Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd verschijnsel  (gelezen 2873 keer)

Vreemd verschijnsel
« Gepost op: 2019/11/25, 15:42:08 »
De laatste paar dagen ondervind ik een vreemd verschijnsel op mijn pc (tot nu toe 2 maal gebeurd).
Ik ben een antwoordartikel aan 't schrijven op google-groups en opeens begint mijn klavier kleine letters als hoofdletters weer te geven.  Goed, ik leg dan mijn pc uit en herstart hem opnieuw. Maar dan ben ik verplicht om naar de gastsessie te gaan en zonder paswoord in te loggen.  Als de gastsessie opgestart is dan moet ik overgaan naar mijn normale sessie maar dan nog lukt het inloggen met het paswoord niet (melding: ongeldig paswoord!). Dan moet ik terug mijn pc stilleggen en terug opstarten en als ik nu de goede keuze maak voor mijn persoonlijke sessie lukt het weer om normaal op mijn persoonlijke sessie in te loggen. Met het geldige paswoord! Bij het stilleggen van mijn pc verschijnt wel de melding dat er nog andere sessies actief zijn op mijn pc en dat hun opgemaakte bestanden niet bewaard zullen worden. Die andere sessie is dan natuurlijk de gastsessie. Geen bezwaar, echter! Stilleggen en heropstarten lukt daarna weer met mijn persoonlijke sessie. Zoiets ben ik nog nooit tegengekomen!!
Wie weet raad? Wel toevallig dat dit telkens op Google-groups gebeurde! Heeft de laatste update er misschien iets mee te maken?

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/25, 15:54:28 »
Goed, bij mij begint mijn PC ook opeens hoofdletters te schrijven als ik per ongeluk CapsLock heb ingedrukt. Wellicht is dat toch niet de oorzaak? En blijven de hoofdletters ook als je naar een ander programma overschakelt? (text editor, tekstverwerker). Maakt "Shift" indrukken geen verschil?

Als het nog eens voorkomt, geef dan eens "xev | grep keycode" in te terminal in. Verandert de "keysim" code als je Shift+letter indrukt ten opzichte van wanneer je de letter indrukt zonder Shift?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/25, 16:22:13 »
Op één van mij laptops zit ook een verschil tussen en koude en een warme start.
Wanneer het weer gebeurt, zet dan de PC eens helemaal uit, mogelijk dat het helpt.
Dit is (mogelijk) wel een gevolg oplossing en geen (mogelijke) oplossing voor de oorzaak........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/25, 16:44:57 »
Aan: Vanadium

Geachte, tot nu toe is alles weer normaal. En, neen, ik denk niet dat ik de CapsLock heb ingedrukt want het lampje brandde niet en als ik tijdens het verschijnsel de CapsLock indruk begint mijn klavier terug kleine letters te schrijven (met brandend lampje!) maar één en ander klopt dan niet meer met mijn leestekens! Overschakelen naar een ander programma heb ik tot nu toe nog niet gedaan maar ik houd u verder op de hoogte!

Norbert

nahjo

  • Gast
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/25, 17:18:20 »
Misschien een toetsencombinatie (sneltoets) die een andere indeling actief maakt?
In Xubuntu zit onder instellingen het programma toetsenbord waarmee je het e.e.a. kan instellen. Geen idee hoe dat in Ubuntu is geregeld.

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/25, 18:39:18 »
Misschien een toetsencombinatie (sneltoets) die een andere indeling actief maakt?

ja ook mijn gedachte.
Zelf ook wel eens gehad. Bleek shift-capslock ctrl-shift of zo als ik me goed herinner.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/25, 18:42:06 »
Aan Vanadium:

Ik vergat je iets te vertellen.  Je vroeg me of ik mogelijks had overgeschakeld naar een ander programma om eventueel dààr hetzelfde te ervaren. Welnu, ik kon dat niet omdat ik gewoonweg niet uit  mijn browser geraakte (Firefox). Ik kon hem dus zelfs niet uitschakelen! Ook gewoon scrollen met de muis lukte niet. De eerste keer kon ik zelfs mijn pc niet uitschakelen en ik moest dat dus doen via lang drukken op de startknop. Maar mijn pc deed hier ook niet zoals verwacht: hij herstartte gewoon onmiddellijk! De tweede keer lukte het wel om hem af te schakelen via het pc-symbool, rechts in de bovenste balk van mijn scherm.
Totnogtoe werkt alles nog normaal.

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/25, 18:54:08 »
Mijn "ambetante" vragen zijn er een beetje om het probleem te kunnen aflijnen. Het is mij nog niet duidelijk of het je toetsenbord is dat vreemd doet, dan wel je grafische omgeving die (gedeeltelijk) vastloopt, gedeeltelijk omdat je er wel nog in slaagde met de muis het systeem af te sluiten.

Weinig waarschijnlijk dat een update in Google Groups dergelijke problemen kan veroorzaken.

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/25, 20:19:59 »
Aan Vanadium:

Nog iets dat ik je wilde vertellen: mijn browser (Firefox) crasht haast elke dag wel één tot meerdere keren! Hij herstelt zich wel gemakkelijk en komt altijd terug van waar hij weggegaan is.

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/25, 21:03:47 »
Dat is toch niet normaal. Het zou kunnen dat er een probleem is met je hardware.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/25, 21:11:17 »
sudo apt install inxi

In zoverre dat je inxi op Ubuntu al dan niet zou hebben.

Kan je een output geven van

inxi -Fxz

geef ons het totale beeld van de output van inxi  middels een copy/paste tussen # (code) tags ; zie forummenu.
Ik vermoed toch iets met je grafische drivers .....

Ook de output van
lscpu
mag je even posten
« Laatst bewerkt op: 2019/11/26, 06:52:25 door Joshua Orbit »

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/26, 08:51:02 »
Gisterenavond terug van 't zelfde. Na een vrij normale sessie wilde ik mijn pc stil leggen. Ik ga dus naar  het pc-icoontje in de rechterbovenhoek en kies "Afsluiten." Goed, het blauwe vierkant met "Afsluiten en Heropstarten" komt tevoorschijn en ik druk op "Afsluiten." En dat wil mijn pc nu helemaal niet doen!! Meerdere keren gedrukt, geen avance. Goed, ik ga terug naar het pc-icoontje en ik kies "Gastsessie." Die ontwikkelt zich zonder moeite, zonder paswoord. Dan keer ik daar ook terug naar mijn eigen sessie (met paswoord) en probeer die terug stil te leggen. Dat lukt! Vanmorgen terug normale opstart in eigen sessie! Kunnen jullie nog volgen?

Norbert

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/26, 08:55:56 »
Hang er, tijdelijk, een ander keyboard aan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/26, 12:48:08 »
Aan Joshua Orbit:

Heb gedaan wat je zei. Antwoord: het programma "inxi" lijkt bij mij niet geïnstalleerd te zijn (Ubuntu 16.04 LTS).
Er is vandaag weer een update gekomen. Tot nu toe lijkt alles weer normaal te werken.

Norbert

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #14 Gepost op: 2019/11/26, 15:23:10 »
Aan Joshua Orbit:

Heb gedaan wat je zei. Antwoord: het programma "inxi" lijkt bij mij niet geïnstalleerd te zijn (Ubuntu 16.04 LTS).
Er is vandaag weer een update gekomen. Tot nu toe lijkt alles weer normaal te werken.

Norbert

Wacht nog even af wat het zegt; maar anders dien je de eerste lijn uit te voeren die ik had gepost : installeren van inxi
En moesten er nog vastlopers zijn voer dan de rest van de stappen even uit en post de outputs .

Let's hope for the best !

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #15 Gepost op: 2019/11/26, 20:50:13 »
inxi staat niet standaard in ()ubuntu.
dat verhelp je met (Terminal)
sudo apt install inxi
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #16 Gepost op: 2019/11/27, 14:00:27 »
Aan iedereen:

Ik heb deze morgen terug normaal kunnen opstarten. Heb ondertussen heel normaal kunnen werken. Eén keer stilgelegd op normale wijze en heropstart ook normaal! Firefox is wel één keer opnieuw gecrasht maar kon direct weer normaal heropgestart worden (met de in dienst zijnde tabbladen).  Ondertussen heb ik wel 2 kleine updates gekregen. Van Ubuntu-basis, dacht ik.. Misschien had  Canonical  het al in de gaten gekregen, of zo? Dat is me nogal overkomen: er treedt een probleem op en na een paar dagen verdwijnt het probleem vanzelf! Nu, ja, voor mij mogen ze 't elke keer zo doen!!
Ik ga dit artikel toch nog maar eens 'n tijdje openhouden!

Norbert

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #17 Gepost op: 2019/11/27, 18:00:48 »
Misschien had  Canonical  het al in de gaten gekregen, of zo? Dat is me nogal overkomen: er treedt een probleem op en na een paar dagen verdwijnt het probleem vanzelf! Nu, ja, voor mij mogen ze 't elke keer zo doen!!

Zolang jij geen foutmeldingen door geeft weten Canonical niet of en wat er met je pc gebeurd.
Wat wel kan is een update, waar later een fout in ontdekt wordt welke gerepareerd wordt. Dit gebeurd dan naar aanleidingen van een hoeveelheid foutmeldingen (ook van anderen) waardoor zo'n fout naar voren komt.

En ja, zo gaat het vaker. Zelfs ook omtrent verbeteringen van iets wat al werkt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #18 Gepost op: 2019/11/28, 10:42:31 »
Citaat

Zolang jij geen foutmeldingen door geeft weten Canonical niet of en wat er met je pc gebeurd.
Wat wel kan is een update, waar later een fout in ontdekt wordt welke gerepareerd wordt. Dit gebeurd dan naar aanleidingen van een hoeveelheid foutmeldingen (ook van anderen) waardoor zo'n fout naar voren komt.

En ja, zo gaat het vaker. Zelfs ook omtrent verbeteringen van iets wat al werkt.

Dus, als ik geen foutmelding doorgeef aan Canonical dan weten ze niet wat er met mijn pc gebeurt? Is er dan niemand onder hun ontwikkelaars die Nederlands verstaat en dit forum leest? Dat zou ik toch wel erg zonde van hen vinden!

Norbert

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #19 Gepost op: 2019/11/28, 11:49:21 »
Citaat

Zolang jij geen foutmeldingen door geeft weten Canonical niet of en wat er met je pc gebeurd.
Wat wel kan is een update, waar later een fout in ontdekt wordt welke gerepareerd wordt. Dit gebeurd dan naar aanleidingen van een hoeveelheid foutmeldingen (ook van anderen) waardoor zo'n fout naar voren komt.

En ja, zo gaat het vaker. Zelfs ook omtrent verbeteringen van iets wat al werkt.

Dus, als ik geen foutmelding doorgeef aan Canonical dan weten ze niet wat er met mijn pc gebeurt? Is er dan niemand onder hun ontwikkelaars die Nederlands verstaat en dit forum leest? Dat zou ik toch wel erg zonde van hen vinden!

Norbert

Gewoon toelaten dat je statistieken, events, enzovoort naar Canonical stuurt. Dat kon je in de install al aanvinken of afvinken. Het is altijd slim dat wél te doen; zo heeft Canonical een beter 'globaal' hardware-overzicht, en ook de crash events waardoor patchen snel gemaakt worden. Maar het begint ook bij jezelf of je info naar Canonical stuurt of dat weigert.  Daarom ook dat journals gaan inperken (die tip van Pjotr) misschien ook een averechts effect heeft op updates/patches/ kernel sprongen / drivers , enfin, de feed-back functie in Ubuntu.

Zelfs in de bedrijven die ik op Ubuntu heb gezet staat deze functie 'aan' ; bedrijven betalen Canonical-support, en daar bleek dat de ingenieurs u zelfs laten zien wát die data wel is. Trekt heel hard op de files van journals.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/28, 11:53:06 door Joshua Orbit »

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #20 Gepost op: 2019/11/28, 13:14:15 »
Dus, als ik geen foutmelding doorgeef aan Canonical dan weten ze niet wat er met mijn pc gebeurt? Is er dan niemand onder hun ontwikkelaars die Nederlands verstaat en dit forum leest? Dat zou ik toch wel erg zonde van hen vinden!

  =D
Die foutmeldingen gaan echt niet in nederlands, engels, of welke taal dan ook, anders dan computer- en scripttaal.
En ja, "hun ontwikkelaars" is een community van vele mensen wereldwijd, waaronder ook nederlanders.

En verder wat Joshua Orbit erop zegt, bovenop wat ik uitlegde.
Als zij genoeg meldingen ontvangen zijn de problemen snel bekend, worden snel opgelost, waarna snel updates volgen. Dit gaat in een ongekende snelheid door de kracht en (uit)werking deze community. Soms sneller dan dat jij een foutmelding kunt verzenden. ^-^ (geen verkooppraatje maar eigen constatering)

En wat ook leuk is om te weten. JIJ bent op deze manier (foutmeldingen, test-gebruiker) ook onderdeel van deze community.

En nu ga ik even een update binnen halen. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/11/28, 13:18:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #21 Gepost op: 2019/11/28, 21:51:19 »
Aan: Partyrabbit

Citaat
Gewoon toelaten dat je statistieken, events, enzovoort naar Canonical stuurt. Dat kon je in de install al aanvinken of afvinken.

Kan ik dat nog ergens controleren, Partyrabbit, of ik dat toelaten van statistieken, events, etc., wel aangevinkt heb? En kan ik die instelling zonodig nog wijzigen?

Norbert

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #22 Gepost op: 2019/11/28, 22:03:23 »
Instellingen --> Privacy --> Problemen melden
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #23 Gepost op: 2019/11/29, 19:00:41 »
Aan maasnet:

In mijn versie van Ubuntu (16.04) vind ik deze optie onder "Privacy" niet terug, maasnet.

Norbert

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Vreemd verschijnsel
« Reactie #24 Gepost op: 2019/11/29, 19:07:11 »
In 16.04: Systeeminstellingen > Beveiliging en privacy > tabblad Diagnostiek. Daar kan je 2 dingen aanvinken: Foutrapporten naar Canonical sturen, en Incidenteel systeemrapporten naar Canonical sturen.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/29, 19:08:50 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21