Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beginnershulp  (gelezen 10878 keer)

beginnershulp
« Gepost op: 2007/03/24, 17:05:27 »
Hallo ervaren lui,

Ik ben nog niet ervaren. Een paar weken terug heb ik hier al wat vragen gesteld, maar druk druk druk, ik ben nog steeds niet zover dat ik ubuntu heb geinstallerd.
Ik heb nu xp eraf geflikkerd en ik heb mijn vaste schijf geformateerd.
Ik heb 2 partities van ca. 10GB
Is dit voldoende?
Geformateerd met een oude W98 cd rom, dus fat32 lijkt me.
Ok, maar nu, hoe verder?
Als ik de live cd van ubuntu erin duw, start hij op, duurt een tijtje, totdat het lopende balkje vol is en dan een zwart scherm.
En dan???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/24, 17:08:15 »
Hoe groot is je RAM-geheugen?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
beginnershulp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/24, 17:17:12 »
Het kan dat je moet booten met de optie acpi=off (dacht toch dat het die was). Een vriend van mij kreeg de LiveCD ook niet opgestart tot hij dat ingaf ...
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

beginnershulp
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/24, 17:40:52 »
ram is 256mb. voldoende? of?

beginnershulp
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/24, 17:47:19 »
ik zal even omschrijven wat er gebeurt.
Ik boot met de cd erin.
Krijg een menu
Dan kies ik ubuntu installeren
Gaat hij druk allerlei testen uitvoeren.
Er komt een heleboel keren te staan dat er iets ok is
Dan (als alle testen klaar zijn) een zwart scherm met een knipperende cursor
Dan stopt het knipperen en dan gebeurt er niets meer.
Op andere pc's werkt deze cd wel, dus daar zal het niet aan liggen.

budster

  • Gast
beginnershulp
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/24, 17:48:48 »
Het zou genoeg moeten zijn, maar je kan de alternate install proberen misschien werkt die bij jou wel. live CD heeft behoorlijk wat geheugen nodig maar 256 MB zou moeten werken. het kan ook zijn dat er iets mis gegaan is bij downloaden of branden, langzamer je CD branden lost bij 90% van de mensen het probleem van niet werkende installatie CD op.

beginnershulp
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/24, 17:50:28 »
dat is het dus niet. De cd werkt in mijn laptop en op een andere pc prima.
Maar hoe doe ik een alternate install?
Ik probeer nu eerst even ubuntu starten in veilige modus (lijkt windows wel)

Nope, dat werkt dus ook niet.
Ik heb wel even opgelet of hij overal ok gaf. Alleen achter pcmcia stond geen ok.
maar volgens mij heb ik geen pcmcia kaart (of wordt hiermee wat anders bedoeld)?

HOHOHO, te vroeg het hoofd laten hangen. Hij start nu wel op.
Het zwarte scherm verdween ineens om plaats te maken voor een donkerrood.

Er is nog steeds iets gaande maar het duurt vooralsnog eeuwen.
Zal wel komen door dat ik van cd start

Ik heb inmiddels op install geklikt.
De installatie procedure loopt momenteel
Ik houd jullie op de hoogte

budster

  • Gast
beginnershulp
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/24, 18:17:33 »
Voor de alternate install moet je een andere iso downloaden. verder is het geen live install maar een gewone installer.

maar zo te horen heb je jouw probleem al opgelost, succes en veel plezier.

beginnershulp
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/25, 18:43:57 »
Jazeker zijn mijn problemen opgelost.
De champagne is inmiddels op, maar ik heb nu dus ubuntu.
Echter nog wel een paar vragen:
1. Ik begrijp dat ubuntu een vorm van linux is. Werken programma's die onder ubuntu werken nou ook onder andere vormen van linux?
2. Ik heb gezien dat je in het menu een scala aan programma's hebt die je kan installeren. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld van internet programma's te downloaden en die te gebruiken onder linux? En zo ja, hoe gaat de installatie dan in zijn werk?
3. Een heel belangrijke vraag: ik heb een nieuwe pc met dual boot xp en vista. Op mijn oude pc heb ik nu dus ubuntu geinstalleerd. Kan ik nu de HD uit mijn oude pc zo straffeloos in mijn nieuwe pc monteren om een tripleboot systeem te maken? Dat zal ongetwijfeld niet zomaar kunnen, maar er zal toch wel een manier zijn?
4. Ik heb een tekenprogramma, waar ik veel mee werk (AutoSketch). Is er een kans dat dat zou kunnen werken onder Ubuntu? En zo nee: is er een bouwkundig tekenprogramma dat wel werkt onder Ubuntu?
5. Kent iemand een heel erg simper administratiepakketje (boekhouden en ledenadm.) dat onder Ubuntu zou werken? Ik ben al aan het kijken geweest naar OS Financials, maar is dat wat of zijn er betere alternatieven?

Enfin, een hele lijst. Ik wacht jullie zeer gewaardeerde reacties in spanning af. De eerste kennismaking met Ubuntu is me zo goed bevallen dat ik er nu al aan denk helemaal over te stappen, maar dan moet ik eerst nog wel even checken of alle bestanden eenvoudig zijn uit te wisselen met Microsoft en Windows.

Groeten,

Jan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/25, 18:52:59 »
Fijn dat het is gelukt! Maak wel even een apart onderwerp van elke afzonderlijke vraag; des te eerder heb je antwoord.

Eén vraag zal ik nu vast beantwoorden (scheelt je weer een onderwerp, haha):
programma's installeren gaat heel anders dan in Windows. Veel makkelijker namelijk. Niks meer binnenhalen van websites, maar gewoon zo, uit de eigen vertrouwde pakketbronnen van Ubuntu zelf:

1. makkelijkste methode, beperkte keuze:
Toepassingen - Installeren/verwijderen
vink aan wat je wil hebben en druk op knop Toepassen

2. iets minder makkelijk, meeste keuze:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
vul een zoekterm in (in het engels)
vink aan wat je wil hebben
druk op knop toepassen

Overigens een tip: hou Windows er gewoon nog even bij, af en toe is dat best makkelijk, gun jezelf de luxe van langzaam wennen aan het nieuwe.....

Groet, Pjotr.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
beginnershulp
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/25, 19:04:04 »
Voor (enkele van) je andere vragen:

1) Meestal werken programma's die draaien op Ubuntu ook op andere linux distro's, zo lang ze maar dezelfde kernel (het linux-hart)  hebben. Tenzij anders vermeld, natuurlijk.

4)Er bestaan programma's die een windows-programma onder linux laten draaien (zoals wine). kijk hier eens:
https://wiki.ubuntu.com/NlWineHowto

beginnershulp
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/25, 19:05:31 »
ok, bedankt voor deze info. Ik ga het straks meteen proberen.
Maar als ik het goed begrijp ben je dus gebonden aan de programma's die je op deze wijze worden aangeboden? Meer keus als dat is er niet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/25, 19:11:56 »
Citaat van: janklootmaaran
ok, bedankt voor deze info. Ik ga het straks meteen proberen.
Maar als ik het goed begrijp ben je dus gebonden aan de programma's die je op deze wijze worden aangeboden? Meer keus als dat is er niet?
Nou, zo weinig is dat niet. Via Synaptic kun je ruim 20.000 progjes installeren, aanzienlijk meer dan er op jouw harde schijf passen....  :-)

Voordelen van deze methode:
- gebruiksgemak
- de progjes zijn gegarandeerd veilig en bevatten geen ongewenste troep
- belangrijkste: je hoeft nooit op zoek naar veiligheidsupdates voor een individueel progje, want dat houdt Ubuntu automatisch bij met de updates. Mits het progje in kwestie is geïnstalleerd vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu natuurlijk.

Gewoon lekker zorgeloos computeren dus! Ubuntu verwent ons maar.

Overigens: installeren op de Windowsmanier kan ook, maar is heel moeilijk en lastig in Linux. Bovendien mis je dan de automatische veiligheidsupdates daarvoor.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
beginnershulp
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/25, 19:12:45 »
Pjotr, je vergeet de belangrijkste methode nog: De Terminal, klik op de link onderaan mijn post voor meer info. Daar doe je dus alles mee. Alle programma's die onder een andere linux disributie draaien hebben een variant die werkt onder Ubuntu.

je werkt met AutoSketch. Is dat zoiets als AutoCAD?
Kijk dan eens op www.cad4linux.nl
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

beginnershulp
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/25, 19:15:26 »
Ja AutoSketch is net als AutoCad van Autodesk.
Het is een vereenvoudigde versie van ACad.
Ik zal wel eens kijken
Bedankt voor de tip

beginnershulp
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/25, 19:45:04 »
Een heel belangrijke vraag: ik heb een nieuwe pc met dual boot xp en vista. Op mijn oude pc heb ik nu dus ubuntu geinstalleerd. Kan ik nu de HD uit mijn oude pc zo straffeloos in mijn nieuwe pc monteren om een tripleboot systeem te maken? Dat zal ongetwijfeld niet zomaar kunnen, maar er zal toch wel een manier zijn?

beginnershulp
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/25, 19:46:11 »
Kent iemand een heel erg simper administratiepakketje (boekhouden en ledenadm.) dat onder Ubuntu zou werken? Ik ben al aan het kijken geweest naar OS Financials, maar is dat wat of zijn er betere alternatieven?

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
beginnershulp
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/25, 20:21:13 »
Citaat van: janklootmaaran
Een heel belangrijke vraag: ik heb een nieuwe pc met dual boot xp en vista. Op mijn oude pc heb ik nu dus ubuntu geinstalleerd. Kan ik nu de HD uit mijn oude pc zo straffeloos in mijn nieuwe pc monteren om een tripleboot systeem te maken? Dat zal ongetwijfeld niet zomaar kunnen, maar er zal toch wel een manier zijn?
Het is mogelijk om ubuntu te installeren op een seperate harde schijf, maar dan wel eerst de schijf monteren, en dan pas ubuntu erop installeren.

beginnershulp
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/25, 21:00:18 »
Oeps, dus dat heb ik verkeerd gedaan.
Ehm... ik heb de HD met Ubuntu FAT32 geformateerd.
De partities in mijn nieuwe computer zijn allemaal NTFS geformateerd. Gaat dat nog problemen geven?

Ik moet dus opnieuw beginnen. Maar hoe kan ik dan het beste mijn HD voor Ubuntu partitioneren? Het is totaal 20GB. Ik wilde eigenlijk een partitie voor Ubuntu en een voor de data. Is 50%/50% dan een handige indeling of kan ik voor Ubunt ook met een veel kleinere partitie uit de voeten? Bijvoorbeeld 5GB?

Ik zag ook tijdens de installatie van Ubuntu dat er iets van partities werd aangemaakt. Kan ik tijdens de installatie ook zelf de indeling bepalen?

En laatste vraag: kan ik de datapartitie dan ook lezen vanuit windows?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/25, 21:12:32 »
Linux wil je hebben op een Linux-eigen format. Dus geen FAT32 of NTFS (brrr....).
Kies EXT3, dat is het beste om Ubuntu op te installeren. Er zijn nog wat alternatieven qua Linuxformats, maar die raad ik je niet aan. EXT3 is goed, degelijk, betrouwbaar en (net zoals NTFS) voorzien van een journaal met daarin de plek van de bestanden (veel kleinere kans op gegevenscorruptie bij stroomstoringen en zo).

Als je nu Ubuntu op FAT32 hebt gezet (hoe speel je dat klaar, trouwens? :-)), herinstalleer Ubuntu dan op EXT3.

EXT3 is niet te zien in Windows: daarom is het handig om een extra uitwisselingspartitie te hebben die FAT32 is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/25, 21:15:50 »
Toevoeging:
Zo zou ik het indelen:

Er kunnen maar vier primaire partities zijn op een schijf. Vandaar dat de truc is verzonnen, om een primaire partitie te maken, die extended is en zelf weer onderverdeeld kan worden in een onbeperkt aantal logische partities. De logische partities beginnen te tellen vanaf het maximum van de primaire, dus bij 5.

Windows wil alleen maar op een primaire partitie staan (waarom? Vraag het Bill). Maar Linux maakt het niet uit, die kan dus ook op een logische partitie staan. Maak de Linuxpartitie overigens EXT3 en niet EXT2, want EXT3 heeft als voordeel dat hij beter bestand is tegen gegevenscorruptie bij stroomstoringen en zo (hij houdt bij waar de bestanden staan, net als NTFS in Windows).

Logische FAT32 partities die je erbij maakt in de extended ruimte, worden automatisch door Windows herkend. Maak er een aan, want Linux kan geen NTFS beschrijven (wel lezen) en Windows kan al helemaal niks met EXT3. Voor de uitwisseling tussen W. en Linux is FAT32 heel geschikt.

Zo zou ik het indelen (minimale omvang erbij vermeld, mag natuurlijk altijd groter):
- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie. 1GB
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root, oftewel Ubuntu zelf)    circa 5 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   2 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

beginnershulp
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/25, 22:28:01 »
o o o, nu weet ik weer waarom ik ingelogd ben onder deze naam.
Wat ik wil gaat niet.
Mijn HD uit mijn oude computer kan niet eens in mijn nieuwe. Dat gaat qua ruimte enzo niet lukken.
Maar nu heb ik wat anders bedacht. Ik heb aan mijn nieuwe pc ook een externe HD hangen van een ruime 200 gig.
Die heb ik onder xp gepartitioneerd (4 partities, 3x een primaire en 1x een logisch station.)
Het logische station gebruik ik voor backup's onder windows.
De 3 primaire heb ik nog vrij.
Alleen zijn ze allemaal onder NTFS geformateerd.
Als ik nou 1 partitie (50GB) gebruik voor Linux. Ik weet alleen niet hoe ik die anders dan NTFS kan formateren, want onder Windows is het alleen nog maar NTFS (zowel onder XP als Vista).
Kan ik nu heel simpel de externe HD afkoppelen van mijn nieuwe computer en aankoppelen aan mijn oude?
Desnoods formateer ik hem helemaal opnieuw, dan maak ik die backup later wel opnieuw.

quote: Als je nu Ubuntu op FAT32 hebt gezet (hoe speel je dat klaar, trouwens? :-)), herinstalleer Ubuntu dan op EXT3.

Ik had mijn HD FAT32 geformateerd omdat ik dacht dat als hij NTFS was dat ik dan geen Linux kon installeren. Maar ik begrijp nu dat Linux dus zelf opnieuw gaat formateren tijdens het installatieproces.

Overigens wel erg bedankt voor de tips, want het ziet er allemaal duidelijk uit. Sorry alleen dat ik zo zit te kloten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/25, 22:39:05 »
Geeft niks, met klooien leer je vaak het meeste!   :-)

Zet Ubuntu niet op een externe harde schijf, maar gewoon op een deel van de interne harde schijf. Extern gaat vaak mis.

Aanpak:
- verwijder overbodige bestanden in Windows
- defragmenteer Windows
- haal de Gparted LiveCD binnen, versie 3.3-7 is een heel fijne:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828&release_id=489228
- verklein daarmee de Windowspartitie (laat W. wel circa 2 GB ademruimte)
- deel de vrijgekomen ruimte in op de manier zoals beschreven in mijn eerdere bijdrage
- installeer Ubuntu vanaf de Ubuntu LiveCD. Kies handmatige installatie (dus niet automatisch).

Groet, Pjotr.

beginnershulp
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/25, 22:53:28 »
Da's jammer. Ik dacht als ik het op een externe HD zet, dan kan ik het ook overal mee naar toe nemen en aan iedereen laten zien.
Maar goed, ik moet dus inderdaad mijn interne HD aanpassen.
Maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.
Ik neem aan dat Gparted Live CD een soort Partitiemanager is?
Ik kan daar natuurlijk ook hele grote problemen mee veroorzaken?
Ik ga er wel eens mee aan de gang. Bedankt in ieder geval.

Groet, Jan

budster

  • Gast
beginnershulp
« Reactie #24 Gepost op: 2007/03/25, 22:56:11 »
Citaat van: janklootmaaran
Da's jammer. Ik dacht als ik het op een externe HD zet, dan kan ik het ook overal mee naar toe nemen en aan iedereen laten zien.
Maar goed, ik moet dus inderdaad mijn interne HD aanpassen.
Maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.
Ik neem aan dat Gparted Live CD een soort Partitiemanager is?
Ik kan daar natuurlijk ook hele grote problemen mee veroorzaken?
Ik ga er wel eens mee aan de gang. Bedankt in ieder geval.

Groet, Jan
Je kan toch gewoon je live CD meenemen.