Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstel naar XP lukt niet meer.  (gelezen 1651 keer)

Offline paul87400

  • Lid
Herstel naar XP lukt niet meer.
« Gepost op: 2010/11/16, 22:49:49 »
Hallo,

Ik heb een oude laptop van mijn vriendin gekregen, een Acer Aspire 3500, en heb hierop heb ikmet behulp van een oude schijf Ubuntu 6.06 proberen te installeren over Windows XP.
Na de installatie werkte de WiFI niet en ik heb toen versie 10.10 gedownload en proberen te installeren in de hoop dat daar de goede drivers voor mijn WiFi kaart op zouden staan.
Bijna op het eind van die instalatie werd het beeld zwart en begon te knipperen.

Ik was het experimenteren toen zat en wilde de herstelschijven van Acer weer instaleren. Alles ging goed tot ik opnieuw moest booten.
Toen kreeg ik  een mededeling:

GRUB Loading stage1.5. GRUB loading, please wait... Error 17.

Nu deed niks het meer, ik kon geen herstelschijf inladen, geen nieuwe Windows instalatie schijf, geen UBCD niks behalve nog de live cd met Ubuntu 6.06.
Die doet het nog wel en hiermee heb nog toegang tot het terminal venster.

Ik zou graag Windows XP weer op de laptop willen hebben (en misschien later nog eens Ubuntu op een partitie) om in ieder geval weer WIFi te hebben.

Nou weet ik wel dat er hele gedeeltes op het forum vol staan met hulp om Windows en Grub weer teug te zetten, maar die hebben me tot nog toe niet geholpen. De meeste commando's in de terminal venster geven geen respons.

Paul

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/16, 23:11:46 »
De Ubuntu Live cd van 6.06 of 10.10 kan je ook niet meer opstarten? Staat je cd speler welals eerste waarvan geboot moet worden in de BIOS?
Als je de laptop opstart staat onderin van het eerste scherm hoe je in de BIOS komt, meestal Delete of F2.
Als dit lukt kan je met Gparted de schijf weer formatteren naar FAT32 of NTFS. En kan je Windows weer installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/16, 23:54:28 »
Citaat:
Nu deed niks het meer, ik kon geen herstelschijf inladen, geen nieuwe Windows instalatie schijf, geen UBCD niks behalve nog de live cd met Ubuntu 6.06.

Dus alleen de 6.06 cd start nog op.
Als je met gparted opnieuw formatteerd haald hij de grub niet weg volgens mij  ???
Zou de alternate boot cd (geen ervaring mee) de oplossing kunnen bieden  ???

- Roc

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/17, 00:18:26 »
Het MBR wordt vanzelf over schreven door de installatie van Windows.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/17, 00:24:47 »
Als je inderdaad een "originele recoverydisk" hebt kan je met het volgend commando de gehele hardeschijf IN 1 KEER HELEMAAL LEEG maken.
# sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1Noot: ik heb er even een # voor gezet, want bij ondoordacht gebruik zijn de gevolgen rampzalig zoals je wel zult begrijpen.
Daarna kan je weer aan het installeren gaan.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/17, 05:32:51 »
Om de schijf helemaal leeg te gooien.
Start met de livecd van ubuntu.
Start gparted.
Verwijdere alle partities.
Bovenin bij de pulldown van gparted, staat nieuwe mbr maken, nu wordt de schijf helemaal leeg gegooid.

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/17, 09:51:15 »
Misschien ook dit eens bekijken, is wel handig voor eventuele herstellingen van een gecrasht systeem:

http://www.zdnet.be/downloads/122025/systemrescuecd-1-6-3/

Het bevat verschillende tools:

Citaat
De cd bevat diverse tools die vooral nuttig kunnen zijn bij datahersteloperaties. Te denken valt aan GParted (partitiebeheerder), Partimage (maakt images op block-niveau), ddrescue (kopieert media met hardwarefouten), Fstools (debuggen van partities), ntfs3G (laat volledige schrijfoperaties toe op Windows NTFS-partities), Test-disk (vist data op van gecrashte partities) en diverse netwerktools om data te back-uppen over het netwerk.
  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline paul87400

  • Lid
Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/17, 10:33:02 »
ik heb de regel van Gijsbert ingetikt. Kreeg dit als antwoord:
1 + 0 records in
1 + 0 records out
512 bytes (512B) copied 3.7e -0.5 seconds , 13.8 MB/s

Alles weer proberen te instaleren (4 schijven) en kreeg weer bij het booten de mededeling:

GRUB loading, please wait... Error 17.

Gparted heb ik proberen te vinden, maar helaas, ook niet met Add/Remove Applications

Paul

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/17, 10:59:15 »
Ik denk dat je bedoelt, de regel van JPaulus
Gparted staat onder Systeem>Beheer>Gparted
Je schreef dat je 6.06 er op hebt staan. Dan zou je Grub op deze wijze kunnen herstellen:

Start de Ubuntu live cd op, versie lager dan 9.10, anders heb je GRUB2 en dan werkt het niet.
Ga nu naar Toepassingen>Hulpmiddelen en open een terminal en voer de regels een voor een in:

sudo grub           nu krijg je de grub prompt           grub>

type nu     find /boot/grub/stage1 denk om de spatie achter find
nu krijg je zoiets te zien (hd0,1) deze waarde heb je nodig voor het volgende commando

Type nu root (hdx,x) voor de x,x de waarde invullen die je bij het vorige commando hebt gekregen.

Type nu setup (hd0)  Dit schrijft Grub naar het MBR

Type nu quit Dit beindigd de grub terminal. Sluit alles af en start de computer opnieuw van de harde schijf.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline paul87400

  • Lid
Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/17, 12:07:19 »
Hall Gijsbert,

Sorry voor de verkeerde naam.

Ik heb Gparted gevonden, het heette bij mij Gnome partition editer (ik heb de Engelstalige versie)
Alle partities verwijderd, MBR niet kunnen vinden.

Hierna heb ik in de terminal "sudo grub" getypt, inderdaad de "grub" prompt gekregen, maar toen ik "find /boot/grub/stage1"  ingetypt had kreeg ik : "error 15: File not found"

Toen de schijf van Acer weer proberen te plaatsen en ik kreeg een nieuwe boodschap:

GRUB LOADING stage 1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 22

Het schiet al iets op, wat nu?

Paul

Offline paul87400

  • Lid
Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/17, 19:34:16 »
Hij doet het weer (XP), bedankt allemaal.

Mvg. Paul

Re: Herstel naar XP lukt niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/17, 20:09:42 »
En hoe heb je het nu opgelost?
Grub error 22:
22 : No such partition
    This error is returned if a partition is requested in the device part of a device- or full file name which isn't on the selected disk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.