Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics  (gelezen 7411 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Gepost op: 2009/06/03, 19:28:32 »
Je hebt het vast al geraden, het gaat o.a. om dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/mijn-excuses-aan-ubuntu-en-canonical/  ;)
Maar ook om andere topics, zoals een topic van een hele tijd geleden over kraakprogramma's, of andere controversiële topics zoals over religie of politiek.

Mijn probleem en irritatie is het feit dat niemand zich in kan houden om negatief commentaar te plaatsen in een topic wat volgens hem/haar niet OK is.
Die reacties zijn:
  • Offtopic
  • Hinderlijk voor een gezonde discussie
  • Een mogelijke reden om ruzie te krijgen met andere gebruikers
  • Onnodige kicks van een zinloos of schadelijk topic
  • Niet nuttig en dus alleen maar potentieel schadelijk

Onder iedere bijdrage staat een linkje om zo'n reactie of een heel topic te melden aan de moderators, maar bijna niemand gebruikt deze. Dat is in ieder geval mijn ervaring van toen ik zelf nog moderator was.
Er zijn al verschillende oproepen gedaan om meer gebruik te maken van die link, maar ik heb niet echt het idee dat het aanslaat.

Wat ik kan bedenken als mogelijke oorzaken hiervan:
  • Geen of weinig feedback vanuit het moderatorteam
  • Je kan niet zien of andere gebruikers het met je eens zijn
  • De link valt niet genoeg op

Oorzaak 1 is relatief makkelijk op te lossen: Iedereen die een bericht meldt, hoort een bericht te krijgen van een moderator, met daarin een korte melding van wat ermee gedaan wordt en evt. waarom.
Als het iets simpels is, zoals bijvoorbeeld het veranderen van een topictitel, is dat zichtbaar genoeg en dus niet nodig. Maar bij andere zaken lijkt me dat wel handig.

Oorzaak 2 heeft meerdere kanten: Je wil aan de ene kant de mogelijkheid houden om een melding te maken zonder dat andere gebruikers kunnen zien dat jij die melding hebt gemaakt. Alleen de mods zien dat er een melding is gedaan en door wie.
Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat je ook de mogelijkheid moet hebben om een uitgebreidere discussie te hebben met de mods en andere gebruikers. Voorbeelden: de legaliteit van de w32codecs en hoe daarmee om te gaan, of het plaatsen van (grove) moppen.

Oorzaak 3 is op te lossen door de opmaak van het linkje te veranderen. Maar dat is met mijn oplossing misschien niet meer nodig.


Samenvatting: Mensen vervuilen "foute" topics met onnodige en mogelijk schadelijke bijdragen. Het melden van reacties aan de moderators zou een oplossing kunnen zijn, maar die mogelijkheid wordt te weinig gebruikt.
Bovendien moet het mogelijk zijn om een uitgebreidere discussie te hebben over een specifiek topic of het algemene beleid.

Mijn voorstel om dit probleem op te lossen: Een (centraal) topic in het Ubuntu NL gedeelte.
Hier kunnen gebruikers hun problemen met een reactie of topic bekend maken en is er mogelijkheid om evt. te discussiëren met andere gebruikers en moderators.
Meerdere losse topics per onderwerp zijn natuurlijk ook mogelijk en soms zelfs wenselijk.

De voordelen van zo'n topic:
  • De discussie in het "foute" topic kan on topic verder als er niks aan de hand is
  • Geen vervuiling en onnodig kicken van een "fout" topic
  • Je krijgt direct feedback van andere gebruikers en/of mods
  • Off-topic reacties in het "foute" topic kunnen afgesplitst worden naar een centrale plek: het Ubuntu NL-gedeelte
  • De mods kunnen met 1 reactie aan iedereen duidelijk maken wat hun standpunt is. Dat scheelt werk ;)

Dit is dus een extra mogelijkheid, naast het linkje om een bericht te melden aan de mods.

Ik snap dat er ook nadelen aan zo'n topic kunnen zitten. Het is mogelijk dat een ruzie zich gewoon verplaatst bijvoorbeeld. Of een discussie wordt groter/erger gemaakt dan het eigenlijk is.
Maar ik denk dat de voordelen goed opwegen tegen de nadelen. Wat denken jullie?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/03, 19:32:09 »
het voorstel vindt ik goed doordacht Johan:, een discussie die ontstaat scheiden van het topic prima moet kunnen

het gene wat mij zorgen baart is of er wel de nodige discipline opgebracht kan worden tijdens zo,n discussie :, het verbaast me steeds weer dat er vanuit de veilige anonimiteit uitspraken gepost worden die je volgens mij in echt nooit zou doen zonder deze echt te kunnen verantwoorden

vwb het terugkoppelen vanuit het moderators-team na gebruik te hebben gemaakt v/d meldings knop:,dat moet zeker een aandachts punt worden in het moderators-team overleg

copy besloten forumonderdeel (gedeeltelijk  :))
« Laatst bewerkt op: 2009/06/03, 19:37:11 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/03, 19:52:30 »
Lijkt mij onwenselijk:

- blijft een taak voor het mod team ( veel mensen/leden gaan er zich mee bemoeien terwijl sturing gewenst is)
- problematiek/vervuiling verplaatst zich enkel, graag vuur blussen, niet verplaatsen, laat staan aanwakkeren
- zal leden ontmoedigen de meldknop te gebruiken, en die wordt al weinig gebruikt

Neem in de forumregels de meldknop op in de forum-mores. Maak reclame voor deze "knop".

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/03, 19:58:30 »
laat ik uit persoonlijke noot melden dat iedere melding die via "de knop" binnenkomt zeker goed bekeken wordt, door mij iig maar ik weet zeker ook door de rest van het team.

nu zal niet iedereen feedback nodig vinden,
mischien is het een idee om als je dit wilt even bij te vermelden in je melding,
je kan commentaar toevoegen, bv hoort dit topic niet bij dat topic, als je er dan bij typt: houdt mij aub op de hoogte zal dit imo zeker gebeuren.

dat scheelt ons [evt onnodige en onwenselijke] berichtjes terugsturen en diegene die het wenst krijgt vanzelf een goede feedback wat geen automatisme wordt, wat je wel krijgt [al dan niet onbedoeld] als je overal een terugmelding op moet doen.

en persoonlijk hou ik graag wat tijd over om ook deel te nemen aan het forum, en als er ook nog zoveel berichtjes teruggestuurd moeten worden schiet dat er bij in, en evt de lol in het forum en dat wil toch niemand ;)

Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/03, 20:16:11 »
laat ik uit persoonlijke noot melden dat iedere melding die via "de knop" binnenkomt zeker goed bekeken wordt, door mij iig maar ik weet zeker ook door de rest van het team.

nu zal niet iedereen feedback nodig vinden,
mischien is het een idee om als je dit wilt even bij te vermelden in je melding,
je kan commentaar toevoegen, bv hoort dit topic niet bij dat topic, als je er dan bij typt: houdt mij aub op de hoogte zal dit imo zeker gebeuren.

dat scheelt ons [evt onnodige en onwenselijke] berichtjes terugsturen en diegene die het wenst krijgt vanzelf een goede feedback wat geen automatisme wordt, wat je wel krijgt [al dan niet onbedoeld] als je overal een terugmelding op moet doen.

en persoonlijk hou ik graag wat tijd over om ook deel te nemen aan het forum, en als er ook nog zoveel berichtjes teruggestuurd moeten worden schiet dat er bij in, en evt de lol in het forum en dat wil toch niemand ;)

+1

@Johan: Een offtopic-berichtje in een topic moet op zich best kunnen, vind ik. Als het nou te ver offtopic gaat, oké. Maar een paar offtopic-berichtjes in een topic ga ik echt niet over zeuren. Dat mag m.i. best. Als het te ver offtopic gaat, wijs ik er wel even op dat men ontopic moet gaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/04, 11:16:39 »
laat ik uit persoonlijke noot melden dat iedere melding die via "de knop" binnenkomt zeker goed bekeken wordt, door mij iig maar ik weet zeker ook door de rest van het team.

Dat geloof ik graag, alleen is het vaak maar afwachten wat er met je melding gebeurt. Soms lijkt een melding in een zwart gat te verdwijnen. Voor mij als normale gebruiker lijkt het alsof er niets mee gedaan wordt: geen ingrijpen van een moderator, maar ook geen melding waarom.
Is mijn melding dan niet gelezen? Is het een onterechte melding? Vindt het team dat er niets mis is met de reactie die gemeld is?

Als er niets lijkt te gebeuren na een melding, dan nodigt dat ook niet uit om nog een melding te doen in de toekomst.
Je gaat dan zien dat mensen in het topic zelf commentaar gaan geven, wat IMHO ongewenst is, zie de uitleg in mijn 1e post.

en persoonlijk hou ik graag wat tijd over om ook deel te nemen aan het forum, en als er ook nog zoveel berichtjes teruggestuurd moeten worden schiet dat er bij in, en evt de lol in het forum en dat wil toch niemand ;)
Zoveel tijd kost het toch niet om even het e-mailtje te beantwoorden? Al is het maar een bevestiging dat je het gelezen hebt.

Zo ziet zo'n mailtje eruit:
Citaat
Het volgende bericht, "Titel" van <gebruiker> is aan je gemeld door <andere gebruiker> op een board waarop jij moderator bent:

<forum link>

Het lid heeft het volgende bericht er aan toegevoegd:
Volgens mij zal dit beter onder "programmeren" passen (voorbeeld)

Met vriendelijke groet,

Het Ubuntu Nederlands-team

In dit geval is een reply niet nodig, omdat je direct kan zien wanneer het verplaatst is.
Gaat het om een ingewikkelder probleem, dan is een reply misschien wel gewenst.

En hoeveel moeite kost het om simpelweg een "Bedankt!" terug te sturen? 5 seconden? Dat is niet veel tijd om mensen aan te moedigen om meer gebruik te maken van de meldknop.

@Johan: Een offtopic-berichtje in een topic moet op zich best kunnen, vind ik. Als het nou te ver offtopic gaat, oké. Maar een paar offtopic-berichtjes in een topic ga ik echt niet over zeuren. Dat mag m.i. best. Als het te ver offtopic gaat, wijs ik er wel even op dat men ontopic moet gaan.
Een paar off-topic berichtjes zijn ook helemaal niet erg, het moet wel gezellig blijven hier :)
Maar soms zijn het er wel veel, en is IMHO wat meer actie van de moderators wel gewenst.


Verder als je de layout van de Meld dit bericht aan de moderator zou veranderen dan nog gebruiken leden deze niet. Ze zetten hun commentaar liever in de berichten zelf ipv de mods te waarschuwen dat het mis gaat of dat er iets niet pluis is. En dat is jammer.
Hoe je deze knop/zin ook maakt, het zal niet veel helpen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En juist dat gedrag is ongewenst, vind ik. Het levert alleen maar problemen op als gebruikers zich als moderator willen gedragen en andere gebruikers terecht wijzen. Of -offtopic- kritiek leveren op een reactie of persoon.

Het is toch ontzettend frustrerend als jouw topic verpest wordt door andere gebruikers die niets te melden hebben behalve dan dat je topic verkeerd staat of dat het onderwerp van je bericht niet gewenst is op het forum?

Citaat
Het mod-team maakt nog altijd uit hoe of wat. Hoe vaak lees je niet van een lid de zin: nou, deze topic mag gesloten worden, of eh....slotje erop. Nogmaals, het team maakt dit uit en niet de leden.
Klopt helemaal. Een moderator hoort te beslissen, niet de leden zelf. Daarom is het offtopic commentaar van die leden ook ongewenst.

Citaat
Ik heb dat regeltje wel eens gebruikt, de ene keer krijg ik keurig bericht terug, de andere keer helemaal niets.
Maakt voor mij niet uit, maar als dat vaker is gebeurd in het verleden misschien, dan denken de leden wel van: als ik de meldknop gebruik, dan hoor ik toch niets. Dus gebruiken ze hem niet meer.
Daarom ook dit voorstel :)
Of er gebeurt iets met de procedure omtrend de meldknop, of men krijgt de gelegenheid om het op een andere plek te bespreken. Zo blijven de "probleemtopics" schoon. Is er niks aan de hand met dat topic? Dan gaat het ongestoord verder. Is er wel wat aan de hand? Dan grijpt een moderator in.

Citaat
Reclame voor de meldknop zoals leoquant zegt, ik weet niet of dat gaat helpen. Dat zag je bij de richtlijnen ook, het staat nu in het midden bovenin, maar lezen de leden het ook? Welnee.
Plus dat het al vaak wordt aangegeven deze te gebruiken, maar men wil volgens mij liever meegaan met discussies die nergens op slaan of mee doen mss om de boel uit te lokken of weet-ik-veel.
Dat zal je altijd houden.
Je kan toch in ieder geval een poging doen om dat ongewenste gedrag tegen te gaan? Je houdt altijd eigenwijze gebruikers die zich er niets van aan willen trekken, maar als de meerderheid het wel goed gaat doen, dan ben je toch al een heel eind verder?

Lijkt mij onwenselijk:

- blijft een taak voor het mod team ( veel mensen/leden gaan er zich mee bemoeien terwijl sturing gewenst is)
- problematiek/vervuiling verplaatst zich enkel, graag vuur blussen, niet verplaatsen, laat staan aanwakkeren
- zal leden ontmoedigen de meldknop te gebruiken, en die wordt al weinig gebruikt

Neem in de forumregels de meldknop op in de forum-mores. Maak reclame voor deze "knop".
Sommige leden bemoeien zich nu ook al met het moderatorwerk, maar daarmee verstoren ze ook meteen een topic.
Ik zie wel voordelen in het scheiden van een topic en een discussie over het topic zelf. Uiteindelijk is het nog steeds het moderatorteam dat het laatste woord heeft.

Het probleem kan zich wel verplaatsen, maar is ook minder erg geworden omdat je nu geen offtopic reacties meer hebt die een topic verstoren.

De meldknop wordt amper gebruikt en meerdere pogingen om dat te verbeteren hebben niets uitgehaald. Moet je er dan mee door blijven gaan, of is een andere oplossing misschien beter?
De meldknop lijkt mij ook de beste oplossing, maar als die niet werkt kan je beter kijken naar een andere oplossing die misschien wel beter werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/04, 11:46:45 »
Citaat
Het mod-team maakt nog altijd uit hoe of wat. Hoe vaak lees je niet van een lid de zin: nou, deze topic mag gesloten worden, of eh....slotje erop. Nogmaals, het team maakt dit uit en niet de leden.
Klopt helemaal. Een moderator hoort te beslissen, niet de leden zelf. Daarom is het offtopic commentaar van die leden ook ongewenst.

Daar ben ik het niet mee eens. We zitten hier niet in een gezagsstructuur... We werken hier samen, als gelijken, en daar hoort *open* overleg bij. Dat vind ik enorm belangrijk.

Uiteraard *beslist* een moderator of er een slotje op komt op een draad. Dat is zijn taak. En niet de leden. Maar daarover mogen de leden best publiekelijk hun mening geven. Een bepaalde mate van publieke verantwoording is juist heel goed.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/04, 12:03:52 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/04, 12:05:28 »
Natuurlijk zijn alle leden gelijkwaardig en horen de moderators daar ook bij.
Maar ik vind ook dat je het modereren aan de moderators over moet laten, het is tenslotte hun taak.
Open overleg hierover is prima, tot zover ben ik het met je eens. Alleen moet dat overleg niet plaatsvinden in een topic zelf. Op die plek is het offtopic en ongewenst.

Ik pleit er dan ook niet voor om de leden hun mening voor zich te laten houden. Alleen de plek waar die meningen geuit worden zou moeten veranderen.
Niet in een topic zelf, maar via het meldknopje of in het Ubuntu NL-gedeelte dus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/04, 12:14:05 »
Alleen de plek waar die meningen geuit worden zou moeten veranderen.
Niet in een topic zelf, maar via het meldknopje of in het Ubuntu NL-gedeelte dus.

Ik vind het erg belangrijk, dat er een open discussie plaats kan vinden over moderator-ingrepen, op een publiek toegankelijke plek, waar iedereen kan meelezen en eventueel reageren.

Een bepaalde mate van publieke verantwoording is niet ondermijnend voor een moderator; het kan juist de kwaliteit van zijn werk bevorderen. En het vergroot de acceptatie van zijn ingrepen bij de leden.

Mij lijkt het 't meest praktisch om die open discussie in het desbetreffende draadje te doen, zolang als het dat draadje maar niet teveel gaat domineren. Maar wat mij betreft zou het ook een andere plek op het forum mogen zijn. Mits, zoals gezegd, die publiek toegankelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/04, 12:16:40 door Pjotr »

Offline siegi

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/04, 12:23:15 »
Citaat van: femke
Ik heb dat regeltje wel eens gebruikt, de ene keer krijg ik keurig bericht terug, de andere keer helemaal niets.
Maakt voor mij niet uit, maar als dat vaker is gebeurd in het verleden misschien, dan denken de leden wel van: als ik de meldknop gebruik, dan hoor ik toch niets. Dus gebruiken ze hem niet meer.
Idd, ik zie het momenteel vaak genoeg dat sommige meldingen gewoon niet beantwoord worden.(laatst nog 2 meldingen van jouw). Daarom heb ik ook een topic gestart in het moderator forum over dit probleem. Momenteel krijg iedere moderator de meldingen binnen op zijn persoonlijk email adres. Hierbij is het bijzonder moeilijk op te volgen welke meldingen al behandeld zijn en welke niet. Een moderator meld wel dat hij een actie heeft gedaan in een speciaal topic, maar je ziet natuurlijk in dat topic niet voor welke melding geen actie is gedaan.
Dit zou ik op zeer korte termijn willen oplossen.  Want we weten echt wel hoe belangrijk de meldingen zijn.

@pjotr het is al meer dan eens bewezen dat een discussie in het draadje zelf voeren, regelmatig uitdraait in een probleem draadje. Vandaar vind ik ook het voorstel van johan het proberen waard.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/04, 12:35:59 door siegi »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/04, 12:26:18 »
Ik vind het erg belangrijk, dat er een open discussie plaats kan vinden over moderator-ingrepen, op een publiek toegankelijke plek, waar iedereen kan meelezen en eventueel reageren.
Hier ben ik het mee eens. Het Ubuntu NL-gedeelte (waar dit topic ook staat) is voor iedereen toegankelijk en lijkt mij de beste plek hiervoor.

Citaat
Een bepaalde mate van publieke verantwoording is niet ondermijnend voor een moderator; het kan juist de kwaliteit van zijn werk bevorderen. En het vergroot de acceptatie van zijn ingrepen bij de leden.
Ook helemaal mee eens.

Citaat
Mij lijkt het 't meest praktisch om die open discussie in het desbetreffende draadje te doen, zolang als het dat draadje maar niet teveel gaat domineren. Maar wat mij betreft zou het ook een andere plek op het forum mogen zijn. Mits, zoals gezegd, die publiek toegankelijk is.
Ik ben van mening dat een discussie over het topic in het topic zelf niet de bedoeling is. Het is offtopic en verstoort vrij snel de discussie waar het topic om begonnen was.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/04, 12:40:45 »
Citaat
Ik snap dat er ook nadelen aan zo'n topic kunnen zitten. Het is mogelijk dat een ruzie zich gewoon verplaatst bijvoorbeeld. Of een discussie wordt groter/erger gemaakt dan het eigenlijk is.
Maar ik denk dat de voordelen goed opwegen tegen de nadelen. Wat denken jullie?

Ik denk dat de voordelen absoluut niet opwegen tegen de nadelen. Sterker nog, je creëert hier een potentieel slachtveld. Het zit in het aard van het beestje om op overal en van alles op te reageren, en het laatste woord te hebben bij. Die gaan dan heus wel gewoon elders verder, en in dit aparte topic niet opeens ander gedrag vertonen.

Je zet het hiermee alleen maar meer in de picture. En schaadt wellicht ook diegene die 'toevallig' een offtopic bericht plaatsen, en worden meteen het middelpunt van de gehele community.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline lizardman

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/04, 12:55:59 »
Ik denk dan het in eerste plaats de verantwoordelijkheid van de leden zelf is om met hun posts, in ieder geval zo dicht mogelijk, bij het topic te blijven. Daar mag m.i. best wat meer nadruk op komen te liggen, hoewel ik de indruk heb dat dat de laatste tijd al wel meer gebeurt. Zij die daar niet op letten zullen denkelijk ook in een apart draadje niet 'to the point' reageren, waardoor zo'n apart draadje al gauw een lontje kan worden vrees ik.

Ben het met Pjotr eens dat, als het fout dreigt te gaan, mensen best publiekelijk om een ingreep of een slotje m ogen vragen. Uiteindelijk is het natuurlijk aan de mods om een beslissing te nemen.


"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/04, 13:01:07 »
@Stijnen:
Ik vraag me af of een discussie in apart topic veel uitgebreider en heftiger wordt dan een discussie die in het topic zelf gevoerd wordt. Waarom denk je dat het dan "een slachtveld" wordt?

En hoe zet je iets meer in the picture als je het in een apart topic bespreekt? Als je in het topic zelf een opmerking maakt, dan staat diegene toch ook in het middelpunt?
Of verwacht je dat de hele community het aparte topic gaat volgen en voorzien van commentaar? Ik denk dat dat best mee gaat vallen, gezien de aandacht die er nu is voor onderwerpen in het Ubuntu NL gedeelte.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar het is het proberen waard toch?

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/04, 15:49:08 »
@Stijnen:
Ik vraag me af of een discussie in apart topic veel uitgebreider en heftiger wordt dan een discussie die in het topic zelf gevoerd wordt. Waarom denk je dat het dan "een slachtveld" wordt?

En hoe zet je iets meer in the picture als je het in een apart topic bespreekt? Als je in het topic zelf een opmerking maakt, dan staat diegene toch ook in het middelpunt?
Of verwacht je dat de hele community het aparte topic gaat volgen en voorzien van commentaar? Ik denk dat dat best mee gaat vallen, gezien de aandacht die er nu is voor onderwerpen in het Ubuntu NL gedeelte.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar het is het proberen waard toch?

Dat een topic dat over auto's gaat, leidt tot een discussie over fietsen, en vervolgens wordt afgesplitst. Is niets mis mee. Maar zoals je al aangaf, hebben offtopic berichten verschillende inhoud.

Ik doel op het volgende:
Citaat
Hier kunnen gebruikers hun problemen met een reactie of topic bekend maken en is er mogelijkheid om evt. te discussiëren met andere gebruikers en moderators.

Hierdoor wordt een bepaald bericht van een gebruiker, volop in de schijnwerpers gezet, waar vervolgens iedereen met zijn/haar zogenaamd heersende moraal een oordeel over gaat vellen. Dit gaat juist ervoor zorgen dat er eerder zaken over de schreef gaan. Mede door het feit dat een wellicht 'onschuldig' bericht in een negatieve context wordt geplaatst (oftewel: de plek waar 'foute' berichten onder de loep worden genomen). Met deze zelfde gedachte gaan mensen daarop reageren.

Vervolgens zorgt het openbaar maken van dit, alleen maar tot een meer verstoorde relatie tussen bepaalde personen. Of je moet dit anoniem moeten kunnen doen.

Dus topic afsplitsen ivm een vernieuwde discussie prima. Een plek om bepaalde berichten in de aandacht te gooien, omdat iemand zich gepikeerd voelt, slecht idee.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/04, 16:25:21 »
Ik doel op het volgende:
Citaat
Hier kunnen gebruikers hun problemen met een reactie of topic bekend maken en is er mogelijkheid om evt. te discussiëren met andere gebruikers en moderators.

Hierdoor wordt een bepaald bericht van een gebruiker, volop in de schijnwerpers gezet, waar vervolgens iedereen met zijn/haar zogenaamd heersende moraal een oordeel over gaat vellen. Dit gaat juist ervoor zorgen dat er eerder zaken over de schreef gaan. Mede door het feit dat een wellicht 'onschuldig' bericht in een negatieve context wordt geplaatst (oftewel: de plek waar 'foute' berichten onder de loep worden genomen). Met deze zelfde gedachte gaan mensen daarop reageren.
Het moet natuurlijk niet een "schavot" worden, waar andere gebruikers publiekelijk belachelijk gemaakt worden. Zeker niet. Ik denk (en hoop) dat het topic ook niet gezien zal worden als een centrale plek om alle mogelijk ongewenste berichten uitgebreid af te zeiken. Het hoeft ook niet alleen over foute berichten te gaan.

Om de discussie over auto's als voorbeeld te nemen: die kan ontaarden in een discussie over het al dan niet toelaten van vrachtauto's of brommobielen.
Op die manier help je de discussie om zeep, terwijl het discussiëren over het toelaten van andere vervoersmiddelen op zich geen kwaad kan. Maar dan moet die andere discussie buiten het originele topic gehouden worden.


Citaat
Vervolgens zorgt het openbaar maken van dit, alleen maar tot een meer verstoorde relatie tussen bepaalde personen. Of je moet dit anoniem moeten kunnen doen.
Momenteel wordt het al te vaak openbaar gemaakt, in het topic zelf. De verstoorde relaties hebben we dus al, en met dit voorstel wil ik dat juist beperken :)
Bovendien is er altijd nog de mogelijkheid om het bericht te melden aan de moderators. Daar zien andere gebruikers helemaal niets van, dus ben je redelijk anoniem. Alleen wordt er zo weinig gebruik gemaakt van deze mogelijkheid...

Citaat
Dus topic afsplitsen ivm een vernieuwde discussie prima. Een plek om bepaalde berichten in de aandacht te gooien, omdat iemand zich gepikeerd voelt, slecht idee.
Ruzies verplaatsen is dan ook geen goed idee, en daar moeten de moderators goed op letten. Net zoals ze dat nu ook al moeten maar dan in de normale topics.
Het gaat er vooral om dat je kan overleggen over een bepaalde reactie, of de richting waar een topic naartoe gaat, zonder dat je het originele topic daarmee verstoort.

Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/04, 17:03:45 »
Tja, het is inderdaad zo dat er meer gezegd moet worden van mods om ontopic te gaan. Maar aan de andere kant, ik heb het nu een paar keer in verschillende topics gezegd en ik elke krijg ik op mijn kop dat ik het fout heb en we al ontopic bezig zijn. Cees, die van jou tel ik niet mee want toen was het ook echt zo en was ik gewoon in de war. Maar die andere paar keer kreeg ik wel op mijn kop (nja, een PB dan, nee niet van jou Cees ;))

Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/04, 18:38:09 »
Je hebt namelijk hele gekke leden erbij zitten en dat durf ik best te zeggen.
O, ja ??? Wie dan?  :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/04, 19:15:03 »
ik hoor niemand over mijn voorstel dat als je feedback wilt hebben om dat even te melden in de melding,
is dit zoveel moeite dan?

en johan je weet zelf hoeveel meldingen je op sommige momenten kunt krijgen, zeker rond een nieuwe release,
nogmaals zit ik er echt niet op te wachten om alles te gaan beantwoorden.

en mischien begeef ik me op het randje en tuurlijk ben ik maar kort lid van het forum maar ik hoor hier hoofdzakelijk ex teamleden met voorstellen, commentaar en vraag om veranderingen.[positief bedoeld]
waarom is dit [mischien wel maar dan heb ik het gemist] niet eerder al aangekaart en wat mee gedaan?



Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/04, 19:20:15 »
Je hebt namelijk hele gekke leden erbij zitten en dat durf ik best te zeggen.
O, ja ??? Wie dan?  :rolleyes:

Wist je dat niet Gijsbert?! Men zegt dat leoquant niet helemaal kosher is..... :rolleyes:
Zo gek als een deur.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/04, 19:49:26 »
ik hoor hier hoofdzakelijk ex teamleden met voorstellen, commentaar en vraag om veranderingen.[positief bedoeld]
waarom is dit [mischien wel maar dan heb ik het gemist] niet eerder al aangekaart en wat mee gedaan?

Ook ex-teamleden leren nog bij, en hebben voortschrijdend inzicht...  :-)

Veel ex-teamleden voelen zich nog steeds betrokken bij Ubuntu-NL en willen graag blijven meehelpen, onder andere met opbouwende kritiek en verbeteringsvoorstellen. Ook nu ze weer gewone forumleden zijn.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/04, 19:55:37 »
zeker en ik bedoelde het ook niet verkeerd, maar ik vraag me het gewoon af ;)

en betrokken en graag willen helpen is zeer zeker een goed iets, en dat waardeer ik ook begrijp me niet verkeerd,
maar als ik me iets afvraag stel ik de vraag, om duidelijkheid te krijgen.


maar ik probeer het nog een keer, als je feedback wilt over je melding, kan dit dan gewoon aangegeven worden in de melding?

dit was namenlijk een van de grootste irritaties die ik las, ik draag een voorstel bij om tot een oplossing te komen en er antwoord niemand op.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/04, 20:29:14 »
eindelijk iemand die het snapt ;)

Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/04, 20:52:18 »
Ja, er lopen nog wel mensen rond met een hoger IQ dan een DB. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel voor het melden van slechte reacties/topics
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/04, 21:05:18 »
ik hoor niemand over mijn voorstel dat als je feedback wilt hebben om dat even te melden in de melding,
is dit zoveel moeite dan?
Dat is lastig, omdat het invoerveld voor die melding zo klein is. Maar ik zal het erbij zetten in het vervolg :)
Voor het overzicht heb ik hier de bug aangemeld: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-website/+bug/383501

Citaat
en johan je weet zelf hoeveel meldingen je op sommige momenten kunt krijgen, zeker rond een nieuwe release, nogmaals zit ik er echt niet op te wachten om alles te gaan beantwoorden.
Je hoeft ook niet alles te beantwoorden, zoals ik eerder ook al zei. Een simpel iets als een verplaatsing, titelcorrectie, etc. kan zonder antwoord, omdat je meteen ziet als er wat mee gedaan wordt. Alleen als je besluit om niets te doen met een melding, of als je eerst wil overleggen ofzo, dan is een terugkoppeling wel fijn. Hoe moet ik weten of er iets met een melding gedaan wordt als ik geen resultaat zie? Als het team eerst wil overleggen is dat natuurlijk prima, maar daar zie ik als normale gebruiker niks van ;)
Misschien is de melding niet aangekomen? Ik kan dat niet bepalen.

Citaat
en mischien begeef ik me op het randje en tuurlijk ben ik maar kort lid van het forum maar ik hoor hier hoofdzakelijk ex teamleden met voorstellen, commentaar en vraag om veranderingen.[positief bedoeld]
waarom is dit [mischien wel maar dan heb ik het gemist] niet eerder al aangekaart en wat mee gedaan?
Hou het op betrokkenheid en de wil om mee te denken :)
Ik hoop dat ik als voormalig teamlid meer kijk op de zaken heb, ook van achter de schermen, dan iemand die "gewoon lid" is. Als een gewone gebruiker heb je misschien wel andere ervaringen op het forum dan als je moderator bent. Ik heb beide kanten gezien en hoop met deze ervaring wat te kunnen verbeteren :)
En als jullie van mening zijn dat dit echt geen verbetering is, dan verander je toch niks? Ik zeur niet om het zeuren en wil ook geen onnodige veranderingen. Maar ik denk wel dat dit wat kan verbeteren.

Oh, en het gebruik van het meldknopje is al vaker besproken in het teamgedeelte. Het is dus al vaker besproken, maar het heeft tot nu toe nog tot niets geleid.