Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afdrukprobleem  (gelezen 1384 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Afdrukprobleem
« Gepost op: 2006/12/03, 17:29:29 »
Ik heb een HP Deskjet 5440 printer, die met een USB-kabel is gekoppeld aan de PC. Het volgende (reproduceerbare) probleem doet zich voor:

Als ik in Abiword een afdrukopdracht geef terwijl de printer nog niet via zijn eigen aan/uitknop "aan" is gezet, dan kan ik die afdrukopdracht nooit uitgevoerd krijgen. Ook niet als ik alsnog de printer "aan" zet.

Activeren van de afdrukopdracht via het printermenuutje (pictogrammetje rechts bovenin) heeft geen resultaat. Het enige wat ik kan doen, is Abiword afsluiten, Abiword opnieuw opstarten, document opnieuw openen, printer aanzetten en de afdrukopdracht opnieuw geven. Dan werkt het wel.

Als ik hetzelfde document een *tweede* keer wil afdrukken, dan moet ik wederom eerst Abiword afsluiten, Abiword opnieuw opstarten, enzovoorts.

Nogal lastig. Wie weet er raad?

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Afdrukprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/03, 19:51:07 »
ik wil je graag helpen. maar snap je probleem niet zo goed...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Afdrukprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/03, 22:22:22 »
OK, ik zal even stapsgewijs beschrijven wat er gebeurt.

Ik maak een documentje in Abiword. Vervolgens druk ik op de knop Afdrukken in de werkbalk van Abiword. Vervolgens merk ik dat de printer nog niet aan staat. Ik druk op de knop "aan", en ik kijk even in het afdrukopdrachten-schermpje van de printer.

Daar staat de afdrukopdracht met de melding "stopped". Ik geef de opdracht "hervatten". Dat heeft geen resultaat. Ergernis.....

Vervolgens druk ik wederom op de knop Afdrukken in de werkbalk van Abiword, terwijl de printer, zoals gezegd, nu wel aanstaat. Geen resultaat. Melding in afdrukopdrachten-schermpje voor deze nieuwe taak: "stopped". Stijgende ergernis.......

Daarna wis ik beide afdrukopdrachten in het afdrukopdrachten-schermpje van de printer. Vervolgens sluit ik Abiword. Daarna start ik Abiword wederom. Nu druk ik wederom op de knop Afdrukken in de werkbalk van Abiword (de printer staat nog steeds aan). De afdruk vindt nu wel plaats.

Opluchting! Maar: er zit duidelijk een fout in het afdrukgebeuren. Een gestopte afdruktaak moet "hervatten" als ik daartoe de opdracht geef. Ten tweede: een nieuwe afdruktaak, als de printer wel aanstaat, moet het ook doen. Het afsluiten van Abiword en het opnieuw opstarten van Abiword, zou niet nodig moeten zijn.

De fout in het afdrukgebeuren laat zich omzeilen, maar het blijft lastig. Het zou prettig zijn als iemand een middel weet om dit te verhelpen.

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
Afdrukprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/04, 10:59:06 »
ik heb geen idee maar wel een vraag.
hoe gaat het als je in een ander txt progje wil afdrukken? (OO of gedit)

bij mij gaat (netwerk)printen namelijk niet vanuit xsane maar bij al het andere wel dus ligt puur aan/bij xsane dan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Afdrukprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/04, 20:17:53 »
Alsof de duvel ermee speelt:
Nu gaat het ineens wel goed. Zowel vanuit Gedit als Writer als Abiword. ??????????

Maar het gaat natuurlijk weer terugkeren, daarvoor is het al te vaak gebeurd. Overigens is het geen specifiek Abiword-probleem, want een afdruktaak die al in het takenschermpje staat, is een taak van Ubuntu zelf geworden.

Groet, Pjotr.

theknightwhosayni

  • Gast
Afdrukprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/16, 20:40:47 »
Beste,
Ik heb een HP 3647 printer die tot voor kort de kleuren correct wist weer te geven.
Door het aanschaffen van een goedkoper kleurenpatroon (geen hp dus) print hij nu geen zwart meer af maar donkergroen. Aangezien ik af en toe op windows moet kunnen, heb ik de printtest daar ook eens gedaan en ... Hij print zwart onder windows. Moet de kleur op de één of andere manier worden bijgesteld onder ubuntu.
Nu ik hier toch ben, nog een bijkomende vraag: de print onder ubuntu is ook eerder gestreept dan effen.
De printopdracht wordt via ubuntu ondersteun door de versie deskjet 3650 maar andere versies geven hetzelfde effect. Het instellen van gorve tot fijne printweergave geeft geen verschil.
Ik ben nieuw op dit forum dus ga ik snel op zoek hoe ik mogelijke antwoorden kan terugvinden.
bedankt

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Afdrukprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/16, 21:08:19 »
Pjotr,
jouw probleem is m.i. een logisch gevolg van misbruik ;)
Hier moet ik altijd eerst de printer aanzettten en dan pas de PC, omdat de printer geïnitialiseerd wordt, wanneer de driver geladen wordt.
Dit is bij mijn HP printer standaard, ook met het "andere" OS.

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.