, dan is volgens mij ook geen internetverbinding nodig. De installatie verloopt hierdoor sneller. De updates kunnen namelijk ook later worden opgehaald.
Ziet trouwens deze oudere notebook de draadloze verbinding?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/08, 11:03:42 »
Nadeel kan zijn dat er geen update's binnen komen, voor bijv je draadloos hardware.
Werkt je draadloos internet vanaf je livecd?

Ook zul je als je internet weer werkt ,na installatie, je software installaties(resources) moeten wijzigen van cd naar internet, anders gaat ubuntu bij software installeren naar je cd zoeken ipv van de server de software halen.

Dus beter is om toch een kabel te gebruiken.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/08, 11:25:26 »
@HarzG: het gaat hier om een oudere desktop en geen notebook. Ik heb recent een draadloze netwerkkaart (die dus compatibel is met de router) geïnstalleerd in deze desktop.

@jan11000: ik heb om eerlijk te zijn ubuntu met livecd getest toen ik nog geen draadloze netwerkkaart en dus geen internet had. Het eerste wat ik sowieso ga doen is dit testen.
Ik wil hem dus liefst installeren MET draadloze internetverbinding, komen er dan ook geen updates binnen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/08, 11:39:47 »
Dan komen er enkel updates binnen als je draadloos internet werkt via de liveCD. Maar dan nog is er kans dat de verbinding tijdens het downloaden onderbroken word. Wat je niet hebt als je hem even aan de kabel legt.
Ook voor de taalpakketten heeft ie verbinding nodig.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/08, 16:05:43 »
Het is echt geen probleem om zonder internet te installeren, en later vanuit het geïnstalleerde systeem draadloos internet in te stellen en de nodige updates te doen.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/09, 20:06:51 »
Ik denk dat ik het maar gewoon eens ga proberen zonder kabel en met draadloos internet. Indien het slecht afloopt weet ik dat ook weer voor in de toekomst.

Maar eerst heb ik een ander probleem: ik wou dus met GParted al een partitie maken voor Ubuntu, maar ik krijg de ntfs (=enige partitie aanwezig op pc) niet verkleind. Hierover heb ik diverse topics op dit forum en andere fora gevonden omtrent dit probleem, maar ik kom er niet echt wijs uit welke oplossing ik heb beste kan gebruiken.

Het eerste wat ik in elk geval ga doen is defragmenteren. Als het dan nog niet lukt, wat denken jullie dan dat ik het beste doe?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/09, 20:17:00 »
Het mooie van Ubuntu is, dat sinds 11.10 zowel de live-CD als de Alternate-CD met draadloos internet kunnen werken.
Om eerlijk te zijn, ik heb mijn laptop nu ruim 2 jaar, en heb nooit iets anders dan draadloos gebruikt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/09, 20:22:01 »
Ik dacht eigenlijk 11.04 te installeren.

Maar heb jij ook draadloos internet gebruikt tijdens de installatie?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/09, 20:24:36 »
Dat heb ik nooit anders gedaan, het enige nadeel is, dat je altijd de live-CD moet gebruiken.
Eerst opstarten, en NIET kiezen voor installeren.
Dan het WiFi aanzetten en controleren of je verbinding hebt.
Dan kies je voor installeren en moet je antwoord geven op de vragen die gesteld worden.
Zolang het systeem bezig is, kan je gewoon gebruik maken van het systeem, maar het is wel traag, vanaf CD en tijdens installeren ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/09, 20:35:10 »
OK, dan zal het zeker geen probleem zijn. Ik installeer namelijk ook altijd vanaf de live-CD, maar gebruik de computer dan niet. Ik heb de Live-CD ook al even geprobeerd (start trouwens sneller dan Windows XP op HD  =D) en de Wifi werkt, zal dus wel geen problemen geven.

Btw, kan het dat jij ubuntu 10.10 hebt ipv 11.10, als ik op de ubuntu-website kijk zie ik namelijk als laatste versie 11.04 staan.

Nu alleen nog weten hoe ik een tweede partitie kan maken??

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/09, 20:48:04 »
Eerst het belangrijke:
Op de live CD staat Gparted, hiermee kan je partities maken en verwijderen, dat werkt makkelijker dan wanneer je het tijdens de installatie doet.

Dan het minder belangrijke:
Nee, ik gebruik 11.10, maar die wordt pas deze maand vrijgegeven.
Voor de ontwikkeling heb je een aantal idioten nodig, die alles uitproberen en de fouten rapporteren, ook wanneer hun systeem crashed.
Één van die idioten ben ik ..... :lol:
Voor de goede orde, in het begin (5 maanden voor de release) installeer ik het op een USB schijf, dan kan mij niet veel gebeuren.
Zodra het stabieler lijkt, installeer ik het op een test-partitie, dat gaat bijna altijd goed, maar je loopt risico's.
Op dit moment is 11.10 is bijna volmaakt, maar wanneer je geen ervaring hebt, is het veiliger om 11.04 te gebruiken, of de laatste LTS versie (10.04).

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/09, 21:03:27 »
Dat wist ik dus, want zonder die GParted zou ik nooit kunnen hebben geprobeerd mijn NTFS te verkleinen om daarna een partitie te maken. Vind dit veel simpeler dan het tijdens de installatie te doen.

Ik zoek dus de beste mogelijkheid om mijn NTFS te verkleinen.


En over die 11.10: daar had ik totaal niet aan gedacht  :)!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/09, 21:21:47 »
Nu weet ik niet hoe groot je HD is, maar ik adviseer altijd het volgende:
De 1e partitie moet een primaire partitie zijn, voor Windows (20GB moet voldoende zijn),
de 2e partitie het liefst een EXT4 partitie, meer dan 20GB is ook hier niet nodig,
de 3e partitie wordt dan de swap patitie, de grootte is 4xje RAM, maar meer dan 4GB is (vind ik) niet nodig.
de 4e partitie is dan "de rest" van je HD, formatteer deze in NTFS.
Deze partitie gebruik je dan voor al je data, die is dan zowel met Windows als met Ubuntu te gebruiken, crashed er een systeem, dan blijft je data (meestal) behouden.
Partitie 2 t/m 4 mogen ook secundaire partities zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 21:23:38 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/09, 21:58:59 »
Bedankt voor de tip! Heb dit nog nooit zo gedaan, maar vind dit een heel slimme indeling!

Als ik het goed heb, staat op de pc nu maar 1 partiitie, namelijk waar Windows en de bestanden opstaan (kan dit?).
Mijn HD is iets van 190? Gb groot. Nu heb ik maar 20 GB vrij, maar 70 GB aan bestanden kunnen weg.

Ik dacht het volgende te doen (weet niet of dit mogelijk is):
1. Mijn NTFS met Windows verkleinen (+/- 70 GB)
2. De andere partities aanmaken (Ubuntu, bestanden en swap)
3. Bestanden overzetten van Windows-partitie naar 'bestanden'-partitie
4. Windows-partitie nog kleiner maken
5. Bestanden-partitie groter maken
6. Ubuntu installeren
7. Klaar!


Ik stel me alleen de vraag of dat verkleinen/vergroten wel mogelijk is? Het liefst zou ik natuurlijk mijn Windows-installatie behouden.

Ik ben benieuwd...

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/11, 18:43:52 »
Iemand die weet of hetgeen ik wil doen mogelijk is? (zie vorige post)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/11, 19:09:41 »
Waarom zou het niet lukken ?
e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van Windows, maar dat spreekt voor zich.
Nog een tip: laat Windows eerst defragmenteren, dat kan achteraf veel tijd schelen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/11, 19:19:20 »
Persoonlijk zou ik het in jou geval veel eenvoudiger doen.
- Windows partitie met 12-14 GB verkleinen
- Systeempartitie + swappartitie (1.2 × je RAM geheugen, zodat je kan hiberneren)
- Alle data laten waar ze zijn, op de Windows partitie, en die via links ook gemakkelijk toegankelijk maken vanuit je Ubuntu home.

Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/11, 20:35:25 »
Heb het zelf getest; gewoon verbinding maken met internet draadloos tijdens 'uitproberen', deze connectie blijft bewaard gedurende het HELE installatieproces ! 3 keer gedaan en telkens een succes; versies getest 10.04/ 10.10/ 11.04 en 11.10 RC = no problem.

Succes !

Ik wou er zelf een tip van maken op dit forum maar ik ben dat eigenlijk vergeten te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/14, 20:35:13 »
Ok, bedankt voor de reacties.
Het eerste wat ik ga doen is inderdaad defragmenteren.
Aangezien ik toch voldoende ruimte heb ga ik mijn Windows-partitie verkleinen met +/- 20 GB. Met deze vrijgekomen 20 GB maak ik dan eerst een swap-partitie en dan met het overige de partitie voor Ubuntu.

Nu hopen dat het lukt...  :)

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/14, 21:33:35 »
Nu net gezien dat 11.10 beschikbaar is, is het een goed idee deze te nemen in plaats van 11.04?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/14, 22:46:57 »
Beste Trabby (met benzine kraan ? :lol:)
Wanneer je de klassieke desktop wilt, dat zou ik 11.04 nemen.
Wil je met Unity werken, of met een andere desktop (XFCE / LXDE / KDE) dan kan je m.i. het beste 11.10 nemen, omdat daar nu enorm veel vragen over komen, dan kan je gelijk "meeliften".
Het is dus net wat je wilt ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/17, 21:21:36 »
Ok, heb ondertussen Ubuntu 11.10 al gedownload en op DVD gebrand, werk namelijk graag met Unity en heb de klassieke desktop dus niet nodig. Tot hier dus geen probleem.

Maar het verkleinen van de ntfs, daar blijf ik vastlopen. Ik heb al verschillende topics gelezen over dit probleem, maar geen van de oplossingen werkt. Ik heb dus ook geen zin om Windows XP opnieuw te installeren.
Het probleem is dus het volgende: op de livecd open ik GParted en daar staat dus 1 (NTFS-)partitie (de partitie met windows en mijn bestanden, C-schijf). Ik moet dus eerst op 'unmount' klikken om daarna de partitie te verkleinen, maar daar kan ik niet op klikken..

Ik heb ook al geprobeerd ntfsprogs te installeren (was blijkbaar noodzakelijk), maar dit gaat blijkbaar niet op een livecd. (Of wel??)

Verder heb ik het ook al vanuit windows geprobeerd, ook zonder resultaat.

Iemand die weet wat ik nog kan proberen of hoe ik die ntfsprogs toch kan installeren??? ???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/17, 23:04:10 »
Je zult Gparted moeten gebruiken, die op de DVD/CD staat, onder Windows kan het niet zichzelf aanpassen ......
Dus opstarten vanaf de CD !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met draadloos internet
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/18, 17:11:06 »
Ja, ik heb dus al zeker tien keer GParted vanop de DVD gestart en het geprobeerd.

We hebben het hier toch beiden over GParted in ubuntu op de liveCD?