Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found  (gelezen 1647 keer)

Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Gepost op: 2020/08/01, 12:14:05 »
Sinds vanmorgen, na een update van een paar dagen geleden, blijft de computer hangen. En geeft de volgende melding:
error: symbol ‘grub_calloc’ not found.
Entering rescue mode ...
grub rescue>

Inmiddels heb ik op het internet gekeken voor een oplossing, maar daar snap ik weinig van. Men heeft het over iets van een grub.  Even voor de duidelijkheid, ik kan commando’s kopiëren naar de terminal  en daar houdt het bij op.

Ik heb geprobeerd om een live usb te laden, maar ook deze blijft hangen

 ([1.698720] —-[ end kernel panic - not syncing : vfs : unable to mount root fs on unknown-block(0,0) ]—-).

Geen idee of dit bij het probleem hoort of een ander probleem is. Maar een nieuwe live usb maken is niet mogelijk zonder een werkende computer geloof ik.

Graag iemand die in Jip en Janneke taal uitlegd wat ik nog kan doen.

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/01, 18:50:52 »
da's heel dikke pech!

ik heb het ook voorgehad, zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108148.msg1050728#msg1050728

Doch hoe je het kan oplossen zonder restore van een recente timeshift opname, dat weet ik niet.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/03, 12:17:12 »
Wel heb ik de optie om een gparted live cd te laden. Hierin zie ik dat er de mogelijkheid bestaat om een terminal te gebruiken.

Is er een mogelijkheid om vanuit de gparted terminal een live usb van Ubuntu te maken?

Zo ja, op welke manier? ( wat zijn de commando’s)

En waar haal ik het ISO bestand vandaan? Ik weet dat er een bestand op het bureaublad staat, maar geen idee hoe ik deze kan bereiken. Want ik kan in de terminal helemaal geen partities en schijven zien (geen idee welke commando’s dat zijn).

Een andere optie is opnieuw downloaden via de browser in gparted. Maar deze geeft aan: couldn’t resolve host name. Ik vermoed dat ik geen verbinding met het internet heb. Normaliter en dit is ook de enige mogelijkheid gebruik ik mijn telefoon als hotspot. Maar ik vermoed dat dat nu niet werkt.

Of kan ik via de gparted terminal een bestand downloaden? Zo ja, op welke manier.

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/03, 13:50:25 »
Vooreerst: je zit nu in deze situatie:
- met een Live-USB/DVD zou je het redden door een timeshift restore te doen
Heb je geen timeshare backup, dan eindigt het hier.
- met een Live-USB/DVD kan je nu enkel nog een nieuwe installatie doen.

Als je thuis bent in de terminal is er misschien iets te doen om nog de bestaande ISO op je Mint, een usb-stick aan te maken vanuit de Live-usb.
Dat moet ik nog eens nakijken.
 
Mag ik je ondertussen enkele basistips meegeven?
1- zorg steeds dat je een Live-USB achter de hand hebt
2- Gebruik het prachtige systeem timeshift en maak daarmee periodiek een systeembackup naar een externe USB drive.

Vraag: heb je nog een andere computer onder linux of win?
(dat is ook een hulpmiddel)

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/03, 23:46:00 »
Het vervelende is dat ik een live usb achter de hand heb, maar deze blijkt te blijven hangen (zie eerder bericht). Ik had nooit gedacht een tweede live usb nodig te hebben.

Qua gegevens verlies gaat het alleen over het bureaublad, de rest staat op een andere partitie. En daar kan ik wel weer bij met een nieuwe live usb.

Nee, helaas heb ik geen tweede computer. Ik had gehoopt via de terminal in gparted een live usb aan te kunnen maken. Dus rest mij alleen de optie om op een andere computer een live usb aan te maken.

Bedankt voor de hulp en het meedenken.

JorisC

  • Gast
Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/04, 00:11:12 »
Ik weet niet of je de Engelse taal machtig bent , maar hier word het probleem beschreven
https://askubuntu.com/questions/1263125/how-to-fix-a-grub-boot-error-symbol-grub-calloc-not-found

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/04, 12:45:23 »
Sinds vanmorgen, na een update van een paar dagen geleden, blijft de computer hangen. En geeft de volgende melding:
error: symbol ‘grub_calloc’ not found.
Entering rescue mode ...
grub rescue>



Doe eens poging met deze link ...wie weet?  https://www.maketecheasier.com/boot-recovery-mode-ubuntu/
Succes...
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/04, 12:50:40 »
In eerste instantie heb ik ook het internet afgestruind naar het probleem en de oplossing. Ik kwam dezelfde pagina tegen. De oplossing gaan boven mijn pet en/of zijn niet mogelijk zonder eerst te booten vanaf een live cd/usb. De optie’s die de moeite waard waren om te proberen gaven foutmeldingen. Zoals:

Grub-install: warning: file system ext2 doesn’t support embedding
Grub-install: warning: embedding is not possible. Grub can only be installed in this setup by using blocklists. However blocklists are unreliable and their use is discouraged.
Grub-install: error: will not proceed with blocklists.

Grub-install: error: failed to get canonical path of overlay.

Dus ik vrees dat ik toch op zoek moet naar iemand met een computer om een nieuwe live usb aan te maken.

JorisC

  • Gast
Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/04, 13:19:48 »
In #2 citeer je
Citaat
Wel heb ik de optie om een gparted live cd te laden. Hierin zie ik dat er de mogelijkheid bestaat om een terminal te gebruiken.
Met de Live USB stick lukt booten niet , Grub error , kernel  panic enz ........ daarom vermoed ik als de USB stick ingeplugd is, je computer start via de harde schijf .
Kijk eens in de bios instellingen hoe de instellingen staan voor USB Boot .


Re: Error: symbol ‘grub_calloc’ not found
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/04, 14:59:44 »
Inmiddels is het probleem opgelost. Ik heb via de live cd van gparted de optie local OS in harddrive (if available) geselecteerd. Hiermee starte mijn Xubuntu weer op als vanouds. En daarna heb ik geen problemen meer gehad met opstarten.

Bedankt voor alle hulp.

Re: Error: symbol %u2018grub_calloc%u2019 not found
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/04, 15:01:55 »
Inmiddels heb ik ook een nieuwe live usb aangemaakt. En deze loopt niet vast en start Xubuntu wel op. Dus de instellingen in de bios moeten wel correct zijn (geweest).