Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antivirussoftware?  (gelezen 4622 keer)

vincent

  • Gast
Antivirussoftware?
« Gepost op: 2006/06/28, 10:46:00 »
Hallo Iedereen,

Ik werd sinds een paar maanden met Ubuntu en ben 100% tevreden.

Iets wat ik mij wel sinds het begin heb afgevraagd, is ofdat er een antivirusprogramma is ingebouwd in Ubuntu?

Groetjes,
Vincent.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Antivirussoftware?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/28, 10:47:31 »
Nee, is ook een beetje overbodig voor een standaard installatie

vincent

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/28, 10:52:58 »
Waar kan ik dan een antiviruspakket voor ubuntu downloaden :) ?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Antivirussoftware?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/28, 11:02:36 »
sudo apt-get install aegis-virus-scanner

zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1380 voor alternatieven

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirussoftware?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/28, 16:30:33 »
ik heb goede ervaringen met f-prot.
http://www.f-prot.com/

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Antivirussoftware?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/28, 16:47:02 »
Een virusscan is niet nodig. Zolang je niet grafisch inlogt als root of andere domme dingen doet, zit je systeem dicht voor virussen (waarvan er trouwens maar een paar bestaan voor linux).

Ik draai dit systeem nou al een jaar zonder virusscanner, en het is allemaal nog net zo snel als vlak na de installatie...

Als je een server draait (vooral web/mail) is het wel aan te raden een virusscanner te hebben... al die windows-gebruikers ;)

budster

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/28, 17:07:05 »
Citaat van: Sander50
Ik draai dit systeem nou al een jaar zonder virusscanner, en het is allemaal nog net zo snel als vlak na de installatie...
Of je stysteem is loaded met hele snelle virussen :P

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Antivirussoftware?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/28, 17:25:14 »
Een virus zal toch root acces moeten hebben, dit kan onder Linux alleen door stommiteiten, zoals Sander50 al schreef.
Dit in tegenstelling tot andere OS'en, zoals .........

Gezonde groeten (=virus vrije),
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

budster

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/28, 17:54:39 »
Citaat van: r0n.
Een virus zal toch root acces moeten hebben, dit kan onder Linux alleen door stommiteiten, zoals Sander50 al schreef.
Dit in tegenstelling tot andere OS'en, zoals .........

Gezonde groeten (=virus vrije),
Ron
Niet helemaal correct, je kan op verschillende manieren root acces krijgen, Er zjn al een paar exploits geweest voor linux die ervoor zorgden dat een applicatie die als gewone gebuiker werd gedraait dat die root acces kreeg.

Hoewel het waar is dat linux veel veiliger is als windows denk ik dat het een beetje arrogant is om te denken dat je onwetsbaar bent. denk hier eens over na:

welke bestanden zijn voor jouw belangrijker?
- systeem files die door root permissies worden beschermt.
- persoonlijke documenten zonder enige vorm van beveiliging

Wat heeft een virus applicatie nodig internet... en iedere gewone gebruiker kan gewoon op internet, dus zijn applicaties ook.

Xano

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/28, 19:31:38 »
Ik draai zelfs in Windows zonder virusscanner...

Alleen firewall in router en af en toe eens anti-spywareprogs draaien. Werkt nog steeds als een zonnetje!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirussoftware?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/28, 19:37:06 »
ik denk dat een on-demandvirusscanner je systeem niet
langzamer maakt.een on-access virusprog inderdaad wel.
is het bij een dual/triple boot machine trouwens wel verstandig
om geen antivirussoftware bij de hand te hebben?
:/

Comp_Lex

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/28, 19:37:08 »
Een virus hoeft je windows systeem niet te vertragen oid

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Antivirussoftware?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/28, 19:37:48 »
Mar dan nog zal het programma gestart moeten worden door iemand die dat kan, dus heb je het zelf in de hand ..........
Of is er een mogelijkheid (net als bij Windows) om een installatie af te ronden tijdens de boot ?
Denk het niet, want dat script is weer alleen toegankelijk voor de root ....
Natuurlijk, elke beveilliging is te omzeilen, en "wij Linuxers" zijn een te klein en te oninteressant groepje ongeregeld ?????

We merken het wel, ik vertrouw op mezelf en Ubuntu !
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Antivirussoftware?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/28, 19:41:43 »
inderdaad is linux nog niet interessant (genoeg)
maar straks met googlebuntu? lol

sonics

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/28, 23:47:54 »
Citaat van: r0n.
Mar dan nog zal het programma gestart moeten worden door iemand die dat kan, dus heb je het zelf in de hand ..........
Of is er een mogelijkheid (net als bij Windows) om een installatie af te ronden tijdens de boot ?
Denk het niet, want dat script is weer alleen toegankelijk voor de root ....
Natuurlijk, elke beveilliging is te omzeilen, en "wij Linuxers" zijn een te klein en te oninteressant groepje ongeregeld ?????

We merken het wel, ik vertrouw op mezelf en Ubuntu !
Ron
Linux mensen gaan ook een stukkie slimmer met hun surf gedrag om, en denken wat beter na.
Die openen niet elke bijlage van een email onbekende afzender waar  blabla.jpg.exe opstaat ofzo ;) onder windows dan.

linux mensen klikken niet overal JA op als een site dat vraagt.

Je merkt wel dat virussen op de MAC aan het toe nemen zijn toch?

Hoe staan jullie tegenover de MAC eigenlijk? de kwaliteiten van OS10?

budster

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/29, 01:21:02 »
Citaat van: r0n.
Mar dan nog zal het programma gestart moeten worden door iemand die dat kan, dus heb je het zelf in de hand ..........
Of is er een mogelijkheid (net als bij Windows) om een installatie af te ronden tijdens de boot ?
Denk het niet, want dat script is weer alleen toegankelijk voor de root ....
Natuurlijk, elke beveilliging is te omzeilen, en "wij Linuxers" zijn een te klein en te oninteressant groepje ongeregeld ?????

We merken het wel, ik vertrouw op mezelf en Ubuntu !
Ron
linux heeft een aantal voordelen waarom het inderdaad wat minder kwetsbaar is voor virussen:
- Er zijn relatief weinig gebruikers dus virusschrijvers zullen zich minder snel richten op linux
- Er zijn heel erg veel verschillende distributies en software en er is een grote kans dat virussen maar op een aantal distributies zullen werken.
- De meeste linux machines zijn servers, die handmatig van allerlei verschillende veiligheids maatregelen zijn voorzien.
- linux gebruikers zijn over het algemeen toch iets gevorderde gebruikers, en zullen niet zo snel handmatig een virus met de hand activeren.
- Er word veel over veiligheid nagedacht bij de ontwikkeling van linux, het is niet echt een gatenkaas.
- de gemeenschap zal enorm snel reageren als er sprake zou zijn van een virus uitbraak voor linux.

Maar toch, wij zijn niet onkwetsbaar!

budster

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/29, 01:24:28 »
Citaat van: sonics
Hoe staan jullie tegenover de MAC eigenlijk? de kwaliteiten van OS10?
Ik vind OSX echt geweldige software, en de hardware en vormgeving (van hardware en software) ook. Het is wel wat zwaar  Jammer dat ze met de GUI niet wat dichter bij linux zijn gebleven. Dan was poorten van software niet zo een hel geweest.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Antivirussoftware?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/29, 22:56:36 »
Tuurlijk zijn we niet onkwetsbaar, maar om een virus te draaien zou je toch op zijn minst zelf het programma/script moeten starten of het virus installeren, waar je dus weer root-rechten voor nodig hebt... Of zit ik nu fout?

Azalin

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/29, 23:26:14 »
Nee, volgens mij raak jij net de spijker op z'n kop. Al heel wat mensen hebben tegen mij geroepen: wacht maar tot Linux dan ooit eens populair wordt... dan komen de virus schrijvers. Maar voorlopig zal zoń virus toch eerst een wachtwoord moeten invullen... anders kan het "alleen maar" mijn home map slopen. Dat is op zich al wel heel irritant maar het systeem zelf besmetten zal nog niet zo makkelijk gaan. Nu zal daar dan uiteindelijk ook wel weer een oplossing voor gevonden worden. Een combi van een keylogger (die op een of andere magische wijze weet wanneer je een root password in vult) en een virus (trojan ofzo) zou dan wellicht een probleem kunnen worden... Voorlopig is dat nog niet zo ver en tegen de tijd dat er inderdaad besmettingen komen, dan gaan we wel weer eens kijken denk ik...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Antivirussoftware?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/06/29, 23:29:41 »
Vertrouwen is goed, controle beter.

Er zijn wereldwijd steeds meer Linux gebruikers, er is een standaard op komst waardoor programma's (en dus ook mogelijke virussen) zich op elke distributie op dezelfde manier kunnen installeren.
Ja 't is waar we zullen het virus zelf moeten installeren maar virusmakers zijn experts om hun virus te vermommen als een goed programma.

Er zijn op dit moment maar een 10-tal Linux-virussen in omloop maar je moet ze maar net op jou pc binnen krijgen h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Azalin

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/06/29, 23:37:04 »
Das waar... maar sowieso als je alleen maar vertrouwde software van vertrouwde bronnen installeert dan vang je al heel veel af... maar wat je zegt: controle is beter en meer en meer ga ik denken om een virus scanner te installeren. Firestarter heb ik al een paar keer draaiende gehad maar echt nodig heb ik dat toch niet omdat de router behoorlijk dik vet dichtgeschroefd staat ... lachen, zo'n DMZ die naar een niet bestaande IP wijst :-D
Anyway, trouwens ... voor Windows is NOD32 toch wel voor mij d

budster

  • Gast
Antivirussoftware?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/06/30, 00:07:09 »
Ik geloof niet in virus scanners voor linux, aan een virus scanner heb je iets aan als het virus bekend is en ook pas als je een update van je virusscanner hebt gedaan. Je kan dan net zo goed een gewone update doen met een fix tegen het virus.

Virusscanners werken alleen op windows omdat die zo fucking traag zijn met hun updates.

En aparte firewall configuratie is waarschijnlijk de meest efficiente manier om een eventueel virus buiten de deur te houden.