Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows xp herinstalleren  (gelezen 2634 keer)

Offline viadoor

  • Lid
windows xp herinstalleren
« Gepost op: 2009/12/21, 15:16:42 »
na mijn installatie van ubuntu 9.10 merk ik dat diverse functies van mijn Eeepc 1005HA niet meer werken. Ik wil daarom toch ook mijn windows XP weer terug, zodat ik kan kiezen wat ik gebruik. Maar ik krijg XP er niet meer op! Ik heb een meegeleverde DVD op usb stick gezet, niks; ik heb een opstartdiskette gemaakt (zowel 98, als XP), krijg dan alleen maar te lezen 'dit programma moet onder Win32 draaien; als ik al op de USB-stick tercht kom en vraag om de C schijf te formatteren, gebeurt er ook niks. niks werkt dus en voorlopig wil ik vooral eerst even terug naar de fabrieksinstellingen om dan Ubuntu NAAST XP te installeren. Vermoedelijk heb ik windows geheel van de harde schijf geveegd bij installatie Ubuntu, maar hoe nou toch terug te komen bij het begin?
Ik wil de EeeC juist graag mee met de kerst om te gebruiken!!!
Help!
Door

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: windows xp herinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 15:20:00 »
Waarschijnlijk moet je echt booten vanaf de DVD. Iemand in de buurt met een externe DVD? Of een lege HD box en losse DVD speler, dan moet het ook lukken.

Offline hello

  • Lid
Re: windows xp herinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/21, 15:28:59 »
Je kan de windows xp installatie bestanden niet zomaar op een usb stick ploffen. Volg deze gids http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb (Wel in het Engels). Je hebt om de usb stick te maken wel een Windows installatie nodig. Je kan dit niet vanaf een Ubuntu installatie doen.

hello

(Voor het geval je geen Engels begrijpt: zeg dit dan en ik vertaal het even).

Offline viadoor

  • Lid
Re: windows xp herinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/30, 14:13:56 »
Bedankt voor de reacties. Mijn Engels is erg goed, maar het lukt me niet. Probleem is dat ik op geen enkele manier meer in het EEE apparaat komt en dus niets op de harde schijf gezet krijg. Ik kan wel booten maar alleen maar via een windows 98 opstart usb-stick (XP lukt niet, noch via een XP, noch via een Vista computer) maar daarna gebeurt er helemaal niets meer.
Moederbord en BIOS werken nog; daarmee houdt het op.
Ik weet niet meer hoe ik eea aan de praat krijg!
Door

Offline softbart

  • Lid
Re: windows xp herinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/30, 20:18:21 »
Ik heb een Eee1101HA. Op de schijf moet nog een verborgen partitie staan met een window-reset-systeem.
Als het goed is staat deze in het grubsysteem als "Windows NT/2000/xp"

Mogelijk dat e.e.a iets anders is bij de Eee1005.

groet,

Theo


Re: windows xp herinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/01, 15:44:38 »
Je kan wel booten via een win98 usb stick?
Je hebt de DVD ook gewoon zelf liggen?
Probeer dan via een andere computer, met een DVD speler een .iso bestand te maken van de DVD.
Onder Ubuntu gaat dat als volgt;
Doe de DVD in de DVD speler, klik met rechtermuisknop op het DVD icoontje op het Bureaublad.
Vervolgens klik je op 'schijf kopiƫren'..
Dan krijg je een venstertje waar je de DVD kan kopieren, je moet dan bij 'Selecteer een schijf om naar te schrijven' de optie 'image-bestand' kiezen.
Je kan dan op eigenschappen drukken (als het niet automatisch een iso is), en vervolgens bij 'Type image bestand' kan je ISO9660-Imagebestand aanklikken.
Dan druk je op sluiten, en vervolgens op kopieren.

Je hebt nu een .iso bestand ergens staan, zet deze dan op een  USB stick..
Installeer op die Windows 98 usb opstart-stick het programma 'virtual clonedrive' (freeware) (of een ander programma waar je een .iso bestand kan mounten als virtuele schijf).
Als dat is geinstalleerd kan je de USB stick waar die .iso op staat erin doen.. En vervolgens moet je hier dubbel op klikken (of openen met 'virtual clonedrive'.)

Dan krijg je bij deze computer tussen de cd stations een nieuw station waar de Windows XP DVD in lijkt te zitten.. Druk hier dan dubbel op, en dan kan je als het goed is gewoon Windows XP installer openen ;)
 
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?