Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb  (gelezen 3906 keer)

nahjo

  • Gast
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/31, 08:53:36 »
Kijk even naar deze topic en de discussie.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96175.msg975940#msg975940

Top softbart  :) Dat valt inderdaad onder de noemer backuppen  =D
onderstaande test is met vlag en wimpel geslaagd.
#!/bin/bash
# wekelijkse backup

rsync -avb --backup-dir=bak_`date +%V` --delete --exclude=bak_* ~/bron1 ~/bron2 ~/doel/
FOUT=$?

if [ $FOUT -eq 0 ]; then
  echo "Backup is gelukt"
else
  echo "OOPS HEEFT EXIT CODE $FOUT"
fi


Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/31, 10:39:37 »
Interessante aanpak, en zeer eenvoudig. Ik zie dat ik er voorheen moeite mee had om het werkend te krijgen.  :D De vorige versies van de backup bestaan zo echter enkel uit de veranderde bestanden. Ik behoud mijn systeem, waar elke oude versie een volledige kopie is zonder dat dat - dank zij de hardlinks - meer plaats vraagt.

Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/31, 10:39:52 »
Ik gebruik voor backup (het Noorse) Jottacloud.
Kost wel wat, maar dan heb ik ook 'unlimited backup'
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

nahjo

  • Gast
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/31, 12:57:52 »
Interessante aanpak, en zeer eenvoudig. Ik zie dat ik er voorheen moeite mee had om het werkend te krijgen.  :D De vorige versies van de backup bestaan zo echter enkel uit de veranderde bestanden. Ik behoud mijn systeem, waar elke oude versie een volledige kopie is zonder dat dat - dank zij de hardlinks - meer plaats vraagt.
Ik heb je script ook in de test geggooid en kan heel best begrijpen dat jij je aan dat systeem blijft vasthouden  =D
#!/bin/bash
# wekelijkse backup ala vanadium

function backupinc {
if [ -d $1 ]
then
if [ -d $2 ]
then
                WEEK=$(date "+%V")
rsync -av --delete --exclude '*.*?ache*' --link-dest="$2" "$1" "$2-new"
mv "$2" "$2-$WEEK"; mv "$2-new" "$2"
else
echo "Destination $2 not available"
fi
else
echo "Source $1 not available"
fi
}

# Voeg hieronder je backups toe
backupinc "/home/$USER/" "/media/$USER/backup/$USER"
# Eventuele andere backups
Ook met vlag en wimpel  :)

nahjo

  • Gast
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/31, 13:03:30 »
Ik gebruik voor backup (het Noorse) Jottacloud.
Kost wel wat, maar dan heb ik ook 'unlimited backup'
Eventjes gekeken en dat ziet er ook wel backup aantrekkelijk uit. Die prijs van 75 euro per jaar is ook wel te doen lijkt mij. Alleen zit ik wel met de eerste vragen van:
- is er een client voor linux of hoe werkt dat?
- en hoeveel Tb is 'fair use'  ;)
Zag ik niet duidelijk op die site staan.

Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/31, 13:15:15 »
Met XUbuntu 16 gebruikte ik de Live CD van Redo-backup maar die werkt helemaal niet onder Ubunt/Xubuntu 18.
Vroegere versies van Acronis TrueImage lukte ook prima, doet het nu ook niet meer.
Nu werk ik met een dagelijkse backup van Timeshift en dat gaat mij goed af :)
Ik maak een volledige snaphhot van mijn harde schijf en laat die naar de externe schijf wegschrijven.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/31, 13:28:14 »
Opletten: time shift is gemaakt om je besturingssysteem, niet je gebruikersdata, te backuppen. Het backuppen van home folders is daarom standaard *[rul=https://teejeetech.in/2017/10/01/timeshift-v17-10/]uitgeschakeld[/url]* in timeshift. Voor het backuppen van gebruikersdata is in Ubuntu Backups (deja-dup) standaard geïnstalleerd. Mint Linux heeft zijn eigen mintbackup tool. Je ziet: verschillende tools voor verschillende doeleinden.

Zelf doe ik geen enkele inspanning het besturingssysteem te backuppen. Ik steek die inspanningen liever in een backup van mijn gebruikersdata.

nahjo

  • Gast
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/31, 14:06:20 »
ext4 is ook te gebruiken bij deze commandos, dat maakt nl niets uit zolang de goede libraries maar gebruikt
worden (libext2fs is ook voor ext4). Ach, de professionele wereld weet er niets van natuurlijk en
een commando dat standaard in die wereld gebruikt wordt en dat al een jaar of 40 zonder problemen
is natuurlijk veel te stoffig....

Ach , piel maar lekker verder met je rsync......
aartje,
zelf had ik heel wat twijfel over rsync als backup methode maar met de juiste opdrachten/instellingen kan je er backup's meemaken. Al ben ik bang dat de meesten de rsync 1 op 1 kopie als een backup zien  :'(
Zelf blijf ik ook bij mijn basic 'tar' backup systeem omdat die al jaren zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. De onbetrouwbaarheid zit meer in de externe schijven / USB staafjes en daarom staat een tape-drive weer op mijn verlanglijstje met een 'brandvrije waterdichte kast/box'.
Oud en stoffig maar wel bewezen betrouwbaarheid  =D



Offline Dennissch

  • Lid
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/31, 22:51:05 »
Opletten: time shift is gemaakt om je besturingssysteem, niet je gebruikersdata, te backuppen. Het backuppen van home folders is daarom standaard *[rul=https://teejeetech.in/2017/10/01/timeshift-v17-10/]uitgeschakeld[/url]* in timeshift. Voor het backuppen van gebruikersdata is in Ubuntu Backups (deja-dup) standaard geïnstalleerd. Mint Linux heeft zijn eigen mintbackup tool. Je ziet: verschillende tools voor verschillende doeleinden.

Zelf doe ik geen enkele inspanning het besturingssysteem te backuppen. Ik steek die inspanningen liever in een backup van mijn gebruikersdata.
Neemt Rsync alleen het besturingssyteem mee? Wat is het verschil met die andere optie?

Als ik op de Linux Mint wiki kijk staat er dit

Er zijn twee manieren van opslag
    Rsync - voor normale bestandssystemen waarbij de back-up op een ander apparaat wordt opgeslagen.
    BTRFS - voor speciale bestandssystemen waarbij de back-up op de systeemschijf wordt geplaatst.

Maar Rsync gebruik ik gewoon op de systeemschijf, dus ik snap dat niet? Verder lijkt het mij juist handig dat dit er nu inzit. Want in Mint hebben ze nu zover ik weet ook niveau 4 en 5 standaard aangezet in het updatebeleid, dus de kans is (iets) groter dat de zaak breekt, en dan kan zo'n backup mogelijk nog wel het verschil maken tussen herstel of een re-install.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #34 Gepost op: 2019/01/01, 09:15:55 »
Backintime maakt ook snapshots. Het is een imitatie van Apple's Timemachine. Ook erg gemakkelijk in gebruik.

Re: Hoe en waar maak je een back-up van +1Tb
« Reactie #35 Gepost op: 2019/01/01, 11:58:58 »
Inderdaad, Timeshift neemt bij mij zowel de root partitie als de Home afdeling in één keer mee: kwestie van de juiste (gewenste) instellingen:
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen